הקונגרס האמריקני צפוי לאשר בשבוע הבא באופן רשמי את בחירתם של האלקטורים בג'ו ביידן לנשיא ארצות הברית, אבל סנאטור רפובליקני אחד מתכוון להקשות לפחות עוד קצת את ההליך ולעכב אותו בצל הטענות – חסרות היסוד, יש לומר – של דונלד טראמפ שהבחירות נגנבו ממנו.

6 צפייה בגלריה
ארה"ב סנאטור ג'וש האולי סנאט קונגרס
ארה"ב סנאטור ג'וש האולי סנאט קונגרס
הסנאטור האולי. "יש לי זכות"
(צילום: MCT)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר ל הבית הלבן וושינגטון קיצר את חופשתוטראמפ חוזר ל הבית הלבן וושינגטון קיצר את חופשתו
נשיא ארה"ב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר ל הבית הלבן וושינגטון קיצר את חופשתוטראמפ חוזר ל הבית הלבן וושינגטון קיצר את חופשתו
טראמפ ורעייתו חוזרים לוושינגטון אחרי קיצור החופשה בפלורידה
(צילום: AP)
הסנאטור ג'וש האולי, מנאמניו האדוקים ביותר של טראמפ בקונגרס, הודיע אתמול כי במהלך הישיבה שיערוך הקונגרס ב-6 בינואר, יום רביעי הבא, כדי לתת אישור סופי להליך הבירוקרטי של הצבעת האלקטורים, הוא מתכוון להביע התנגדות לתוצאות, וכך לגרור את הקונגרס לדיון ולהצבעה עליהן.
בארה"ב, נזכיר, המנצח בבחירות נקבע רשמית על-ידי חבר האלקטורים, אם כי בדרך כלל זהו הליך פורמלי בלבד, שבו האלקטורים משקפים את האופן שבו הצביעו תושביהן של מדינות ארה"ב בבחירות לנשיאות; אלא שהשנה, בצל ההתעקשות של טראמפ שהבחירות זויפו ובצל סירובו להכיר בניצחון ביידן, מוקדשת תשומת לב רבה יותר לכל שלב בתהליך הפורמלי של אישור הניצחון, ופוליטיקאים ופרשנים מחכים לראות אם הנשיא היוצא ונאמניו יכשילו היבטים שונים בתהליך וימצאו דרכים נוספות לפגוע בכניסתו של הנשיא הנבחר לבית הלבן.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
הפעם זה לא רק הליך פורמלי. טראמפ, ביידן והקונגרס
(צילום: shutterstock, AFP, רויטרס)
אחרי שלא הצליח לשכנע את חבר האלקטורים לבחור בו, טראמפ קורא כעת לרפובליקנים בקונגרס לסכל בשבוע הבא את האישור הרשמי של הצבעת האלקטורים בישיבה המשותפת של הסנאט ובית הנבחרים. את הישיבה ינהל לא אחר מאשר סגן הנשיא מייק פנס, בעל בריתו הקרוב של טראמפ, ודי בכך שחבר אחד בבית הנבחרים וחבר אחד בסנאט יביעו התנגדות לאישור הצבעת האלקטורים כדי לכפות קיום של דיון והצבעה עליה בקונגרס. כמה חברים רפובליקנים בבית הנבחרים כבר הודיעו כי יביעו התנגדות כזו, וההודעה של האולי שהוא יפעל כמותם מבטיחה שיצליחו לגרור את הקונגרס לשעות של דיונים ולהצבעה.

סוף לעמימות: רפובליקנים ייאלצו לבחור

גם אם הדיון וההצבעה האלה אכן ייערכו, לרפובליקנים אין סיכוי ממשי להביא לביטול החלטת האלקטורים – לא בבית הנבחרים, שם יש לדמוקרטים רוב ברור, ולא בסנאט, שם נהנים הרפובליקנים מרוב קטן, שלא יספיק להם בין השאר משום שכמה סנאטורים רפובליקנים כבר הכירו פומבית בניצחון ביידן.
6 צפייה בגלריה
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
מיץ' מקונל. ניסה לשכנע רפובליקנים לא להתנגד
(צילום: רויטרס)
אפילו מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל, מי שבדרך כלל נתפס כמשרתו של טראמפ, הכריז כבר כי הוא מכיר בניצחונו של ביידן, ובשבועות האחרונים הוא ניסה להניא חברי קונגרס רפובליקנים מלהתנגד לאישור של תוצאות הצבעת האלקטורים. אם האולי אכן יביע התנגדות ויכפה דיון והצבעה בקונגרס, הוא יעמיד במבוכה רבים מעמיתיו הרפובליקנים, משום שבמקרה כזה הם יצטרכו לומר את דברם בהצבעה ולהבהיר אם הם תומכים בטענות של טראמפ לזיופים או מתנגדים להן.
רבים מהמחוקקים הרפובליקנים שאינם מצדדים בטראמפ ניסו עד כה לשמור על עמימות כדי שתמיכת הבוחרים הרפובליקנים בהם לא תיפגע. הם עשויים למצוא את עצמם גם בוחרים בין מקונל, שיהיה כעת הפוליטיקאי הרפובליקני החזק ביותר בארה"ב, לבין טראמפ, שימשיך ליהנות מהשפעה עצומה על המפלגה הרפובליקנית גם מבלי לשאת בתפקיד רשמי.
6 צפייה בגלריה
מייק פנס
מייק פנס
סגן הנשיא מייק פנס. ינהל את הישיבה
(צילום: AFP)
האולי, סנאטור ממיזורי, הסביר את החלטתו להביע התנגדות לאישור הצבעת האלקטורים בכך שיש לו דאגה בנוגע ל"יושרה של הבחירות", ומסר שהדמוקרטים עשו זאת בעצמם בעבר. "הן אחרי הבחירות ב-2004 והן אחרי הבחירות ב-2016 הציגו הדמוקרטים בקונגרס התנגדות לאישור הצבעת האלקטורים כדי לזרוע ספקות בנוגע לאמינות הבחירות, והייתה להם הזכות לעשות זאת", אמר. "אלה מאתנו שמודאגים בנוגע לאמינות הבחירות האלה זכאים לעשות זאת גם כן. הקונגרס צריך לכל הפחות לחקור את הטענות לזיוף הצבעות".

טראמפ לא בא למסיבה

טראמפ קורא בימים האחרונים לתומכיו להתכנס בוושינגטון ביום אישור התוצאות, 6 בינואר, כדי ללחוץ על חברי הקונגרס שלא לאשר את ניצחון ביידן. להפגנה שהוא מבקש לקיים עשויים להגיע אלפים מתומכיו שממשיכים להאמין לטענתו שהבחירות זויפו, אף שכל העתירות המשמעותיות שהגיש בעניין נדחו, בכלל זה על-ידי שופטים שמרנים.
אם הרפובליקנים יגישו התנגדות לאישור תוצאות הצבעת האלקטורים הן בבית הנבחרים והן בסנאט, יתכנס כל אחד משני בתי הקונגרס לדיון של שעתיים לפחות, ולאחר מכן תיערך הצבעה שבה יוחלט אם לקבל את ההתנגדות או לאשר את התוצאות. אם הרפובליקנים בבית הנבחרים יגישו התנגדות לתוצאות בשש מדינות שבהן ניצח ביידן, כפי שהם הודיעו החודש שהם שוקלים לעשות, עשוי הדיון להתארך ל-12 שעות, וכך לגלוש ליום דיונים נוסף.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר ל הבית הלבן וושינגטון קיצר את חופשתו
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר ל הבית הלבן וושינגטון קיצר את חופשתו
טראמפ חוזר לבית הלבן, הערב
(צילום: AP)
בצל ההתרחשויות האלה קיצר היום טראמפ במפתיע את חופשתו בפלורידה וטס בחזרה לוושינגטון עם רעייתו מלניה. טראמפ עזב את פאלם בליץ' לפני מסיבת השנה החדשה שהיה אמור לקיים הערב, וזאת אף שאורחים כבר התאספו לרגל המסיבה ונאמר להם שטראמפ ישתתף בה. ההיעדרות שלו מהמסיבה השנה היא צעד מפתיע ולא שגרתי. המראתו לוושינגטון באה אחרי שאת רוב שהותו בפלורידה הקדיש לעיסוק בתוצאות הבחירות ובאישור הצבעת האלקטורים בשבוע הבא בקונגרס.
השבעתו של הנשיא החדש ביידן תתקיים ב-20 בינואר.