בעיצומם של המגעים מול חמאס לעסקה לשחרור החטופים, המוחזקים בשבי בעזה כבר 110 ימים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מוצא את עצמו מסוכסך דווקא מול שתי המתווכות מול ארגון הטרור – קטאר ומצרים – שהקשרים עימן קריטיים עבור שחרור בני הערובה והשגת עסקה בתנאים כמה שפחות גרועים מבחינת ישראל. אמש (יום ד'), שעות אחרי שנודע שנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי סירב לשיחת טלפון שניסה ליזום נתניהו, משרד החוץ בקטאר האשים כי ראש הממשלה פוגע במאמצי התיווך מסיבות פוליטיות – בעקבות הקלטה שנחשפה ובה נשמע נתניהו מדבר בגנות דוחא.
4 צפייה בגלריה
שלישיםבנימין נתניהו, עבד אל-פתאח א-סיסי  ואמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני
שלישיםבנימין נתניהו, עבד אל-פתאח א-סיסי  ואמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני
אמיר קטאר אל ת'אני, נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי. מתיחות מול המתווכות, בעיצומם של המגעים
(צילום: רויטרס/Saudi Press Agency/Handout, רויטרס/ Saudi Press Agency/Handout, אלכס קולומויסקי)
הגינוי הקטארי החריג מגיע בשעה שבה נמשכים ביתר שאת מאמצי התיווך של דוחא ושל קהיר – לצד ארה"ב – להשגת עסקה מול חמאס, על רקע שלל הדיווחים בימים האחרונים בנוגע למגעים שמתנהלים. אף שבישראל הכחישו את הטענות שנרשמה התקדמות בשיחות – ושחמאס הסכים לכאורה באופן עקרוני לעסקה שתכלול הפסקת אש למשך חודש – המגעים עצמם נמשכים כל העת. רק אמש הודיע הבית הלבן כי שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ברט מקגורק, הגיע לקטאר כדי לדון בעסקת חטופים נוספת – אחרי שביקר שלשום בקהיר.
למעשה, גם מול ארה"ב דווח לא אחת על המתיחות הרבה בין נתניהו לממשל בוושינגטון – כשלפי הדיווחים מקורבי ביידן אף ייעצו לו לאחרונה להתנער מנתניהו ולהצהיר בפומבי שאיבד את האמון בו, כשלשיטתם נתניהו גורר את המלחמה מסיבות פוליטיות. מאז אמנם שוחחו ביידן ונתניהו, אבל אותה שיחה גררה מיד סערה נוספת סביב התנגדותו ללחץ האמריקני לקדם מתווה לסיום המלחמה שיתבסס על פתרון שתי המדינות, ובוושינגטון דווח שאפילו ידידי ישראל בקונגרס, בהם מחוקקים רפובליקנים, מתוסכלים מנתניהו וחוששים שהוא מושפע משיקולים פוליטיים.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מתיחות גם מול ארה"ב. הנשיא ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
זו הייתה בדיוק טענתו החריגה של דובר משרד החוץ בקטאר, מאג'ד אל-אנסארי, שהתייחס אמש להקלטה שבה נשמע נתניהו מותח ביקורת חריפה על הקטארים. "אם האמירות יתבררו כאמיתיות – אזי ראש הממשלה הישראלי רק מפריע להליך התיווך, מסיבות שנראות ככאלו שמשרתות את הקריירה הפוליטית שלו – במקום לתת עדיפות להצלת חייהם של חפים מפשע, כולל חטופים ישראלים", מסר אל-אנסארי.
"אנו מזועזעים מההתבטאויות", הוסיף הדובר הקטארי, בעקבות ההקלטות שפרסם ירון אברהם. "אם הן אמיתיות – הן חסרות אחריות והרסניות למאמצים להציל חיי חפים מפשע – אך לא מפתיעות. במשך חודשים, ובעקבות תיווך מוצלח בשנה שעברה שהוביל לשחרורם של יותר ממאה חטופים, מנהלת קטאר דיאלוג שוטף עם גורמי המשא ומתן כולל ישראל, תוך ניסיון לבסס את המסגרת להסכם חטופים חדש". נתניהו נשמע בהקלטה מדבר על רצונו שארה"ב תלחץ על קטאר כדי שזו תנצל את מנופי הלחץ שלה על חמאס, והדובר הקטארי אמר על כך: "במקום להתעסק ביחסים האסטרטגיים של קטאר עם ארה"ב, אנו מקווים שנתניהו יחליט לפעול בתום לב ולהתרכז בשחרור החטופים".
4 צפייה בגלריה
דובר משרד החוץ של קטאר
דובר משרד החוץ של קטאר
דובר משרד החוץ של קטאר. "אם האמירות אמיתיות – הן חסרות אחריות והרסניות"
נתניהו נשמע בהקלטות אומר גם כי הוא לא מודה לקטאר על מאמציה, כיוון שלדבריו היא "לא שונה במהות מהאו"ם" ו"אפילו יותר בעייתית במובן מסוים" – אך ציין שהוא "מוכן כרגע להשתמש בכל גורם שעוזר לי להביא את החטופים הביתה". עם זאת, נתניהו הדגיש ש"אין לי אשליות" לגבי קטאר ותמיכתה בחמאס: "הם מממנים אותם. אני מאוד כעסתי לאחרונה, ולא הסתרתי את זה מארה"ב, שחידשה את החוזה על הבסיס הצבאי שלה עם קטאר. למה לא ביקשתם שיחזירו את החטופים? זה לחץ! כי קטאר, יש להם לחץ על חמאס, קודם כול, תפעילו לחץ על קטאר".
שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה: "קטאר היא מדינה תומכת טרור ומממנת טרור. היא הפטרונית של חמאס והיא אחראית במידה רבה לטבח שביצע חמאס באזרחי ישראל. היחס של המערב כלפיה צבוע ומבוסס על אינטרסים כלכליים פסולים. המערב יכול וצריך להפעיל עליה מנופים חזקים בהרבה ולהביא לשחרור החטופים באופן מיידי. דבר אחד ברור: קטאר לא תהיה מעורבת בכי הוא זה בנעשה בעזה ביום שאחרי המלחמה".
ההודעה החריפה של קטאר מגיעה במקביל למתיחות הגוברת מול מצרים, ואמש נודע כאמור כי נתניהו ניסה ליזום שיחת טלפון עם הנשיא א-סיסי – אך סורב. בישראל לא מתרגשים מכך יותר מדי, טוענים שלא מדובר בדרמה ומבטיחים שהשיחה תתקיים בסופו של דבר. עם זאת, העובדה היא שהשניים לא שוחחו לאורך כל המלחמה: השיחה הידועה האחרונה בין נתניהו לא-סיסי התקיימה ב-6 ביוני אשתקד, אחרי הפיגוע שבו חדר שוטר מצרי את הגבול והרג שלושה חיילי צה"ל.
4 צפייה בגלריה
חוסמות את איילון למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
חוסמות את איילון למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
מפגינים בדרישה לעסקת חטופים, בתל אביב
(צילום: Oren ZIV/AFP)
בין ירושלים לקהיר יש הידברות קבועה, ובשבועות האחרונים הגיעו אליה כמה משלחות ישראליות, אך במקביל נראה שגוברת המתיחות בין הצדדים. בקהיר הביעו לאחרונה זעם על הצהרות ישראליות, בראשן של נתניהו, בנוגע לצורך להשתלט על ציר פילדלפי – וגם על האשמות שהופנו כלפי מצרים מצד צוות התביעה הישראלי בהאג בנוגע לאחריות לקושי בהכנסת סיוע הומניטרי לרצועה.
ממש אתמול האשים הנשיא א-סיסי את ישראל בעיכוב משלוחי הסיוע לרצועה. "מצרים היא לא הסיבה לאי-הכנסת הסיוע לעזה. מעבר רפיח בין מצרים לרצועה פתוח 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע – אך הנהלים של ישראל שמאפשרים את כניסת הסיוע מעכבים את התהליך", טען א-סיסי. "זה חלק מהאופן שבו הם מפעילים לחץ בנושא שחרור החטופים".
פורסם לראשונה: 23:39, 24.01.24