המל"טים הקרביים מתוצרת טורקיה רשמו בשנים האחרונות שורה של הצלחות בסוריה, בלוב ובאזרבייג'ן, וכעת מקווה ארצו של רג'פ טאיפ ארדואן לנצל זאת כדי להפוך ליצואנית מובילה של כלי התקיפה האוויריים האלה. כך היא מקווה גם להגביר את השפעתה בשלל זירות, צעד התואם את מדיניות החוץ שלה שנעשתה בעשור האחרון אסרטיבית יותר ויותר.
6 צפייה בגלריה
ארדואן והמל"ט "אנקה". יש חוזה עם תוניסיה
ארדואן והמל"ט "אנקה". יש חוזה עם תוניסיה
ארדואן והמל"ט "אנקה". יש חוזה עם תוניסיה
(צילום: AP, AFP)
בסוריה, למשל, השתמשה טורקיה במל"טים מתוצרתה-שלה כדי לתקוף ולנקום על מותם של עשרות חיילים טורקים בצפון המדינה וכדי לעצור את התקדמות כוחות אסד במחוז אידליב שבמערבה; בלוב סייעו המל"טים הטורקיים לממשלה הלובית היושבת בטריפולי במלחמתה נגד כוחותיו של הגנרל חליפה חפתר, שהגיעו עד לשערי הבירה; ובאזרבייג'ן סייעו בסוף השנה שעברה המל"טים הטורקיים לממשלה בבאקו להכניע את הכוחות הארמניים הבדלניים בחלקים מחבל נגורנו קרבאך והאזור הסובב אותו, ולרשום הישגים צבאיים היסטוריים מול היריבה הגדולה ירבאן.
האנליסטים הצבאיים קאן קספוגלו, שפועל מאיסטנבול, ואמרה קליסקאן, שמושבו בלונדון, אומרים שהעובדה שכל הסכסוכים המזוינים האלה זכו לכותרות ברחבי העולם זימנה לטורקיה הזדמנות מושלמת להציג לראווה את התוצרת שלה, בניסיונה להפוך ליצואנית נשק גדולה – במיוחד של מל"טים חמושים.
6 צפייה בגלריה
מטוס "אנקה". "נפתח את הרכיבים החסרים לבד"
מטוס "אנקה". "נפתח את הרכיבים החסרים לבד"
מטוס "אנקה". "נפתח את הרכיבים החסרים לבד"
(צילום: AFP )
איסמעיל דמיר, ראש ארגון התעשייה הצבאית של טורקיה SSB, אומר שהמל"טים הטורקיים מציעים יחס טוב בין עלות לתועלת: "אם למערכת כלשהי מכל מדינה אחרת היו יכולות כמו של המערכת שלנו המחיר שלה היה כפול", הוא טוען. SSB הוא ארגון-הגג המפקח על החברות הביטחוניות הממשלתיות בטורקיה, והן כוללות את התעשייה האווירית הטורקית, שמייצרת את המל"טים הקרביים המכונים "אנקה". "אנחנו מנסים לעשות משהו שאנחנו יכולים להוביל בו או יכולים להיות בו בחזית הטכנולוגיה המודרנית, ומל"טים הפכו לתחום המושלם", הוא אומר.

מול הסנקציות, נדבר בביצועים

מטוסי התקיפה הבלתי מאוישים הראשונים מתוצרת טורקיה נכנסו לשימוש ב-2016, במהלך קרבות בין הצבא הטורקי לחמושים כורדים בדרום-מזרח המדינה. בדצמבר האחרון חתמה התעשייה האווירית הטורקית על הסכם ראשון לייצוא מטוסי ה"אנקה", עם תוניסיה, ולפיו היא תייצא למדינה הצפון-אפריקנית מל"טים בשווי מוערך של 80 מיליון דולר. יצוין כי החברה הפרטית Baykar, שמנוהלת על-ידי אחד מחתניו של הנשיא ארדואן, מייצאת כבר כמה שנים מל"טים קרביים מסוג אחר, Bayraktar TB2, לאוקראינה, קטאר ואזרבייג'ן.
6 צפייה בגלריה
אורך של 8.6 מטרים. מטוס "אנקה" באנקרה
אורך של 8.6 מטרים. מטוס "אנקה" באנקרה
אורך של 8.6 מטרים. מטוס "אנקה" באנקרה
(צילום: AFP )
"בראש סדר העדיפויות עומדים הצרכים שלנו, בטורקיה, אבל תעשייה ביטחונית בת-קיימא חייבת כמובן גם לייצא", אומר דמיר. "יש עוד כל כך הרבה מדינות בדרום-מזרח אסיה, במזרח התיכון, בצפון אפריקה ואפילו באירופה שמעוניינות במערכות שלנו ובמל"טים שלנו. נציגים שלהן ערכו כמה ביקורים בטורקיה, וחלקן בוחנות את ההצעות שלנו".
יש גם קשיים. ארה"ב, שהיחסים בינה לבין שלטון ארדואן מתוחים, הטילה בדצמבר איסור על מתן רישיונות חדשים לייצוא נשק ל-SSB, ובנוסף היא הטילה סנקציות על דמיר עצמו בתגובה על החלטת טורקיה לרכוש מרוסיה מערכות S-400 מתקדמות להגנה מפני טילים. דמיר מנסה להציג את הסנקציות הללו כעיצומים שהשפעתם מועטה, ומבטיח שרכיבים שארצו אינה יכולה כעת לרכוש מארה"ב – היא תוכל לייצר לבדה: "יכול להיות שזה ייקח קצת זמן, יכול להיות שזה יהיה קצת יקר, אבל אנחנו מסוגלים לעשות את זה".
6 צפייה בגלריה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
כוחות ארמניים בקרבות בנגורנו קרבאך בסתיו האחרון
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
גנרל חליפה חפתר מנהיג ה מורדים נגד ממשלת לוב
גנרל חליפה חפתר מנהיג ה מורדים נגד ממשלת לוב
הגנרל הלובי חפתר. המל"טים הטורקיים סייעו להדוף אותו
(צילום: AFP)
לדברי דמיר, בשוק בינלאומי תחרותי למדי, מדינות שנחשבו באופן מסורתי ליצואניות מובילות של מל"טים אינן מרוצות מעלייתה של טורקיה: "בכל שוק שאליו אתה רוצה להיכנס – יהיה מי שיעשה הכול כדי למנוע את זה ממך. הדרך היחידה שבה אתה יכול להתגבר על הקשיים האלה הוא לדבר באמצעות האיכות, המחיר והביצועים שלך".

כלי "משנה-משחק"

אורכם של מטוסי ה"אנקה" הוא 8.6 מטרים ומוטת הכנפיים שלהם היא 17.6 מטר. הם מיוצרים במפעל מאובטח למדי באנקרה, המשתרע על פני ארבעה מיליון מטרים רבועים ומכיל המוני הנגרים. התעשייה האווירית הטורקית מעסיקה כמעט 10,000 עובדים, בהם 3,000 מהנדסים.
"מה שהופך את מטוסי ה'אנקה' למיוחדים הוא שרוב החלקים שלהם – חלקים חשובים וקריטיים – מיוצרים ומפותחים בטורקיה", אומר סרדר דמיר, מבכירי התעשייה האווירית. "אנחנו יכולים לומר בקלות שמטוסי האנקה הם המוצר הכי מקומי שיש, ושאנחנו לא תלויים באישורים ממדינות אחרות".
6 צפייה בגלריה
לקרוא תיגר על היצואניות המובילות. המטוס הטורקי
לקרוא תיגר על היצואניות המובילות. המטוס הטורקי
לקרוא תיגר על היצואניות המובילות. המטוס הטורקי
(צילום: AFP )
האנליסט אמרה קליסקאן, מחברת HIS Markit בלונדון, אומר שהניסיון של טורקיה לחדור בעוצמה לשוק פיתוח המל"טים נבע בין השאר מניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן ביולי 2016, שאחריו יצא הנשיא הטורקי למסע טיהורים שבו סולקו רבים מחיל האוויר. "לטורקיה היו אז פחות טייסי F-16 מאשר מטוסי F-16", אומר קליסקאן. "הכשרת טייסי F-16 חדשים נמשכת עד ארבע שנים, אבל הכשרת מפעילי מל"טים היא תהליך קצר בהרבה, ונמשכת כתשעה חודשים. טורקיה ניסתה לסגור את הפער באמצעות טכנולוגיית המל"טים". לדבריו התפנית האסטרטגית הזו אפשרה לאנקרה, גם ככוח בדרג בינוני, "לקרוא תיגר על האינטרסים של מדינות עם תוצרת צבאית מהשורה הראשונה".
קליסקאן מוסיף שהמל"טים הטורקיים הוכיחו את עצמם באופן מעורר השתאות נגד מערכות ההגנה הרוסיות בסוריה, בלוב ובנגורנו קרבאך, והפכו לכלי "משנה-משחק" המטה את מאזן הכוחות.
האנליסט קספוגלו, איש מכון המחקר Edam באיסטנבול, אומר שהמל"טים של טורקיה הם מקור חשוב של עוצמה צבאית, ושעוצמה צבאית היא כשלעצמה נכס חשוב בתחום יחסי החוץ. הוא מוסיף שהמל"טים יכולים גם לעזור לקרב מחדש את טורקיה לחלק מיריבותיה באזור. בשבוע שעבר למשל הצהיר ארדואן כי סעודיה, השקועה במלחמה בתימן, נמצאת במגעים לרכישת מל"טים לתקיפה מטורקיה, למרות היריבות בין המדינות, החותרות שתיהן להשפעה במזרח התיכון.