לבנון: תמונת נסראללה על חבל התלייה, אלפים מפגינים בביירות

ארבעה ימים אחרי הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות, מפגינים הערב (שבת) אלפים נגד ממשלת לבנון. במחאה הערב קראו המפגינים, בין השאר, למדינות זרות להפיל את מנהיגיה של לבנון ולבוא לשלוט בהם במקומם. ליד עמוד תלייה שהציבו הם הניפו שלט נגד מנהיגי לבנון שעליו נכתב: "תתפטרו או שתיתלו". רבים צעקו "העם רוצה להפיל את המשטר", ובקהל נראו כרזות שעליהן נכתב בין השאר "תסתלקו, כולכם רוצחים". כמו כן, חלק מהמפגינים תלו על חבלים גזירי קרטון בדמותו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
בינתיים, נמשכים בלבנון החיפושים אחר עשרות נעדרים. החיפושים מתנהלים גם בים, שלתוכו נהדפו חלק מהנפגעים. מספר ההרוגים הרשמי עומד כעת על 158 בני אדם. מספר הפצועים עלה לכ-6,000 וכמה עשרות מוגדרים כנעדרים. עד רבע מיליון איש איבדו את בתיהם.

19 צפייה בגלריה
התפרעויות בביירות
התפרעויות בביירות
מפגינה בביירות מצלמת את תמונת חסן נסראללה עם חבל תלייה במחאה בביירות
(צילום: EPA)

19 צפייה בגלריה
התפרעויות בביירות
התפרעויות בביירות
(צילום: רויטרס)


19 צפייה בגלריה
התפרעיות בביירות
התפרעיות בביירות
התפרעיות בביירות
(צילום: רויטרס )
19 צפייה בגלריה
התפרעיות בביירות
התפרעיות בביירות
מפגינים בביירות
(צילום: רויטרס )
זמן קצר אחרי תחילת ההפגנה בביירות דווח כי מפגינים מנסים לפרוץ את המחסומים המגינים על בניין הפרלמנט, וכי שוטרים יורים לעברם גז מדמיע. דווח כי מפגינים מיידים אבנים וכי חלקם צועדים לעבר בניין העירייה של ביירות.

נסראללה: אין לנו נשק בנמל, מכירים טוב יותר את חיפה

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול לראשונה לפיצוץ האדיר שזרע הרס ברחבי ביירות ואמר כי מדובר ב"טרגדיה עצומה". הוא הכחיש את הטענות שלפיהן ארגונו החזיק כלי נשק בנמל שבו אירע הפיצוץ, ואמר כי גם אנשי חיזבאללה נפצעו ונהרגו באסון.


"בזמן משבר כזה נוצר ליכוד חברתי, כולם מתעלים מעל הסכסוכים והמחלוקות שלהם, וכולם עובדים יד ביד כדי לעבור את המשבר הזה", אמר נסראללה בנאומו ששודר בטלוויזיה הלבנונית, תוך שהוא מדבר באופן זהיר ביותר ובורר את מילותיו באופן שאינו שגרתי עבורו.
אף שבפתח דבריו הוא הדגיש כי לנוכח האסון הכבד אין בכוונתו לדבר על נושאים אחרים מלבד הפיצוץ, כמו ישראל, בהמשך דבריו שיגר נסראללה איום די מפורש לעברה. "משימתו העיקרית של חיזבאללה היא התנגדות", אמר, "אנחנו לא מכירים את נמל ביירות. זה לא באחריות שלנו. אנחנו מכירים את נמל חיפה טוב יותר".

נשיא לבנון מודה: ידעתי על החומר שהתפוצץ בביירות

נשיא לבנון מישל עאון הודה אתמול כי כבר לפני מספר שבועות נודע לו על הימצאותם של 2,750 טונות של חומר דליק ביותר מסוג אמוניום חנקתי במחסן בנמל ביירות, שהתלקחותן ביום שלישי האחרון הביאה לפיצוץ שהחריב את הנמל וזרע הרס ברחבי הבירה.
19 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, Dima Sadek)
כאמור, גם כעת נמשכות פעולות החילוץ מבין ההריסות בעיר והמניין צפוי להמשיך לעלות. אלפים נוספים נפצעו עקב הפיצוץ עצמו או גל ההדף העוצמתי שהוא יצר, הדף שניפץ חלונות ברדיוס של קילומטרים מזירת הפיצוץ ועקר מרפסות רבות.
עאון העלה גם את האפשרות שהפיצוץ נגרם כתוצאה מ"התערבות חיצונית". לדבריו, החוקרים בודקים אמנם אפשרויות של רשלנות בטיפול בחומר או של תאונה – אך גם אפשרות שטיל, פצצה או גורם אחר גרמו לפיצוץ. הוא אף אמר כי ביקש מצרפת תמונות לוויין מזמן הפיצוץ על מנת לראות אם היו באזור מטוסים או טילים כלשהם.

19 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(רויטרס)
כמו כן, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הודיע כי ארצות הברית תסייע ללבנון. "שלושה מטוסים מלאים באספקה רפואית, מזון ומים, צוותים רפואיים וציוד נוסף לשעת חירום עושים את דרכם ללבנון", הוא אמר. טראמפ ציין שכך הוא סיכם עם הנשיא הלבנוני מישל עאון בשיחת טלפון שקיימו השניים.

19 צפייה בגלריה
לבנון ביירות חיפוש נעדרים אסון פיצוץ נמל
לבנון ביירות חיפוש נעדרים אסון פיצוץ נמל
מחפשים נעדרים בביירות
(צילום: רויטרס)

שידור חי: עוד מוצ"ש של הפגנות נגד נתניהו

תנועת "הדגלים השחורים" יחד עם תנועות נוספות מקיימות הערב הפגנה מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור שבירושלים ובכיכר פריז הסמוכה - לשם כבר הגיעו נכון ל-19:30 כמה מאות בני אדם - זאת לאחר שלדברי המארגנים, במחאה בשבוע שעבר הגיע מספר המפגינים לכ-15 אלף בני אדם. המשטרה חסמה את הרחובות הסמוכים.

ההפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים. צילום: אלכס גמבורג


כמו כן, כמה מאות מפגינים מוחים על גשרים ברחבי הארץ ומול מעון ראש הממשלה בקיסריה. מאוחר יותר, ב-22:30, צפויה הפגנה של פעילי ימין מול בית נשיאת העליון אסתר חיות בתל אביב.

התנקשות מסתורית בטהרן: לבנונים חוסלו ביריות

התנקשות מסתורית באב ובתו בטהרן עוררה בסוף השבוע גל של שמועות ברשתות החברתיות באיראן. בחלק מהן נטען כי השניים, הלבנונים חביב דאוד ובתו מרים, היו אנשי חיזבאללה או קשורים לארגון בדרך כלשהי, וכי הם חוסלו ברחוב שבו שוכן בית משפחתו של אבו מהדי אל-מוהנדיס, שהנהיג את מילציות "אל-חשד א-שעבי" הפרו-איראניות בעיראק וחוסל בתחילת השנה יחד עם מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני. לפי שעה אין אישור לשמועות הללו, ויש אף מי שמכחישים אותן.

19 צפייה בגלריה
עיראק אבו מהדי אל מוהנדס אל חשד א שעבי מייסד גדודי חיזבאללה עיראק חוסל בעל ברית של איראן
עיראק אבו מהדי אל מוהנדס אל חשד א שעבי מייסד גדודי חיזבאללה עיראק חוסל בעל ברית של איראן
אבו מהדי אל-מוהנדיס
חביב דאוד, מרצה להיסטוריה בן 58, ובתו מרים בת ה-27, נורו למוות אתמול בערב בסביבות 21:00 (שעון טהרן). הם נמצאו מתים במכונית לבנה ברחוב בשכונת פסדרן שבצפון הבירה האיראנית, אחרי שספגו לפחות ארבעה קליעים. לפי סוכנות הידיעות האיראנית "מהר", מתנקשים על אופנוע הם שירו בשניים, והם השתמשו במשתיק קול.
הרשויות באיראן לא פרסמו הודעה רשמית בעניין ההתנקשות, ופרטיה עדיין מעורפלים. ככלל, לבנונים רבים, בעיקר שיעים, עובדים וגרים בטהרן, ואיראן ידועה כבעלת בריתו הראשית של ארגון חיזבאללה השיעי, אולם כאמור אין אישור לכך שהשניים היו קשורים לארגון.

מרכזי הקניות נפתחו בסופ"ש: "לא הבנו למה סגרו"

ההגבלות על פתיחת עסקים ומרכזי קניות בסוף השבוע הוסרו שבועיים בלבד אחרי שנכנסו לתוקף בהתאם להחלטת הממשלה, והיום נפתחו מרכזי הקניות הגדולים לשמחתם של בעלי העסקים והקונים, שלא ממש הבינו למה הוטלו המגבלות דווקא בשבת מלכתחילה.

19 צפייה בגלריה
חוצות המפרץ חיפה
חוצות המפרץ חיפה
חוצות המפרץ חיפה
(צילום: שמיר אלבז)
19 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ׳ רוני גמזו
(צילום: לע"מ)
המרכז המסחרי "חוצות המפרץ", אחד המתחמים הפתוחים הגדולים במטרופולין חיפה, שקק חיים כבר לפני הצהריים. רובן המוחלט של החנויות היו פתוחות, ודוכנים הוצבו לאורך השדרה המרכזית. הדוכנים פועלים כמעט אך ורק בסופי השבוע והיו כאמור סגורים בשבועות האחרונים.



כשנכנס לתפקידו הכריז הפרויקטור הלאומי למאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו, שלא יסכים עוד להטלת הגבלות "ללא היגיון". ביום רביעי הוא מימש את הבטחתו כשקבינט הקורונה קיבל כאמור את המלצתו לבטל את ההגבלות בסופי השבוע, כמו גם את האיסור על שימוש במתקנים בגני שעשועים. בדיון שנמשך ארבע שעות, אמר גמזו כי "סגירת עסקים בסופי שבוע היא בדיחה".
למרות ביטול ההגבלות בסוף השבוע, יש להדגיש שבממשלה לא הורידו מהפרק את האפשרות של הגבלות חמורות נוספות, בהן גם סגר כללי. הסוגיה תיבחן שוב בעוד כשבועיים.


חמאס מאותת: תקופת השקט בגבול הרצועה מסתיימת

חידוש הפרחות בלוני הנפץ והתבערה מרצועת עזה לישראל בימים האחרונים מעיד על חוסר שביעות רצון של חמאס ורצונו לאותת זאת לגורמים הרלוונטיים – ישראל, מצרים, האו"ם ובעיקר קטאר. נראה כי יש קשר ישיר בין חידוש הפרחת הבלונים לבין חוסר הבהירות באשר לעתידו של המענק הקטארי החודשי המועבר לרצועת עזה בכל חודש מזה שנתיים.


העיתון הלבנוני אל-אחבאר, המקורב לחמאס, פרסם הבוקר כי ארגון הטרור העביר מסר למודיעין המצרי ולפיו תקופת השקט על גבול הרצועה תסתיים, וזאת בשל תחושת חמאס שישראל מכשילה ביצוע פרויקטי פיתוח גדולים שישפרו את המצב ההומניטרי ברצועה. יש לציין כי המודיעין המצרי משמש כצינור להעברת מסרים בין חמאס לישראל.
אותם מקורות שמסרו את הפרטים לעיתון הלבנוני העריכו כי בימים הקרובים תגבר המתיחות בגבול הרצועה, בשל הציפייה שהזרועות הצבאיות ברצועת עזה יגיבו על כל צעד התקפי שתבצע ישראל (כדי למנוע את המשך הפרחת הבלונים) ובכלל זה גם ירי רקטות.
בתוך כך, הבוקר אותר צרור בלונים עם רימון יד מאולתר באזור קיבוץ ניר עוז שבחבל אשכול. חבלן משטרה הגיע למקום. בנוסף, מהמשטרה נמסר כי הלילה נשמע קול נפץ בנתיבות שמקורו על פי החשד בחפץ שהגיע באמצעות בלון והתפוצץ.
אתמול פרצה שריפה באזור ניר עם שבמועצה האזורית שער הנגב, לאחר שמוקדם יותר זוהו הפרחות בלונים מהרצועה. מהכבאות נמסר כי מדובר בשריפת קוצים גדולה. בהמשך הושגה שליטה על האש. חוקרי שריפות מתחנות קריית גת ואשקלון הגיעו למקום האירוע והחלו בחקירת השריפה. בסיומה נמסר כי השריפה אכן פרצה בשל בלון תבערה.

צעיר נרצח בקטטה בראשון לציון

צעיר בן 23 נדקר למוות לפנות בוקר בקטטה בחניון סמוך לחוף הים בראשון לציון. כך מסרה המשטרה. תחילה פונה הצעיר לבית החולים איכילוב שבתל אביב כשהוא סובל מפצעי דקירות בפלג גופו העליון, אולם שם הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. אחר הצהריים הודיעה המשטרה כי שמונה חשודים - חמישה צעירים ושלוש צעירות מנס ציונה, רמלה ולוד - נעצרו.


19 צפייה בגלריה
חשד לרצח בראשון לציון
חשד לרצח בראשון לציון
זירת הדקירה בראשון לציון
(צילום: אלי סניור)
מחקירת המשטרה עלה כי הקטטה פרצה בסביבות 03:00, סמוך למסעדה באזור החוף. הצעיר בילה עם חבריו במקום, וכשהיו בדרכם לחניה נתקלו בחבורה אחרת. אז פרצה הקטטה שבמהלכה הוא נדקר. כוחות משטרה גדולים הגיעו לזירה ואספו את מצלמות האבטחה שפעלו בחניון. שוטרים ציינו כי הם הבחינו בכלי רכב פרטי נמלט מהזירה ופתחו במצוד אחריו.

מקרה שישי תוך שבוע: צעיר טבע למוות באכזיב

צעיר כבן 27 טבע בצהריים באזור חוף אכזיב, צפונית לגן הלאומי. צוותי מד"א ביצעו בו פעולות החייאה אך נאלצו לקבוע את מותו במקום.

19 צפייה בגלריה
נער כבן 17 מהקריות טבע בירדן
נער כבן 17 מהקריות טבע בירדן
ארכיון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
חובש רפואת חירום רכוב על אופנוע מד"א מתן קאופמן סיפר: "כשהגעתי לחוף הלא מוכרז ראיתי גבר שוכב בסמוך לקו המים כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה כשאזרחים מבצעים בו פעולות החייאה בסיסיות. מיד התחלנו בטיפול רפואי מתקדם שכלל הנשמות, עיסויים ומתן תרופות אבל לאחר זמן ממושך של מאמצים להציל את חייו נאלצנו לקבוע את מותו".
בנוסף, טבעו היום ארבעה גברים נוספים בחוף לא מוכרז דרומית לגן הלאומי אכזיב ומצבם מוגדר קל עד בינוני. צוותי מד"א פינו אותם למרכז הרפואי לגליל בנהריה. שעות ספורות לאחר מכן טבע גבר בן 40 בחוף לא מוכרז סמוך לאזור התעשיה בקריית חיים. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים רמב"ם כשמצבו קשה.

הרוג בתאונה בשרון, רוכב אופניים חשמליים נדרס למוות באשקלון

גבר בשנות ה-40 לחייו נהרג אמש בתאונת דרכים בין רכב פרטי למשאית סמוך לקיבוץ רגבים שבצפון השרון. נהגת הרכב, אישה בת 43, נפצעה באורח בינוני-קשה ושישה נוספים נפצעו קל. צוות מד"א פינה באמצעות מסוק את האישה לבית החולים רמב"ם בחיפה, השישה האחרים פונו לבית החולים הלל יפה בחדרה. נהג המשאית שהיה מעורב בתאונה לא נזקק לטיפול רפואי.


זמן קצר לאחר מכן נהרג רוכב אופניים חשמליים כבן 70 מפגיעת רכב בשדרות חיים בר לב שבאשקלון. הדיווח התקבל במוקד 101 של מד"א על רוכב אופניים חשמליים שנפגע מרכב בשדרות חיים בר לב באשקלון. פרמדיקים וחובשים שהגיעו למקום מצאו את הרוכב ללא סימני חיים וקבעו את מותו. המשטרה פתחה בחקירה.
19 צפייה בגלריה
הרוג בתאונת אופניים באשקלון
הרוג בתאונת אופניים באשקלון
זירת התאונה באשקלון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
פרמדיק מד"א מקסים נזרי וחובש בכיר במד"א יואב וייס סיפרו: "כשהגענו למקום ראינו בצד הכביש גבר כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק, וללא נשימה, עם חבלת ראש קשה מאוד, ולצידו אופניים חשמליים. לצערינו עקב חומרת הפציעה לא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

המודיעין האמריקני: רוסיה פועלת להביא את ביידן להפסד

פחות משלושה חודשים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, בכיר במודיעין האמריקני התריע אמש מפני ניסיונות של רוסיה, סין ואיראן לפגוע בהליך הבחירות או להשפיע על זהות המועמד המנצח.
19 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
(צילום: AP)
בהודעה פומבית וחריגה מסר מנהל המרכז הלאומי לביון נגדי של ארה"ב, ביל אוונינה, כי סין מקווה שהנשיא דונלד טראמפ לא יזכה בכהונה נוספת, רוסיה מנסה לפגוע בתדמיתו של מועמד הדמוקרטים ג'ו ביידן ואיראן פועלת לחתור תחת מוסדות הדמוקרטיה בארה"ב.
אוונינה סיפק בהודעתו את ההערכה המעודכנת ביותר של המודיעין האמריקני באשר לאיומים הנשקפים מגורמים זרים להליך הבחירות. "לגורמים זרים רבים יש מועמד מועדף לניצחון בבחירות, העדפה שאותה הם מבטאים בשורה של מסרים חסויים ופרטיים. מאמצים סמויים להשפיע נדירים יותר", אמר אוונינה. "אנחנו מודאגים בעיקר מהפעילויות הקיימות והפוטנציאליות של סין, רוסיה ואיראן".

התפרק לשניים: מטוס התרסק בנחיתה בהודו

מטוס נוסעים של חברת התעופה ההודית "אייר אינדיה אקספרס" התרסק אמש בזמן הנחיתה בנמל תעופה בעיר קוז'יקוד שבמדינת המחוז קראלה, בדרום-מערב הודו. בתמונות מהזירה נראה גוף המטוס מפורק לשני חלקים.
19 צפייה בגלריה
התרסקות המטוס בקוזיקוד
התרסקות המטוס בקוזיקוד
זירת ההתרסקות
(צילום: רויטרס)
לפי הרשויות, רוב 191 הנוסעים ואנשי הצוות נפצעו, יותר מ-123, ולפחות 15 נהרגו. ברשת BBC דווח כי עם ההרוגים נמנה גם הטייס עצמו.
המטוס, מסוג בואינג 737, המריא מדובאי וניסה לנחות בנמל התעופה בקוז'יקוד בזמן שגשמים עזים ירדו באזור. לפי הרשויות, הוא החליק על המסלול והידרדר אל תוך עמק סמוך.
בדיווחים המקומיים צוין כי הטיסה שבה התרחשה ההתרסקות מומנה על-ידי הממשלה ההודית על מנת להחזיר הביתה אזרחים שלא יכלו לעשות זאת בעצמם, עקב ההגבלות שהטילו מדינות רבות במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה.


החום ירד, רבבות יצאו לאתרי הטבע

כ-80 אלף מטיילים ניצלו את ההקלה בעומס החום ופקדו היום את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. מחברת מטאו-טק נמסר כי אפיק עונתי מתעמק מעל מזרח הים התיכון וגורם להקלה בעומסי החום וכי הירידה במידות החום תימשך גם מחר. הים יישאר גלי עד גבה גלים ומסוכן לרחצה.

19 צפייה בגלריה
עיינות צוקיםעיינות צוקים
עיינות צוקיםעיינות צוקים
מטיילים בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
מרשות הטבע והגנים נמסר כי האתרים המובילים היו גן לאומי ירקון (תל אפק), גן לאומי תל אשקלון, חורשת טל, קיסריה, שמורת עין גדי וגן השלושה (הסחנה). כ-9,000 מטיילים לנו בסוף השבוע בחניוני הלילה. סביב הכינרת בילו היום כ-38 אלף נופשים, 15 אלף מתוכם בחופים השקטים של איגוד ערים כינרת. החופים שקמים, ברניקי, צינברי ואמנון נסגרו עוד לפני הצהריים בשל עומס.
19 צפייה בגלריה
כפר נחום
כפר נחום
מטיילים בכפר נחום
(צילום: יהונתן יחזקאל, רשות הטבע והגנים)
מידות החום החזויות הלילה ומחר: קריית שמונה 32-23, קצרין 29-20, צפת 27-19, טבריה 35-24, נצרת 29-21, חיפה 30-25, תל אביב 30-26, ירושלים 28-19, אשקלון 30-26, עין גדי 39-28, באר שבע 32-23, ערד 30-20, מצפה רמון 29-19 ובאילת 40-28.
הערב והלילה יוסיף להיות חמים במישור החוף ובשפלה, אך קצת פחות לח מהלילות האחרונים. בהרים יהיה קריר יותר. לקראת בוקר ייתכן טפטוף בצפון ובחוף. מחר, יום ראשון, תורגש ירידה נוספת במידות החום, בעיקר בהרים ובפנים הארץ ותורגש הקלה בעומסי החום, שיהיו מעט נמוכים מהרגיל לעונה. בשעות בוקר ייתכן טפטוף מקומי בצפון ובמרכז.
מזג אוויר קיץ
הים יהיה גבה גלים. גובהם ינוע בין 130 ס"מ ל-250 ס"מ. עומס חום קל צפוי בהרים. במישור החוף, בשפלה בצפון הנגב, ובעמקי הצפון צפוי עומס חום בינוני. בבקעת הירדן, בים המלח ובערבה ישרור עומס חום בינוני עד כבד.
ביום שני יוסיפו מידות החום ועומסי החום להיות נמוכים מהממוצע לעונה. ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בצפון הארץ ובמרכזה.
ביום שלישי לא צפוי שינוי ניכר וברביעי תורגש עלייה קלה במידות החום ובעומסי החום. בבוקר עדיין ייתכן טפטוף בצפון הארץ ובמרכזה.