אחרי אזהרת המסע החריפה שפרסם אתמול (שני) המטה ללוחמה בטרור, וקריאתו של שר החוץ יאיר לפיד לישראלים לצאת מיד מאיסטנבול - אלה שבכל זאת הגיעו לבירת טורקיה מנסים להנות מהחופשה, בעוד אלה שגרים שם משתדלים לשמור על שגרה.
עד עתה, עושה רושם שהאזהרות לא משפיעות על הישראלים, ורק אתמול נחתו באיסטנבול לפחות 15 טיסות מלאות בהם. אלפי נוסעים המריאו לאיסטנבול מאז שפורסמו בימים האחרונים אזהרות המסע, בנוסף לטיסות המקבילות הרבות לערים אחרות במדינה, כמו אנטליה ואנקרה. למרות זאת, האווירה המתוחה מורגשת היטב בקרב הישראלים.
"אני חושש להסתובב פה כישראלי", סיפר ליאור רוט, בעל חברה לטיפולים רפואיים באיסטנבול. "זה לא כל כך פשוט להיות פה, תמיד נזהרים ומשתדלים להיטמע בין האנשים ולא להתבלט יותר מדי כדי שלא יזהו אותנו. זה חשש של הרבה אנשים. היו גם כאלה שהחליטו לבטל את הטיסה ולא לבוא הפעם בעקבות החששות. הם דחו את הטיסה לפעם הבאה, אבל אנחנו מאמינים שתרד אזהרת המסע והם יוכלו להגיע לפה".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
איסטנבול
(צילום: AP)

למרות החששות, לדברי ליאור ניתן להרגיש ברחובות כי תוגברה האבטחה על מוקדים ישראלים-יהודים. "אנחנו מרגישים פה ביטחון מלא. לטורקים יש אינטרס מאוד גדול לשמור על היחסים עם ישראל, במיוחד עכשיו כששיתוף הפעולה בין המדינות נוצר, כדי שיבואו לפה הרבה ישראלים שהם כוח קנייה גדול, במיוחד אחרי הקורונה. המשפחה והחברים אומרים לי לשמור על עצמי ולהיות זהיר. אני באמת משתדל לעשות את זה, והנחיתי את כל הלקוחות שלנו לא לצאת למקומות מסוכנים שהם לא מכירים, להישמר ולהיזהר ולא להתבלט".
המטה ללוחמה בטרור פרסם אתמול כאמור אזהרת מסע חריפה לטורקיה, בצל החשש שכמה חוליות טרור איראניות זוממות לפגוע בתיירים ישראלים, כנקמה על החיסולים ומקרי המוות המסתוריים שהתרחשו באיראן בשבועות האחרונים. אמש פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי באיראן חושדים שישראל היא זו שהרעילה את המדענים האיראנים קמרן מלאפור ואיוב אנטזארי, שמתו בתחילת החודש. הלילה דיווח אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", כי הקצין הזוטר עלי כמאני והמדען מוחמד עבדוס, שאיראן הודיעה שלשום שמתו ב"משימות" - היו מעורבים בפיתוח נשק עבור חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
טורקיה איה סופיה איסטנבול ביום שבת
טורקיה איה סופיה איסטנבול ביום שבת
תיירים באיסטנבול, ארכיון. לפי אחד הדיווחים, אחת החוליות נתפסה רגע לפני הפיגוע
(צילום: EPA)

אתמול נודע ל-ynet כי ארגון הביון הטורקי, ה-MIT, עצר לאחרונה סוכנים בשירותה של איראן, שתכננו לבצע פיגוע ירי וחטיפה נגד תיירים ישראלים במדינה. אף שכמה מהם נעצרו, המרדף אחר אותם סוכנים ממשמרות המהפכה לא הסתיים – ולכן ישנו חשש שיצליחו להוציא לפועל פיגועים בזמן הקרוב. לפי דיווחים בטורקיה, חוליית תקיפה איראנית אחת נלכדה רגע לפני התקיפה נגד תיירים ישראלים, והחוליה האיראנית השנייה עדיין נמצאת באזור.

ראש אמ"ן לשעבר: "לטורקים יש אינטרס שלא יהיה פיגוע"

"אנחנו מנהלים מערכה מול שלושה איומים אסטרטגיים על מדינת ישראל - מול פיתוח תוכנית הגרעין האיראנית, מול ההתבססות האיראנית בסוריה ומול פרויקט הדיוק של חיזבאללה", אמר האלוף (במיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן, בריאיון לאולפן ynet. "בשלושת המאמצים האלו נעשות פעולות שלפעמים יכולות להביא גם תגובה, והעובדה שהאיראנים מנסים עכשיו לפגוע בישראל לא צריכה להפתיע אף אחד. אם בעבר הם ניסו לפגוע במטרות איכותיות כמו מדענים ואנשי ביטחון וצבא בכירים, הם ירדו מזה - ועכשיו הם הולכים על כל ישראלי ויהודי כמטרה".

"העמימות מצד ישראל נפרצת, לפעמים מסיבות לא ענייניות ולפעמים מסיבות פוליטיות", המשיך ידלין. "עמימות היא אלמנט חשוב כדי לא לדחוק את האויב לפינה, לא להשפיל אות ולא להכריח אותו להגיב. מאידך, כשהאיראנים מסתכלים על מה שקורה להם, הם לא מעריכים שזה יצא מהולנד או לוקסמבורג, ולכן הבעיה האמיתית היא ניהול הסיכונים אל מול ההישגים. אנחנו צריכים להעריך שמי שמוביל את שלושת השיקולים האסטרטגיים שוקל שלכל פעולה יש ערך מוסף בתמונה הכללית ומצדיקה את הסיכונים שיבואו בעקבותיה. מה שבטוח - האיראנים החליטו לנקום כדי להרתיע את ישראל ולהסביר לה שהיא חצתה קווים אדומים".
לדברי ידלין, מהיכרותו עם המודיעין הישראלי, אזהרת המסע לטורקיה מתבססת על מודיעין איכותי. "יש פה אינטרס טורקי מאוד גבוה שלא יהיו פיגועים על אדמתם, גם מהסיבה הגיאו-פוליטית כדי לחמם את יחסים עם ישראל, וגם בגלל שהם רוצים שהתיירים הישראלים ימשיכו להגיע למדינה, ואזהרת מסע כזו עוצרת חלק גדול מהם. תמיד כשהאינטרסים מתלכדים, הרבה יותר קל לשתף פעולה, גם אם יש חילוקי דעות אידיאולוגיים כמו הנושא הפלסטיני".

האזהרה לגבי איסטנבול הוחמרה אתמול כאמור לדרגה הגבוהה ביותר - רמה 4 - עם קריאה מפורשת לא לנסוע לעיר הטורקית, וקריאה למי שנמצא בה לצאת ממנה מיידית. לגבי שאר טורקיה האזהרה נשארה זהה ברמה 3, כלומר להימנע מנסיעות בלתי חיוניות.
"נוכח התמשכות האיום ונוכח עליית מדרגה בכוונות האיראניות לפגוע בישראלים בטורקיה, בדגש על איסטנבול, המטה לביטחון לאומי מעלה את אזהרת המסע על איסטנבול לרמתה הגבוהה ביותר, רמה 4", נמסר מהאגף ללוחמה בטרור. "המטה לביטחון לאומי ממליץ לישראלים להימנע גם מנסיעות שאינן חיוניות לשאר חלקי המדינה", ציינו במל"ל, והדגישו כי אין מניעה לבצע טיסות עם עצירה באיסטנבול, כל עוד אין יציאה מנמל התעופה.
לפני שפורסמה אזהרת המסע, שר החוץ יאיר לפיד אמר בישיבת סיעתו יש עתיד כי "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של ניסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים - אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי". ל-ynet נודע כי דבריו של לפיד היו מתואמים עם המוסד, המל"ל ומשרד החוץ.
שלשום נחשף כי גורמי ביטחון בישראל סיכלו בחודש שעבר, יחד עם הביון הטורקי, פיגוע משמעותי שתכננו האיראנים נגד יעדים ישראליים על אדמת טורקיה. המודיעין הישראלי נמצא כעת בדריכות שיא בעקבות ההבנה שישנן כמה חוליות טרור איראניות שזוממות לפגוע בתיירים ישראלים במתווה של חטיפה או פיגועי ירי, וישראל פועלת לסיכול הפיגועים המתוכננים.
בטורקיה מדברים על שיתוף פעולה "מלא ומרשים" בין קהילת המודיעין הישראלית לבין הביון הטורקי. המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), כך נודע ל-ynet, יצרה קשר בחודש שעבר עם אזרחים ישראלים שנפשו באיסטנבול, והורתה להם שלא לזוז מחדרם במלון, כיוון שהאיראנים "יושבים עליהם".
משרד החוץ הטורקי התייחס לאזהרת המסע שפרסם המל"ל בנוגע לטורקיה: "אזהרות אלה קשורות להתפתחויות ומניעים בינלאומיים שונים. בעיקרו של דבר, כל אמצעי האבטחה הדרושים ננקטים על ידי הרשויות הרלוונטיות שלנו במסגרת מנגנוני שיתוף הפעולה שלנו בנוגע למאבק בטרור. טורקיה היא מדינה בטוחה וממשיכה להילחם בטרור בצורה היעילה ביותר, עם פעולות פנימיות וחוצות גבולות. תוצאות מוצלחות במאבק בטרור נראות בבירור. בהקשר זה, בעוד ארצנו ממשיכה במאבקה בטרור מבלי לעשות כל הבחנה בין ארגוני טרור, היא גם תורמת לביטחון הקהילה הבינלאומית. למען האמת, נושא זה ידוע ומוערך על ידי הקהילה הבינלאומית".
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
ההבנה בישראל: חוליות איראניות נמצאות בטורקיה ומתכננות פיגועים. חמינאי
(צילום: AP)
החשש מפיגוע איראני גבר משמעותית בשבועות האחרונים בעקבות חיסולו בחודש שעבר של חסן סיאד חודאי בטהרן, על ידי חמושים שירו בו ליד ביתו בטהרן, בהתנקשות שאיראן ייחסה לישראל והבטיחה נקמה עליה. החשש רק גבר אחרי הדיווח ב"ניו יורק טיימס" כי ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שעומדת מאחורי החיסול של חודאי, קצין בדרגת קולונל ביחידה 840 בכוח קודס של משמרות המהפכה, שנטען כי הוביל שורה של ניסיונות לפגוע או לחטוף ישראלים בעולם.
מאז מתו בשבועות האחרונים באיראן כמה מדענים, מומחים ואנשי משמרות המהפכה, כמו למשל עלי איסמעיל זאדה, בכיר ביחידה 840 של כוח קודס. ב"איראן אינטרנשיונל" דווח כי הוא נפל מגג ביתו באזור כראג' שבצפון איראן ומת. לפי הדיווח, בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. האתר ציטט מקורות שטענו כי משמרות המהפכה אחראים למותו של הבכיר, והחליטו לחסל אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל לחיסול של חסן סיאד חודאי. באיראן הכחישו את הטענות.
אטילה שומפלבי ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה