חשש מפיגועי השראה – אחרי שני פיגועים בלב ישראל שיצאו מיהודה ושומרון, בתוך כחודש: באוגדת איו"ש ממשיכים לתחקר כיצד חצו בשבוע שעבר שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, לאחר שעברו ללא קושי, מאזור מחסום רנטיס שסמוך לעיר החרדית. שורה של לקחים ראשוניים כבר הופקו ליתר הגדודים המרחביים באיו"ש.
השניים הוסעו מהכפר רומאנה שמצפון לג'נין לאזור מרוחק יחסית, עליו אחראית החטיבה המרחבית אפרים, פרצו דרך ה"אין-גדר" של קו התפר בקרבת המחסום המאויש ומשם עלו על מכוניתו של המסיע הישראלי, שבסופו של דבר נרצח על ידם באלעד. לפי הערכה, המסיע שנרצח הכיר לפחות את אחד מהם לאחר שהסיע אותו מספר פעמים בעבר לעבוד בישראל. הלקחים נוגעים לכך שהשניים לא זוהו בעת החצייה חרף הדריכות והכוננות הגבוהה סביב יום העצמאות וכוחות התגבור שעדיין נמצאים בקו התפר.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
תיעוד מתפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
כוחות הביטחון מוציאים את המחבלים ממקום המסתור
(צילום: דוברות המשטרה )
קצין בכיר בצה"ל אמר אחר הצהריים בשיחה עם כתבים: "אנו עובדים ימים כלילות כדי לשפר את האחיזה על קו התפר ופועלים לחזק את המכשול עם מכ"מים נוספים וכוחות נוספים, במטרה לייצר גם תודעת גדר, שנפגעה בשנים האחרונות. משימתנו היא לייצר מניעה הרמטית של חציות, ואנו לא מסתפקים בצמצום של 70% 80% בחציות כפי שהיה בשבועות האחרונים כי עדיין מאות חצו. לפחות 15 משחיתי גדר שניסו לחצות דרכה נפגעו על ידי כוחותינו לאחרונה מירי שבוצע בנוהל מעצר חשוד".

הפיגוע באלעד - כתבות נוספות

לדבריו, "החיילים שם לא מחזיקים ידיים כשרשרת אנושית כי כך גם יהפכו למטרות. התצפיתנים בצד הפלסטיני עוקבים ורואים מתי אפשר לחצות, כשלא שמים לב. מספיק לכך 20 עד 30 שניות". הקצין הבכיר הוסיף כי באוגדת איו"ש ערוכים לפיגועי השראה בעקבות הפיגוע באלעד, בגלל השימוש בנשק קר שהיה בו ולא בנשק חם, שנחשב לפחות זמין בגלל עלותו. באשר למסיע היהודי של המחבלים שגם נרצח על ידם אמר הקצין הבכיר: "גם אם כוונות הנהגים טובות והם חושבים שלהם זה לא יקרה, איש לא יכול לערוב לכך. האירוע הזה הוא אזהרה לכולם".
כ-800 לוחמי צה"ל השתתפו במרדף אחר המחבלים שנמצאו בסופו של דבר הבוקר בתוך שיח, כ-500 מטרים מאלעד, ביער נחשונים. על חפ"ק החיפושים פיקד סביב השעון מח"ט אפרים, אל"מ מורדי וייס, שחילק מדי בוקר את גזרות החיפוש בין הכוחות השונים, בהם מיחידות גששים, דובדבן, מגלן, אגוז והלוט"ר, וכן מיחידת האיסוף של פיקוד מרכז, ניצן, על שלל רחפניה ויכולות התצפית שלה.
2 צפייה בגלריה
הגרזן שבאמצעותו על פי החשד המחבלים ביצעו את הפיגוע
הגרזן שבאמצעותו על פי החשד המחבלים ביצעו את הפיגוע
הגרזן שאיתו רצחו - ורגע התפיסה
אתמול איתרו חיילי יחידת הגששים מרעול טיפות דם חשודות באזור החיפושים, גם על שטרות כסף שהותירו אחריהם המחבלים. דגימות הדם הועברו לבדיקות DNA ובשעה 2:00 בלילה הגיעה התוצאה החיובית שאישרה כי המחבלים עברו או מסתתרים במקום. "עברנו במקום הזה מספר פעמים בסוף השבוע", תיאר היום סגן מפקד פלגה במגלן, סגן י', שהיה הראשון לזהות המחבלים, וביטא בכך את התעקשות הכוחות לסרוק שוב את תאי השטח החשודים, "לפתע הבחנתי הבוקר שהעשבים זזים בקצב של נשימה והבנתי שיש כאן משהו חריג. סימנתי לשאר הכוח (רכז שב"כ ומאבטחיו, י"ז), ואז הפתענו אותם. הם היו מופתעים ובהלם טוטאלי. בהתחלה בכלל לא דיברו. הם היו עם בגדים וסוודר עליהם. לא ראיתי מים או אוכל לצידם".

כתמי הדם הובילו את הכוחות למחבלים

שני המחבלים נתפסו כאמור ביער נחשונים, כקילומטר וחצי מזירת הפיגוע, בחלוף 62 שעות לאחר שרצחו באכזריות את אורן בן יפתח, בועז גול ויונתן חבקוק. במערכת הביטחון העריכו מיד לאחר הפיגוע כי שני המחבלים נותרו באזור סמוך ולא ברחו לרשות הפלסטינית, וכבר אתמול ניתן רמז עבה לכך שההערכה הייתה מדויקת, כשחיילי יחידת המילואים מרעול איתרו ממצאים מחשידים ביער, בהם כתמי דם של המחבלים עצמם, ככל הנראה מפציעות שטחיות שלהם כתוצאה מהמאבק שניהל מולם אחד מקורבנות הפיגוע.

אחד המחבלים הזדהה בשמו והודה בביצוע המעשה עם חברו - אך אמר כי הוא לא זוכר מה קרה בדיוק מלבד ש"היכו אנשים". לאחר שנתפסו במהלך הסריקות ביער, אותר גם הגרזן ששימש אותם בפיגוע.
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי אמר ל-ynet כי כוח צה"ל שערך סריקה באזור זיהה תנועה חשודה בין השיחים - ושלפו את השניים. "נבחן את כל צעדיהם וצעדינו כדי להפיק לקחים. הם התנהגו כנמלטים, עם כל המגבלות שהיו בשטח מבחינתם".