פסגה משולשת יוצאת דופן בשארם א-שייח, על רקע ההתקדמות לקראת הסכם גרעין עם איראן והכוונה האמריקנית להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. ראש הממשלה נפתלי בנט, ייפגש היום (שלישי) עם יורש העצר של האמירויות, מוחמד בן זאיד, השליט בפועל של איחוד האמירויות, ועם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. גורמים מצריים אמרו כי בפסגה תידון שורת נושאים אזוריים, ובכלל זאת הסכם הגרעין האיראני.
5 צפייה בגלריה
בנט, וא-סיסי מקבל אתמול את יורש העצר של האמירויות בשארם א-שייח
בנט, וא-סיסי מקבל אתמול את יורש העצר של האמירויות בשארם א-שייח
בנט, וא-סיסי מקבל אתמול את יורש העצר של האמירויות בשארם א-שייח
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א-סיסי עם יורש העצר מוחמד בן זאיד במצרים
נשיא מצרים א-סיסי עם יורש העצר מוחמד בן זאיד במצרים
נשיא מצרים עם מוחמד בן זאיד, היום. פסגה משולשת וחריגה

אמש הותר לפרסום דבר הגעתו של בנט למצרים. בנט הגיע אמש לעיירת הנופש בחצי האי סיני ולן שם במהלך הלילה. הביקור הקודם של ראש הממשלה בשכנה מדרום אירע בספטמבר 2021 - והיה הביקור הפומבי הראשון של ראש ממשלה ישראלי במצרים מאז 2010. בשבוע שעבר סיכמו בנט וא-סיסי על קו טיסה חדש בין נתב"ג לשארם א-שייח.
לשארם א-שייח הגיע גם יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, מי שנחשב לשליט בפועל של האמירויות. הוא נפגש עם א-סיסי, לפני הפגישה המשולשת עם בנט. "שוחחנו על דרכים להמשיך ולחזק את היחסים שלנו, ודיברנו גם על ההתפתחויות הבינלאומיות", אמר בן זאיד, שמנהיג מצרים קיבל את פניו בשדה התעופה בשארם א-שייח. בהודעת האמירויות לא הוזכר הביקור של בנט.
הביקור נערך כאמור כשברקע חשש הן של ישראל והן של מדינות המפרץ הסוניות, בראשן איחוד האמירויות וסעודיה, מהשלכות של האפשרות לחידוש הסכם הגרעין מול איראן והסרת הסנקציות האמריקניות עליה. אחת מאותן השלכות היא האפשרות של הסרת משמרות המהפכה האיראניים מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, כשלפי דיווחים ארה"ב שוקלת את המהלך בתמורה להתחייבות כלשהי מצד האיראנים לרסן את פעילותם של משמרות המהפכה.


בנט ושר החוץ יאיר לפיד יצאו בימים האחרונים לקמפיין תקשורתי נגד האפשרות הזו, ומסרו כי המהלך יהיה לא רק "עלבון" לקורבנותיהם של האיראנים, אלא גם "יפקיר את בעלות בריתה הקרובות ביותר" של ארה"ב - "תמורת הבטחות ריקות של טרוריסטים". שר הביטחון בני גנץ תקף אתמול במרומז את ההודעה החריגה הזו מיום שישי, ואמר בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "יחסים אסטרטגיים לא מנהלים בטוויטר" - אולם בנט ולפיד המשיכו שניהם בקו הזה בריאיונות שקיימו גם הם בוועידה.
לפיד הבטיח בדבריו אתמול בוועידה כי גם אם משמרות המהפכה לא יוגדרו עוד על ידי ארה"ב כארגון טרור, "מבחינתה של מדינת ישראל, גם ברמה המעשית וגם ברמה הביטחונית-צבאית, משמרות המהפכה זה ארגון טרור - ואנחנו נמשיך לנהוג בו ככזה. כמו שמדינת ישראל נלחמת בטרור בכל מקום שהוא נמצא, נילחם גם בטרור של משמרות המהפכה". לפיד הוסיף: "יש לנו דיאלוג מורכב מול האמריקנים, אנחנו לא מסתירים את העובדה שיש לנו חילוקי דעות עם הממשל".
בנט אמר מצדו כי בניגוד ל"רטוריקה שנכשלה" ב-2015 - כלומר התנגדותו הנחרצת של בנימין נתניהו אז להסכם הגרעין המקורי שנחתם מול איראן - הוא יוצא כעת "למלחמה שאני חושב שיש לה סיכוי אמיתי להצליח ותכלית ראויה". בנט הוסיף כי הסכם גרעין חדש הוא כבר בגדר עובדה מוגמרת, אך טען כי האמריקנים "מבינים ומפנימים" שישראל לא תהיה מחויבת לו.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ביידן ונשיא איראן ראיסי. בנט: "האמריקנים הפנימו שלא נהיה מחויבים להסכם"
(צילום: AP, EPA)
5 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
המורדים החות'ים בצנעא, תימן. עוד סוגיות עשויות לעלות בפסגה המשולשת
(צילום: EPA)
"הנחישות האמריקנית לחתום על ההסכם היא מלאה, הם יחתמו על ההסכם", הצהיר בנט. "האם זה סופה של מדינת ישראל? ממש לא. למה? כי הפעם, בשונה מ-2015, אנחנו במהלך מאסיבי של בניין כוח עכשיו, במיליארדי שקלים, בהיקפים כמעט חסרי תקדים ובלוח זמנים מאוד גדול. אני חושב שהשינוי הגדול הוא שאיראן רואה שכשהיא שולחת את שלוחיה לפגוע בנו בגבולות שלנו או בכל מקום אחר, היא נענית הפעם בצורה יותר כואבת ויותר קרובה מתמיד". כשנשאל אם הכוונה היא שישראל לא תפסיק לפעול נגד איראן, השיב בנט: "חד-משמעית".
גם מדינות המפרץ חוששות כאמור מהסכם אפשרי בין ארה"ב לאיראן, ובצל החשש הזה נראה שהן פועלות כעת "להרגיע" זירות מתיחות אחרות במזרח התיכון, כמו סוריה: יורש העצר של האמירויות, שישתתף היום בפסגה המשולשת, נועד ביום שישי האחרון עם הרודן בשאר אסד, שביקורו באמירויות היה הביקור הראשון שלו במדינה ערבית כלשהי מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה לפני 11 שנה.
בפסגה בשארם א-שייח עשויות לעלות סוגיות נוספות מלבד איראן עצמה: מתחילת השנה החות'ים בתימן, המגובים על ידי איראן, שיגרו כמה פעמים טילים בליסטיים לעבר האמירויות, בין היתר במהלך ביקורו ההיסטורי במדינה של הנשיא יצחק הרצוג. בשבוע שעבר ביקר באמירויות ובסעודיה ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, והפציר בהן להגדיל את תפוקת הנפט במטרה להוריד את מחירו המאמיר על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות על מוסקבה. לא האמירתים ולא הסעודים נתנו התחייבות כלשהי, ושלשום גם שר החוץ היפני שוחח עם מנהיגי האמירויות וגם הוא הפציר בהם להגדיל את התפוקה.
פורסם לראשונה: 19:01, 21.03.22