דובר הצבא החות'י התימני, יחיא סריע, הפך לפנים של לקיחות האחריות של הכוחות החות'ים במלחמה הנוכחית ברצועת עזה. ארבעה סרטונים רשמיים שלו פורסמו במהלך המלחמה הנוכחית, בהם הוא מופיע בבגדי הכוחות הרשמיים ובטון צעקני במיוחד לוקח אחריות על אירועים שביצע הצבא החות'י נגד אתרים במדינות ישראל ובהמשך בים סוף.
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
מפרוץ המלחמה ברצועת עזה החלו גם בתימן הפגנות גדולות לתמיכה בעם הפלסטיני ונגד ישראל. ב-30 באוקטובר פורסמה ההודעה הראשונה מטעם דובר הצבא החות'י. לכל ההודעות המצולמות שלו עד כה קדמו הודעות מקדימות לקראת פרסום ההודעה הרשמית. הצבא החות'י נוהג לפרסם שתי הודעות לפני כל סרטון שכזה, האחת מודיעה כי בקרוב או בשעות הקרובות עתיד לצאת סרטון של הכוחות החות'ים והשנייה בדרך כלל מודיעה על השעה המדויקת בה תצא ההודעה לפי שעון תימן. מלבד ההודעות הרשמיות, הצבא החות'י פרסם סרטונים נוספים בהם מתועדות תקיפות שביצע.
בהודעה הראשונה הרשמית מטעמו עלה יחיא סריע ודיבר על תקיפה לעבר שטח ישראל שביצעו הכוחות החות'ים: "הכוחות המזוינים שלנו שיגרו מטח גדול של טילים בליסטיים, טילים מונחים ומספר גדול של כתב"מים על מטרות שונות של האויב הישראלי באדמות הכבושות", אמר.

ההודעה השנייה של דובר הצבא החות'י פורסמה ב-9 בנובמבר, כאשר הוא עלה ודיבר באותה הרשמיות על תקיפה נוספת שביצע הצבא החות'י התימני וכך אמר: "הכוחות המזוינים שיגרו מטח טילים בליסטיים על מטרות שונות ורגישות של האויב הישראלי באדמות הכבושות, ביניהן מטרות צבאיות באזור אום רשרש, אילת. הפעילות השיגה את מטרותיה בהצלחה והביאה לפגיעות ישירות במטרות שנקבעו".

ההודעה השלישית שפרסם הייתה בשבוע שעבר, בה איים: "הכוחות המזוינים לא יהססו לכוון לאף ספינה ישראלית בים האדום או לכל מקום שידנו משגת החל מרגע הצהרה זו".
אותה ההודעה השלישית פורסמה ב-14 בנובמבר, כאשר ביום ראשון השבוע (19 בנובמבר) האיומים מומשו. מספר שעות לפני שדווח על השתלטות על ספינה שנמצאת בבעלות ישראלית, הוציא הצבא החות'י הודעה כתובה בלבד, לפיה הם מדגישים כי יתמקדו בסוגי הספינות הבאים: ספינות הנושאות דגל ישראל, ספינות המופעלות על ידי חברות ישראליות וספינות בבעלות חברות ישראליות. בנוסף, הצבא התימני (החות'י) קרא לכל מדינות העולם להוציא את אזרחיהן העובדים על הספינות האלה, להימנע ממשלוח או עבודה על גבי הספינות האלה, להודיע לאוניות שלכם להתרחק מהספינות האלה".

ביום ראשון בצהריים, כבר דווח כי החות'ים השתלטו על ספינה "ישראלית". יחיא סריע פרסם מיד אחר כך כי בשעות הערב תצא הודעה רשמית של הצבא החות'י. במהלך השעות התברר כבר כי הצוות אינו ישראלי וכי מדובר באוניית גלקסי לידר הנמצאת בבעלות חברת הספנות Ray של איש העסקים הישראלי רמי אונגר.

בשעות הערב, עלה סריע עם סרטון רביעי במספר, מתחילת הלחימה ברצועת עזה ואמר: "כוחות חיל הים החות'ים ביצעו מבצע צבאי בים סוף, השתלטו על ספינה ישראלית ולקחו אותה לחוף תימן. הכוחות החות'ים מטפלים בצוות הספינה בהתאם לערכים של דת האסלאם. הכוחות מחדשים את אזהרתם לכל הספינות השייכות לאויב הישראלי או עובדות אתו כי הן יהפכו למטרה לגיטימית עבור הצבא החות'י".
סריע הוסיף: "הכוחות החות'ים קוראים לכל המדינות שאזרחיהן עובדים בים סוף להתרחק מכל עבודה או פעילות עם הספינות הישראליות או ספינות בבעלות ישראלית. הצבא החות'י מאשר כי ימשיך לבצע פעולות צבאיות נגד האויב הישראלי עד שתיפסק התוקפנות נגד רצועת עזה ויפסקו הפשעים שנמשכים גם ברגע זה בעזה והגדה המערבית. בנוסף, אנו מדגישים כי מי שמאיים על ביטחון ויציבות האזור ועל המסדרונות הבינלאומיים זה ישראל, ואם הקהילה הבינלאומית רוצה ביטחון ויציבות באזור ושהסכסוך לא יתרחב, עליה לעצור את התוקפנות הישראלית בעזה".

התקרבות במגעים עם הסעודים

הנוכחות, המדים וההופעה חשובה לכוחות החות'ים. מסרטונים לפני המלחמה הנוכחית ניתן לראות כי הדובר מדבר בטון אחר וניתנה פחות חשיבות להופעה ולצורת העברת המסר. כעת, במלחמה נראה כי החות'ים שמים דגש רב על הנראות, כדי להראות את מעורבותם הרצינית במלחמה לצד העם הפלסטיני. החות'ים רוצים להראות כי הם חלק משמעותי מציר ההתנגדות. הם זוכים לשבחים בנאומים של בכירים מהציר, כולל בנאומו של נסראללה, ששיבח את השתתפותם ואמר בנאומו: "תימן נקטה עמדה נועזת, חזקה ורשמית ושיגרה טילים לישראל. לסיוע מתימן יש משמעות גם אם הטילים לא הגיעו, ואנחנו מודים להם. זה נתן תמיכה ללוחמי ההתנגדות והפעיל לחץ על ישראל".
1 צפייה בגלריה
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
חשוב לציין כי תימן נמצאת במלחמת אזרחים פנימית שנים רבות. החות'ים ביצעו למעשה הפיכה שלטונית והשתלטו על מוסדות רבים במדינה והמלחמה עם השנים הפכה למלחמה של איראן (שתומכת בחות'ים) נגד סעודיה (שנלחמת נגד החות'ים יחד עם גורמים נוספים). דווקא לפני פרוץ המלחמה ברצועת עזה דווח בתקשורת כי ישנם מגעים מתקדמים להפסקת אש בתימן.
אתמול (שלישי) בשיחה בתוכנית בכלי התקשורת אל-ערבי אלג'דיד, התייחס לדברים חזאם אל-אסד, חבר הלשכה המדינית של אנסאר אללה, החות'ים בתימן, המוכר מהתבטאויותיו בטוויטר ובאיומים נגד ישראל כולל ציוצים בעברית, ואמר כי העימות עם ישראל "לא השפיע על מהלך השיחות וההבנות מול סעודיה".
הוא הוסיף כי השיחות נמשכות ומגיעים להסכמות ואם האמריקנים ינסו להפריע הם ימשיכו בתוקפנות נגד ישראל. הוא אמר שמי שמוציא את הפרטים בנושא זה הם האחים במשלחת לדיאלוג הלאומי במוסקט, עומאן והם אלה שמוסמכים להתבטא בהיבט זה. בנוסף, בכתבה שפורסמה עם דבריו של חזאם אל-אסד פורסם כי לאל-ערבי אלג'דיד נודע ממקורות בתימן כי קיימות הבנות ראשוניות בין ערב הסעודית לחות'ים בתימן, להכרזה על הפסקת המלחמה ביניהם, במקביל לסיור חדש שיזם השליח האמריקני לתימן, טים לינדרקינג לאזור וגם שליח האו"ם לתימן הנס דרונגברג.