3 צפייה בגלריה
קשיים בדרך להסדר. מנדלבליט ודרעי: "היועמ"ש לא מוכן לסחבת"
קשיים בדרך להסדר. מנדלבליט ודרעי: "היועמ"ש לא מוכן לסחבת"
קשיים בדרך להסדר. מנדלבליט ודרעי: "היועמ"ש לא מוכן לסחבת"
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
בשל הקשחת עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא נחתם היום (רביעי), עדיין, הסדר הטיעון שהושג עם יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי. כל זאת, על אף שכבר הושג הסכם בין הצדדים. הסיבה לעיכוב: מנדלבליט עומד על נוסח משפט שיבהיר שאינו מתחייב לטעון, אם וכאשר יובא הדבר להכרעה שיפוטית, שבעבירות דרעי לא נפל קלון. אנשי דרעי טוענים שמדובר בביצה שטרם נולדה ואין סיבה שהיועץ יצהיר על כך כבר עתה. בכל מקרה, גורמים משפטיים בכירים הבהירו שאם דרעי לא יחתום על ההסכם, התיק מוכן כבר להגשה לבית המשפט.
בהסדר שהושג הוחלט שהשר לשעבר דרעי יתפטר מהכנסת - אך ההבנה הזו לא כלולה בהסדר כיוון שאינה משפטית. במסגרת ההסדר - הוא יודה ויורשע בשתי עבירות מס קלות, הפרקליטות לא תבקש מאסר בפועל, אלא מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, ויוטל עליו קנס של 180 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"הדיון על קלון? ביצה שטרם נולדה". אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההסדר הושג בתום מגעים שנמשכו חודשים במהלכן עמד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלא לוותר על הטלת קלון על דרעי, מה שהיה גורם לכך שלא יוכל לחזור שנים רבות לכהן כשר. פרקליטי דרעי מצאו נוסחה שתאפשר שלא יתקיים דיון בקלון בשלב זה. ברגע שיתפטר מהכנסת, בימים הקרובים, יוגש ההסדר לבית המשפט על מנת לאשרו. על כן ברגע שלא יהיה עוד איש ציבור, ממילא יתייתר הדיון המיידי בשאלה אם מוטל עליו קלון או לא.
עם זאת, הדרישה הזו עשויה לעלות אם וכאשר בבחירות הבאות, ירצה להתמודד שוב לכנסת. הוא יוכל לחזור לתפקידו כחבר כנסת. אבל אם יבקש להתמנות לשר צפויים ועדת הבחירות המרכזית ובג"ץ, להתבסס על פסיקות עבר ולטעון כי נפל קלון במעשיו בפעם השנייה. היועץ מנדלבליט עומד על כך שנציגיו יטענו אז שנפל במעשיו קלון.

בתגובה לביקורת הקשה שהושמעה על היועץ מנדלבליט שהסכים להסדר טיעון מקל הובהר על ידי גורמים משפטיים רמי דרג: "אלמלא היה מדובר בדרעי שהתגלה כעבריין חוזר, היה מוטל עליו בכלל כופר. היועץ התעקש במהלך המגעים להסדר, על הטלת קלון כי מדובר בעבריין שחזר ונכשל. היועץ כבר הגן עליו בעתירה לבג"ץ שניסתה למנוע ממנו לשוב למשרד הפנים, כי סבר שהוא כבר שילם חובו לחברה. עם חשיפת תיק המס, התברר כי דרעי לא יצא מ'האירוע' הפלילי, לכן היועץ אינו מוכן להצהיר משהו אחר".
"אם דרעי לא יסכים למוצע לו, היועץ וצוותו ערוכים להגיש את התיק לבית משפט השלום מיידית. היועץ גם לא יסכים לסחבת בהחלטה, מתוך חישוב שיסיים בעוד חודש את תפקידו ודרעי יפתח מחדש את המו"מ".
לפני השימוע שנערך לדרעי וטרם עסקת הטיעון נמסר לדרעי שהוא חשוד בביצוע שלוש עבירות מס בשל מכירת נכס בגבעת שאול ובשני מקרים של קבלת הכנסות ללא דיווח. מנדלבליט דחה את המלצת המשטרה מ-2018 להעמיד אותו לדין בגין מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון, שיבוש הליכי משפט ושבועת שקר. עסקת "גבעת שאול" – עניינה של פרשה זו בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר השר דרעי לאחיו שלמה דרעי, נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים, שבו החלה בניית בניין מגורים בן 5 דירות.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
האיום נגד דרעי: "התיק מוכן למשפט"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהתאם לחומר הראיות שנאסף, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח על העסקה כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, כללו מצגים כוזבים לכאורה, לרבות גובה התמורה שבעסקה, תיארוך העסקה לאחור, והצגת המגרש הנמכר כמגרש ריק במקום מצבו האמיתי כבניין מגורים מתהווה.
האירוע השני נוגע לפרשת "גרין אושן", שהייתה קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. על פי החשד, ב-2011 החלה "גרין אושן" לשלם לדרעי עמלת מגייס בשל גיוס משקיע לקרן. הראיות מלמדות, כי לפי הוראת דרעי החל מינואר 2013 בעת שחזר לחיים הפוליטיים, הוא הורה ל"גרין אושן" להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה. בהתאם לכך, בין 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקל כנגד חשבוניות "ייעוץ" כוזבות, לכאורה, שהפיק משרד עו"ד שלמה דרעי.
האירוע השלישי שבגינו עשוי דרעי לעמוד לדין הוא אי-דיווח למס הכנסה של הכנסות שקיבל בתמורה לייעוץ ושיווק של מיזם משותף עם איש העסקים משה הבא ו"אגד חברה לתחבורה בע"מ". דרעי ביקש לכאורה לקבל את שכרו בדמות תרומה בגובה 180 אלף שקל שתשולם לעמותת כרמי העיר, של מקורבו יהודה אזרד, אשר סייע לו לאורך השנים. שכר זה, אשר חייב במס, לא דווח בדו"חותיו האישיים של דרעי או של החברה שבבעלותו למס הכנסה. בנוסף, כך עולה מכתב החשדות, באותם ימים שילם הבא מחשבונו הפרטי לחשבונו הפרטי של השר דרעי סך 100 אלף שקל נוספים, המהווים הכנסה שלא דווחה למס הכנסה.
דרעי, נזכיר, כבר הורחק בעבר מהחיים הפוליטיים: ב-1993 נאלץ בהוראת בג"ץ להתפטר מתפקידו אז כשר הפנים, בשל כתב האישום שהוגש נגדו אז בפרשת "התיק האישי", שעסקה בחשד לקבלת שוחד בסך עשרות אלפי דולרים. ב-1999 הוא הורשע בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים ונידון לארבע שנות מאסר, אך העונש בהמשך הופחת בשנה אחת. בספטמבר 2000 החל דרעי בריצוי עונשו בכלא "מעשיהו", ממנו שוחרר לאחר פחות משנתיים. בגזר הדין ההוא נקבע לו גם קלון, ולפי החוק נמנע ממנו לחזור לחיים הפוליטיים במשך שבע שנים. בין היתר נמנעה ממנו היכולת להשתתף בבחירות לראשות עיריית ירושלים ב-2008. ב-2012 חזר דרעי לחיים הפוליטיים ולתנועת ש"ס, וארבע שנים לאחר מכן חזר גם למשרד הפנים, תפקיד שבו המשיך להחזיק עד לכינון הממשלה הנוכחית.