3 צפייה בגלריה
נתניהו בפגישה ראשונה עם הרצי הלוי
נתניהו בפגישה ראשונה עם הרצי הלוי
הרמכ"ל הרצי הלוי ונתניהו. הרמטכ"ל מוצא עצמו עסוק בדיכוי סרבנות בצבא, על חשבון המוכנות לאירועים מבצעיים
מתיחות רב-זירתית: יומיים לפני תחילת הרמדאן, כל הגזרות של מדינת ישראל רוחשות בווליום נמוך - אבל פעילותן במקביל היא האתגר המורכב של צה"ל ושב"כ.
בשבוע שעבר הייתה זו הזירה הצפונית, המורכבת ביותר, כשמחבל הגיע מדרום לבנון עם מטען רב עוצמה שהתפוצץ באזור מגידו, ובמזל גדול לא גרם להרוגים. אתמול (ראשון) בבוקר יוחס לישראל חיסול מסתורי בדמשק של עלי אל-אסווד, פעיל ג'יהאד איסלאמי, באמצעות ירי לעברו בכניסה לבית מגוריו. קדמה לכך רקטה שנורתה בשבת מרצועת עזה על ידי הג'יהאד האיסלאמי לעבר העוטף, שיורטה על ידי כיפת ברזל, ואתמול התרחש פיגוע ירי בחווארה שבנס לא הסתיים בטרגדיה.

3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל. זירת הפיגוע הקודם בחווארה
(צילום: TPS)
הפיגוע אתמול בחווארה הוא חיקוי כמעט מדויק של הפיגוע הקודם שם לפני שלושה שבועות. גם אז הוא בוצע בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו שלח את הדרגים הביטחוניים לפסגה עם הרשות הפלסטינית, שמטרתה להרגיע את הרוחות לפני הרמדאן. אז זה היה בעקבה, אתמול בשארם א-שייח, והפיגוע עצמו אירע כ-150 מטרים מהזירה שבה נרצחו הלל ויגל יניב. הפעם היה שם מזל וגם תושייה של דיוויד שטרן, אבי המשפחה, שהצליח לפגוע במחבל שירה בו. שטרן פצע אותו, ובעקבות כך הוא נלכד לאחר מכן.
מעכשיו הפנים הן לרמדאן שממש בפתח. בזירה הצפונית צריך לשים לב לפגישה שנערכה בסוף השבוע בין מזכ"ל הגי'האד האסלאמי זיאד אל-נחאלה למזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות. אתמול נפגש נסראללה בביירות גם עם סאלח אל-עארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס. ייתכן ששם תכננו את המשך הפעילות נגד ישראל בתנועת מלקחיים. הם מזהים את החולשה הישראלית בעקבות המשבר הפנימי החמור, ולכן חיסול כמו זה שנעשה בדמשק ויוחס למוסד חשוב מאוד בתקופה הזו כדי לחזק את ההרתעה.
3 צפייה בגלריה
חיילי מילואים חוסמים את כביש 1. הרמטכ"ל נאלץ לפצל את הקשב שלו
חיילי מילואים חוסמים את כביש 1. הרמטכ"ל נאלץ לפצל את הקשב שלו
חיילי מילואים חוסמים את כביש 1. הרמטכ"ל נאלץ לפצל את הקשב שלו
(צילום:AP, אלכס קולומויסקי)
וכאן מילה על הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, שמוצא עצמו עסוק בדיכוי סרבנות בצבא על חשבון המוכנות והקשב לאירועים מבצעיים. אתמול, אם לא די לו במשימות הביטחוניות המורכבות, הוא גם שמע איך ראש הממשלה בנימין נתניהו - מי שמוביל כאן את המהפכה המשפטית - מנסה להפיל את התיק עליו. בפתח ישיבת הממשלה הנחה נתניהו את הרמטכ"ל, באמצעות כלי התקשורת, "להיאבק בסרבנות".
הרמטכ"ל הלוי מפצל את הקשב שלו, ושל הצבא בראשותו, בטיפול עדין בו-זמנית בכמה זירות שמאתגרות את מערכת הביטחון. לא נכון לדרג המדיני לאתגר אותו בחזית נוספת, רגישה במיוחד - בנושאים פוליטיים וחברתיים. מי שרוצה להשאיר את צה"ל מחוץ לפוליטיקה - לא מטיל את האחריות לטיפול במחאות נגד המהפכה המשפטית על הרמטכ"ל.