הרפובליקנים, שהחודש חזרו לשלוט בבית הנבחרים האמריקני בעקבות ניצחונם הדחוק בבחירות בשנה שעברה, לא מבזבזים זמן ופועלים במרץ כדי לממש את הבטחתם לפתוח בחקירות נגד הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן ומשפחתו. במוקד החקירות הללו, כך מסתמן, יעמדו יצירות האמנות היקרות של בנו האנטר – שנמצא "על הכוונת" של הרפובליקנים כבר שנים ארוכות, בעיקר בשל עסקיו עם חברות זרות.
4 צפייה בגלריה
 האנטר ביידן בנו של נשיא ארה"ב מצייר ציור ארכיון
 האנטר ביידן בנו של נשיא ארה"ב מצייר ציור ארכיון
האנטר ביידן עם המכחול, בתמונה שפרסמה הגלריה שמוכרת את ציוריו
(צילום: Georges Berges Gallery)
יושב הראש החדש של ועדת הפיקוח בבית הנבחרים, ועדה בעלת השפעה גדולה בוושינגטון, הודיע אתמול (יום ד') כי פנה לסוכן האמנות שמוכר את ציוריו של ביידן הבן ודרש ממנו לספק לו רשימה של רוכשי היצירות. היו"ר, הרפובליקני ממדינת קנטקי ג'יימס קומר, הביע חשש שבמסגרת ההסדר בין האנטר ביידן לאותו סוכן זהותם של הקונים נשמרת בסודיות: "ההסדר שלך עם האנטר ביידן מעלה חששות אתיים חמורים ומעלה בשאלה האם משפחת ביידן שוב מוכרת גישה והשפעה", כתב.
המחוקק הרפובליקני טען עוד במכתב שלו כי היצירות נמכרות במחירים גבוהים למדי – בין 55 אלף דולר ל-225 אלף דולר – חרף העובדה שביידן הבן הוא צייר מתחיל, כלשונו. "למה שמישהו ירצה לשלם כסף רב להאנטר ביידן על יצירות אמנות שאפשר לטעון שהן חסרות ערך? הוא לא פבלו פיקאסו", צייץ קומר בטוויטר. במכתב שלו לסוכן יצירות, ג'ורג' ברג'ס, הוא ביקש גם שיספק לו פרטים על ההתקשרויות שהיו לו עם הבית הלבן, ושיתייצב להעיד בפני הוועדה בחודש הבא.
4 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
הרפובליקני קווין מקארתי, יו"ר בית הנבחרים החדש. הבטיחו לחקור את ביידן, ולא מבזבזים זמן
(צילום: רויטרס)
את יצירות האמנות של ביידן הבן מציג ברג'ס בגלריות בלוס אנג'לס ובניו יורק מאז 2021. אלו יצירות אבסטרקטיות שרבות מהן מתארות עצים ופרחים. הרפובליקנים העלו כבר זמן רב חשש שהיצירות נרכשות במחירים גבוהים על ידי קונים שמבקשים לזכות בקשרים עם הבית הלבן, אבל עד כה היו במיעוט בבית הנבחרים ודרישתם לבירור הסוגיה נדחתה על ידי ההנהגה הדמוקרטית.
בבית הלבן מסבירים כי הגיעו להסדר כבר בימיו הראשונים של ביידן בתפקיד, ולפיו בנו האנטר יכול למכור את היצירות שלו – אך מבלי לדעת מי הם הקונים. לדברי גורמים בממשל ההסדר הזה מספק ומונע מצבים בעייתיים מבחינה אתית. לפי ההסדר ביידן הבן גם לא קובע את מחירי הציורים שלו, אלא הגלריה הפרטית שמציגה אותן. ברג'ס, הסוכן של האנטר, הסכים גם לדחות כל הצעה שתיראה בפניו חשודה או שתכלול הצעת מחיר מופרזת. ברג'ס והבית הלבן טרם הגיבו לדרישה הרפובליקנית לבירור ההסדר.
4 צפייה בגלריה
ג'ו והאנטר ביידן
ג'ו והאנטר ביידן
האנטר עם אביו ג'ו, ארכיון. "הכבשה השחורה" במשפחה
(צילום: AP)
האנטר בן ה-52 הוא בנו השני של הנשיא (בנו הבכור, בו, מת מסרטן ב-2015). הוא מהווה כאמור מוקד לאש מצד הרפובליקנים כבר שנים ארוכות, בעיקר בגלל עסקיו עם חברות זרות, בסין ובאוקראינה – ונמצא כעת תחת חקירה פדרלית הנוגעת לתשלומי המיסים שלו. מי שקידמו יותר מכל את הטענות נגדו היו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ואנשיו, שהאשימו אותו ואת אביו בשחיתות על רקע עברו של הבן במועצת המנהלים של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה". האנטר הצטרף ב-2014 למועצת המנהלים של החברה כשאביו היה סגנו של ברק אובמה, והיה שותף לניהול מדיניות החוץ של הממשל בכל הקשור לאוקראינה.
טראמפ ותומכיו קידמו תיאוריה לא-מבוססת שלפיה ביידן האב פעל באותן שנים להביא להדחת התובע הכללי של אוקראינה, ויקטור שוקין, כדי להגן על בנו ועל חברת "בוריסמה" מפני חקירת שחיתות. ביידן אכן לחץ על אוקראינה להדיח את התובע, אבל בעשותו כן לא פעל ביוזמתו שלו – אלא יישם את עמדת הממשל האמריקני ומדינות רבות אחרות במערב, שראו בתובע ההוא אדם שנוקט יד רכה כלפי השחיתות.
ההאשמות של טראמפ ואנשיו נגד ביידן ובנו הובילו בסופו של דבר לפרשת "אוקראינה גייט" שבה הסתבך הנשיא לשעבר. בית הנבחרים פתח בהליך ההדחה הראשון נגד טראמפ אחרי שנחשף כי בשיחת טלפון ב-2019 עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקש ממנו טראמפ לקדם חקירת שחיתות נגד חברת "בוריסמה". עיקר האש בפרשה הופנתה אל טראמפ, שנטען נגדו כי עודד מנהיג של מדינה זרה להתערב בבחירות על-ידי פגיעה בשמו של ביידן, שסומן כבר אז כפייבוריט להתמודד מולו על הנשיאות; אבל אנשי הנשיא ניצלו את ההזדמנות כדי לפזר בתקשורת טענות שלפיהן ביידן עצמו סחט את אוקראינה ב-2015 באמצעות עיכוב כספי סיוע לקייב כדי שתפטר את שוקין, וסידר לבנו האנטר הטבות עסקיות בסין.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב האנטר ביידן בנו של ג'ו ביידן פרשת אוקראינה גייט
ארה"ב האנטר ביידן בנו של ג'ו ביידן פרשת אוקראינה גייט
ביידן הבן. הטענות נגדו מצד טראמפ הובילו לפרשת "אוקראינה גייט" - ולהליך ההדחה הראשון נגד הנשיא לשעבר
(צילום: AP)
כל הטענות הללו היו חלשות מאוד מבחינה עובדתית, אך הן המשיכו לרדוף את ביידן. פחות מחודש לפני הבחירות לנשיאות ב-2020 פרסם "ניו יורק פוסט" תחקיר – מפוקפק בעיני רבים – שלפיו אי-מיילים שהגיעו לידי העיתון מרמזים כי ביידן ניצל את מעמדו כסגן הנשיא כדי לקדם את עסקיו של האנטר באוקראינה. מלבד הכחשת הטענות הללו, הדמוקרטים טוענים לצביעות בביקורת של הרפובליקנים על ביידן הבן, ומזכירים את העובדה שטראמפ מינה לתפקידים של יועצים בכירים בממשל שלו את בתו איוונקה ואת בעלה ג'ארד קושנר.
הרפובליקנים זיהו את האנטר כ"כבשה השחורה" במשפחת ביידן, וגם היבטים אחרים בחייו הבלתי יציבים שימשו את מתנגדי הנשיא כדי לנסות להביכו. האנטר סולק מהצבא בגלל שימוש בקוקאין, נכנס שוב ושוב למוסדות גמילה בשל התמכרויות לסמים ואלכוהול, ואשתו לשעבר טוענת כי נהג לפזר כספים על זונות ומועדוני חשפנות. אישה אחרת תבעה אותו בטענה שילדה לו בן ושהוא מתכחש לו. אחרי מות אחיו בו, שאליו היה קרוב מאוד, ניהל האנטר רומן עם אשת האח המת, האלי ביידן, וחילץ מהאב ג'ו ורעייתו ג'יל את ברכתם הפומבית לכך. ב-2017 נפרדו, ושנה אחר כך, במאי 2018, נשא האנטר ביידן אישה חדשה, מליסה כהן, רק כמה ימים אחרי שפגש אותה לראשונה.