מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הזהיר הערב (יום ה') בשיחה עם כתבים מפגיעה בחיל שבראשו הוא עומד, הן בשל "האמירות הקשות" נגד אנשי המילואים שמאיימים או שכבר הודיעו על אי-התייצבות לשירות התנדבותי - והן בשל הפגיעה במה שכינה "מודל השירות" של חיל האוויר, שמבוסס באופן משמעותי על אותם מתנדבי מילואים.
3 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר. "חש אחריות כבדה על כתפיי"
אלוף תומר בר. "חש אחריות כבדה על כתפיי"
אלוף תומר בר. "חש אחריות כבדה על כתפיי"
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
"אני חש אחריות כבדה על הכתפיים – העניין שלי הוא בכשירות ולכידות החיל ובעמידה במשימות הכבדות שמוטלות עליו", אמר בר, שהדגיש כי למרות מחאת אנשי המילואים, שכללה הודעת אי-התייצבות של 161 קציני מילואים בכירים מהמטה המבצעי של החיל, "בשבועות ובימים האחרונים החיל ממשיך לפעול בכל הזירות ובאירועים מבצעיים משמעותיים ביותר". בכך אולי רמז לתקיפה השבוע באזור דמשק בסוריה.
כשברקע נמשכות המתקפות נגד אותם אנשי מילואים, שמוחים על המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, הוסיף בר: "לאמירות הקשות שנאמרות כלפי הצבא וחיל האוויר, בסדיר ובמילואים, בימים האחרונים, אין שום מקום בחברה והן מחוללות וחוללו נזק גדול בלכידות החיל. אני מגנה אותן בכל תוקף". דברי אלוף בר מגיעים גם על רקע הקריאות מצד אנשי מילואים שמחו על כך שאינם מקבלים גיבוי ממנו, וטענו כי הוא "בחר לייצג את הדרג המדיני, 'הממלכתי', ולא אותנו ואת המצוקות שלנו".


מפקד חיל האוויר לא התייחס ישירות לסרטון המבוים שבו נראים טייסים מסרבים לסייע ללוחמים "תומכי רפורמה" במהלך קרב – סרטון שהופץ על ידי השרים מיקי זוהר ואיתמר בן גביר, כשהאחרון מסרב גם אחרי הסערה שפרצה בעקבותיו למחוק אותו. דובר צה"ל וגם שר הביטחון יואב גלנט גינו אותו ואמרו כי מטרתו הייתה לעורר "שיסוי" בתוך צה"ל.
בנוגע לכשירות חיל האוויר הזהיר בר, כשברקע החשש בצה"ל משטף ההודעות על אי-ההתייצבות של אנשי מילואים: "מודל השירות בחיל האוויר עובד בצורה מצויינת כבר 75 שנה. מילואים וסדירים, טכנאים וטייסים, 'ירוקים וכחולים'. המודל הזה מאפשר את המטרייה האווירית שהיא ביטחון אזרחינו. אם נמשיך לפגוע בכך – ייקח שנים לשקם זאת".
הוא הוסיף כי הוא "עומד לאורך כל הדרך על עקרון המשך ההתייצבות ואמשיך לעמוד עליו. לחיל אתגרים רבים ואין לנו את הרשות לא לעמוד בהם". לדבריו, "כל הפעולות שחיל האוויר מבצע תואמות לערכי צה"ל, ומתקבלות על ידי הגורמים הרלוונטיים לכך משיקולים מבצעיים בלבד".
3 צפייה בגלריה
עצרת אי התנדבות המונית של אנשי מילואים מיחידות השדה
עצרת אי התנדבות המונית של אנשי מילואים מיחידות השדה
אתמול: מאות חתמו על אי-התייצבות לשירות מילואים התנדבותי בעצרת ברחבת מוזיאון תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
עצרת אי התנדבות המונית של אנשי מילואים מיחידות השדה
עצרת אי התנדבות המונית של אנשי מילואים מיחידות השדה
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
נכון לאתמול, לאחר בדיקות וניטורים חדשים שעשו בצה"ל, כמה מאות קצינים במילואים – בהם טייסים – הודיעו על הפסקת שירותם. בצבא עדיין לא מגדירים זאת, גם עבור הדרג המדיני, כחציית קו אדום מבחינת כשירות צה"ל למלחמה – אך מביעים דאגה מהמספרים שהולכים וגדלים מיום ליום, ועומדים בפני כמה תרחישים אפשריים שעשויים לגרום להתרעה על מצב המעורר חשש ממשי.
בצבא קבעו מנגנון ניטור ודיווח יומי בכל הזרועות כדי לבחון תדיר את היקף התופעה, ולא רק בחיל האוויר. עם הקצינים שהודיעו כי לא יתייצבו נמנים שלושה תתי-אלופים במילואים המנהלים תאי שליטה בבור של חיל האוויר בקריה. אולם יש בסך הכול עשרות קצינים בכירים במילואים שנושאים בתפקיד דומה. בצבא בודקים מדי יום גם אם יש "אירועי לכידות", ביחידות הסדירות, מחשש שאלו יגיעו בימים הקרובים, כמו ויכוחים סוערים, עימותים בין חיילים לגבי המחאה והמהפכה המשפטית והצטרפות חיילים סדירים לעצומות או להפגנות – ועד כה לא זוהו אירועים מעין אלה.
פורסם לראשונה: 18:59, 20.07.23