נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שבימי כהונתו ספג ביקורת על דברי השבח שאמר על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הגיב היום (ב') לראשונה למותו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בכלא הרוסי – ובניגוד לכל מנהיגי המערב נמנע מלהפנות האשמה כלשהי לפוטין. בהודעה מוזרה שפרסם ברשת החברתית שלו Truth Social ערך טראמפ קישור לא ברור בין מותו של נבלני לבין המצב בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני' דונלד טראמפ
אלכסיי נבלני' דונלד טראמפ
טראמפ ונבלני. "מותו גרם לי להיות מודע יותר"
(צילום: AP, Shutterstock,)
"מותו הפתאומי של אלכסיי נבלני גרם לי להיות מודע יותר ויותר למה שקורה במדינה שלנו", כתב טראמפ, כשככל הנראה הוא קושר את המוות לצרות המשפטיות שלו. "זו התקדמות איטית ועקבית, שבה נוכלים – פוליטיקאים מהשמאל הקיצוני, תובעים ושופטים – מובילים אותנו לעבר חורבן. גבולות פתוחים, בחירות מזויפות והחלטות לא הוגנות באופן בוטה של בתי המשפט הורסים את אמריקה. אנחנו אומה בדעיכה, אומה כושלת!". את דבריו חתם טראמפ במילים MAGA2024 – ראשי התיבות של הסיסמה שמשמשת אותו מאז 2016 ושתוביל אותו גם לבחירות בנובמבר Make America Great Again.
לא ברור איזה דמיון ניסה טראמפ להראות בינו או בין המתרחש בארה"ב לבין נסיבות מותו של נבלני, אבל פעיל האופוזיציה הרוסי, שמת בגיל 47, נלחם במשך שנים בפוטין ובמשטר המושחת שלו, שאת ראשיו כינה נבלני "נוכלים וגנבים". נבלני, נזכיר, ניצל ב-2020 מניסיון הרעלה, שב אחר כך בהתרסה לרוסיה למרות שידע כי ייעצר, ובהמשך הורשע בשלל עבירות ונשלח לעשרות שנים בכלא.
3 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה אלמנתו של אלכסיי נבלני ב וועידת מינכן לביטחון 16 בפברואר אחרי ההודעה של רוסיה על מות נבלני
יוליה נבלניה אלמנתו של אלכסיי נבלני ב וועידת מינכן לביטחון 16 בפברואר אחרי ההודעה של רוסיה על מות נבלני
האלמנה, יוליה נבלניה. טוענת שבעלה הורעל בנוביצ'וק
(צילום: THOMAS KIENZLE / AFP)
בהודעה על מותו ביום שישי טענו בכירים ברוסיה כי הוא מת מקריש דם ומדום לב פתאומי, אבל תומכי נבלני בטוחים שהוא נרצח, ופרמדיקים טענו כי על גופתו היו סימני חבלה רבים. היום אמרה אשתו, יוליה נבלניה, כי הוא הורעל בחומר הכימי נוביצ'וק, זה שבעזרתו היה ניסיון לחסלו כבר בהרעלה ב-2020. משפחתו של נבלני וחבריו מספרים ששלטונות רוסיה מסרבים למסור להם את הגופה, והיום הודיעו בעלי בריתו כי החוקר האחראי על הטיפול בגופה הודיע שבדיקתה תארך 14 יום.
התגובה של טראמפ הערב באה שלושה ימים אחרי שבית משפט בניו יורק הורה לו לשלם קנס אדיר בגובה 355 מיליון דולר בגין הצהרות הון מנופחות ושקריות, שבאמצעותן ניסו לאורך השנים הוא והחֶברה שלו להוליך שולל בנקים וחברות ביטוח. טראמפ טען כי הטלת הקנס נובעת ממניעים פוליטיים. בהמשך השנה הוא צפוי לעמוד לדין בשלושה כתבי אישום נוספים, בין השאר בגין ניסיונו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020, והוא יישפט במקביל להתמודדות שלו על נשיאות ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
ניקי היילי עצרת בחירות ב דרום קרוליינה פריימריז רפובליקניים ארה"ב
ניקי היילי עצרת בחירות ב דרום קרוליינה פריימריז רפובליקניים ארה"ב
היריבה האחרונה, ניקי היילי. "תגובה לא פטריוטית"
(צילום: AP Photo/Matthew Kelley)
הנשיא המכהן ג'ו ביידן האשים ביום שישי ישירות את פוטין במותו של נבלני, וכך עשתה גם ניקי היילי, היריבה האחרונה שנותרה בפריימריז הרפובליקניים מול טראמפ. הערב, אחרי הפוסט המוזר של טראמפ, האשימה היילי את הנשיא לשעבר כי תגובתו אינה פטריוטית: "דונלד טראמפ יכול היה לגנות את ולדימיר פוטין על כך שהוא בריון רוצח. טראמפ יכול היה לשבח את האומץ של נבלני. במקום זה, הוא גינה את אמריקה והשווה אותה לרוסיה".
יחסו של טראמפ למעשי הזוועה שבהם מעורב נשיא רוסיה מעורר חשד בקרב רבים במערב, משום שבימי נשיאותו, בשנים 2021-2017, הביע טראמפ הערצה לפוטין. ב-2018 אף סירב להאשים את הנשיא הרוסי בניסיון להטות את תוצאות הבחירות בארה"ב ב-2016, ובכך פקפק בממצאי סוכנויות המודיעין של וושינגטון עצמה. בשבוע שעבר רמז טראמפ כי אם ישוב לבית הלבן, תחת הנהגתו עשויה ארה"ב שלא להתגייס לסייע לבעלות בריתה האירופיות בנאט"ו אם רוסיה תפלוש אליהן, הצהרה שעוררה דאגה גדולה באירופה.