משדר הבוקר של אולפן ynet

שב"כ והמשטרה צפויים להרחיב את גל המעצרים של תומכי דאעש בישראל בימים הקרובים, מחשש לפיגועי השראה נוספים על-ידי פעילים "רדומים" שינסו לחקות את הצלחות הפיגועים בחדרה ובבאר שבע. חלק מהמעצרים צפויים להיות מינהליים, כלומר, בחשד לכוונת ביצוע פיגוע ללא ראיות מוחלטות. בפיגוע בחדרה אמש (ראשון) נרצחו לוחמי מג"ב יזן פלאח מכסרא-סמיע ושיראל אבוקרט מנתניה.

9 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
פעילות המשטרה למעצר החשודים במעורבות בפיגוע
נשק שנמצא בחיפושים הלילה. שב"כ והמשטרה צפויים להרחיב את גל המעצרים
(צילום: דוברות המשטרה)
מעצרים מינהליים, נציין, נחשבים לצעד חריג שלא מופעל בדרך כלל נגד אזרחים ישראלים, ומוכוון יותר נגד חשודים פלסטינים. במערכת הביטחון צפויים להגיש לבתי המשפט בקשות לצווי מעצר כאלה כצעד מנע לפיגועים נוספים. במערכת הביטחון מעריכים שמדובר בכמה עשרות תומכי דאעש מקרב ערביי ישראל, שחלקם תמכו באופן אקטיבי במדינה האיסלאמית ואף שבו מסוריה או מעיראק לאחר שהשתתפו במלחמת האזרחים בהן בעשור הקודם.
בנוסף לכל אלה, המשטרה צפויה להחמיר בשבועות הקרובים את דרישות ההתייצבות ואמצעי המעקב על אלו מתומכי דאעש שריצו עונשי מאסר בישראל. עם זאת, הקושי המרכזי של מערכת הביטחון נעוץ בהתארגנויות המקומיות, לעיתים על-ידי אדם בודד אחד וללא נשק חם, באופן שלא מותיר עקבה מודיעינית שניתנת להתחקות אחריה ולאתר אותה מבעוד מועד.
9 צפייה בגלריה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח, הנרצחים בפיגוע בחדרה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח, הנרצחים בפיגוע בחדרה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח. הנרצחים בפיגוע בחדרה
9 צפייה בגלריה
הפיגוע בחדרה והפיגוע בבאר שבע. תתוגבר הפעילות המודיעינית
הפיגוע בחדרה והפיגוע בבאר שבע. תתוגבר הפעילות המודיעינית
הפיגוע בחדרה והפיגוע בבאר שבע. תתוגבר הפעילות המודיעינית

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ קיים הבוקר הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש אמ"ן, ראש אמ"ץ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, שבסיומה הנחה על תגבור פעילות מודיעינית ואופרטיבית בין-ארגונית והעלאת הדריכות ופעילות הסיכול בכלל הגזרות.
בינתיים, מתברר כי אחיו של אחד המחבלים בפיגוע הוא חוקר בתחנת משטרה בכפר סבא. במשטרה אומרים כי "מדובר בשוטר מצוין, שהיה בהלם אחרי הפיגוע". היום לא הגיע השוטר לעבודה, אך במשטרה אומרים כי מדובר בחוקר מצטיין ואין צפי שיסיים את עבודתו.
כבר במהלך הלילה נעצרו חמישה חשודים, בהם אח של אחד המחבלים. שני עצורים נוספים הם בני דודים של המחבלים, שהיו בני דודים בעצמם, ושניים נוספים הם חבריהם. אחד העצורים חשוד בסיוע למחבלים וארבעת האחרים חשודים בחברות בתא טרור של דעאש באום אל פחם. שני המחבלים שעומדים מאחורי הפיגוע בחדרה אמש הם איברהים ואיימן אגבריה, בני דודים מאום אל פחם, אחד מהם הואשם ב-2016 בניסיון הצטרפות לדאעש.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחדרה. בוצע כנראה לאחר התארגנות מקומית
(צילום: EPA)
מהמשטרה נמסר: "המשטרה ושב"כ ביצעו הלילה פעילות יזומה באום אל פחם שבמהלכה בוצעו חיפושים בכמה בתים בעיר. נתפסו אקדח ורובה אייר סופט, מכשירי סלולר, מסמכים ומחשבים וכן טבעות וספרים המזוהים עם תנועת דעאש. בתום החיפושים עצרו הכוחות שלושה תושבי המקום החשודים בהזדהות והשתייכות לארגון טרור. שני חשודים נוספים נעצרו במקומות אחרים".
מהערכות ראשוניות של גופי הביטחון, לא נמצא קשר ישיר או ארגוני, דוגמת "מפקדה משלחת", בין המפגעים בשני הפיגועים - ושניהם בוצעו כנראה לאחר התארגנות מקומית. הסימנים בזירת הפיגוע ליד תחנת האוטובוס, ברחוב מרכזי בחדרה, הפתיעו גם את המפכ"ל והשר לביטחון פנים שהגיעו הלילה למקום. לצד השכפ"צים המעוטרים בסמל המזוהה עם דמות הקומיקס "המעניש", שני המחבלים הצטיידו באמצעי לחימה רבים ושונים לפיגוע ארוך ומשולב, שלא מן הנמנע אמור היה לכלול גם חטיפת בני ערובה.

9 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
שני המחבלים. נבדק אם פעלו בהשראת דאעש
שני המחבלים הגיעו עם כלי נשק תקניים, בהם רובים אוטומטיים, סכינים, מחסניות מלאות, כפפות ואף ארגז תחמושת עם מאות כדורי 5.56 צה"ליים גנובים. התגובה המהירה והחדה של המסתערבים שהיו באזור במקרה סיימה את האירוע ללא מסע קטל המוני.
החשד המרכזי שנבדק הוא כי השניים פעלו בהשראת דאעש, בדומה למחבל הבדואי מחורה שרצח ארבעה אזרחים בשבוע שעבר בבאר שבע. אלא שהפעם הפיגוע היה מתוכנן יותר, כלל שימוש ברכב ובנשק חם על ידי שני אנשים, ולמרות זאת לא סוכל על ידי שב"כ.
9 צפייה בגלריה
הנשקים של המחבלים
הנשקים של המחבלים
רובים אוטומטיים, סכינים ומחסניות מלאות. כל הנשק של המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)

ראש שב"כ לשעבר יעקב פרי אמר הבוקר לאולפן ynet: "מדובר באידיאולוגיה דאעשית ולא בביצוע פיגוע של ארגון דאעש. זה כמובן לא פותר את הבעיה המודיעינית שהולכת ומתבררת שישנם תאים רדומים. כל פיגוע מוגדר ככשל מודיעיני. תפקידה של מערכת המודיעין, שב"כ, כוחות הביטחון, היא לאתר ולסכל מי שרוצה לבצע פיגועים. ברגע שזה לא מצליח, וברגע שאנחנו עדים לפחות לשני הפיגועים האחרונים, שלא לדבר על תשעה פיגועים בתקופה האחרונה, אין ספק שיש כאן כשל מודיעיני שצריך ללמוד אותו. הוא מחייב התארגנות שונה".
במקביל, בתום הערכת מצב של ראשי המערכת הביטחון, הוחלט להקפיץ מחר לאוגדת איו"ש ארבעה גדודי תגבור מאימונים - גדוד שקד מחטיבת גבעתי, גדוד נצח יהודה מחטיבת כפיר, גדוד קדם מחטיבת החילוץ ואת גדוד 50 של הנח"ל, כדי לעבות את הנוכחות והפעילות הצבאית במוקדי החיכוך הרגישים, ולמנוע פיגועי השראה גם מפעילים רדומים של המדינה האסלאמית בגדה.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: רויטרס)

באוגדת איו"ש, על אף השקט היחסי (על 8 מתוך 9 הפיגועים בחודש האחרון, בהם במזרח ירושלים, בחדרה ובבאר שבע, היו אחראיים מחבלים נושאי תעודת זהות כחולה) סימנו כבר בחודש ינואר את 1 באפריל כתאריך מועד לפורענות. הסיבה: הצטלבות הרמדאן הנפיץ עם חג הפסח, יחד עם התרעות מודיעיניות שהתגבשו לאחרונה להוצאת פיגועים על ידי מחבלים פלסטינים.
כחלק מהמאמצים של אוגדת איו"ש למנוע את זליגת המתיחות לגדה, בוצעו בשבועות האחרונים מאות מעצרים של חשודים בטרור בערים ובכפרים הפלסטיניים, עם ממוצע חריג של כ-200 עצורים מדי שבוע. "1 באפריל נבחר לתאריך היעד למוכנות של אוגדת איו"ש על יחידותיה להסלמה", העריך כבר לפני שלושה חודשים מפקד האוגדה, תת-אלוף אבי בלוט, במסר ששלח למפקדים תחתיו. "החמצן וחומר הבערה כבר קיימים בשטח, רק חסר גפרור שיצית את כל המרחב. עלינו להיות מוכנים ונכונים ליום פקודה".
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי הטיל על משמר הגבול את האחריות המבצעית על ואדי ערה, בכפוף לפיקוד מחוז חוף של המשטרה. במקביל, המשטרה נערכת להגברה של הפעילות המבצעית בכל רחבי הארץ ובימים הקרובים תיראה נוכחות גבוהה של שוטרים ורכבי ביטחון ומשטרה.