נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יצא אל מחוץ לאזור הנוחות שלו בקמפיין הבחירות, ובמקום השתתפות בעצרות שמלאות באנשי "הבייס" שלו – הכינוי לאמריקנים שתומכים בטראמפ בלהט רב – הוא התייצב אל מול בוחרים מתלבטים ממדינת המפתח פנסילבניה, שחלקם הביעו אכזבה מהאופן שבו טיפל במשבר הקורונה. טראמפ טען בפניהם שהאשמה היחידה במגפה שהפילה יותר מ-195,000 חללים בארה"ב היא סין, הבטיח פעם נוספת שהנגיף "ייעלם" וגם כשל בלשונו – כשהביע ביטחון שהאמריקנים יפתחו "מנטליות עדר" (כוונתו הייתה ל"חסינות עדר").
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אסיפת בוחרים ב פנסילבניה פילדלפיה ארה"ב בחירות
דונלד טראמפ אסיפת בוחרים ב פנסילבניה פילדלפיה ארה"ב בחירות
טראמפ ופול טובינה, שהטיח בו: "למה זרקת אותי אל מתחת לגלגלי האוטובוס?"
(צילום: ABC)

באירוע שנערך בלילה האחרון (בין שלישי לרביעי) בעיר פילדלפיה, בהנחיית השדרן ג'ורג' סטפנופולוס מרשת ABC, השתתפו רק 21 בוחרים מתלבטים, כאלו שטרם החליטו במי לתמוך בבחירות לנשיאות. המשתתפים שמרו על ריחוק חברתי בעקבות הנחיות הבריאות המקומיות, בניגוד גמור לאירועים ההמוניים שאותם חזר לקיים טראמפ בשבועות האחרונים.
את השאלה הראשונה באירוע הפנה לנשיא הבוחר פול טובינה מהעיר בת'להם, שהזדהה כשמרן. "אדוני הנשיא, הצבעתי לך ב-2016. אני שמרן, מתנגד להפלות וחולה סוכרת. נאלצתי להתחמק מאנשים שלא היה אכפת להם מריחוק חברתי ועטיית מסכות. חשבתי שעשית עבודה טובה בנוגע לתגובה למגפה עד בערך 1 במאי. אבל אז הורדת את הרגל מדוושת הגז. למה השלכת אנשים פגיעים כמוני אל מתחת לגלגלי האוטובוס?".
טראמפ השיב לו ואמר: "טוב, לא באמת עשינו את זה, פול. עבדנו מאוד קשה על המגפה". הוא ציין כי ממשלו האיץ במהירות רבה את פיתוח החיסון לנגיף, וטען שהוא יהיה מוכן בתוך "שבועות" – למרות שמומחים בארה"ב אומרים שהדבר ייקח זמן רב יותר. המומחה הראשי בממשל למחלות מידבקות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, העריך שהאישור לחיסון יתקבל לקראת סוף השנה. "אני מרגיש שעשינו עבודה נהדרת", הוסיף טראמפ.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אסיפת בוחרים ב פנסילבניה פילדלפיה ארה"ב בחירות
דונלד טראמפ אסיפת בוחרים ב פנסילבניה פילדלפיה ארה"ב בחירות
טראמפ והמנחה באירוע בפילדלפיה. "הנגיף ייעלם גם בלי חיסון"
(צילום: AFP)
במהלך האירוע עלה לדיון הראיון שלו לעיתונאי בוב וודוורד מתחילת השנה, שבו הודה כי הוא "ממעיט מערכו" של הנגיף כדי למנוע בהלה בציבור, למרות שידע כבר אז – בשלבים הראשונים של התפרצות הנגיף – כמה הוא "קטלני". למרות שבשבוע שעבר נחשפה הקלטת האמירה מתוך הריאיון, טראמפ אמר לבוחרים המתלבטים: "לא המעטתי בערכו (של הנגיף). למעשה, בהרבה דרכים הגדלתי את ערכו, במונחים של פעולה".

מנטליות עדר

את האחריות המרכזית על המשבר הפנה פעם נוספת לכיוונה של סין, שבה התפרץ לראשונה נגיף הקורונה בדצמבר אשתקד. טראמפ התעקש שלא טעה כששיבח את התגובה הסינית לנגיף בינואר ובפברואר, ואמר כי בטח אז בנשיא שי ג'ינפינג. "הוא אמר לי שזה תחת שליטה, שהכול תחת שליטה, והתברר שזה לא היה נכון".
טראמפ שב וטען שהנגיף "ייעלם" בעתיד. כשהמנחה שאל אותו אם הדבר יקרה גם ללא חיסון, השיב: "בהחלט, עם הזמן". טראמפ הוסיף שהאמריקנים יפתחו "חסינות עדר", אך כשל בלשונו ואמר "מנטליות עדר". משמעות המונח "חסינות עדר" היא ששיעור גדול מאוד באוכלוסייה נדבק בנגיף וכבר החלים ממנו, דבר שעשוי אמנם להפחית את שיעור ההדבקה העתידי – אך מומחים מזהירים שתהליך שכזה כרוך במותם של חולים רבים. "הולכת להתפתח חסינות, וזה הולך לקרות. זה הכול יקרה", אמר טראמפ. "אבל עם חיסון, זה ייעלם מהר מאוד".
5 צפייה בגלריה
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
המלצרים משחקים כל הזמן עם המסכה. טראמפ ביולי, כשאמר שלעטות מסכה זה "פטריוטיות"
(צילום: AP)
הנשיא נשאל גם על סוגיית המסכות, שמעטייתן בפומבי הוא ממשיך להימנע למרות שרק לפני כמה חודשים נכנע ללחץ כלפיו ואמר שעטיית מסכה היא "מעשה פטריוטי". גם בטקס אמש בבית הלבן, שבו נחתמו ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, טראמפ לא עטה מסכה.

כשהמלצר משחק עם המסכה

"הרבה אנשים לא רוצים לעטות מסכה ויש אנשים שחושבים שמסכות הן לא דבר טוב", אמר טראמפ באסיפת הבוחרים בפנסילבניה. הוא נשאל מי הם אותם אנשים, וענה: "מלצרים". לדבריו, "הם באים ומשרתים אותך ויש להם מסכה. ראיתי איזה יום איך הם משרתים אותי ומשחקים עם המסכה. אני לא מאשים אותם. אני רק מתאר את מה שקורה: הם משחקים עם המסכה. אז יש להם מסכה, הם נוגעים בה, ואז הם נוגעים בצלחת, וזה לא יכול להיות טוב".
סוגיית הקורונה תפסה חלק נרחב מהאירוע הטלוויזיוני, על רקע העובדה שהסקרים מראים שרוב גדול מקרב האמריקנים מאוכזב מהתנהלותו של טראמפ בתחום. סקר שערכה לאחרונה רשת NBC הראה כי 52% מהאמריקנים לא סומכים על ההבטחות של טראמפ בנוגע לחיסון לקורונה, ורק 26% סומכים עליהן.
5 צפייה בגלריה
כובע להפוך את אמריקה לגדולה שוב
כובע להפוך את אמריקה לגדולה שוב
כובע עם סיסמת הבחירות של טראמפ. הנשיא נשאל: "מתי אמריקה הייתה גדולה לשחורים בגטו?"
(צילום: AP)
סוגיות בוערות אחרות עלו באסיפת הבוחרים, בהן המחאה נגד גזענות שפרצה במלוא העוצמה בעקבות רצח ג'ורג' פלויד בסוף מאי. טראמפ התחמק משאלה שהופנתה אליו בנוגע לצורך לבחון מחדש את עברה הכואב של ארה"ב בכל הנוגע ליחס לשחורים, וטען שתמיד היו במשטרה כמה "תפוחים רקובים". אחד הבוחרים שהשתתפו באירוע, כומר שחור, מתח ביקורת על סיסמת הקמפיין הידועה שלו, "להחזיר את אמריקה לגדולתה".
"מתי אמריקה הייתה גדולה עבור אפרו-אמריקנים בגטו של אמריקה?", הטיח הכומר בנשיא. טראמפ מצדו תקף את המפגינים נגד גזענות על "חוסר הכבוד" שהם מפגינים כלפי אנשי אכיפת החוק. הוא התלונן על כך שכאלו שתוקפים שוטרים לא נענשים. יום לפני כן, בראשון, טראמפ קרא להוציא להורג את מי שירה בסוף השבוע בשני שוטרים בלוס אנג'לס. השוטרים נפצעו באורח אנוש, ולפי החשד נקלעו למארב מתוכנן.

מי יחקה את טראמפ בהכנות לעימותים?

אסיפת הבוחרים בפילדלפיה נערכה שבועיים בלבד לפני העימות הראשון בין טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, שייערך ב-29 בספטמבר בעיר קליבלנד שבאוהיו. הסגנון שבו המועמד עונה לשאלות של הבוחרים ולא של המנחים עצמם דומה יותר למתכונת שבה ייערך העימות השני בין טראמפ לביידן, ב-15 באוקטובר במיאמי.

אתמול אמר טראמפ בראיון לרשת פוקס ניוז כי אין לו כוונה להיערך באופן מיוחד לעימותים מול ביידן. לדבריו, עצם עבודתו כנשיא היא סוג של הכנה לעימותים הללו. "אני די נערך כל יום פשוט בכך שאני עושה את מה שאני עושה", אמר.
ביידן, שחזר אתמול מאירועי בחירות שקיים בפלורידה במטרה לחזר אחר הקול הלטיני, אמר כי הוא נערך לעימותים בעזרת בחינה מחדש של אמירות של טראמפ מהעבר. הוא אמר שטרם התחיל להתכונן בעזרת "עימותי דמה", ושאינו יודע עדיין מי מאנשי הקמפיין שלו יחקה בהם את טראמפ.