המועמד העצמאי לנשיאות ארצות הברית רוברט קנדי ג'וניור, שזוכה לתמיכה משמעותית בסקרים ושמספר הקולות שיגרוף עשוי להכריע מי ינצח בבחירות בנובמבר, ג'ו ביידן או דונלד טראמפ, התייצב הערב (יום ד') לצד ישראל בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס, והתבטא נגד הרעיון של הפסקת אש בעזה. בריאיון לרויטרס הדגיש קנדי כי ישראל היא "מדינה מוסרית" שמגיבה בצדק לפרובוקציות של חמאס, והטיל ספק בעצם הצורך בהפסקת אש בת שישה שבועות כמו זו שבה תומך הנשיא ביידן.
4 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב 2024 מועמדים דונלד טראמפ רוברט פ' קנדי ג'וניור ג'ו ביידן
בחירות ארה"ב 2024 מועמדים דונלד טראמפ רוברט פ' קנדי ג'וניור ג'ו ביידן
ביידן, קנדי וטראמפ. המועמד העצמאי לא ייבחר, אבל יכול להכריע מי כן
(צילום: AFP, REUTERS/Jonathan Drake, רויטרס )
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהםיצוץ המבוקר: לוחמי יחידת יהל״ם ולוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 משמידים את רשת המנהרות ב״רובע הבכירים״ של חמאס ברצועת עזה
תיעוד מהםיצוץ המבוקר: לוחמי יחידת יהל״ם ולוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 משמידים את רשת המנהרות ב״רובע הבכירים״ של חמאס ברצועת עזה
השמדת רשת מנהרות על-ידי ישראל בעזה. קנדי: האשמה על חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
ביידן הביע כזכור תמיכה עקבית במבצע של צה"ל ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה, אבל בשבועות האחרונים, בעקבות הדיווחים הפלסטיניים על יותר מ-30 אלף הרוגים, הטענות לרעב שמתפתח שם והלחץ הפוליטי הגובר מבית, בין השאר בדמות הצבעת המחאה נגדו מצד חלק מתומכי המפלגה הדמוקרטית, החל הנשיא למתוח ביקורת הולכת ומחריפה על דרך ניהול המבצע, וכעת הוא מדגיש את תמיכתו בהפוגה ארוכה בקרבות.
בריאיון לרויטרס שפורסם הערב נשאל קנדי אם גם הוא תומך בהפסקת אש זמנית בעזה, והשיב: "אני אפילו לא יודע מה זה אומר כרגע. כל הפסקת אש קודמת נוצלה על-ידי חמאס כדי להתחמש מחדש, להשתקם ואז לבצע עוד מתקפת פתע. אז מה יהיה שונה הפעם?".
בריאיון ביקש קנדי ג'וניור להבחין היטב בין מלחמות ברירה למלחמות אין-ברירה, ואמר כי ישראל לא בחרה לצאת למלחמה שאותה היא מנהלת כעת. הוא השווה את המתרחש למעשיה של ארה"ב במלחמת העולם השנייה אחרי ההתקפה על פרל הרבור, ואמר כי חמאס הוא האשם בהרס בעזה, בשל חוסר הנכונות שלו להתמסר לפתרון שתי המדינות והחלטתו לשגר אלפי רקטות אל שטח ישראל.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
"ביהודים הקורונה פגעה פחות". קנדי ג'וניור
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
"כל מדינה אחרת שהייתה נמצאת בצמוד למדינה שמפציצה אותה ברקטות, ששולחת חיילי קומנדו לרצוח את אזרחיה ושמתחייבת לרצוח כל אדם במדינה הזו ולחסל אותה – הייתה הולכת ומשטחת אותה בהפצצות מהאוויר", אמר קנדי. "אבל ישראל היא מדינה מוסרית, אז היא לא עשתה זאת. במקום זאת היא פיתחה את כיפת ברזל כדי להגן על עצמה, כך שלא תצטרך להיכנס לעזה". הוא הוסיף כי נשיא ארה"ב צריך לדעתו ליצור קשר עם מנהיגי רוסיה, טורקיה ומצרים כדי לשים סוף לחמאס.
קנדי ג'וניור בן ה-70 הוא נצר לשושלת המפורסמת ומוכת האסונות של משפחת קנדי: אביו הוא הסנאטור רוברט פ' קנדי שנרצח ב-1968 על-ידי מתנקש פלסטיני בזמן שהתמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, ודודו הוא הנשיא לשעבר ג'ון פ' קנדי, שנרצח חמש שנים לפני כן בעודו מכהן. קנדי ג'וניור נודע כפעיל נגד חיסונים ונחסם בעבר על-ידי אינסטגרם משום שפרסם מידע כוזב על מגפת הקורונה, ואשתקד הואשם באנטישמיות אחרי שטען כי "ביהודים הקורונה פגעה פחות".
עד לשנה שעברה היה קנדי הבן איש המפלגה הדמוקרטית ואף התכוון להתמודד בפריימריז הדמוקרטיים מול ביידן, אך לבסוף שינה את הגדרתו לעצמאי, וכעת הוא מתמודד בבחירות לבדו, בלי גב מפלגתי. תומכיו עורכים אירועי גיוס כספים נוצצים למענו, ורושמים אותו כמועמד במדינות ארה"ב השונות. בשבוע הבא הוא צפוי להכריז מי יהיה המועמד שלו לסגן הנשיא, וברשימת המועמדים נמצאים בין השאר שחקן הפוטבול ארון רוג'רס, שסירב להתחסן לקורונה; עורכת הדין ניקול שנהאן, אשתו לשעבר של מייסד גוגל סרגיי ברין; והסנאטור רנד פול.
4 צפייה בגלריה
מועמדים להיות הסגן או הסגנית של רוברט קנדי ג'וניור שחקן הפוטבול ארון רוג'רס ו הגרושה של סרגיי ברין ניקול שהנאן
מועמדים להיות הסגן או הסגנית של רוברט קנדי ג'וניור שחקן הפוטבול ארון רוג'רס ו הגרושה של סרגיי ברין ניקול שהנאן
שחקן הפוטבול ארון רוג'רס ועורכת הדין שנהאן. ברשימת המועמדים לסגנות
(צילום: AP, מתוך ויקיפדיה)
לפי הסקר האחרון של רויטרס ושל מכון הסקרים "איפסוס", קנדי זוכה כיום לתמיכת 15% מהבוחרים הרשומים בארה"ב, לעומת 39% שתומכים בביידן ו-38% שתומכים בטראמפ. אף שבכל מערכת בחירות יש מועמדים זוטרים שמתחרים תיאורטית על הנשיאות מלבד המועמד הדמוקרטי והמועמד הרפובליקני, רק לעתים רחוקות מועמדים כאלה זוכים לתמיכת אחוז גבוה מהמצביעים, וכאשר מדובר ב-15% כמו במקרה של קנדי – הדבר עשוי להכריע את זהות המנצח.
במפלגה הדמוקרטית חוששים שרוב התמיכה שלה יזכה קנדי תגיע מבוחרים דמוקרטים המאוכזבים מביידן, ושהדבר יגרום להפסד של הנשיא הדמוקרטי. התנגדותו של קנדי להפסקת אש והתמיכה הנחרצת שלו בישראל עשויה להרחיק ממנו רבים מהמצביעים הצעירים – אחד מקהלי היעד המרכזיים שלו, ולכן מעניין יהיה לראות מה יהיו השלכות ההצהרה שלו בריאיון לרויטרס.