הגילוי הגנטי חשף: היא לא חנקה

הרשויות באוסטרליה ביטלו לפנות בוקר את כל הרשעותיה קייטלין פולביג, מי שכונתה "האישה השנואה באוסטרליה" ונשלחה ב-2003 ל-30 שנות מאסר אחרי שהורשעה ברצח שלושה מארבעת ילדיה ובהריגתו של הרביעי. פולביג טענה לכל אורך הדרך כי ילדיה, שמתו בזה אחר זה בשנים 1999-1989, הלכו לעולמם בנסיבות טבעיות. ביוני השנה הוענקה לה חנינה, והבוקר בוטלו הרשעותיה במדינת המחוז ניו סאות' וויילס. עורכת דינה מסרה כי בכוונתה לתבוע פיצוי משמעותי, "גדול יותר מכל פיצוי ששולם אי-פעם".
15 צפייה בגלריה
אוסטרליה קייטלין קייתלין פולביג בוטלה הרשעתה ברצח והרג של 4 ילדיה אחרי 20 שנה בכלא
אוסטרליה קייטלין קייתלין פולביג בוטלה הרשעתה ברצח והרג של 4 ילדיה אחרי 20 שנה בכלא
פולביג מחוץ לבית המשפט, אחרי ביטול כל הרשעותיה. "גם ב-1999 הוכחנו את חפותי. המערכת התעלמה"
(רויטרס, Dean Lewins )
15 צפייה בגלריה
קת'לין פולביג אם אוסטרליה עם בתה לורה שהורשעה ברצח שלה ושל ילדיה האחרים - וכעת שוחררה אחרי 20 שנה בכלא
קת'לין פולביג אם אוסטרליה עם בתה לורה שהורשעה ברצח שלה ושל ילדיה האחרים - וכעת שוחררה אחרי 20 שנה בכלא
עם הבת לורה, שמתה ב-1999 בגיל 19 חודשים
פולביג, בת 56 כיום, תוארה בתקשורת האוסטרלית במשך שנים כרוצחת הסדרתית האיומה בתולדות אוסטרליה. בנה הראשון, קיילב, נולד ב-1989 ומת 19 ימים אחר כך, והשני, פטריק, מת ב-1991 בגיל 8 חודשים. שנתיים לאחר מכן מתה הבת שרה בגיל 10 חודשים, וב-1999 מתה הבת לורה בגיל 19 חודשים. התביעה טענה בשעתו כי פולביג חנקה אותם למוות, והשופטים קבעו, על סמך ראיות נסיבתיות בלבד, כי היא אשמה. ב-2003 נשלחה לשלושה עשורים בכלא.
בעשור הקודם צצו לפתע ראיות חדשות. ב-2018 התגלה כי שתי בנותיה של פולביג נשאו את הווריאנט הגנטי הנדיר CALM2, שיכול היה לגרום למותן הפתאומי, ומומחים קבעו בנוסף כי ייתכן שלורה מתה ממיוקרדיטיס (דלקת בשריר הלב). ב-2019 נפתחה בדיקה מחודשת בפרשה, והיא אשררה את ההרשעות, אך ב-2022 החלה בדיקה נוספת, בראשותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר. היא החלה אחרי ש-90 מדענים, אנשי רפואה ובעלי מקצועות רלוונטיים אחרים חתמו על עצומה שבה טענו כי הראיות החדשות מלמדות שסביר להניח כי הילדים מתו בנסיבות טבעיות. הבדיקה הזו הובילה למסקנה שפולביג לא גרמה למותם של הילדים.
15 צפייה בגלריה
אוסטרליה קייטלין קייתלין פולביג בוטלה הרשעתה ברצח והרג של 4 ילדיה אחרי 20 שנה בכלא
אוסטרליה קייטלין קייתלין פולביג בוטלה הרשעתה ברצח והרג של 4 ילדיה אחרי 20 שנה בכלא
"לפעמים ילדים מתים פתאום, באופן בלתי צפוי, בדרך שוברת לב". פולביג הבוקר
( EPA/DAN HIMBRECHTS)
בעקבות הקביעה הוענקה בחודש יוני חנינה לפולביג, והיא שוחררה מהכלא, אך מאז נמשך מאבקה על חפותה. היום, ליד בית המשפט לערעורים בסידני, אמרה כי היא מודה על כך שהחידושים בתחומי המדע והגנטיקה סיפקו לה תשובות בנוגע לסיבת המוות של ילדיה, והוסיפה: "אפילו ב-1999 היו לנו תשובות משפטיות שהוכיחו את חפותי. התעלמו מהן. ביטלו אותן. המערכת העדיפה להאשים אותי במקום לקבל את העובדה שלפעמים ילדים מתים פתאום, באופן בלתי צפוי, בדרך שוברת לב".

בריטניה שילמה 300 מיליון, ושום מהגר לא סולק

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הרוויח שלשום עוד קצת אוויר לנשימה, אחרי שחברי הפרלמנט הצביעו בעד הצעת חוק שמשאירה בחיים את תוכניתו לגרש לרואנדה אלפי מהגרים שהסתננו לבריטניה שלא כחוק. הצעד בא אחרי שבחודש שעבר קבע בית המשפט העליון שרואנדה איננה יעד בטוח למבקשי המקלט, וביטל את ההסכם עם המדינה המזרח אפריקנית בטענה שהוא מפר חוקים בריטיים ובינלאומיים הנוגעים לזכויות אדם.
15 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ברטניה רישי סונאק פרלמנט
ראש ממשלת ברטניה רישי סונאק פרלמנט
רה"מ סונאק בפרלמנט. "העם הבריטי צריך להחליט, לא כנופיות פשע או בתי משפט זרים"
(רויטרס, UK PARLIAMENT/JESSICA TAYLOR)
15 צפייה בגלריה
מהגרים בלתי חוקיים בדרך מ צרפת ל בריטניה
מהגרים בלתי חוקיים בדרך מ צרפת ל בריטניה
מהגרים עושים את דרכם מצרפת לבריטניה. 26 אלף רק השנה
(Ben Stansall / AFP)
"תוכנית רואנדה" היא מתוכניות הדגל של ראש הממשלה סונאק, השואף לא רק לסלק מהממלכה מהגרים שהסתננו אליה שלא כחוק דרך תעלת למאנש, אלא גם להניא מהגרים נוספים מלעשות זאת, ולפגוע ברשתות ההברחה המסייעות להם לחצות את התעלה. בדרך זו מקווה סונאק גם לסגור את הפיגור הגדול בסקרים – כ-20% – אחרי מפלגת הלייבור, לקראת הבחירות שייערכו בשנה הבאה ושעשויות להביא לקץ שלטון השמרנים אחרי 14 שנה.
התוכנית הרואנדית של סונאק סופגת ביקורת רבה מתוך המפלגה השמרנית שלו: באגף הימני במפלגה טוענים כי התוכנית אינה נוקטת יד קשה מספיק כלפי המהגרים, ובמחנה המרכז חוששים שהיא מפירה את החוק הבינלאומי, ושהמשך קידומה על אף פסיקת בית המשפט יפגע במעמדה של מערכת המשפט ובסמכותה. מאז אושרה התוכנית שילמה בריטניה לרואנדה לפחות 300 מיליון דולר על קליטת המהגרים, אף שעד כה לא סולק לשם אף לא מהגר אחד.
15 צפייה בגלריה
בריטניה תוכנית גירוש מהגרים ל רואנדה
בריטניה תוכנית גירוש מהגרים ל רואנדה
46 אלף הסתננו ב-2022. הביג בן בלונדון
(AP/Kin Cheung)
ההצבעה בבית הנבחרים שלשום התקיימה אחרי שבריטניה ורואנדה חתמו על הסכם חדש המבטיח הגנות רבות יותר למהגרים שיגורשו מבריטניה למדינה האפריקנית, במטרה להתגבר על פסיקת בית המשפט. ההצעה שעלתה להצבעה קובעת שרואנדה היא מדינה בטוחה, במטרה לחזק את הבסיס המשפטי של קידום התוכנית. אם סונאק היה מפסיד בהצבעה, הייתה סמכותו נפגעת קשות וייתכן שכהונתו כראש הממשלה הייתה מתקרבת אל קצה. בסופו של דבר חלק מהמחוקקים השמרנים שאיימו להצביע נגד נמנעו, וההצעה המשאירה את התוכנית בחיים עברה ברוב של 313 מול 269. כעת תעבור הצעת החוק לעיבוד נוסף.
אחרי ההצבעה אמר סונאק: "העם הבריטי צריך להחליט מי נכנס למדינה הזו – לא כנופיות פשע או בתי משפט זרים. וזה מה שהצעת החוק הזו מקדמת". מאז תחילת השנה הסתננו לבריטניה יותר מ-29 אלף מהגרים בלתי-חוקיים דרך תעלת למאנש, אם כי מדובר בירידה מ-46 אלף ב-2022.

רצח סמנתה וול: אין "בדל ראיה" למניע אנטישמי

בדטרויט הוגש לפנות בוקר כתב אישום נגד מי שלדברי המשטרה רצח באוקטובר את סמנתה וול, נשיאת בית כנסת בעיר, שפעלה לקירוב לבבות בין בני דתות שונות ונדקרה למוות בביתה. בתחילה עלה החשד שמדובר בפשע אנטישמי, כשברקע המלחמה בין ישראל לחמאס בעזה, אך לדברי החוקרים לבסוף "לא נמצא בדל ראיה" לכך שהמניע היה שנאת יהודים.
15 צפייה בגלריה
סמנתה וול
סמנתה וול
סמנתה וול
הנאשם ברצח וול הוא מייקל ג'קסון בולנוס, תושב דטרויט בן 28, שאיתו לא הייתה לה שום היכרות מוקדמת. המשטרה שמה את ידיה עליו לפני כמה שבועות, אחרי שביצע כמה גנבות באזור ביתה של וול. לפי שעה החוקרים אינם חושפים כיצד הגיעו למסקנה שהוא הרוצח, אך לדברי התביעה היא מסתמכת בין השאר על תשאול עדים, שעות ארוכות של צילומי אבטחה, מידע סלולרי וראיות פורנזיות.
וול נרצחה בשעת לילה מאוחרת: היא חזרה הביתה מחתונה מעט אחרי 12 וחצי בלילה של 21 באוקטובר, וכשש שעות אחר כך התקבל דיווח במוקד החירום על כך שהיא מוטלת ללא הכרה מחוץ לביתה, וכתמי דם נמצאו בתוכו. החוקרים מעריכים שהיא הותקפה בתוך הבית, ואז דידתה החוצה והתמוטטה בחצר.

קייט יצאה מטקסס כדי להציל את עצמה

את ארה"ב העסיק בימים האחרונים סיפורה של קייט קוקס, אם לשניים בת 31, שנאלצה לעזוב את גבולות מדינתה טקסס כדי לעבור הפלה דחופה, משום שחוקי המדינה ובית המשפט העליון המקומי מנעו ממנה לעבור שם את ההליך להפסקת ההיריון, אף שנשקפה ממנו סכנה לחייה.
15 צפייה בגלריה
ארה"ב טקסס קייט קוקס הפלה היריון
ארה"ב טקסס קייט קוקס הפלה היריון
קייט קוקס. העובר סובל מפגם גנטי, וסביר שימות לכל היותר כמה ימים לאחר הלידה
(צילום: KATE COX, רויטרס)
קוקס פנתה לבית המשפט כשהיא בחודש השישי להריונה ונושאת עובר הסובל מפגם גנטי נדיר שפירושו כי סביר להניח שימות לפני הלידה או יחיה לכל היותר כמה ימים. רופאים הזהירו שאם לא תעבור הפלה, קוקס עלולה לסבול מקרע ברחם שיסכן את חייה ואת יכולתה להרות בעתיד.
מכיוון שחוקי טקסס אוסרים עליה לעבור הפלה למעט במקרים חריגים ביותר, בשבוע שעבר עתרה קוקס נגד מדינת טקסס, ובתחילה פסק בית משפט במחוז טרביס כי יש לאפשר לה לעבור את ההליך. אלא שלאחר מכן ערער התובע הכללי של טקסס, הרפובליקני קן פקסטון, לבית המשפט העליון של המדינה, וזה הפך את החלטת בית המשפט המחוזי. פקסטון איים גם להעמיד לדין כל רופא שיבצע את ההפלה.
חוקי ההפלות של טקסס הם מהמחמירים ביותר בארה"ב, ואוסרים הפסקת היריון אפילו במקרים של אונס וגילוי עריות. הם מתירים עקרונית ביצוע הפלות במקרים שבהם נשקפת סכנה לחיי האם, אולם רופאים טוענים כי בפועל החוק בעניין מנוסח באופן מעורפל, כך שהם חשופים לרדיפה משפטית אם יבצעו את ההליך.
15 צפייה בגלריה
ארה"ב טקסס קייט קוקס הפלה היריון בית המשפט ב מחוז טרביס
ארה"ב טקסס קייט קוקס הפלה היריון בית המשפט ב מחוז טרביס
בית המשפט בטרביס. העליון הפך את ההחלטה
(AFP)
שעות לפני פסיקת העליון בעניינה ביום שני הודיעו עורכי דינה של קוקס כי היא יצאה מגבולות טקסס כדי לעבור הפלה במדינה אחרת, אך מבקשת שהדיון בעניינה יימשך. עתירתה של קוקס נחשבה למקרה בוחן חשוב בכל הקשור למתן היתרים חריגים לביצוע הפלות בטקסס, ויש משמעות רבה לעובדה שהעליון דחה כנראה את הטיעון המרכזי של עורכי דינה, שלפיו די בחוות דעתם של הרופאים, שניתנה בתום לב, כדי להתיר את החריגה.
"הפסיקה הזו צריכה להכעיס כל טקסני עד עמקי נשמתו", אמרו בתגובה במרכז לזכויות פריון של טקסס, המייצג את קוקס. "אם קייט לא יכולה לעבור הפלה בטקסס, מי כן יכולה? התיק של קייט הוא הוכחה שהשיטה של קביעת חריגים לא עובדת, ושמסוכן להיות בהיריון בכל מדינה שיש בה איסור על הפלות".
סוגיית ההפלות, נזכיר, היא עניין מרכזי מאוד לקראת הבחירות לנשיאות שיערכו בנובמבר 2024. בשנה שעברה, בצעד שגרם לטלטלה בחברה ובפוליטיקה האמריקנית, ביטל בית המשפט העליון של ארה"ב את פסק דין רו נגד ווייד שבשנת 1973 אסר על מדינות ארה"ב השונות למנוע בחוק הפלות. מאז החזירו מדינות רבות שבהן שולטים הרפובליקנים איסורי הפלות נוקשים.

זינק מהיציע וטיפס על שולחנות הפרלמנט

סערה פרצה אתמול בפרלמנט של הודו, כשפעיל מחאה צעיר זינק מגלריית האורחים בבית התחתון אל אזור הישיבה של המחוקקים במליאה, טיפס על שולחנות, צעק "לא נסכים לדיקטטורה" – ואז הפעיל רימון עשן ופיזר עשן צהוב באולם. מחוקקים ואנשי אבטחה השתלטו עליו, והוא נעצר יחד עם שלושה אנשים נוספים. ראש הממשלה נרנדרה מודי לא היה בפרלמנט בזמן האירוע.

15 צפייה בגלריה
פרלמנט צופה התפרץ ל מליאה הפעיל רימון עשן
פרלמנט צופה התפרץ ל מליאה הפעיל רימון עשן
העשן באולם הפרלמנט. המשפחות: "הם לא מצאו עבודה, ורצו למחות"
15 צפייה בגלריה
פרלמנט צופה התפרץ ל מליאה הפעיל רימון עשן
פרלמנט צופה התפרץ ל מליאה הפעיל רימון עשן
האבטחה במרכז השלטוני של ניו דלהי. 8 הושעו
(EPA/RAJAT GUPTA)
ההתרחשות החריגה בפרלמנט חשפה פרצת אבטחה חמורה ביותר במתחם השוכן בלב המרכז השלטוני של ניו דלהי. האבטחה במתחם הזה וסביבו הדוקה למדי, במיוחד כשהמחוקקים מתכנסים. ההתפרעות התחוללה בבניין הפרלמנט החדש והמאובטח-במיוחד שמודי חנך רק בחודש מאי. היום נמסר כי אישומי טרור הוגשו נגד ארבעת המתפרעים, וכי שמונה אנשי אבטחה הושעו בעקבות האירוע, ונפתחה חקירה. משפחותיהם של כמה מהעצורים טענו כי הם ביקשו למחות על כך שזה זמן רב הם אינם מצליחים למצוא עבודה.
הסערה בפרלמנט בניו דלהי אירעה בדיוק כשהודו מציינת 22 שנה למתקפה הקטלנית על הפרלמנט, שבה רצחו ב-2001 חמישה מחבלים תשעה בני אדם. הודו קבעה אז כי המחבלים, שנהרגו באותו פיגוע, הגיעו מפקיסטן, ובעקבות זאת החלו שתי המעצמות הגרעיניות היריבות לגייס כוחות והיו על ספה של מלחמה. מאמצים דיפלומטיים בינלאומיים שנמשכו חודשים מנעו אותה.

ארגנטינה מהדקת חגורות: "כאילו השכר קוצץ בחצי"

בארגנטינה נערכים התושבים להתמודד עם הפגיעה המיידית הצפויה להם מצעדי הצנע החריפים והלא שגרתיים שעליהם הכריזה ממשלתו של הנשיא החדש וחובב ישראל חאבייר מיליי. שר האוצר של מיליי הליברטריאני, לואיס קפוטו, הכריז שלשום על פיחות של 54% בערך הפסו, קיצוץ בהוצאות הציבוריות והפחתת הסובסידיות בתחום האנרגיה והתחבורה. "אם נמשיך בדרך הזו תהיה לנו היפר-אינפלציה", הסביר. "ב-113 מתוך 123 השנים האחרונות היה לארגנטינה גירעון תקציבי. באנו כדי לגמול את עצמנו מההתמכרות לגרעונות האלה".
15 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב יום השבעתו
הנשיא החדש מיליי אחרי השבעתו בתחילת השבוע. "להיגמל מהגירעון"
(צילום: Pablo PORCIUNCULA / AFP)
15 צפייה בגלריה
ארגנטינה ארוחת צהריים ב שכונה ב בואנוס איירס צעדי צנע כלכליים של הנשיא חאבייר מיליי
ארגנטינה ארוחת צהריים ב שכונה ב בואנוס איירס צעדי צנע כלכליים של הנשיא חאבייר מיליי
ארוחת צהריים בשכונה בבואנוס איירס. "איך אנשים יסתדרו כשהכול יתייקר ב-40%?"
(צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
בקרן המטבע הבינלאומית בירכו על התוכנית החדשה, אך ברחובות בואנוס איירס נערכים התושבים להשלכות הצפויות. "הצעדים האלה טובים בתיאוריה כדי לתקן את הכלכלה, אבל מי שייקלעו לאש צולבת הם אנשים מן השורה שיסבלו בגללם", אומרת אגוסטינה פריירה, בת 19 שעובדת בחנות בבירה. האינפלציה בארגנטינה צפויה לעלות בחדות בחודשים הקרובים ולשחוק את חסכונותיהם של הארגנטינאים ואת כוח הקנייה. הקיצוצים המתוכננים בסובסידיות יגרמו נוסף על כך לעלייה במחירי האנרגיה והתחבורה.
חוסה דיז, מומחה לאגרונומיה, אומר שהצעדים שנקטה הממשלה נחוצים, אבל גם שהפגיעה שלהם בחיי האזרחים תהיה קשה: "אתמול דיברתי עם הילדים שלי בארוחה וזה היה כאילו אומרים לי שהמשכורת שלי קוצצה בחצי". הוא סיפר שמשפחתו מהדקת חגורות כבר עכשיו וקונה מעט יותר מצרכים, ואמר שהחשש שלו הוא שאנשים ייאלצו לבזבז את כספי הפנסיה שלהם: "אני לא יודע איך אנשים יסתדרו כשהכול יתייקר ב-40-30%".
15 צפייה בגלריה
ארגנטינה תחנת רכבת ב בואנוס איירס צעדי צנע כלכליים של הנשיא חאבייר מיליי
ארגנטינה תחנת רכבת ב בואנוס איירס צעדי צנע כלכליים של הנשיא חאבייר מיליי
כשכרטיס לתחבורה הציבורית יעלה פי 10. בתחנת רכבת בבואנוס איירס
(צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
פקונדו מרינו, בן 53 מבואנוס איירס, אמר שהוא תומך בתוכנית, כדי להימנע מהידרדרות למצב גרוע יותר, אבל הודה: "זה יהיה הלם גדול לכיס של האנשים, זה יהרוס אותם. כשהדולר שווה 800 פסו, המחיר של כרטיס אוטובוס יעלה מ-50 ל-500. הכול יעלה. או שתעלו משכורות, או שאני לא יודע מה יקרה למדינה".

הנהגים בצרפת "הולכים על הראש"

נהגים באזורי הפריפריה של צרפת הופתעו בשלושת השבועות האחרונים לגלות שאלפי שלטי דרכים המסמנים את הכניסה לכפרים ועיירות התהפכו, וכעת כדי לקרוא אותם צריך לסובב את הראש ב-180 מעלות כלפי מטה. התופעה צצה תחילה באזור טארן שבדרום-מערב צרפת, אבל מאז התפשטה בכל רחבי המדינה.
15 צפייה בגלריה
צרפת מחאה של חקלאים שלטים הפוכים
צרפת מחאה של חקלאים שלטים הפוכים
שלט דרכים הפוך בצרפת. יום ככה, יום ככה
(AFP)
מי שאחראים להיפוך השלטים הם חקלאים צעירים הזועמים על תנאי העבודה שלהם ועל יחס הממשלה למצוקתם. המוחים מתלוננים על עלויות הדלק המשמש אותם, העיכובים בסובסידיות המגיעות להם מהאיחוד האירופי והתחרות הנשקפת מהייבוא. במיוחד הם כועסים על הנחיות סותרות המתקבלות מהממשלה, בהן הדרישה מצד אחד להתמסר לשיטות אקולוגיות יותר, ומצד שני לספק תוצרת רבה ככל האפשר כדי לענות על צורכי הצרפתים.
פיליפ ברדי, ראש איגוד חקלאים מקומי, אמר ל-BBC: "במקום שממנו אנחנו באים, אם מישהו אומר לנו יום אחד לעשות דבר אחד וביום הבא לעשות את הדבר ההפוך, אנחנו אומרים שאנחנו 'הולכים על הראש'. מכאן בא הרעיון להפוך את השלטים".