5 צפייה בגלריה
החשוד בירי בלואיסטון
החשוד בירי בלואיסטון
החשוד בירי בלואיסטון
(צילום: Androscoggin County Sheriff's Office)
לפחות 22 בני אדם נרצחו אמש (רביעי) ובין 50 ל-60 נפצעו בירי המוני בעיר לואיסטון במדינת מיין שבארה"ב. כך דיווחה רשת NBC. המשטרה המקומית פרסמה תמונות של החשוד בירי, רוברט קארד בן ה-40, שעדיין לא נתפס - וציינה כי יש להניח שהוא חמוש ומסוכן. לפי המשטרה, קארד הוא מדריך כלי ירייה שטופל לאחרונה במוסד לבריאות הנפש.
ב-NBC דווח כי למשטרה אין שום מידע לגבי המניע של קארד למעשיו. רשת CNN דיווחה כי המשטרה פרסמה תמונה של ג'יפ לבן וציינה כי זה הרכב של החשוד.
המשטרה ביקשה מתושבי לואיסטון, העיר השנייה בגודלה במדינת מיין, להסתגר בבתים עקב ירי בלפחות שתי זירות - מסעדה ואולם באולינג. עיתון מקומי דיווח על זירת ירי נוספת - במרכז הפצה של וולמארט.
5 צפייה בגלריה
רוברט קארד, החשוד בירי המוני במיין
רוברט קארד, החשוד בירי המוני במיין
רוברט קארד, החשוד בירי בלואיסטון. המשטרה פרסמה את תמונתו - וציינה כי יש להניח שהוא חמוש ומסוכן
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תמונת החשוד בירי המוני במיין
תמונת החשוד בירי המוני במיין
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תמונת החשוד בירי המוני במיין
תמונת החשוד בירי המוני במיין
(צילום: רויטרס)
"בבקשה תפנו את הכבישים ותאפשרו גישה חופשית לבתי החולים עבור כוחות החירום", קראה המשטרה. גם משרד השריף המחוזי ציין כי הוא "מעודד את כל בתי העסק לסגור בזמן שהאירוע נמצא בבדיקה". גורם בבולשת הפדרלית - ה-FBI - אמר ל-CNN כי הבולשת הציעה עזרה בהתמודדות עם האירוע לרשויות המקומיות.
גורם אמריקני רשמי מסר כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תודרך על הירי בלואיסטון, וימשיך לקבל עדכונים. גם מושלת מיין ג'נט מילס הודיעה כי היא מעודכנת בפרטי האירוע. ביידן שוחח עם מילס על הירי, והציע סיוע פדרלי מלא.
5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בלואיסטון, מיין
כוחות משטרה בלואיסטון, מיין
כוחות משטרה באחת מזירות הירי במיין
(צילום: AP Photo/Robert F. Bukaty)
בעשור האחרון הפכו אירועי הירי ההמוניים בארה"ב לתכופים יותר וקטלניים יותר, ובשנים האחרונות הם כללו רצח של 60 בני אדם בפסטיבל מוזיקה בנבאדה ב-2017, 49 איש במועדון גאה בפלורידה ב-2016, 32 קורבנות במכללת וירג'יניה טק ב-2007 ו-26 בכנסייה בטקסס ב-2017. גם מסעות הירי בבתי הספר נעשו רצחניים יותר, והם כללו את הטבח בשנה שעברה ביובלדי שבטקסס שבו נרצחו 19 ילדים ושתי מורות; את הטבח בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט ב-2012, שבו רצח אדם לנזה 20 תלמידים ושישה מבוגרים; ואת הטבח בתיכון בפלורידה ב-2018 שבו רצח התלמיד לשעבר ניקולס קרוז 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות.
הקלות שבה יכולים אמריקנים להשיג נשק נמצאת במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים.