העצור שלא נעצר: צה"ל חשף שעצר מחבלים "בכירים מאוד" בפשיטה על בית החולים שיפא בעזה, ולמרות שהודיע כי אינו יכול לפרסם לעת עתה את זהויותיהם, פרסם אמש (ה') תמונות קולאז' של מאות מהעצורים. הקולאז' עורר חרושת שמועות, כיוון שנכללה בו תמונתו של אחד מבכיריו החשובים של חמאס, ראש אגף המבצעים בארגון הטרור ראאד סעד - והיום הודו בצה"ל כי ראאד לא נעצר.
5 צפייה בגלריה
ראאד סעד ראש אגף המבצעים של חמאס
ראאד סעד ראש אגף המבצעים של חמאס
תמונתו של ראאד סעד, ראש אגף המבצעים של חמאס, בקולאז' שפרסם צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
חלק מהמחבלים שנעצרו בבית החולים שיפא
חלק מהמחבלים שנעצרו בבית החולים שיפא
הקולאז' המלא, של חלק מ-358 המחבלים שנלכדו
(צילום: דובר צה"ל)
תחילה הייתה הערכה שאולי צירוף תמונתו של סעד בקולאז' היא חלק מתרגיל של לוחמה פסיכולוגית, אך בהמשך צה"ל ושב"כ פרסמו הודעה משותפת ובה מסרו כי מדובר בטעות אנוש - ושללו מכל וכל את האפשרות שמדובר בתרגיל מכוון.
"אמש הופצה תמונה בה חשף דובר צה״ל מחבלים אשר נתפסו בימים האחרונים ע״י כוחות צה״ל במרחב בית החולים שיפא. בשל טעות אנוש, נמצאות מספר תמונות בגרפיקה של מחבלים שטרם נתפסו, אך נמצאים לפי המידע שברשותנו במרחב בית החולים ומתבצרים בו", נמסר. "כוחות צה״ל ממשיכים במאמץ להביא למעצרם. לכשיסתיים המבצע יפורסמו זהויותיהם של כלל המחבלים. הטענה כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית משוללת כל יסוד".
בצבא ישנה הערכה ולפיה סעד הוא מבין המחבלים שמסתתרים עדיין בשיפא, אבל הדבר אינו ודאי. לכידתו של סעד תהווה הישג משמעותי מאוד במלחמה: סעד הוא חלק מצמרת הפיקוד של חמאס, ותואר בעבר כאחד מ"אנשי הצללים" של ארגון הטרור - בדומה למרואן עיסא, מספר 3 בחמאס-עזה שחוסל לפי ההערכות בהפצצה החודש במרכז הרצועה.
5 צפייה בגלריה
ראאד סעד, ראש אגף המבצעים של הזרוע הצבאית חמאס
ראאד סעד, ראש אגף המבצעים של הזרוע הצבאית חמאס
סעד, ארכיון. "איש צללים" כמו עיסא - שחוסל
ב-2021, במבצע "שומר החומות", דווח אז שסעד היה חלק מ"רביעיית המפקדים" שניהלו את הלחימה ממנהרות הטרור, לצד עיסא, וכמובן מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר וראש הזרוע הצבאית מוחמד דף.
כבר שנים ארוכות שעיסא נחשב לדמות בולטת בעזה, ואחרי ההתנתקות ב-2005 הוא תואר אז כמפקד גזרת העיר עזה בזרוע הצבאית של חמאס. הוא היה הנואם המרכזי בחגיגות שערך ארגון הטרור לציון הנסיגה הישראלית מהרצועה, והבטיח לפני כמעט 19 שנה: "לא נירגע כל עוד אסיר פלסטיני אחד עדיין נמצא מאחורי סורג ובריח. אנחנו חוגגים את הניצחון בעזה ופנינו הן לירושלים, לשכם, לעכו, לחיפה ולגליל ולכל פלסטין".
צה"ל, נזכיר, פשט על בית החולים שיפא בלילה שבין ראשון לשני, והפעולה הדרמטית שם נמשכת גם כעת ביומה החמישי. הכוחות, בפיקוד אוגדה 162, יחד עם לוחמי דובדבן ושייטת 13, חזרו לבית החולים הגדול ברצועת עזה כשלושה חודשים אחרי המבצע הגדול הקודם שנערך בו – וכיתרו את המתחם שאליו חזרו מאז מחבלים רבים. בקרבות נפלו שני לוחמים וחוסלו לפחות 150 מחבלים. אמש עדכן דובר צה"ל דניאל הגרי שבפעולה נעצרו כבר 500 חשודים, מתוכם 358 מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי.
5 צפייה בגלריה
מעצרים מהלילה בשיפא
מעצרים מהלילה בשיפא
חשודים שנתפסו בשיפא השבוע
5 צפייה בגלריה
בית חולוים שיפא, עזה
בית חולוים שיפא, עזה
בית החולים הגדול בעזה ממשיך לשמש מוקד טרור
(צילום: AFP)
"זה המבצע עם ריכוז המחבלים הגדול ביותר שתפסנו מאז תחילת המלחמה", הדגיש, וציין כי רבים מהמחבלים נכנעו, ובחקירתם מספקים מודיעין "חשוב מאוד". לדברי הגרי, בפעולה נעצרה "שדרת הפיקוד" של הג'יהאד האיסלאמי, והוא תיאר זאת כמכה קשה לארגון הטרור. "רבים מפעיליו בצפון, שהם רוב הפעילים המשמעותיים, או נכנעו או נהרגו במבצע. עם חלקם אנחנו מקיימים חילופי אש עד שהם נכנעים או נהרגים".
הגרי ציין שקרבות התחוללו גם במבנה הקטארי, שם חוסלו כמה מחבלים: "לאחר הקרבות האלה נכנעו מספר חבלים, חלקם בכירים חשובים מאוד – ואת זהותם אני עדיין לא יכול לפרסם משום שהם מחזיקים במודיעין משמעותי. לאחר שנסיים איתם את החקירות ונמצה איתם את המודיעין, נפרסם את זהותם. בכירי חמאס מבינים היטב את משמעות המבצע וככל שתתבהר התמונה של המחבלים שנתפסו ואלה שנהרגו – הלחץ עליהם יגבר".

הגרי גם חשף אמש שמחבלי חמאס וג'יהאד התבצרו באזור חדר המיון בבית החולים: "בשלב הזה אנחנו מפנים את החולים – יש שם כ-220 – למבנה אחר. אנחנו מייצרים להם תשתיות, עם ציוד רפואי הולם שכל החולים והרופאים יוכלו להיות בטוחים. אנחנו ממשיכים לקרוא כל היממה האחרונה למחבלים שבמבנה להיכנע. מי שייכנע יישאר בחיים, ומי שלא – אנחנו ניכנס ונילחם בו עד שנהרוג אותו". הוא העריך שהלחימה במתחם הגדול תימשך עוד כמה ימים, וציין כי נמשכות הסריקות בו.
גם משב״כ נמסר אמש כי הארגון עצר "בכירים בחמאס ובג׳יהאד האיסלאמי" במבצע המשותף עם צה"ל שמתנהל בשיפא. "המודיעין עליהם הוביל למעצרם, המודיעין מהם יביא למעצרם של נוספים", מסר הארגון. זהותם של רוב הבכירים לא נחשפה עד כה, אם כי צה"ל כן פרסם כמה שמות של עצורים בולטים – כגון מחמוד קוואסמה, ממתכנני ומממני חטיפת שלושת הנערים ב-2014.
פורסם לראשונה: 10:25, 22.03.24