בזה אחר זה מודיעים חברי ממשלה וקואליציה על החלטתם לוותר על השתתפותם בטקסים העירוניים לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אולם בכמה יישובים מביעות משפחות שכולות את דאגתן מכוונת כמה שרים להגיע בכל זאת לבתי העלמין הצבאיים למורת רוחן. "אנחנו זוכרים את היחס שלו לחיילים ואנשי ביטחון", אמר היום (ראשון) אנטולי קיידאן על קבר בנו סמל-ראשון גל קיידאן ז"ל, בהתייחס לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) שאמור לנאום ביום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בבאר שבע. "הוא בא לנחם אותי? לא מקובל עליי".
עוד לפני שמזכירות הממשלה הודיעה באופן רשמי על שיבוץ שרים וסגני שרים בטקסים שייערכו ביום שלישי בבוקר ברחבי הארץ, נשמעו קולות מחאה של משפחות שכולות שטענו כי לא יוכלו לשאת נוכחות של גורמים פוליטיים, בדגש על כאלה שכלל לא שירתו בצה"ל או התנדבו לשירות לאומי. ההתנגדויות תורגמו באופן מעשי לחתימה על עצומות, השתתפות במוקדי ההפגנות נגד קידום המהפכה המשפטית, ואיומים מפורשים מצד קרובי נופלים שלא להתייצב בבתי העלמין הצבאיים במקרה של הגעת חלק מנציגי הממשלה.
16 צפייה בגלריה
משפחות שכולות
משפחות שכולות
משפחות שכולות על קבר יקיריהן
(צילום: חיים הורנשטיין, אביגיל עוזי)
16 צפייה בגלריה
השרים וחבר הכנסת שלא יגיעו לבתי העלמין. למעלה: דיסטל אטבריאן, טסלר ופוגל. למטה: גולדקנופף וגולן
השרים וחבר הכנסת שלא יגיעו לבתי העלמין. למעלה: דיסטל אטבריאן, טסלר ופוגל. למטה: גולדקנופף וגולן
השרים וחבר הכנסת שלא יגיעו לבתי העלמין. למעלה: דיסטל אטבריאן, טסלר ופוגל. למטה: גולדקנופף וגולן
(צילום: מארק ישראל סלם, מוטי קמחי, אתר הכנסת, אלכס קולומויסקי)
סמל-ראשון גל קיידאן (19) ז"ל מבאר שבע נפל במרץ 2019 בפיגוע משולב של דקירה וירי בעת משימת אבטחה בטרמפיאדה בצומת אריאל. מחבל פלסטיני הסתער עליו, דקר אותו וחטף את נשקו. גל נאבק במחבל ורדף אחריו, אולם זה כיוון לעברו את הרובה וירה בו למוות מטווח קצר. בפיגוע נהרג גם הרב אחיעד אטינגר (47), ראש ישיבת ההסדר בשכונת נווה שאנן בתל אביב.
אנטולי, אביו של החלל מגדוד "הרעם" של חטיבת "האש" בחיל התותחנים, סיפר היום מעל קבר בנו כי הוא צפוי לכסות את המצבה בבד שחור כדי שגל לא ישמע או לא יראה את השר לביטחון לאומי בן גביר "כל התקופה האחרונה קצת מוציאה אותנו מהשקט הנפשי" אמר האב השכול. "מישהו אמר שהיינו מקבלים את האצבע בעין כל הזמן ועכשיו קיבלנו את האצבע בלב".
16 צפייה בגלריה
אנטולי קיידאן
אנטולי קיידאן
אנטולי קיידאן על קבר בנו גל
(צילום: חיים הורנשטיין)
16 צפייה בגלריה
גל קיידאן ז"ל, לוחם בחיל התותחנים שנהרג בפיגוע באריאל
גל קיידאן ז"ל, לוחם בחיל התותחנים שנהרג בפיגוע באריאל
סמל-ראשון גל קיידאן ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
אנטולי אמר עוד: "אני לא מאמין שהגענו לזה. ניסינו הכול, ממכתבים לשר הביטחון גלנט שלא ענה ועד בקשות לכל מי שאפשר. הבן אדם הזה הזוי, הוא לא ניתן לריסון, החליט שמגיע ונואם. זה בכלל לא חשוב אם הוא נואם או לא, ברגע שהוא מגיע - זה כבר הניצחון שלו. זה ניצחון כוחות השחור, פשוט יריקה. הוא מדליק את האש בכל מקום שבו הוא דורך.
"הבן שלי היה מאוד חכם, אני לא רוצה שהוא ישמע ויראה. אם השר יגיע, אני אכסה את הקבר בבד שחור ואשים אטמי אוזניות ואוזניות. יש פה בטוח אנשים שבעדו, אני לא רוצה לפגוע בהם. גם ככה זה מספיק קשה, אז אהיה בשקט ולא אצעק בוז. אבל מה שבטוח זה שלא אתן לבן שלי לשמוע את מה שהוא אומר".
16 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
קרוביהם של נופלים אחרים שקבורים בבית העלמין הצבאי בבאר שבע הודיעו כי בכוונתם לשיר את שיר הרעות ואת ההמנון הלאומי התקווה בעת שהשר בן גביר ינאם. לבית העלמין הצבאי בבאר שבע עלתה היום גם דורה ארדיטי, אמו של רב-סמל בכיר גילעד (גילי) ארדיטי (38) ז"ל, שנפל בעת שירותו במשטרה ביולי 2006. "אני לא רוצה לראות את בן גביר או לשמוע אותו. אני מתנגדת לכל מה שהוא עושה", אמרה האם השכולה.
בהתייחס לקרובי הנופלים שמתכוונים להחרים את הטקס, אמרה ארדיטי: "אני אבוא, אני לא אשאיר את הבן שלי לבד. אני מבינה שהממלכה רוצה להיות מיוצגת ביום כזה. אני מבינה שהם צריכים להיות, הם 'נבחרי העם', אבל הם לא צריכים להביע את עצמם. יכולים לבוא, להניח זר. אני לא מדברת רק על בן גביר, הוא ילד. מה שאכפת לו זה רק הוא עצמו. אבל כאמא אבוא כדי לא להשאיר את הבן לבד, גילעד לא אשם".
למרות הביקורת החריפה, השר בן גביר ממשיך להתעקש על הגעתו לטקס הממלכתי בבית העלמין הצבאי שבו קבורים כ-400 חללי מערכות ישראל. השר פרסם היום הודעה שבה ציין: "אני אוהב את המשפחות השכולות אהבת נפש ואני מגיע לאחר פניות של רבות מתוכן. אשא בטקס נאום ממלכתי ואחבק גם את אלה שלא אוהבים אותי".
16 צפייה בגלריה
דורה ארדיטי
דורה ארדיטי
דורה ארדיטי על קברו של בנה
(צילום: חיים הורנשטיין)
זירה נפיצה נוספת הייתה עלולה להיות בית העלמין הצבאי בנס ציונה שאליו שובצה ביום הזיכרון שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד). הערב הודיעה השרה כי תכבד את בקשת המשפחות השכולות, ולא תייצג את הממשלה בטקס. "מספר משפחות שכולות מהאזור פנו לתקשורת בקריאה פומבית שלא אגיע", ציינה השרה דיסטל אטבריאן. "אמרתי תמיד ואומר גם עכשיו - מול משפחות שכולות אני מרכינה ראש באופן מוחלט. בקשתם היא ציווי עבורי, לא אגיע לטקס. לא אצער אף הורה או אח או בן ששייכים למשפחת השכול. לעולם לא".
ב-5 במרץ פרסמה השרה דיסטל אטבריאן ציוץ זועם לנוכח הודעת טייסי מילואים מטייסת 69 בחיל האוויר שלפיה לא יתייצבו לאימונים במחאה על קידום חוקי המהפכה המשפטית. "טייסים על-תנאי הם לא פטריוטים. לא מלח הארץ. לא ציונים", תקפה אז השרה. "טייסים שמתנים את ביטחון האזרחים בתוצאות הבחירות הם נפולת של נמושות. בזה להם אחד אחד".
האמירות הבוטות של השרה דיסטל אטבריאן התקבלו באי נחת, בלשון המעטה, בקרב משפחות שכולות שיקיריהן קבורים בנס ציונה. "אנא ממך שרת ההסברה, אל תגיעי לטקס הממלכתי שבו מתייחדים עם הנופלים כדי שאוכל להיות ליד קברו של אחי אמירי. אם את תגיעי - אני לא אגיע", אמרה היום בבית העלמין אדוה קרא-ואזאנא, אחותו של סמל-ראשון אמיר (אמירי) קרא ז"ל, תצפיתן ביחידה מטכ"לית 869 של חיל המודיעין שנפל בלבנון במאי 1995.
16 צפייה בגלריה
אדוה קרא
אדוה קרא
אדוה קרא-ואזאנא על קבר אחיה
(צילום: אביגיל עוזי)
16 צפייה בגלריה
אמיר קרא ז"ל
אמיר קרא ז"ל
אמיר קרא ז"ל
(באדיבות המשפחה )
כבר כמעט 28 שנה עולה האחות השכולה לקבר. הבוקר היא פגשה שם תלמידי כיתה ז' שהניחו מכתב לאמיר ועליו אבן עם ציור מגן דוד בכחול. "בשבילנו כל יום זה יום זיכרון על אמירי שחי איתנו לצד הכאב המפלח", אמרה קרא-ואזאנא. "סיפרתי לילדים שהגיעו לפה מי זה אמירי ועל מה הוא נפל, והם ענו לי 'בזכותם אנחנו חיים בישראל שלנו'. אני אומרת לשרה - זה או אני או את".
היא הוסיפה: "אם השרה דיסטל אטבריאן תחליט בכל זאת להגיע לחלקה הצבאית בנס ציונה בשם הממשלה, לראשונה מאז שאחי אמירי נפל - לא אגיע לטקס יום הזיכרון. אני מבקשת מהשרה בכל זאת לאפשר לי להגיע לקבר של אחי ביום הזיכרון. אמירי שלנו לא יישאר לבד, אבא שלי ואחותי קיבלו החלטה להיות ליד הקבר שלו בטקס יום הזיכרון".

אחרי שהשרה דיסטל אטבריאן הודיעה על החלטתה להימנע מהגעה לבית העלמין הצבאי בנס ציונה, אמרה קרא-ואזאנא: "התחלתי לבכות כששמעתי שהשרה לא מגיעה לטקס, כי כך אוכל להיות בבית העלמין. אני מאוד מעריכה את מה שהיא עשתה. זה צעד אמיץ מבחינתה, היא עשתה את הדבר הנכון".
האחות השכולה אף כתבה לשרה: "אני חושבת שבמעשה זה הצלחת להעביר מסר של חיבור, גישור והבנה כי בתקופה כה רגישה חשובות המשפחות השכולות מעל לכל. אנו נמשיך במסע הקשה, העצוב, המורכב והמלא בתקווה שלנו לימים טובים, לימים ממלאים ולרגעי נחת. ואם תרצי, מזמינה אותך בכל זאת להתייחד עם זכר הנופלים בנס ציונה באמצעות אתר 'יזכור' על -די הדלקת נר לנופלי העיר נס ציונה".
16 צפייה בגלריה
עומר נחמן
עומר נחמן
עומר נחמן על קבר אחיו
(צילום: אביגיל עוזי)
16 צפייה בגלריה
טל נחמן ז"ל
טל נחמן ז"ל
עומר עם אחיו טל שנפל
(באדיבות המשפחה )




85 חללים קבורים בחלקה הצבאית בבית העלמין בנס ציונה. לשם הגיע היום גם עומר נחמן, אחיו של סרן טל נחמן ז"ל שנפל בפעילות מבצעית ברצועת עזה בפברואר 2014. "מי שקראה לגיבורים האלה ולאנשי המילואים 'נפולת של נמושות' רק בגלל דעה שונה בעניין הרפורמה, לא ראויה להגיע לכאן כנציגת הממשלה ביום הקדוש הזה", אמר האח השכול לפני הודעת ההתקפלות של השרה.
נחמן הביע תקווה שהשרה דיסטל אטבריאן תבטל את הגעתה או שראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה קשוב למשפחות השכולות וישלח במקומה נציג אחר. "די עם הצביעות", הוא אומר. "מי שמחרחרת מדון כל השנה ומשתמשת במילים קשות נגד אנשים שכל חטאם הוא שהם מוחים נגד הרפורמה, מיטב לוחמי המילואים, לא ראויה להגיע לבית העלמין.
"מאז 2014 כשהצטרפנו למשפחת השכול לא עניין אותנו מאיזו מפלגה נציג הממשלה, כולם התקבלו יפה. השנה שרי הממשלה ובהם דיסטל אטבריאן עוררו שנאה וקיטוב והשתמשו במילים קשות וכוחניות. אין לי כוונה להתלהם או לעורר פרובוקציות במהלך הטקס, כל משפחה תבחר לעצמה את הדרך שבה היא מתמודדת עם הכאב ועם הגעת השרה. אני אגיע, היא לא תגרום לי להפקיר את אחי טל ביום כזה קדוש. אני לא מוכן לשמוע את ההבלים שפעם אחת בשנה נהיה ממלכתיים".
בהודעה שבה ציינה כי אין בכוונתה להגיע לבית העלמין ביום הזיכרון, ציינה השרה דיסטל אטבריאן: "למרות שאני מתויגת לאחרונה כאויבת של טייסי חיל האוויר (שבו שירתתי) מעולם לא תקפתי את 'הטייסים'. כן גיניתי את אלה שהצהירו שיסרבו. ועל אף שהביקורת שלי כלפי תופעת הסרבנות עדיין קיימת, על הביטוי 'נפולת של נמושות' התנצלתי מזמן במכתב פומבי וארוך שיצא מהלב ופורסם בכל הפלטפורמות הדיגיטליות שברשותי.
"העובדה שאדם כמוני כבר לא יכול להגיע לבית העלמין ביום הזיכרון היא עדות נוספת לפוליטיזציה של הכול, פוליטיזציה שמנסרת לאט אבל בטוח את הענף שכולנו יושבים עליו. אני לא מאשימה את המשפחות השכולות במאומה. לא הן יצרו את המצב העגום שכולנו מתבוססים בו לאחרונה. בכל זאת חשוב לי לומר: הלוואי והימים הפוצעים האלה שמאיימים לפורר אותנו מבפנים יהפכו לזיכרון רחוק ורע. כי אם מגמת הפירוד האיומה הזאת תימשך - הצד המנצח יהיה רק האויב שמבחוץ".

16 צפייה בגלריה
ברק צור
ברק צור
ברק צור על קבר אחיו
(צילום: גדי קבלו)
כמה שרים וחברי כנסת הודיעו כבר מוקדם יותר כאמור כי על-רקע בקשת משפחות שכולות הם לא ייצגו את הממשלה בטקסים בבתי העלמין הצבאיים. אחד מהם הוא שר הבינוי והשיכון יצחק גולדנקופף (יהדות התורה) שעדכן את יו"ר יד לבנים בקריית גת על החלטתו להימנע מהגעה לטקס בבית העלמין הצבאי בעיר. כך הודיע כבר לפני כמה ימים גם ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית).
פוליטיקאי נוסף שנענה לקריאה להימנע מהגעה לטקס ביום הזיכרון הוא סגן שר התרבות והספורט יעקב טסלר (יהדות התורה), שהיה אמור להיות נציג הממשלה בבית העלמין הצבאי במושב באר טוביה במועצה האזורית שנושאת את אותו שם. "המהלך הושלם, הוא קיבל את ההחלטה הנכונה", אמר ברק צור ששכל את אחיו סמל איתמר צור (19) ז"ל באוגוסט 2006 במלחמת לבנון השנייה.
לפני ההתקפלות של טסלר, אמר האח השכול: "אנחנו נתקלים באטימות של ממשלת ישראל. שלחו לפה איש שמעולם לא שירת בצבא ולא נשא על כתפיו את נטל האלונקה. משפחות השכול בבאר טוביה בסערת רגשות, חלקן לא מעוניינות להגיע לטקס אם טסלר יבוא לכאן. בסך הכול מבקשים שהוא לא יגיע או שיוחלף. לנו לא אכפת אם מגיע מישהו מימין או שמאל, העיקר ששירת שירות צבאי ומבין איך האנשים האלה חירפו את נפשם כדי שאנחנו נוכל להיות פה גם ביום העצמאות הזה".

16 צפייה בגלריה
רותם אבורצקי, אחיו של ערן אבורצקי ז"ל
רותם אבורצקי, אחיו של ערן אבורצקי ז"ל
רותם אברוצקי על קבר אחיו
(צילום: טל שחר)
הראשונה להודיע על כך שתוותר על השתתפות בטקס יום הזיכרון הייתה השרה במשרד ראש הממשלה מאי גולן. היא הוזמנה לטקס שייערך בבית העלמין הצבאי בראשון לציון, והתמודדה מול ביקורת חריפה של משפחות שכולות שתקפו אותה, בין היתר משום שלא שירתה בצה"ל בטענה שהיא דתייה. בציוץ בטוויטר תירצה גולן את החלטתה ב"אילוצים שקשורים למועד חזרתי מארה"ב".
רותם אברוצקי, ששכל את אחיו סגן ערן אבורצקי (20) ז"ל באוקטובר 1973 במלחמת יום הכיפורים, הביע סיפוק מהודעת השרה גולן. לדבריו, "הלחץ עבד, היא לא תגיע לטקס בשם הממשלה. אני חלילה לא מזלזל בה כבן אדם, אבל עם איזה מטען הייתה מגיעה השרה שלא עשתה צבא? ראש הממשלה נתניהו שלח אותה למקום הזה, הוא בטח חשב לעצמו שזה יעבור בשקט כמו בכל שנה שבה שומעים פוליטיקאים עם אג'נדות מבלי לכבד את הנופלים או להתייחד עם זכרם".
אברוצקי, שהיה בן שלוש כשאחיו השריונר נפל בקרב ברמת הגולן, מתכוון להגיע לבית העלמין הצבאי עם אוזניות. "לך תדע את מי הממשלה תשלח במקום מאי גולן", הוא אומר. בקול חנוק מדמעות הוא מספר על האח שאיבד: "זאת פעם ראשונה שאמא שלנו בת עמי, שנפטרה לפני ארבעה חודשים בגיל 93, לא תהיה ביום הזיכרון של הבן ערן שהיא כל כך אהבה. בשבילנו כמשפחה שכולה, כל יום הוא יום זיכרון".
16 צפייה בגלריה
רותם אבורצקי, אחיו של ערן אבורצקי ז"ל
רותם אבורצקי, אחיו של ערן אבורצקי ז"ל
"לך תדע את מי הממשלה תשלח במקום גולן". רותם אברוצקי
(צילום: טל שחר)
16 צפייה בגלריה
מכתב של בנותיו של שבתאי בן אהרן ז"ל בו כותבות שלא יגיעו לטקס
מכתב של בנותיו של שבתאי בן אהרן ז"ל בו כותבות שלא יגיעו לטקס
מכתב של בנותיו של שבתאי בן אהרן ז"ל בו כותבות שלא יגיעו לטקס
(צילום: מוטי קמחי )
שר הביטחון יואב גלנט צפוי להשתתף בטקס הממלכתי בבית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב. בנותיו של רב-סרן שבתאי בן אהרן (34) ז"ל, שנפל בלינץ' של חיילים ירדנים ביום הראשון של מלחמת ששת הימים ב-1967, הודיעו כי לא ישתתפו בטקס ביום שלישי. במקום זאת, הן הניחו ליד חלקת הקבר הודעה כתובה.
בהודעה נאמר: "אנחנו, בנותיו של שבתאי בן אהרן ז"ל, הדר ומיכל, מוחות על עוולות הממשלה הפושעת ולכן לא נשתתף בטקס שנציגה נוכח בו. ממשלה שמבזה את זכרו ומחללת את הערכים שעל שמם הוא נרצח נכבד את זכרו בטקס יום הזיכרון האלטרנטיבי הישראלי-פלסטיני שממלא שוב בתוכן את אותם ערכים ושב ומאיר אותם".
16 צפייה בגלריה
יונת שרייר
יונת שרייר
יונת שרייר
(צילום: שרון צור)
סוגיית יום הזיכרון על-רקע המחלוקת הפוליטית בסוגיה המשפטית מעסיקה כמעט את כל המשפחות השכולות. יונת שרייר, אחותו של סגן יפתח שרייר (21) ז"ל שנפל ביולי 2006 בקרב בכפר הלבנוני מרון א-ראס במלחמת לבנון השנייה, אמרה היום: "תבואו קטנים לבית העלמין ביום הזיכרון. יפתח - חילוני מחיפה, ביקש לפקד על מחלקת בני ישיבות. הוא נהרג כשלצידו נפצעו חייליו, שהיו כל כך יקרים לו. מבלי שהתכוון לכך - יפתח נשא את דגל האחדות. לצערנו, התקופה האחרונה היא סמל לחוסר אחדות. החטא הקדמון של הממשלה הנוכחית וחברי הכנסת שבקדנציה הוא המסרים המפלגים והמשסים.
"בהיותנו מוחים נגד המהפכה המשפטית ובעד זכותנו לחיות במדינה הזו על פי ערכי מגילת העצמאות – אנו זוכים לקריאות גנאי מצד שרים וחברי כנסת. קוראים לנו 'אנרכיסטים'. מכנים אותנו 'בוגדים'. אנחנו מצפים שמי שמעז להעלות על דל שפתיו את האמירות המפלגות האלה - שלא יתיימר לנחם אותנו מעל קברו של יפתח שלנו. השנה, בעת הנפיצה הזו, אנחנו מבקשים מהשרים וחברי הכנסת שכן מגיעים לבית הקברות - תבואו קטנים. תבואו צנועים. אל תנאמו בפאתוס. תרכינו ראש. בדיוק כפי שאנחנו מרכינים ראש בפני יפתח - בכל יום ויום מאז נפילתו".
16 צפייה בגלריה
סגן יפתח שרייר ז''ל
סגן יפתח שרייר ז''ל
סגן יפתח שרייר ז''ל
(צילום: שרון צור)
גם בעדה הדרוזית, בהובלת ד"ר אמיר חניפס שמשמש כיו"ר המרכז הישראלי-דרוזי, עוקבים בדאגה אחרי הכוונה של הממשלה לשלוח נציגים לבתי העלמין הצבאיים. אלוף-משנה במיל' מופיד מרעי, לשעבר ח"כ במפלגת כחול לבן ותושב חורפיש בגליל העליון, אמר: "זו טעות חמורה לערב את השיח הפוליטי שיש במדינה ביחד עם יום הזיכרון. יום הזיכרון צריך להיות יום ששייך לכלל עם ישראל- יהודים ודרוזים וצ'רקסים וכל מי שחווה אובדן".
אחיו הגדול של מרעי הוא אלוף-משנה נביה מרעי (42) שנפל בספטמבר 1996 בעת ששירת כסגן מפקד אוגדת עזה. ביום הזיכרון צפוי לפקוד את החלקה הצבאית בחורפיש השר לענייני ירושלים מאיר פרוש, שנהג לעשות זאת גם בשנים קודמות. "בשנה שעברה אני ייצגתי את הממשלה והכנסת, וקודם לכן ייצג את המדינה השר פרש. בתפקידו כסגן שר השיכון הוא תרום רבות גם להנצחת אחי. הוא אדם מקובל ואני לא צופה שתהיה כל התנגדות להגעתו.
מרעי ציין עוד כי הוא מתנגד לקולות החרם ולכוונה של חלק מהמשפחות השכולות להפריע לדברי השרים וחברי הכנסת ממפלגות הימין בקואליציה. "על נציגי הממשלה והכנסת להשתתף ולייצג את המדינה והשיח שלהם צריך להיות תואם לנושא השכול והזיכרון", אמר מרעי. "זה יום שאין בו מקום לאמירות פוליטיות אלא יום שבו מתכנסים בתוך הזיכרון והאבל ואת הפוליטיקה משאירים בו לימים אחרים".