שר החוץ יאיר לפיד אמר הבוקר (ראשון) בתום פגישה עם שר החוץ הרומני בוגדן אאורסקו כי ישראל מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה. ובמילים חריפות ביחס לאלו שהשמיע בעבר הוסיף: "אין לה הצדקה, ואנחנו קוראים לרוסיה להפסיק את הירי והתקיפות ולפתור את הבעיות סביב שולחן הדיונים".
6 צפייה בגלריה
הזירה בקיבוץ מסילות
הזירה בקיבוץ מסילות
לפיד ושר החוץ הרומני אאורסקו, היום
(צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובוגדן אאורסקו
יאיר לפיד ובוגדן אאורסקו
(צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
"ישראל תסייע ככל שביכולתה להגיע לפתרון של שלום. אנחנו עובדים בתיאום מלא עם בעלת בריתנו, ארה"ב, ועם שותפינו האירופאים כדי לנסות לסיים את הטרגדיה האלימה הזו מהר ככל האפשר", הוסיף לפיד בנוגע למאמצי התיווך, כולל אלה של ראש הממשלה נפתלי בנט.
לפיד, שנפגש גם עם ראש ממשלת רומניה בבוקרשט, אמר כי רומניה סייעה ומסייעת לישראל להציל נפשות רבות. "ממעבר סירט יצאו ילדים יהודים מבית היתומים באודסה, ילדים חולי סרטן שנשלחו לטיפולים בישראל, אלפי פליטים שחייהם ניצלו בזכות שיתוף הפעולה בינינו", הוא אמר.
בהמשך ביקר לפיד במעבר הגבול סירט והתייחס לסוגיית קליטת הפליטים בישראל. "אנחנו לא נסגור את שערינו ואת ליבנו בפני אנשים שאיבדו את כל עולמם", אמר, "יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה. חובתנו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים".
לפיד הוסיף: "בישראל יש תשעה מיליון תושבים, והזהות היהודית שלנו לא תפגע מעוד כמה אלפי פליטים. להיפך, הילדים שלנו ילמדו שיעור חשוב על מוסר ואחריות. מצד שני ברור שלא נוכל לקלוט עשרות אלפי פליטים לא יהודים. אז הפתרון הוא לא בזה שכל אחד ידבר לבייס הפוליטי שלו, אלא בניהול מאוזן ומידתי. אפשר להכניס עוד פליטים, אפשר וצריך להיות הרבה יותר נדיבים, אי אפשר להכניס פליטים בלי הגבלה. את האיזון הזה הממשלה תמצא. זה תפקידנו".
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מתראיין ב כינוס עיתונאים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מתראיין ב כינוס עיתונאים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
זלנסקי, אתמול. "ישראל יכולה לספק ערבויות ביטחון"
(צילום: רויטרס)
הגינוי הראשון שהשמיעה ישראל נגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה היה ב-24 בפברואר, אז אמר לפיד כי "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה וישראל מגנה אותה". בהמשך, בתחילת החודש, הצביעה ישראל בעד גינוי רוסיה בעצרת הכללית של האו"ם. מאז, ימים ארוכים, לא נשמע כל גינוי לפלישה הרוסית לאוקראינה מצד ירושלים. ראש הממשלה נפתלי בנט, יש לציין, לא השמיע גינוי לפלישה הרוסית - והיה זה השר לפיד שהשמיע את כל הגינויים עד כה.
הזהירות הישראלית בגינויים שמשמיעה ישראל נגד רוסיה נוגעת בין השאר למעורבותה של מוסקבה בנעשה בסוריה. בשבוע שעבר, ימים ספורים אחרי שנפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, דיווחה סוריה כי ישראל תקפה באזור דמשק - תקיפה שהובילה למותם של שני קצינים איראנים. לפי ההערכות בישראל, ירי הטילים הלילה לעבר בירת החבל הכורדי בעיראק ארביל הייתה התגובה האיראנית לכך.
6 צפייה בגלריה
בשאר אסד ולדימיר פוטין פגישה דמשק סוריה
בשאר אסד ולדימיר פוטין פגישה דמשק סוריה
פוטין ואסד בביקור הנשיא הרוסי בסוריה, בשנה שעברה. חופש הפעולה הישראלי נשמר
בשיחה בקרמלין ביום שבת שעבר ביקש בנט מפוטין את המשך חופש הפעולה של צה"ל במניעת התבססותה של איראן בסוריה. גורמים ישראלים המעורים בפרטים אמרו בשבוע שעבר כי פוטין הבטיח שחופש הפעולה של צה"ל יישמר, וכך גם פעילותו של מנגנון התיאום בין המדינות שבסך הכול עובד לשביעות רצונן של רוסיה וישראל.
הגינוי הישראלי הנוסף לרוסיה מגיע אחרי שאמש שוחח בנט עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במשך יותר משעה. לשכת ראש הממשלה מסרה אמש כי השיחה עסקה בדרכים להפסקת הלחימה באוקראינה ובמאמצי ישראל בעניין. זלנסקי מצדו אמר כי בשיחה עם בנט נידונה ה"תוקפנות הרוסית והסיכויים לשיחות שלום", והוסיף כי ביקש סיוע בשחרור ראש העיר מליטופול שנחטף על-ידי הכוחות הרוסיים. זלנסקי הציע אתמול לקיים שיחות שלום בירושלים, והציע כי ישראל תספק לאוקראינה ערבויות ביטחון.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב מוסקבה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון משבר אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב מוסקבה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון משבר אוקראינה
מקרון ופוטין בחודש שעבר בקרמלין. האליזה: "אין נכונות לסיום המלחמה"
(צילום: EPA)
עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו אמש מנהיגי גרמניה וצרפת, אולף שולץ ועמנואל מקרון. לפי לשכתו של מקרון, פוטין לא הראה בשיחה נכונות כלשהי להביא לסיום המלחמה.

ליד הגבול עם פולין: 30 טילים, כ-20 הרוגים

היום ה-18 לפלישה של רוסיה לאוקראינה נפתח בעוד בוקר של אזעקות ומתקפות ברחבי המדינה, כולל בחלקה המערבי, אחרי שבסוף השבוע הצבא הרוסי החל להרחיב את יעדי ההפצצות וההפגזות שלו גם לאזור הזה. בלבוב נשמעו הבוקר אזעקות ופיצוצים עזים, ותוך זמן קצר הודיעו הרשויות המקומיות שהמתקפה כוונה נגד בסיס האימונים הצבאי יבוריב, במרחק של כ-25 ק"מ בלבד מגבול פולין וכ-30 ק"מ צפונית-מערבית לעיר עצמה.

עשן נראה מיתמר מהאזור בתמונות שהופצו ברשתות החברתיות. "הכובשים שיגרו מתקפה אווירית נגד המרכז הבינלאומי לשמירת שלום ולביטחון", הודיע הממשל הצבאי הפועל במחוז לבוב, בהתייחסות לשמו הרשמי של אתר האימונים שנפגע, שהינו הבסיס הצבאי הגדול ביותר במערב אוקראינה. בימי שגרה אירח הבסיס הזה כוחות של ברית נאט"ו לצורך אימונים משותפים. לפי אוקראינה, במתחם שהותקף פעלו יועצים צבאיים זרים.
מושל מחוז לבוב, מקסים קוזיטסקי, אמר כי חלק מהטילים יורטו לפני שפגעו בבסיס. הוא מסר כי לפחות תשעה בני אדם נהרגו ועוד 57 נפצעו במתקפה. עם זאת, ב"גרדיאן" דווח כי לפי אנשי רפואה בשטח, לפחות 20 נהרגו. ב"ניו יורק טיימס" ציטטו איש רפואה מקומי שאמר כי בסביבות 300 איש נפצעו במתקפה.
6 צפייה בגלריה
עשן עולה מ אזור בסיס צבאי יבוריב ב מערב אוקראינה ליד גבול פולין בעקבות מתקפת טילים של רוסיה
עשן עולה מ אזור בסיס צבאי יבוריב ב מערב אוקראינה ליד גבול פולין בעקבות מתקפת טילים של רוסיה
עשן מיתמר מאזור הבסיס הצבאי יבוריב, ליד גבול פולין
עדי ראייה דיווחו זמן קצר לאחר המתקפה כי שיירה של 19 אמבולנסים נסעה אל מחוץ לבסיס יבוריב, ושבעה אמבולנסים אחרים עשו את הדרך ההפוכה. מדובר ככל הנראה במתקפה המערבית ביותר עד כה של רוסיה באוקראינה, וב"ניו יורק טיימס" ציינו כי ייתכן גם שהיא הנרחבת ביותר מפרוץ המלחמה. לפי הדיווח ב"טיימס", המטוסים ששיגרו את הטילים המריאו מהעיר סראטוב שברוסיה ומספינות מלחמה בים השחור. המתקפה מגיעה אחרי שבמוסקבה הזהירו בסוף השבוע כי משלוחי הנשק שמזרים המערב לאוקראינים הם "יעדים לגיטימיים" למתקפות מצדה, אם כי לא ברור שזו מטרת התקיפה הנוכחית.