4 צפייה בגלריה
אוריה קישיצקי ומילן מועלם. המחירים עלו, הממשלה נחפזה בתוכנית סיוע - וספגה בעיקר ביקורת
אוריה קישיצקי ומילן מועלם. המחירים עלו, הממשלה נחפזה בתוכנית סיוע - וספגה בעיקר ביקורת
אוריה קישיצקי ומילן מועלם. המחירים עלו, הממשלה נחפזה בתוכנית סיוע - וספגה בעיקר ביקורת
(צילום: רויטרס)
שר האוצר אביגדור ליברמן קבע כי "אי אפשר לרצות את כולם", אבל נראה שהתוכנית הכלכלית שגיבשו בחופזה אנשי משרדו, בחוסר רצון ובהוראת הדרג הפוליטי, על רקע גל ההתייקרויות בישראל, מעוררת בעיקר ביקורת. התוכנית שהוכרזה תסייע ברובה להורים עובדים, ועוררה לפיכך כעס רב במגזר החרדי וגם בקרב זוגות טריים ורווקים, אבל לא רק הם חשים שנותרו מאחור: הזיכוי במס שנכלל בתוכנית יינתן רק להורים שילדיהם בני 6 עד 12, שכן הורים לילדים בני 6-0 כבר מקבלים נקודת זיכוי עוד לפני התוכנית, אך רבים עדיין מתקשים להבין מדוע הוחרגו.

"אותנו הם דפקו", אומר בשיחה עם ynet מאור, תושב ירושלים ואב לשישה ילדים – שאף אחד מהם לא בן 6 עד 12. "אני עובד במשרה מלאה, אשתי בחצי משרה, והממשלה הזו דופקת את החלשים ומחזקת את הטייקונים", הוא טוען. הוא מספר כי הוא מרגיש היטב את יוקר המחיה בקניות התכופות שהוא עורך בסופר עבור משפחתו הברוכה: "אני קונה היום 10 פיתות ב-14.90, לחם למשפחה בת שמונה נפשות נחטף בדקות, זה בלתי נתפס. הגענו למצב לא הגיוני".
מאור מוסיף כי "הממשלה הזו לא דואגת לנו ולא מסייעת בכלל. יש סלקטיביות באזרחים שצריכים סיוע, וזה לא נראה לי הגיוני. שיחסכו בכניסת ח"כים בחוק הנורבגי ובחלוקת התפקידים, לא בכספים שמגיעים לציבור".
מילן מועלם, אם לארבעה ילדים בני 9-5, שמרוויחה הרבה פחות מהשכר הממוצע, התאכזבה גם היא מפרטי התוכנית. "על פניו נראה שהיא אמורה לסייע להורים עם ילדים בגילים האלה, אבל אם מתעמקים מבינים שמדובר בפיקציה. מי שיהנה מ'התוכנית הכלכלית' המדומה שהציגו ליברמן ובנט הם רק משפחות שמכניסות סכומים גבוהים. למעמד הביניים, בטח שלאוכלוסיות המוחלשות – התוכנית לא תועיל", היא טוענת. "הם טוענים שהם מורידים את המחירים. הם לא, כי הם בעצם מיתנו מעט את העלייה, אבל עדיין נרגיש את זה בכיס".
גם הורים לילדים גדולים יותר זועמים על החרגתם. לאוריה קישיצקי, בת 47 מרחובות, יש שלושה ילדים: סטודנט בן 24, חייל בן 21 ונערה בת 16 שלומדת בכיתה י"א. אוריה, גננת במקצועה, אומרת כי למרות שבעלה עובד קשה היא נאלצת לעבוד אחרי הגן בעבודה נוספת, כדי לעמוד בתשלומים הנדרשים וגם במימון החינוך של ילדיה, כולל שיעורי עזר לבת הצעירה. "אנחנו לא מצליחים לעמוד כלכלית ביוקר החיים של המדינה שלנו", היא אומרת.
היא ציינה כי לפני כ-20 שנה מכרו היא ובעלה את הדירה שהייתה בבעלותם, ועד היום הם מתקשים לרכוש דירה חדשה וחיים בשכירות, למרות שהם משתכרים באופן "סביר". "אני לא רואה איך נגיע פעם לדירה", היא מוסיפה בייאוש. "בנט וליברמן חייבים לחשוב עלינו, משפחות שמתקשות לשרוד עם יוקר המחיה – ארנונה, חשמל, מים, דלק, כלכלת בית, בגדים ולימודים. איך שכחו אותי ומשפחות כמוני".
אוריה מספרת כי בקבוצת אמהות שבו היא חברה היה כעס רב על כך ש"חשבו רק על הצעירים". לדבריה, "זה טוב שנתנו להם הקלות – אבל גם אני הייתי שמחה לקבל הנחות מתשלומי מס הכנסה שיורדים לי ולבעלי. אני עובדת מ-07:30 בבוקר עד ל-20:00, וחוזרת הביתה כדי שלספק לילדיי חינוך, מזון ודיור".
היא ציינה כי עקב המצוקה הכלכלית, משפחתה נאלצת לחסוך כמה שיותר: "הקניות בסופר הם סיפור יקר. בעלי חושב על כל דבר שהוא קונה ולא מתפזר, הוא עושה קנייה חכמה כדי לחסוך. לא קונים מותגים ומנסים לחסוך ככל שניתן". היא מקווה שלמרות הקושי הרב, היא תצליח לפחות לספק לילדים שלה חינוך טוב, "כדי שהם אולי יצליחו להגיע לדירה ולהתקדם בחיים". בסיום דבריה פנתה ישירות אל ראש הממשלה נפתלי בנט, ואמרה בכעס: "קיפחתם אותי ומשפחות שכמותי".

חי, אב צעיר לתינוקת, סיפר מחוץ לסניף הביטוח הלאומי בחדרה על המצוקה הקשה שבה הוא נתון. "אני בן 29 עוד מעט וממשיך לחפש עבודה. יש לי תינוקת קטנה, אישה שעובדת בחצי משרה – וממה נשלם בחודשים הבאים שכירות? מי בכלל עוזר לנו? התוכנית שהוצגה בממשלה עוזרת לחלק מהמשפחות, לא לי ולאשתי. זה ממש ככה לחיות בלי סיוע, אני חייב עבודה בדחיפות ועד אז נעזרים בחברים טובים ובעיקר חיים מעזרה משפחתית".
גם דביר, בן 34 מפרדס חנה, לא ממש מבין איך אפשר יהיה לסגור את החודש. "אני חי מדמי אבטלה, ממש קשה ככה לגדל משפחה. עוזרים למשפחות עם ילדים ששני ההורים עובדים, אצלנו היה צמצום של עובדים ולפני כמה חודשים גם אני מצאתי את עצמי מחוץ למעגל העבודה – חייבים לסייע גם לנו".

ביקורת גם בקואליציה: "מידרו אוכלוסיות שלמות"

גם הנשואים הטריים והרווקים הביעו כאמור אכזבה מהתוכנית. "זוגות צעירים מתמודדים כמו כולם עם עליית המחירים במדינה ורוצים להישאר עם הראש מעל המים", אמר תומר רייפר (28), שלומד משפטים ומנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, ובאוקטובר אשתקד נישא לליאורה בת ה-25, סטודנטית להנדסה בטכניון. "גם זוגות כמונו, ללא ילדים בגילאי 12-6, סובלים מאוד כתוצאה מיוקר המחיה".

לדבריו, "שנינו שירתנו כקצינים בצה"ל ואף משרתים עד היום בשירות מילואים פעיל, לפחות 30 ימים בשנה, ותורמים רבות למדינת ישראל. שנינו עובדים במקביל ללימודים כדי להצליח גם לממן את שכר הלימוד וגם להצליח לשלם את התשלומים השונים. מחירי המחיה, כמו מחירי הדיור הלא הגיוניים – לא מפסיקים לעלות". הוא הוסיף כי "כל מה שאנחנו מבקשים זה התחשבות, או תשומת לב שתופנה גם לעברנו, לאותם זוגות ששוב נופלים בין הכיסאות וצריכים להתמודד עם האתגר המשמעותי שנקרא לחיות בכבוד במדינת ישראל מבלי להיות תלויים בתמיכה של הורינו".
התוכנית עוררה ביקורת קשה מצד האופוזיציה – ח"כ ניר ברקת מהליכוד אמר למשל באולפן ynet כי "הממשלה נלחצה ונתנה אקמול" – אבל גם בקואליציה נשמעים קולות ביקורתיים. "התוכנית היא צעד ראשון וחסר בכיוון הנכון, ויש בה כמה טעויות", אמר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן. "הכסף הגדול צריך להגיע למוחלשים ביותר. גם לשיטת האוצר, שמתמקד באנשים עובדים, דווקא המוחלשים והמשתכרים בשכר מינימום או בשכר נמוך בפריפריה לא מקבלים מספיק".
במרצ הביעו עמדה דומה לזו של ביטון. אמש הודיעה המפלגה כי היא דורשת לאמץ צעדים נוספים לתוכנית שלדבריה אינה מספקת, כיוון שמודרות ממנה "אוכלוסיות שלמות – דווקא המוחלשות ביותר". בין היתר דורשים במרצ להעלות את שכר המינימום, להבטיח הטבות באופן אוטומטי וללא צורך ב"דרישה אקטיבית של הזכאים", להגדיל את מענקי העבודה, לסבסד את החינוך לגיל הרך, להוריד את המע"מ ולהגדיל את מלאי הדיור הציבורי. "בנוסף, לאור המצב הטוב של יחס חוב-תוצר, יש לפעול להגדלת ההוצאה הציבורית ולשקול מיסוי בעלי דירה שלישית ומעלה, מיסוי רווחי הון ומס ירושה", נמסר.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט במסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית. "חוזה חדש והוגן בין המדינה לאזרחים"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בנט עצמו הסביר בהצגת התוכנית כי מטרתה היא לסייע בחלק מ"נשיאת הנטל" לנוכח עליות המחירים. "מדובר בחוזה חדש בין המדינה לאזרחים, חוזה הוגן. שהאזרחים שעובדים ונושאים בנטל הקיום של המדינה מגיע להם לשמור יותר מהמשכורת שלהם. התפקיד שלנו זה לקחת מהם פחות מיסים ולייצר באומץ גדול תחרות אמת שתפחית מחירים".

מה בפנים, ומה לא?

במסגרת התוכנית החדשה, כל הורה לילדים בני 12-6 יקבל נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה. "משפחה עם שני הורים ושלושה ילדים בגילים האלה תהנה מעוד 1,300 שקלים בכל חודש", הסביר בנט. בנוסף, הממשלה תגדיל את הסבסוד לצהרונים גם ליישובים באשכולות סוציו-אקונומיים 4 ו-5. עד כה ניתן הסיוע רק עד לאשכול 3. מדובר בסבסוד של 250 שקל לחודש להורים לפעוט, שהם בשנת לימודים שלמה בת 10 חודשים 2,500 שקל בשנה. עם זאת, למרבית ההורים בישראל לא יינתן הסיוע החדש בצהרונים.
ראש הממשלה ושר האוצר הכריזו שלשום גם על הורדת מכסים על יבוא של שלל מוצרים. בין היתר, הממשלה תוריד את המכס שמוטל על בשר, דגים, קמח, קטשופ ורטבים, שמן חמניות, שמן זית, ביצים, דבש, פירות יבשים ונקניקים. כמו כן, יבוטל המכס על כלי מטבח, ריהוט, כלי מיטה, מוצרי היגיינה וציוד רפואי, חלקי חילוף לרכב, ריצוף, אמבטיות וכיורים, כלי עבודה וכן חומרי גלם לתעשייה.
4 צפייה בגלריה
תחנות דלק בתל אביב לפני עליית המחירים
תחנות דלק בתל אביב לפני עליית המחירים
המס על הדלק לא יופחת, והמדינה תמשיך לגבות כ-70% על כל ליטר
(צילום: מוטי קמחי)
בכוונת הממשלה להגדיל את מענק העבודה ("מס הכנסה שלילי") ב-20% עבור הורים עובדים בעלי שכר נמוך במיוחד, בסכום של 800 שקל בממוצע. מדובר בכ-300 אלף עובדים שיקבלו את הסיוע של כ-67 שקל בחודש בממוצע. הממשלה תפעל גם למיתון העלייה בתעריפי החשמל, בין היתר באמצעות ביטול מס הבלו על הפחם. המחיר עדיין יתייקר בשיעור לא נמוך של 3.4%, לעומת הכוונה לייקר את החשמל מ-1 בפברואר בשיעור של 5.7%. עלות התוכנית כולה מוערכת ב-4.4 מיליארד שקל, בעיקר בשל אובדן הכנסות למדינה.
המס על הדלק לא יופחת כלל, בשל אובדן הכנסות עצום עוד יותר לקופת המדינה אילו בוצעה ההפחתה מהמס על דלק 95, שעומד על 70%. גם הרפורמה בירקות והפירות נותרה מחוץ לתוכנית. בשל ההתנגדות התקיפה של החקלאים מפתיחת הייבוא כדי לאפשר תחרות אמיתית, חוששת הממשלה שהתוכנית כולה תותקף בשל הפגיעה הקשה בהם. בימים הבאים ימשיכו במשרדי האוצר והחקלאות לנסות להגיע להסכמה עם החקלאים.
פורסם לראשונה: 23:54, 10.02.22