7 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
כמה מהתבצרים הרבים שנעצרו במהומות בשבוע שער מובלים לתחנת המשטרה, והשוטרים בהר הבית. שקט מתוח כעת
(צילום:מתוך טוויטר, AP)
שירות הביטחון הכללי ומשטרת ירושלים בודקים בימים האחרונים חשד ולפיו חלק מהמתפרעים שהתבצרו בשבוע שעבר במסגד אל-אקצא הכניסו פנימה מטעני צינור שיועדו לפגוע בכוחות הביטחון. גורמים ביטחוניים מגדירים את הבדיקה, שעד כה לא הותרה לפרסום, כ"סבוכה ומורכבת".
תיעוד העימותים בהר הבית, בשבוע שעבר
(צילום: דוברות המשטרה, ארנון סגל)

המהומות בהר הבית, נזכיר, פרצו בלילה שבין שלישי לרביעי כאשר מאות מוסלמים התבצרו בתוך המסגד והמשטרה פרצה פנימה לאחר שניסיונות ההידברות מולם כשלו. יותר מ-350 מתבצרים נעצרו בעימותים הקשים שפרצו, והם הועברו להמשך חקירה במפקדה משימתית במחוז ירושלים – כאשר רובם שוחררו בתנאי הרחקה מהר הבית. המשטרה ביקשה את הארכת מעצרם של מעטים מבין העצורים.
מלבד זיקוקים ששוגרו וחפצים רבים שנזרקו לעבר כוחות המשטרה, מידע מודיעיני הצביע כי אל תחומי המסגד הוכנסו מספר מטעני צינור. בעקבות האירוע החריג הבדיקה הועברה לשב"כ. במשטרה ציינו בשבוע שעבר כי בין המתבצרים היו "עשרות רבות" של מתפרעים רעולי פנים ש"הכניסו לתוך המסגד זיקוקין, מקלות ואבנים והתבצרו בו התבצרות אלימה באמצעות ברזלים, ארונות וחפצים נוספים מתוך המסגד שאותם השחיתו". לדבריה מטרתם הייתה "להפר את הסדר במקום תוך חילול המסגד. בנוסף הם החלו בקריאות הסתה והתפרעות בתוך המסגד, ונעלו את דלתותיו מבפנים עם מכשולים וביצורים בפתחים".
ממסגד אל-אקצא הופצו באותו לילה תיעודים קשים של שוטרים מכים באלות את המתבצרים, ולצד גינויים רבים שספגה ישראל בעולם העימותים הללו פתחו סבב של הסלמה ביטחונית בשלל זירות – וכבר באותו לילה נורו רקטות מרצועת עזה. בסך הכול מאז תחילת גל ההסלמה הנוכחי, נורו לשטח ישראל שש רקטות מסוריה, 37 מלבנון וכ-100 בערך מרצועת עזה. מלבד הרקטות התרחשו גם פיגועים קטלניים, כשהשיא היה ביום שישי האחרון – אז נרצחו האחיות רינה ומאיה די בבקעת הירדן ואמן נפצעה אנושות, והתייר האיטלקי אלסנדרו פאריני בטיילת בתל אביב.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
ההתבצרות במסגד, בלילה שבין שלישי לרביעי
(מתוך הרשתות החברתיות)
7 צפייה בגלריה
ניקיונות במסגד אל אקצא
ניקיונות במסגד אל אקצא
מנקים את המסגד אחרי המהומות
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מסגד אל אקצה בהר הבית
מסגד אל אקצה בהר הבית
המתיחות גבוהה. שוטרים מחוץ לדלתות מסגד אל-אקצא, היום
(צילום: AFP)
על רקע המתיחות הגבוהה בהר הבית נרשמת כעת התלבטות קשה במערכת הביטחון ובדרג המדיני בשאלה האם לסגור את ההר לעליית יהודים בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן, כפי שהיה נהוג בשנים עברו. התקופה הזו, שבה נוהגים מוסלמים לישון בתוך מסגד אל-אקצא, מתחילה השנה ביום רביעי הקרוב, שהוא גם שביעי של פסח. בעוד המשטרה תומכת בסגירת ההר ליהודים בתקופה הזו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתנגד לכך נחרצות – וראש הממשלה בנימין נתניהו שיידרש להכריע טרם הכריע.

גלנט תומך בעמדת בן גביר, הרמטכ"ל לא שולל

נתניהו קיים עד כה ארבעה דיונים בשאלה, והיום יערוך דיון נוסף לפני שיקבל כנראה החלטה. השר בן גביר, שמתנגד באופן עקרוני לסגירת הר הבית ליהודים בטענה שמדובר בכניעה לטרור – מבקש לאפשר עליית יהודים בשביעי של פסח. הנימוק שלו הוא ביטחוני: במועד הזה מגיעים אלפי יהודים לכותל, ואם הר הבית סגור לכניסת יהודים, המשטרה יוצאת מההר – ולדבריו במצב שכזה יש חשש כבד שהמוסלמים ישליכו אבנים וסלעים לעבר הכותל ואז המשטרה תיאלץ לפרוץ פנימה וכל התמונות שהמשטרה רוצה למנוע – ייקרו בכל זאת. "אתם חושפים את המתפללים בכותל לאבנים וסלעים ואם זה יקרה גם תאכלו את הדגים המסריחים וגם תגורשו מהעיר", אמר בן גביר בהתייעצות הלילית שקיים נתניהו בלילה שבין שבת לראשון.
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי מתנגד לקיצור משך הזמן שבו יהיה ההר סגור לכניסת יהודים, וסבור שמספיק שהמשטרה תעמוד בשער המוגרבים בתקופה הזו. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט תמך בעמדה של בן גביר ואמר שאין מניעה ביטחונית שיהודים יעלו בשביעי של פסח. הרמטכ"ל הרצי הלוי לא היה נחרץ כמו גלנט, אך ניתן היה להבין מדבריו שהוא לא פוסל את הטיעון של בן גביר. בן גביר המשיך לדון בנושא עם נתניהו, אולם אנשים ששוחחו עם ראש הממשלה התרשמו שהוא נוטה לסגור את ההר בעשרה הימים האחרונים של הרמדאן. יצוין כי בעבר, גם בממשלות נתניהו היו מצבים שההר נסגר לפחות מעשרה ימים.
7 צפייה בגלריה
מתפללים באל-אקצא
מתפללים באל-אקצא
25 אלף איש השתתפו בתפילת התראוויח בהר הבית, אמש
בהר הבית היה שקט יחסית בימים האחרונים, ואמש יותר מ-25 אלף מוסלמים השתתפו שם בתפילת התראוויח, מבלי שנרשם אירוע חריג כלשהו. בשבת בערב, מאות מתפללים מוסלמים סגרו את דלתות מסגד אל-אקצא – אך בניגוד לשבוע שעבר, הפעם לא פרצו עימותים עם כוחות הביטחון, שבמהלך הלילה אמנם מנעו מכמה מוסלמים להיכנס להר הבית – אך לא ניסו לפרוץ למסגד.
אתמול עלו מאות יהודים להר הבית, ולפי מנהלת ההר, 1,041 יהודים עלו עד כה להר מתחילת החג – עלייה של 43% במספר העולים להר בפסח. במקביל לעלייה להר הבית, ערך ברחבת הכותל המערבי מעמד ברכת כהנים. בתום האירועים שער המוגרבים נסגר למעבר יהודים ותיירים, ללא אירוע יוצא דופן. כ-2,300 שוטרים ולוחמי מג"ב הוצבו באזור כדי להגיב בעוצמה ובמהירות לכל התרחשות. החשש במשטרה הוא שאירוע נפיץ יכול להתפתח תוך רגעים ספורים.
על רקע גל הטרור, תגבור הכוחות ניכר גם באזורים אחרים בישראל, וצה"ל הודיע אמש כי בהתאם להנחיית שר הביטחון גלנט ולהערכת המצב בצבא, הוחלט כי בתיאום עם המשטרה כוח חיילים בהיקף של פלוגת הכשרה אחת יישלח לתגבר את משטרת מחוז תל אביב, החל מהיום. גלנט הודיע כבר בשבת בערב כי הנחה להקצות תגבור של כוחות צה"ל לפעילות של מחוז מרכז של המשטרה – כך שחיילים יסיירו ברחובות לצד שוטרים. גם במג"ב מתגברים כוחות, וארבע פלוגות מילואים גויסו אתמול לתגבר ולסייע לכוחות הסדיר ולשש פלוגות מילואים שכבר מבצעים פעילות מוגברת בשטח.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:10, 09.04.23