הרמטכ"ל הרצי הלוי כבר הבהיר בבסיס נבטים אמש (יום שני) כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית היא עובדה מוגמרת ובינתיים במערכת הביטחון נערכים. עם זאת, ישראל מודעת ללחץ הבינלאומי עליה ודואגת להעביר מסרים לבנות בריתה: אנחנו לא מעוניינים להביא את האזור למלחמה - ולא רוצים לסדוק את הקואליציה הבינלאומית שנוצרה בליל המתקפה שלשום.
בינתיים, בתקשורת האיראנית דווח כי בטהרן "נערכים לכל תגובה מצד ישראל". בין היתר צוין כי "התגובה המוחצת (של איראן - לב"א) תינתן ישר לאחר התגובה הישראלית. מוכנים להשתמש בנשק שלא השתמשנו בו בעבר". בנוסף דווח על העלאת כוננות והגבלת טיסות בינלאומית במערב, צפון-מערב ודרום-מערב איראן.

2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס נבטים
הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס נבטים
"איראן רצתה לפגוע ביכולות אסטרטגיות"
(צילום: דובר צה"ל, יאיר חסון)
המטרה בישראל ברורה: לגבות מחיר מהאיראנים, אחרי מתקפה שכללה ירי חסר תקדים של יותר מ-300 טילים וכטב"מים. תקיפה כזו תוכיח לטהרן שישראל יכולה להגיע לכל מקום ולפגוע בנכסים שלה. התגובה עשויה להיות במתווים מפתיעים, אך מדינה אחת בוודאי לא תופתע הפעם: ארה"ב.
בירושלים התחייבו בפני האמריקנים שהפעם, לא כמו בתקיפה בדמשק שמיוחסת לישראל ובה חוסל חסן מהדווי, הם יעודכנו מבעוד מועד כדי להבטיח שלא ייפגעו כוחות אמריקניים אם האיראנים יתקפו אותם בתגובה, כפי שאיימה טהרן בכמה הזדמנויות.
לאחר החיסול של בכיר משמרות המהפכה בדמשק, בארה"ב זעמו על כך שישראל עדכנה אותם על התקיפה ברגע האחרון. מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח מאז שבת האחרונה שלוש פעמים עם שר הביטחון יואב גלנט, בשבת לקראת המתקפה, שוחחו פעמיים וביום ראשון פעם נוספת. גלנט הסביר לאוסטין את השיקולים הישראליים בהחלטה להגיב.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט נפגש בשעה זו עם עמיתו מזכיר ההגנה הגנרל לויד אוסטין בפנטגון: ״המו״מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים״
שר הביטחון יואב גלנט נפגש בשעה זו עם עמיתו מזכיר ההגנה הגנרל לויד אוסטין בפנטגון: ״המו״מ המתנהל להשבת החטופים מצריך אותנו להגביר את הלחץ הצבאי, ולשלב ידיים במאמצים הצבאיים והמדיניים״
שומרים על קשר הדוק. גלנט ואוסטין, הפעם האמריקנים יעודכנו
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
כאמור, אתמול הבהיר הרמטכ"ל כי תגובה ישראלית עוד תבוא והסביר: "השיגור הזה, של כל כך הרבה טילים - טילי שיוט וכטב"מים - לשטח ישראל ייענה בתגובה". את הדברים אמר הלוי בבסיס נבטים, שבו זוהו ארבע פגיעות במתקפה, אך לא נגרם בו נזק שפגע בפעילותו.
"איראן רצתה לפגוע ביכולות אסטרטגיות של מדינת ישראל. זה דבר שלא היה בעבר", אמר הלוי. לדבריו, צה"ל נערך למבצע "מגן ברזל" - השם שניתן למבצע ההגנה למתקפה האיראנית - שעבר בהצלחה מרהיבה, כמעט ללא נפגעים. "ההיערכות הזו הביאה את איראן לפגוש גם עליונות אווירית שאתם ביטאתם אותה בצורה מאוד טובה", אמר לטייסים בבסיס חיל האוויר.
בהצהרתו אחרי ביקור הרמטכ"ל, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, אמר כי בגלל הפגיעה המינורית יחסית עומדות בפני ישראל "מגוון אפשרויות" תגובה: "נעשה כל מה שנחוץ כדי להגן על מדינת ישראל - ונעשה זאת בעיתוי ובזמן שאנו נבחר".

לפי דיווחים בארה"ב תגובה תיתכן בטווח הזמן המיידי. גורם ישראלי אמר זאת לרשת NBC וציין כי מקבלי ההחלטות בישראל מאמינים ש"חשוב להגיב", ושכמה אפשרויות דיפלומטיות וצבאיות נבחנו במהלך ישיבת קבינט המלחמה אתמול. עוד הוא אמר כי "כל תגובה תתואם עם האמריקנים".
ב"ניו יורק טיימס" דווח במקביל כי בקבינט נבחנו "אפשרויות שונות" - מדיפלומטיה ועד תקיפה מיידית. בכיר אמריקני אמר לרשת אל-ג'זירה הקטארית כי "ישראל עשויה לתקוף מטרות בעומק איראן בתגובה למתקפה של טהרן".
בצל הלחץ הבינלאומי, גורם אמריקני בכיר הבהיר בשיחה עם ynet כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יעצור את ראש הממשלה בנימין נתניהו מלתקוף את איראן. "אני מחויב לביטחון ישראל, וגם להגנה על האינטרסים האמריקנים ועל השותפים באזור, כולל עיראק", אמר הנשיא האמריקני בשולי פגישה עם ראש ממשלת עיראק.
פורסם לראשונה: 22:05, 15.04.24