בבית החולים רמב"ם בחיפה מאושפז עדיין במצב קשה שרף אלדין בן ה-21, קורבן הפיגוע של פיצוץ המטען סמוך לצומת מגידו – מטען שהערב (רביעי) נחשף כי הונח על ידי מחבל שחדר מלבנון. אלדין, תושב כפר סאלם שבעמק יזרעאל, סובל מפגיעה קשה מאוד בעיניו.
הפיגוע, נזכיר, התרחש ביום שני בבוקר בשולי כביש 65 בצפון. אלדין פונה על ידי צוות מד"א לבית החולים העמק בעפולה, אך בשל מצבו הקשה והפגיעה בפלג גופו העליון ובראשו הוחלט להעבירו להמשך טיפול ברמב"ם. מיד עם הגיעו אל בית החולים טופל אלדין בחדר ההלם ומשם הועבר אל המחלקה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי. הוא נותח ומחר צפוי לעבור ניתוח נוסף. מבית החולים נמסר כי מצבו מוסיף להיות קשה אך יציב, וכי הוא מורדם ומונשם. הוא הוכר כנפגע פעולות איבה ויטופל במסגרת הביטוח הלאומי.
5 צפייה בגלריה
שרף אלדין
שרף אלדין
שרף אלדין, וזירת הפיגוע שאירע ביום שני
(צילום: ישראל מושקוביץ')
בני משפחתו של אלדין שוהים כל העת סמוך למחלקה שבה הוא מאושפז ומתפללים להחלמתו. "הבן שלי הוא ילד טוב", אומר האב טאהה, "הוא עובד בתשתיות כבישים בשעות הלילה וביום לומד הנדסאי בניין. לא חשבנו אף פעם שהוא יכול להיפגע בפיגוע בכביש". בני המשפחה סיפרו כי לא קיבלו עדכון מיוחד מהרשויות על פרטי החקירה, וכמו כולם התעדכנו רק הערב, עם הסרת האיפול התקשורתי הממושך על הפרשה, כי המטען הונח על ידי מחבל שחצה את הגבול מלבנון.
"עצוב מאוד לשמוע על דברים כאלה", אומר סובחי, אחיו הבכור של שרף. "המשפחה לא ידעה שהמחבל הגיע מלבנון עם המטען ושהוא הניח את המטען ליד הכביש. אח שלי נפצע קשה מאוד, בעיקר בעיניים - ואנחנו מנסים להתמודד עם הפציעה הקשה. כולנו מתפללים ורק רוצים שהוא יחלים ויהיה בסדר. אני לא מבין איך אנשים מסוגלים לעשות דבר כזה. אחי חזר מהעבודה שלו ונפצע כל כך קשה. לנו הכי חשוב עכשיו שהוא יחלים".
לפי צה"ל, המחבל הלבנוני חדר מגבול הצפון בסוף השבוע האחרון והניח סמוך לצומת מגידו מטען חבלה שדומה למטען מדגם "כלימגור" שבו עושה שימוש חיזבאללה. מדובר למעשה במוקש רסס שהוסב למטען רב-עוצמה. לאחר הפיצוץ, שאירע שלשום בסביבות השעה 6:00 בבוקר, המחבל עצר רכב כלשהו וביקש מהנהג להסיעו חזרה מעמק יזרעאל לאזור גבול לבנון. הרכב נעצר בתום מרדף שעות ארוכות לאחר הפיגוע, בסביבות 17:00, בעקבות סריקות נרחבות שערכו כוחות הביטחון. המחבל חוסל כשהיה במכונית על ידי לוחמי ימ"מ ושב"כ. החיסול אירע בכביש הצפון סמוך ליישוב אדמית שבגליל המערבי, לאור יום וקילומטרים ספורים מקו הגבול.
5 צפייה בגלריה
המעצר
המעצר
תיעוד מעצר הנהג שהסיע את המחבל, מבלי לדעת את כוונותיו. הנהג שוחרר בהמשך
זהות המחבל, מלבד היותו לבנוני, לא ידועה ועדיין נבדקת. על גופתו נמצאה חגורת נפץ מוכנה להפעלה ואמצעי לחימה נוספים, בהם רימון רסס ורובה עם מחסניות - ולכן מעריכים בישראל שהוא תכנן פיגוע המוני בהרבה. בצבא אומרים כי הלוחמים חשו סכנה לחייהם ולכן ירו לעברו. נהג המכונית תועד מרים ידיים בסמוך למכונית והועבר לחקירה. הנהג, תושב הצפון, נעצר ונחקר - אך הערב שוחרר, אחרי שהתברר שלא ידע על כוונותיו ומעשיו של המחבל.
בצה"ל עדיין לא מקשרים בין המחבל לחיזבאללה ומציינים כי לאחרונה סוכלו מספר ניסיונות לפיגועים מגבול הצפון שאינם קשורים לצבא הטרור השיעי. יחד עם זאת, ל-ynet נודע כי לאור תקדימיות האירוע וקיצוניותו - פיגוע קשה בעומק ישראל על ידי מחבל לבנוני שחצה את הגבול - בצה"ל יש מי שהמליץ לדרג המדיני לתקוף בתגובה. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בלמו זאת והורו לצבא להבליג עד כה - ובהתאם האריכו את האיפול הכבד על ידי הצנזורה.

5 צפייה בגלריה
סריקות כוחות הביטחון סמוך לגבול לבנון
סריקות כוחות הביטחון סמוך לגבול לבנון
סריקות שערכו לוחמים סמוך לגבול לבנון, בעקבות הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
סריקות כוחות הביטחון סמוך לגבול לבנון
סריקות כוחות הביטחון סמוך לגבול לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא הדגישו כי השגרה בעורף נשמרת ברחבי הצפון ללא התרעות ולפי ההערכה אין מחבלים נוספים שחדרו. עוד הסבירו בצה"ל כי המכשול הישן בגבול לבנון אינו בלתי חדיר, כפי שדווח ב-ynet לא אחת בשנתיים האחרונות. בשנה האחרונה תקצבה הממשלה רק חלק קטן, בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים, משדרוג המכשול שחלקו מורכב מגדר מערכת שהוקמה בשנת 1976. הכוננות הגבוהה בגבול לבנון צפויה להישמר גם בימים הקרובים.
התקרית הנוכחית שמגבירה את המתיחות בצפון מגיעה על רקע איומיו האחרונים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שבנאומיו בשבועות האחרונים הצהיר שהסערה הפנימית המתחוללת בישראל, בעקבות קידום המהפכה המשפטית והמחאות נגדה, היא "תחילת הסוף שלה" - והביע שמחה על כך שבישראל חוששים מ"מלחמת אחים". נסראללה טען גם כי כעת "יש משוואת הרתעה אמיתית בלבנון". לדבריו, "בגלל המשוואה הזו הצד הישראלי לא מעז לפעול נגד החיילים הלבנונים ולא מפנה נשק אליהם, כי הוא יודע טוב מאוד שאנשי חיזבאללה עומדים מאחוריהם בכוננות מלאה ועוקבים אחרי כל צעד שלהם".