השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הודיע בצהריים (יום ב') כי החליט לקדם הקמת ועדת בדיקה ממשלתית "שתחקור לעומק", כלשונו, את פרשת הריגול המשטרתי באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO, ואת הטענות ל"פגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם". בר-לב פרסם את ההודעה שעות אחדות לאחר הפרסום הבוקר של ממצאים נוספים מתחקיר כלכליסט, ולפיהם היקף השימוש שעשתה המשטרה בפגסוס היה נרחב ביותר, לכאורה ללא צווים מבית משפט, ובאמצעות התוכנה נאסף מידע מודיעיני על פעילי מחאה, עיתונאים, אנשי עסקים בכירים, פוליטיקאים, יועציהם וקרוביהם.
בעקבות התחקיר הזה נשמעו קריאות נרחבות להקים ועדת חקירה חיצונית, ולא להסתפק בצוות הבדיקה הפנימי שכבר הוקם במשרד המשפטים, ולקריאות הללו הצטרף מוקדם יותר הבוקר גם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. כמו שבתאי, גם בר-לב הדגיש בהודעתו כי השימוש הלא-חוקי לכאורה בכלי הריגול של NSO לא נעשה בתקופתו: "מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ"לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות".
4 צפייה בגלריה
השר בר-לב. "במשמרת שלי המחדלים האלה לא יקרו"
השר בר-לב. "במשמרת שלי המחדלים האלה לא יקרו"
השר בר-לב. "במשמרת שלי המחדלים האלה לא יקרו"
(צילום: יואב דודקביץ', shutterstock)

בר-לב הוסיף: "אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם – ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו – המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".
על רקע הקריאות להקים דווקא ועדת חקירה ממלכתית ולא ממשלתית, כזו עם סמכויות נרחבות יותר, הדגיש בר-לב כי יבקש משר המשפטים להביא בפני הממשלה הצעה להקים ועדה ממשלתית בראשות שופט בדימוס שיוקנו לה "הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא – מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל". הוא הדגיש כי ועדה שכזו תעסוק בשימוש בטכנולוגיות מעקב על ידי "כלל גופי מערכת אכיפת החוק".
מוקדם יותר גם המפכ"ל שבתאי הצטרף כאמור לקריאות לפתוח בוועדת חקירה חיצונית לממצאי תחקיר כלכליסט. "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתיבחן את הנושא על כל היבטיו וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק", מסר הבוקר שבתאי.
4 צפייה בגלריה
המפכ"ל שבתאי בעד חקירה חיצונית: "להשיב את האמון"
המפכ"ל שבתאי בעד חקירה חיצונית: "להשיב את האמון"
המפכ"ל שבתאי בעד חקירה חיצונית: "להשיב את האמון"
(צילום: AFP, אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שבתקופתו נטען כי בוצעו הפריצות לטלפונים
(צילום: עמית שאבי)
תחקיר כלכליסט, נזכיר, חשף תחילה את עצם השימוש שעושה המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס שפיתחה NSO, תוכנה שמאפשרת לשלוף כל מידע מהטלפון ואף להפעיל בו את המצלמה או את המיקרופון, ובכך להפוך את הסלולרי למכשיר ריגול לכל דבר. בתחקיר נחשף כבר בשבועות האחרונים כי המשטרה עקבה באמצעות התוכנה אחר פעילי מחאת בלפור וראשי ערים, אך עד עתה לא נחשפו שמותיהם ולא היה ברור ההיקף הנרחב של השימוש בכלי הריגול.

ההדבקה ההמונית בפגסוס

כעת נחשפו השמות של חלקם, ומתברר כי ההיקף היה נרחב ביותר: פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות מכל סוג ומין כמעט, יועצי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני משפחתו. בין אלו שהיו יעד לריגול לפי התחקיר: פעילי מחאת הנכים, פעילי מחאת יוצאי אתיופיה, ראש העיר נתניה מרים פיירברג, ראש העיר חולון מוטי ששון, מנכ"לית משרדי התחבורה והאוצר לשעבר קרן טרנר, קודמה באוצר שי באב"ד, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, איש העסקים רמי לוי ויו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית יאיר כץ.
גם מקורביו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו היו כאמור על הכוונת, לפי התחקיר. בראשם בנו, אבנר, שלפי התחקיר ייתכן כי הטלפון שהיה רשום עליו ונפרץ שימש בכלל את אמו שרה. אבנר הגיב הבוקר לתחקיר ואמר כי נדהם ממנו: "אשכרה זה קרה גם לי, מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם". גם הניידים של יועצי התקשורת של נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה.
4 צפייה בגלריה
 לכולם נפרץ הטלפון. מרים פיירברג, רמי לוי, אבנר נתניהו, קרן טרנר, שי באב"ד
 לכולם נפרץ הטלפון. מרים פיירברג, רמי לוי, אבנר נתניהו, קרן טרנר, שי באב"ד
לכולם נפרץ הטלפון. מרים פיירברג, רמי לוי, אבנר נתניהו, קרן טרנר, שי באב"ד
(צילום: יובל חן, עמית שאבי, טל שחר, דנב קופל, אלס קולומויסקי)

לפי התחקיר גם הטלפונים של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר נפרץ במסגרת חקירת תיק בזק שנוהלה על ידי הרשות לניירות ערך. התיק הפך בהמשך לתיק 4000, פרשת בזק-וואלה שבה נאשם נתניהו בשוחד, ושבה פילבר משמש כעד מדינה. המטרה, כך דווח, הייתה איסוף מודיעין מוקדם.
הפריצה לטלפון של פילבר כבר נחשפה בשבוע שעבר, וגורמים משפטיים אמרו כי בדיקה שנערכה הראתה כי לא נפל פגם מהותי בחקירתו בתיק 4000. כעת דווח גם כי הודות להדבקה בפגסוס התגלו התכתבויות של פילבר עם מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר, שמהן עלה חשד כי הוא מדליף לה מסמכים. בשל כך הודבק בפגסוס גם הנייד של הנדלר עצמה.
נייד נוסף שהודבק בפגסוס היה של איריס אלוביץ', אשתו של בעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ', בעצמה אחת מהנאשמים בתיק 4000. עוד דווח כי במהלך חקירת הפרשה ביצעה המשטרה חדירה סמויה לטלפונים, כדי לבדוק האם מפועלים לחצים על שני עדי מפתח שהיא סימנה: מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, ועורך וואלה לשעבר אבירם אלעד, שכיום הוא מנכ"ל חדשות 13.

לפי התחקיר, אנשי צוות המ"מ (מבצעים מיוחדים) בחטיבת הסייבר-סיגינט המשטרתית חדרו במשך שנים באופן סמוי וללא צווים מבית המשפט באמצעות פגסוס לטלפונים של אזרחים והשתלטו עליהם בלי היתר בחוק לעשות זאת ובלי צו מבית משפט, מתוך הבנה ששופטים לא יאשרו התנהלות כזאת. איסוף המידע המודיעיני (שלא שימש כראיה בבית משפט אלא אם "הולבן" אחר כך בשיטות שונות) נעשה כאשר בראש הפירמידה עמד המפכ"ל וסגן ראש השב"כ לשעבר רוני אלשיך.
התחקיר הוכחש תחילה נמרצות על ידי המשטרה, בטענה כי השימוש בתוכנות ריגול אחר אזרחים נעשה באופן חוקי ותחת פיקוח משפטי, אך בשבוע שעבר היא הודתה לראשונה כי ייתכן שהיו חריגות בשימוש בכלים הללו. היועץ המשפטי לשעבר לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לקראת תום כהונתו להקים צוות בדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, שהצוות שלה עובר כעת, בין היתר, על מאות צווים להאזנות סתר – אך הפרסום הבוקר הגביר דרמטית את הקריאות להקים ועדת חקירה חיצונית.

שקד: "מזכיר משטרים אפלים"

בין אלו שקראו הבוקר להקים ועדת חקירה חיצונית הייתה שרת הפנים איילת שקד. "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם", אמרה. בריאיון לאולפן ynet הוסיפה שקד כי הזדעזעה מהפרסום, וכי "מדינה שבה המשטרה שואבת מידע בצורה כזאת לא ראויה להיקרא דמוקרטית". שרת העלייה פנינה תמנו-שטה הביעה זעם רב על הדיווח בתחקיר שגם פעילי מחאת יוצאי אתיופיה היו תחת מעקב, ואמרה כי "בפרשה הזו הכול היה פרוץ, השוטרים הפכו לעבריינים".

לקריאות להקים ועדת חקירה הצטרפו גם השרים תמר זנדברג ונחמן שי, וכן ח"כים רבים מהאופוזיציה. ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הביע אף הוא זעם, ואמר כי מדובר ב"כתם שחור מעל הדמוקרטיה שלנו". הוא קרא שלא להסתפק בוועדה ממשלתית, אלא להקים ועדת חקירה ממלכתית. חבר סיעתו, השר לשעבר ישראל כץ, טען כי לנוכח הפרסומים יש "להקפיא" את ההליכים המשפטיים נגד נתניהו.
קריאה מרומזת להקים ועדת חקירה סביב הפרשה השמיע הבוקר גם הנשיא יצחק הרצוג. "זה יום לא פשוט", אמר הרצוג בדברים שנשא בכנס של קבוצת "בשבע" בירושלים. "אני לא יכול שלא להתייחס לצבר הפרסומים ובראשם הידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "כלכליסט". מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק, חייב להקפיד על החוק קלה כחמורה יותר מכולם". הנשיא הוסיף: "אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו, אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו ואסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית מאוד".
פורסם לראשונה: 10:57, 07.02.22