בעקבות הביקורת: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הזמין את הסוהרות מפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע לפגישה בלשכתו בשבוע הבא, כך נודע ל-ynet. הפגישה נקבעה בהמשך למכתב הזועם לבן גביר ששלחה עורכת הדין קרן ברק, המייצגת את הסוהרות, בדרישה שלא יקים ועדת בדיקה ממשלתית משותפת לפרשת הסרסור ולפרשת הקשר האינטימי לכאורה בין סוהרות מכלא רמון לבין המחבל מאזן אל-קאדי.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ושתיים משלוש הסוהרות שהתלוננו על הטרדה מינית בכלא גלבוע
איתמר בן גביר ושתיים משלוש הסוהרות שהתלוננו על הטרדה מינית בכלא גלבוע
ישנה את החלטתו לגבי הוועדה? הסוהרות מפרשת הסרסור הוזמנו לפגישה עם בן גביר
(צילום: גיל נחושתן, אלכס קולומויסקי)
בן גביר הכריז בסוף השבוע האחרון, בעקבות חשיפת הפרשה ב-ynet, על כוונתו להביא לישיבת הממשלה הקרובה הצעה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לשתי הפרשות, שבראשה יעמוד שופט בדימוס. מטרת הוועדה, לדבריו, היא לבחון את התנהלות שב"ס ומדיניות הפעלת סוהרות החובה באגפים הביטחוניים. "יש כאן כשל מערכתי ואירועים שהשר לא יכול להשלים איתם", אמרו בסביבתו.
במכתב ששלחה ברק, כתבה כי "מרשותיי העידו כקורבנות עבירות מין, ולא נחקרו, לפי הפרסומים בתקשורת, כחשודות בביצוע עבירות פליליות כמו החיילות מהכלא בדרום. כל השוואה או חיבור בין שתי הפרשות הוא פשע". עורכת הדין גם ציינה במכתבה כי "הפרשה בכלא גלבוע מגוללת מסכת עבירות מין שבוצעו בשש סוהרות על ידי האסיר הביטחוני, המחבל מחמוד עטאללה, שלמעשה שלט בכלא במשך ארבע שנים - שבמהלכן אנס וביצע מעשים מגונים בסוהרות-חיילות שהושארו עימו לבדן ונמסרו כטרף על ידי מפקדיהן לידיו המזוהמות".
לדבריה, מדובר "בפרשת התעללות מינית מחרידה מצד מחבל רוצח בחסות ובידיעת המדינה לכאורה. עשינו כברת דרך אדירה עד כמעט בלתי אפשרית בפרשת הסרסור ולא ניתן לאף אחד להחזיר אותנו אחורה".
4 צפייה בגלריה
מאזן אל קאדי אלקאדי וכלא
מאזן אל קאדי אלקאדי וכלא
המחבל מאזן אל-קאדי, שלפי החשד קיים קשר עם סוהרות
(צילום: גדי קבלו )
ברק פירטה על הדרך שאותה עברו הסוהרות יחד עימה. "הפרקליטות סגרה את תיקיהם של קצינים בכירים במחוז הצפוני ובפיקוד הבכיר בשב"ס ללא הגשת כתבי אישום", ציינה. "כידוע לכבוד השר, פרקליט המדינה עמית איסמן, הורה על פתיחת תיק החקירה מחדש, ולאחר חקירה ארוכה בלהב 433 הודיע לשמחתנו כי החליט לעשות צדק ולהגיש כתבי אישום נגד קציני שב"ס בכירים בגין חלקם במסירת החיילות לידי עטאללה, תוך שעל פי החשדות ידעו גם ידעו כי הוא מבצע בהן עבירות מין".
לדברי ברק, "הסוהרות קוראות, כפי שבמשך שנים קראו, להקמת ועדת חקירה ממלכתית בגין הפרשה. ועדה זו תבחן את התנהלות שב"ס וטיוח הפרשה, אך גם את חקירת המשטרה, התנהלות הפרקליטות שכאמור סגרה את התיקים ואת מעורבותם של גורמים וגופים ביטחוניים נוספים בכל הנוגע לפרשה". את המכתב סיימה בפנייה ישירה לשר בן גביר: "נוכח העובדות ששונות לחלוטין בין שתי הפרשות, ודאי מבין השר כי הוא שוגה כאשר הוא מכניס את שתיהן לוועדת בדיקה מצומצמת המתמקדת בשב"ס בלבד".
בעקבות המכתב, כאמור, לשכת השר בן גביר יצרה היום קשר עם עורכת הדין ברק וקבעה פגישה משותפת לשר, לעורכת הדין ולסוהרות מהפרשה בכלא גלבוע, בלשכתו בירושלים בשבוע הבא.
4 צפייה בגלריה
כלא רמון
כלא רמון
כלא רמון
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, קטי פרי
איתמר בן גביר, קטי פרי
קבעו כי החיילות יוצאו מהאגפים הביטחוניים. השר בן גביר ונציבת שב"ס פרי
(צילום: אפי שריר, דנה קופל)
הבוקר, בעקבות הפרשה בכלא רמון, שב"ס פירק את האגף בכלא שבו שהה המחבל - ויפזר את האסירים הביטחוניים הנוספים מאותו אגף בבתי כלא אחרים. גורמים בשב"ס אמרו בשיחה עם ynet כי "אל-קאדי היה דומיננטי מאוד באגף הזה. זה צעד שבא להפגין משילות מול האסירים הביטחוניים כדי להבהיר להם שמקרים כאלה לא יעברו אצלנו בשתיקה".
אתמול פורסם כי חמש חיילות המשרתות כסוהרות בבית הכלא זומנו לחקירה בלהב 433 בנוגע למעורבותן בפרשה החדשה, שכאמור לפיה התקיים קשר אינטימי בינן לבין אל-קאדי. שלוש חיילות זומנו לחקירה שהתקיימה היום, ושתיים נוספות ייחקרו בהמשך השבוע. בין החיילות-סוהרות גם זו שכבר נחקרה על הקשר עם המחבל.
עו"ד קרן ברקעורכת הדין קרן ברקצילום: עמיר צוק
בן גביר ונציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, הנחו ביום שישי האחרון "להפסיק לאלתר" את שירות סוהרות החובה באגפים הביטחוניים בבתי הסוהר בעקבות הפרשה בכלא בדרום. בשיחה בין השניים הם החליטו לפעול להוצאת סוהרות החובה מהאגפים הביטחוניים "כבר בימים הקרובים", תוך מתן "פרק זמן להתארגנות קצרה".
בן גביר, שנכנס בינואר לתפקידו, החל בתוכנית להוצאת חיילי וחיילות חובה משירות בתי הסוהר והחזרתם לשירות בצה"ל. עוד לפני כניסתו לתפקיד, המליצה ועדת הבדיקה שהקימה הממשלה הקודמת לפרשת הסרסור בסוהרות שהתרחשה בשנים 2017-2014 להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים, ולהחליפם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי. הוועדה הוסיפה כי מאז הפרשה שב"ס "שיפר משמעותית" את הטיפול במשרתות ובמשרתי החובה, "בדגש על מניעת הטרדה מינית".