ראש המוסד דדי ברנע כבר חזר לישראל אחרי סבב ראשון של שיחות בקטאר, שם נשאר צוות עבודה מקצועי שממשיך במגעים, אבל כעת ממתינים בישראל לתשובה מצד חמאס להצעה שהניחו בשיחות. בישראל ישנה ציפייה מתוחה לקראת אותה תשובה מצד ארגון הטרור, ולמרות שההנחה היא שאנשיו לא ישיבו "כן" פשוט – השאלה היא האם הם יחזרו עם התגמשות מסוימת.
3 צפייה בגלריה
סינוואר, נתניהו והנייה. מגעים לא-ישירים מול חמאס
סינוואר, נתניהו והנייה. מגעים לא-ישירים מול חמאס
סינוואר, נתניהו והנייה. מגעים לא-ישירים מול חמאס
(צילום: AP, רויטרס/Amir Cohen)
בחמאס, לפחות באופן פומבי, טוענים שאין לפי שעה התקדמות בשיחות בדוחא. בכיר ארגון הטרור, אוסמה חמדאן, טען אתמול כי התגובה של ישראל – להצעה שהגיש חמאס כתשובה למתווה פריז - הייתה תגובה "שלילית". "בשלישי בערב האחים שלנו, המתווכים, יידעו אותנו על עמדת הכיבוש להצעה שלנו", אמר. "זו תגובה שלילית באופן כללי שלא מגיבה לדרישות". הוא טען כי בתגובתה, ישראל אף חזרה בה מהסכמות שכבר גובשו בעבר מול המתווכים.
"נתניהו באופן אישי, ממשלת הטרור שלו ומי שתומכים בהם, נושאים באחריות לשיבוש ההסכם", טען חמדאן, נציג חמאס בלבנון שמרבה בשבועות האחרונים לדבר על המגעים מול ישראל. "ההתנגדות גילתה גמישות בנושא הנסיגה מעזה, ופתחנו את הדלת לדבר על תיק חילופי השבויים – אבל נראה שישראל לא רוצה שהחטופים יחזרו", טען עוד.
לדבריו של חמדאן ראוי כמובן להתייחס בספקנות גדולה. למעשה, נראה שטענתו לתגובה "שלילית" אינה נכונה, ובישראל כאמור הניחו הצעה ומחכים כעת לתשובתו של חמאס. "אנו נמצאים במתווה של עסקת חטופים, חמאס צריך עוד קצת להתקפל כדי שתהיה לנו עסקה. יש סיכויים טובים לעסקה אחרי שחמאס התקפל מעמדת הפתיחה שלו לסיים את המלחמה", אמרו שלשום בכירים בקבינט המלחמה. גורם ביטחוני אמר מנגד כי תהליך המו"מ "ייקח עוד זמן" והדגיש: "יש עוד הרבה דברים שצריך לגשר עליהם, אבל יש פוטנציאל".

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר הלילה לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדאת", בתום פגישתו בג'דה עם שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן, כי עסקת הפסקת אש ושחרור חטופים בין ישראל לחמאס "מתקרבת". "אני חושב שהפערים מצטמצמים, ואני חושב שהסכם אפשרי מאוד", אמר בלינקן, שאת דבריו לערוץ הסעודי פרסמה מחלקת המדינה באנגלית.
עוד אמר בלינקן: "עבדנו קשה מאוד עם קטאר, מצרים וישראל כדי לשים הצעה טובה על השולחן. עשינו את זה, וחמאס לא קיבל את זה. הוא חזר עם בקשות ודרישות אחרות. מנהלי המו"מ עובדים על זה כרגע. נראה אם חמאס יכול להסכים להצעה".
בלינקן יגיע ביום שישי לביקור של כמה שעות בישראל, ובפגישתו עם שר החוץ הסעודי הוא הדגיש את "מחויבותה של ארה"ב להשגת שלום מתמשך באמצעות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית עם ערובות ביטחוניות לישראל", לפי דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר. עוד מסר מילר כי השניים "דנו בצורך הדחוף להגן על כל האזרחים בעזה ולהגביר באופן מיידי את זרימת הסיוע לרצועה".
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש עם שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן בסעודיה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש עם שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן בסעודיה
בלינקן עם שר החוץ הסעודי. "הפערים מצטמצמים"
השיחות הלא-ישירות בין ישראל לחמאס, נזכיר, התחדשו ביום שלישי בקטאר בתום שבועות ארוכים של מאמצים קדחתניים מצד המתווכות קטאר ומצרים, וגם ארה"ב. חמאס התעקש במשך זמן רב להגיע מראש להסכמה על סיום המלחמה, אך לפי הדיווחים ויתר על הדרישה הזו והגיש תשובה למתווה שגובש על ידי קטאר, מצרים, ארה"ב וישראל בפסגת פריז השנייה בסוף החודש שעבר.
המתווה שגובש באותה פסגה, ושעומד במוקד המגעים כעת, מציע הפוגה זמנית למשך שישה שבועות שבמהלכה ישוחררו כ-40 חטופים – נשים, ילדים ומבוגרים (מתוך 134 שמוחזקים בשבי, ולפחות 35 מהם אינם בחיים). זאת בתמורה לשחרור אסירים ביטחוניים ושינויים בכל הנוגע למתחולל ברצועת עזה.
בתשובה שסיפק, כך לפי הדיווחים, דורש חמאס לשחרר בשלב הראשון 800 מחבלים תמורת חמש חיילות, שבע נשים, 15 גברים מבוגרים ועוד 13 צעירים פצועים וחולים. חמאס דורש גם לקבוע את זהותם של 150 אסירים "כבדים", בהם רוצחים ששפוטים למאסרי עולם – אותם הוא מבקש לשחרר בתמורה לשחרור חמש החיילות החטופות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם תיאר את תשובת חמאס כ"מופרכת", אך הוא ושרי קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני אישרו את יציאת המשלחת הישראלית לקטאר. הם הציבו לה הגבלות מסוימות, או "קווים אדומים", כשברקע התנגדות חריפה מצד השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לשליחת נציגים לדוחא. בראש המשלחת לקטאר עמד ראש המוסד דדי ברנע, אך הוא כבר חזר משם לישראל יחד עם אלוף במיל' ניצן אלון, שאחראי בצה"ל על המאמץ המודיעיני להחזרת החטופים.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
הקבינט המדיני-ביטחוני. הציב "קווים אדומים" למשלחת
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
אחרי שובם של ברנע ואלון מסבב השיחות עם נציגי המתווכות קטאר ומצרים, נותר בדוחא צוות עבודה בכיר שמורכב מאנשי מוסד, שב"כ ואמ"ן. הצוות ממשיך לנהל את המשא ומתן מול הקטארים והמצרים – שמדלגים בין המשלחת הישראלית לבין נציגי חמאס שנמצאים גם הם בדוחא.
גורמים שהתעדכנו בפרטי השיחות בקטאר התרשמו שהפערים בין הצדדים גדולים מאוד ושסלע המחלוקת קשור לדרישת חמאס לאפשר חזרה מלאה של פליטים לצפון הרצועה – שפירושה מבחינת ישראל ויתור על הישגי המלחמה וחזרת חמאס לשטח. לדברי הגורמים, אם הייתה פריצת דרך משמעותית והבנה שאפשר להגיע בקרוב להסכמה – ברנע ואלון היו נשארים בקטאר. נכון לעכשיו, מציינים הגורמים, אין התקדמות משמעותית. הנחמה היחידה מבחינת ישראל היא שהאמריקנים מפעילים לחץ כבד לעסקה.
בכיר בישראל, יצוין, העריך שחמאס לא יפוצץ את המגעים בנושא החזרה לצפון הרצועה. לדבריו, חמאס ויתר על יעד הפסקת המלחמה ורוצה כעת הפוגה של שישה שבועות והגדלה משמעותית של הכנסת הסיוע ההומניטרי. סוגיה נוספת שאינה קבילה מבחינת ישראל היא הדרישה של חמאס לקבוע את זהות האסירים ה"כבדים" שישוחררו במסגרת העסקה. "זה לא יהיה", פסק הבכיר.
פורסם לראשונה: 23:20, 20.03.24