שידור חי מהמשדר באולפן ynet

הפגנות המחאה בעד ונגד המהפכה המשפטית עדיין נמשכות, אך הסקרים שהתפרסמו אמש (שני) במהדורות החדשות מעידות על כך שהדיון על המהפכה משפיע לא רק על החברה הישראלית - אלא גם המערכת הפוליטית. מהסקרים של ערוצי הטלוויזיה עולה מגמה ברורה - היחלשות הקואליציה ב-11-10 מנדטים, כולל ירידה דרמטית בכוחו של הליכוד - מ-32 מנדטים ל-25. כעת, ח"כים בליכוד אומרים: "נתניהו ויריב לוין מרסקים את המפלגה בהתנהלות הרשלנית שלהם".
עוד אמרו הח"כים כי "נתניהו קיבל משרון ליכוד של 12 מנדטים, בקצב הזה הוא יוריש לבא אחריו ליכוד באותו מצב. זה עצוב". יש לציין שלצד הירידה בכוחו של הליכוד בסקרים, גם הרשימה המשולבת של הציונות הדתית ועוצמה יהודית יורדת ב-3-2 מנדטים, וש"ס נחלשת במנדט.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"התנהלות ברשלנות". נתניהו ולוין בישיבת הממשלה, החודש
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
לעומת הליכוד, המחנה הממלכתי מזנק בסקרים. גנץ, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שני הסקרים מציגים תמונת מצב בעייתית מאוד לקואליציה, כאשר בשניהם המפלגות שהרכיבו את הקואליציה הקודמת עומדות על 62-61 מנדטים, ובאופן תיאורטי היו יכולות להקים ממשלה עם תוצאות כאלה. עוד בלטה בסקרים עלייתה הדרמטית של המחנה הממלכתי ב-11-9 מנדטים ביחס לתוצאות בחירות. בסקר של חדשות 12, המפלגה של בני גנץ אף התייצבה במקום השני - עם מנדט אחד מעל יש עתיד.
מפלגת הליכוד עברה יממה מורכבת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על פיטורי שר הביטחון ממפלגתו יואב גלנט, שקרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית והתריע מפני הסכנות בהמשך החקיקה. פיטורים אלו הובילו להצתת גל מחאות ספונטני, להשבתה רחבה של המשק, האקדמיה והרשויות המקומיות - ולבסוף להודעת ראש הממשלה כי הוא משהה את החקיקה לטובת הידברות, לעת עתה.

לצד גלנט, נעמד יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, שאף כינס אתמול דיון חסוי בוועדה בהשתתפות שר הביטחון. בדיון, חשף גלנט כי "לפי דוחות המודיעין - ישנה החלשות במעמדה הבינלאומי של ישראל, לרבות התמיכה של ארצות הברית. אנחנו במשבר חריף וחסר תקדים". בתום הדיון, אמר אדלשטיין: "שמענו דברים מדאיגים. זו לא העת להחליף שר ביטחון".
לעומת אדלשטיין, ח"כ טלי גוטליב מהליכוד קראה לפטר את גלנט עוד לפני ההודעה של נתניהו. "לו אני הייתי ראשת ממשלה, הייתי מפטרת אותו אתמול", אמרה בערוץ הכנסת. "ההתנהלות הזו שלו מטרידה אותי, מפחידה אותי ופוגעת בכוח של הקבוצה. היא פוגעת גם בביטחון האזרחים - אני לא רוצה שר ביטחון שלא מרגיע את האזרחים ולוקח חלק בליבוי ובשיסוי".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
אדלשטיין: "זו לא העת להחליף שר ביטחון". עם גלנט בכנסת, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
העימותים סביב פיטורי גלנט לא היו היחידים שטלטלו את המפלגה, אלא גם המחלוקת סביב המהפכה המשפטית. שר הכלכלה ניר ברקת קרא אתמול "לכל עמיתיי בממשלה, בליכוד ובמפלגות השותפות בקואליציה - להתלכד מאחורי ראש הממשלה ולגבות אותו בעצירת החקיקה. אסור לנו להביא להפלת ממשלת ימין במו ידינו". לעומתו, שר התקשורת שלמה קרעי אמר במליאת הכנסת כי "עצירת החקיקה היא פרס לאנרכיסטים ופרס לסרבנות".
שרים וח"כים מהליכוד הגיעו גם להפגנת התמיכה בהמשך החקיקה של המהפכה המשפטית שהתקיימה בירושלים, כמעט במקביל להודעתו של נתניהו על עצירת החקיקה. השרה מאי גולן אמרה למפגינים: "עוברים עלינו שבועות לא קלים, אבל אתם הייתם מאופקים. אני מבטיחה לכם שהרפורמה הזאת עוד תעבור".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שר התקשורת: "גם אם יהיה עיכוב, נוע התנוע הרפורמה". נתניהו וקרעי במליאת הכנסת, אתמול
(צילום: רפי קוץ)

גם קרעי הגיע להפגנה, ואמר למפגינים: "אתם נותנים לנו רוח גבית להמשיך לקדם את מה שבחרתם. ישבתי לפני כמה דקות עם נתניהו והוא מקבל חיזוק מאוד גדול ממה שהוא רואה כאן".
קרעי הוסיף כי "הם ניסו לגנוב לנו את הבחירות, לטרוף את הקלפים על-ידי יועץ משפטי שניסה לבלבל אותנו. אני אומר לכם, אנחנו לא עוצרים. גם אם יהיה עיכוב, גם אם יחליטו לחכות יום או יומיים, נוע תנוע הרפורמה. אנחנו לא נכנעים לאנרכיסטים".
פורסם לראשונה: 23:27, 27.03.23