הדי תופי המלחמה כבר נשמעים בים האדום ולפי הדיווחים ארה"ב מעוניינת לגבש קואליציה צבאית ללחימה בטרור החות'ים (המיליציה השיעית של "אנצאר אללה" בתימן), המשבשים מעבר ספינות מהמזרח הרחוק לים התיכון דרך מצרי באב אל-מנדב. אבל מי יהיו שותפותיה לקואליציה הזאת?
סעודיה סיימה רק לפני כמה חודשים מלחמה כושלת של שמונה שנים בראש קואליציה ערבית גדולה נגד החות'ים. העולם תמך בה בהתחלה כי המטרה הייתה לגיטימית - לחימה בארגון טרור הנתמך על ידי איראן, מאיים להשתלט על כל תימן, לפגוע במעברי סחורות ולשבש את הכלכלה העולמית. יורש העצר מוחמד בן סלמאן מינף זאת כדי למתג את עצמו כמנהיג העולם הערבי נגד שלוחתה של איראן בצנעא. ההתחלה הייתה מוצלחת: החות'ים נסוגו מדרום תימן וממשלת עדן נותרה עצמאית. אלא שבהמשך הפכה המלחמה לקטסטרופה.
1 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
(צילום: רויטרס)
החות'ים, כמו ארגוני טרור אחרים דוגמת חמאס בעזה ודאעש בעיראק ובסוריה, הסתתרו בבונקרים ובמנהרות, והרוב בין מאות אלפי הקורבנות במלחמה היו אזרחים תימנים. הביקורת בעולם על "פשעי המלחמה" של סעודיה גברה ובן סלמאן סומן כאשם בכישלון. החות'ים לא רק שרדו את ההפצצות, אלא גם הרחיבו את שטחי שליטתם בצפון מערב המדינה הענייה והחרבה. מאז הקואליציה הערבית התפרקה וסעודיה והאמירויות נותרו לבדן במערכה. בתחילת 2023 הרימה סעודיה ידיים ושינתה כיוון. קודם התפייסה עם הבוס (איראן) ואחר כך חתמה על הפסקת אש עם הפרוקסי (החות'ים).
כעבור חצי שנה פרצה המלחמה בעזה והחות'ים, כנראה בהוראת איראן, החלו להתקיף את השיט ליד תימן בטענה שמדובר בספינות ישראליות. כעת חוששות סעודיה ואיחוד האמירויות שגם דרך הפיוס תעלה על שרטון מאחר שהחות'ים מאיימים עליהן לבל יצטרפו לקואליציה אמריקנית (החות'ים הוכיחו במלחמה מולן שאין להם קווים אדומים, והם הפציצו בטילים וכטב"מים את העיר מכה, הבירה ריאד, מתקני הנפט של ארמקו ועוד).
כעת ארה"ב בבעיה. צירוף ישראל לקואליציה לא בא בחשבון כי אז מדינות ערביות לא יצטרפו (ע"ע אי-שיתוף ישראל בקואליציה האמריקנית-ערבית נגד סדאם חוסיין להצלת כוויית ב-1991). סעודיה כבר הכריזה שלא תצטרף, ובאיחוד האמירויות אמנם שותקים באופן רשמי אבל ברור שהצטרפות עלולה להביא למשבר חריף עם סעודיה.
מי שכן עשויה להצטרף היא מצרים, שכן היא הנפגעת הכלכלית העיקרית בין מדינות ערב כתוצאה מחסימת מעבר ספינות למפרץ סואץ, מה גם שיש לה היסטוריה של התנגדות לאיראן ולגרורותיה. קואליציה נגד החות'ים יכולה לקבל תמיכה בלתי צפויה גם ממדינות שנפגעות כלכלית ואינן ידידות של ארה"ב, למשל קטאר ואפילו סין. זאת משום שאיראן משחקת באש בהפעלת טרור החות'ים כשודדי ים. היא לא רק מביאה לקידום ספינות מלחמה מהמערב לים האדום, אלא אף עלולה להסתכסך עם ידידותיה המפסידות כסף רב בשל הצורך של האוניות שלהן להקיף את אפריקה כדי להוביל סחורות לאירופה.
ד"ר ירון פרידמןד"ר ירון פרידמן
חשוב שארה"ב תלמד היטב את הסיבות שהביאו לכישלון המלחמה הממושכת של הקואליציה הסעודית נגד החות'ים. הלקח הראשון הוא שלא מנצחים מלחמה עם חיל אוויר בלבד. הכוחות הדרום תימנים שלחמו על הקרקע נגד החות'ים, בתמיכה אמירתית-סעודית, לא היו חזקים ומאומנים מספיק. אחד מסודות הצלחתה של הקואליציה האמריקנית נגד דאעש בעיראק ובסוריה היה נעוץ בלחימה של בני חסותם הכורדים בגבורה ובמסירות אחרי אימונים מקצועיים.
אפשר בהחלט להבין את הפרשנים הסעודים המביעים לאחרונה חשש שהקואליציה שמגבשת ארה"ב נגד החות'ים לא רק שלא תועיל, אלא אפילו תזיק ותוביל למלחמה כלל-אזורית. רובם סבורים שהטעות החוזרת היא שלא מטפלים בראש הנחש - משטר האייתולות בטהרן – והדבר ניכר בחיזבאללה בלבנון ובמיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה. זה כמו טיפול בגרורות סרטן על ידי אקמול, ועכשיו עם הקואליציה האמריקנית - באמצעות אקמול פורטה.
  • ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר, מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטת חיפה. ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" ו"השיעים בארץ ישראל" יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון" שאליו אפשר להצטרף כאן
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il