בכל הצהרה, ריאיון או נאום שלו בחודשים האחרונים מקפיד ראש הממשלה בנימין נתניהו להצהיר כי צה"ל ייכנס, במוקדם או במאוחר, לרפיח - וזאת למרות "הלחץ המתגבר", כלשונו, מהחברים באמריקה. הפעולה הזו, כך לפי נתניהו, תקרה בכל מחיר - כדי להגיע למה שהוא מכנה "ניצחון מוחלט".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
נתניהו, עיר האוהלים ברפיח. האיומים באוויר כבר כמה חודשים, הפעולה עדיין לא יצאה לפועל
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, מרים אלסטר)
גם אתמול (שישי), ולא בפעם הראשונה, הודיעה לשכת רה"מ כי הוא "אישר תוכניות פעולה" עבור מבצע של צה"ל בעיר הדרומית ברצועת עזה - שנחשבת ל"מעוז האחרון של חמאס". עם זאת, אין להסיק מההודעה כי הכניסה לרפיח מתקרבת - והסבלנות גם בממשלה פוקעת. נזכיר, כבר לפני יותר מחודש נתניהו "הורה להיערך לפעולה עצימה ברפיח", ופעולה שכזו עדיין לא קרתה כידוע.
ההודעה אתמול הגיעה בעיתוי מעניין למדי, בזמן כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, ופחות מיממה לאחר שתשובת חמאס לעסקה סוף סוף הגיעה, לאחר המתנה ארוכה מאוד ואינספור עיכובים. גורמים מדיניים בכירים אמרו ל-ynet אמש כי למרות שתשובת חמאס מוגזמת "בכל פרמטר", לישראל לא יהיה מנוס מלשלוח משלחת לקטאר בשבוע הבא.
לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות, על כל חיילת שתצא מהשבי, ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 נחשבים ל"כבדים". כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים, מתוכם 150 "כבדים", שהם יינקטו בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים.
כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה. בזמן הפסקת האש, שתימשך כשישה שבועות, יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים. בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים.
למרות טענות ישראל ל"דרישות מופרכות", בארה"ב דווקא הביעו "אופטימיות זהירה" לקראת השיחות הצפויות בקטאר בנוגע לעסקת חטופים. "התשובה האחרונה מכיוון חמאס בהחלט עומדת בגבולות המתווה שעליו אנחנו עובדים כבר כמה חודשים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי לכתבים, "אני לא רוצה להיכנס ליותר פרטים מזה".
"ארה"ב", הוא ציין, "לא תשתתף בשיחות בשבוע הבא בדוחא, אך הייתה מעורבת בשיחות עד כה ותישאר מעורבת. אין לראות בעובדה שפיזית לא נהיה שם שלא היה מהלך רציני וחיובי קדימה. אנחנו חושבים (שתשובת חמאס) יכולה להיות צעד בכיוון הנכון".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל-ABC
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל-ABC
נתניהו בריאיון לתקשורת האמריקנית. שוב מבהיר שישראל תפעל בעזה על אף הביקורת
לאחר שבדיון הרחב אתמול שמרו הגורמים הרלוונטיים על "חשאיות מסתורית", קבינט המלחמה יתכנס היום וידון ב"מרחב התמרון" שיינתן לראש המוסד דדי ברנע שיגיע לקטאר. "גזרת הגבולות של עמדת ישראל תהיה ברורה", אמרו בכירים. כל הדיונים הללו מתקיימים בזמן שנתניהו ממשיך לאיים, ייתכן שכחלק מהמשא ומתן ומתוך רצון לייצר לחץ על חמאס, בפעולה ברפיח - אם לא תושג עסקה כזו.
בכל אופן, ספק אם ישראל תיכנס לרפיח לפני פינוי אוכלוסייה המוני מהעיר, כפי שנתניהו מקפיד להבהיר בראיונותיו לכלי תקשורת אמריקניים. בעיר, נזכיר, נמצאים כיום יותר ממיליון פליטים. פעולה שכזו, לפני פינוי, ככל הנראה לא תזכה לגיבוי בינלאומי - ואולי אף לגינוי חריף. בממשל ביידן כבר לא מתביישים להעלות את הרעיון להפסיק את החימושים לישראל, אם צה"ל ייכנס לרפיח ללא תיאום עם וושינגטון.
בשיחה ארוכה עם ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה בשטח בנוי בווסט פוינט ספנסר וחוקר לוחמה אורבנית, שהתפרסמה אתמול, הדגיש נתניהו פעם נוספת כי כמו שאין מנוס משליחת נציגות ישראלית לקטאר, אין מנוס גם מכניסה לרפיח.
"השמדנו שני שליש מתשתית הטרור של חמאס. נשאר עוד שליש במרכז עזה וברפיח ואנחנו מתכוונים לסיים את העבודה תוך שמירה על חיי אזרחים ומתן סיוע המוניטרי", אמר נתניהו בריאיון. "שחררנו יותר ממחצית מהחטופים ואנחנו ממשיכים כל הזמן במגעים לשחרר את השאר, ואנחנו נעשה זאת. אנחנו ננסה ליצור בעזה שלטון אזרחי שלא מעודד טרור. אבל אי אפשר לזכות בשלום אם לא זוכים במלחמה".
חרף הדברים הללו יש לציין כי ספק אם ישראל תיכנס לרפיח בזמן שיתנהלו שיחות בקטאר על עסקת חטופים, וזאת למרות ביקורת מתגברת על נתניהו גם מימין. הערב דווח בחדשות 13 כי במהלך ישיבת הקבינט, וברקע העובדה שישראל מתמהמהת עם הכניסה לעיר הדרומית ברצועה, התנהל עימות בין נתניהו לשרים סביב העיכוב בפעולה הזו.

השר גדעון סער, שרק השבוע הודיע על היפרדות מיו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, פנה לראש הממשלה ותהה: "מה עם רפיח? אמרנו שאם אין עסקה, ואין עסקה עד הרדמאן, אנחנו נכנסים פנימה". נתניהו השיב: "לא אמרנו שברמדאן נהיה ברפיח, אמרנו שנתקדם לפי התוכניות".
בשלב הזה, לפי הדיווח, סער השיב: "ברור שאמרת, יצאו מפה שרים ואמרו גם פומבית שאם לא תהיה עסקה, נכנסים לרפיח". על כך הגיב ראש הממשלה תוך התנערות: "אנחנו אישרנו את רפיח אבל מחכים להזזת האוכלוסייה, אנחנו נערכים לתוכנית כזו".
השרה מירי רגב, שתקפה גם את שר הביטחון יואב גלנט, שהפציר בשרים לדון בסוגיית השליטה בעזה ביום שאחרי, התערבה אף היא בדיון - ומתחה ביקורת על הדרג הצבאי: "אמרנו שהרמדאן הוא לא תנאי. אז למה לא נכנסים לרפיח? מזמן סוכם שמתקדמים לרפיח, הבטחתם מזמן להיערך עם אותן תוכניות הומניטריות להזזת האוכלוסייה. אתם נותנים להם לנוח ברמדאן. אתם שומרים עליהם. עוד מעט העזתים ימכרו לנו אוכל מרוב סיוע הומניטרי".
שר האנרגיה, ועד לא מזמן שר החוץ, אלי כהן, הוסיף: "זה נראה (כרגע - א"א) כמו מבצע, לא מלחמה". הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ניסה להרגיע את הרוחות, ובעוד צה"ל מחכה לאישור הדרג המדיני כדי להיכנס לרפיח, הבהיר: "רמדאן לא תנאי לכלום. אנחנו נילחם במהלך רמדאן ואנחנו כבר נלחמים באופן עצים ואתם רואים כמה פעולות ותקיפות אוויריות אנחנו עושים".
אחרי הודעת לשכתו של נתניהו, גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לסוגיית הכניסה לרפיח ואמר כי "ארה"ב צריכה לראות תוכנית ברורה וברת-יישום לפעולה ברפיח - וטרם ראינו כזו". בלינקן התייחס גם לתשובה שמסר חמאס בנוגע לעסקת חטופים והפסקת האש, ואמר כי ארה"ב פועלת עם מצרים, קטאר וישראל כדי "לגשר על הפערים הנותרים", וכן כי השיחות בנושא מתקיימות בעת הזו.
פורסם לראשונה: 22:07, 15.03.24