שישה בני אדם נרצחו לפנות בוקר (יום ד') באירוע ירי בסניף של רשת המרכולים "וולמארט" בווירג'יניה – שלושה ימים בלבד אחרי הטבח במועדון הגאה בקולורדו שבו נרצחו חמישה אנשים. לפי שעה המניע לאירוע הקטלני בווירג'יניה אינו ידוע, אבל המשטרה המקומית מסרה כי היורה נהרג, וכי הוא ההרוג השביעי. ככל הנראה הוא התאבד.
לפי דיווחים בארה"ב, מי שביצע את הטבח הוא כנראה לא אחר מאשר מנהל הסניף: אחד העובדים במקום סיפר שהמנהל נכנס לחדר של אנשי הצוות, פתח באש והרג כמה מעמיתיו. אחר כך ירה בעצמו. "הוא נכנס והתחיל לרסס", סיפר העובד, ואחד אחר, שבדיוק הגיע למשמרת לילה, אמר לכתבים בזירה: "מזל שאיחרתי בכמה דקות".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב וירג'יניה טבח ב סניף וולמרט הרוגים
ארה"ב וירג'יניה טבח ב סניף וולמרט הרוגים
סניף "וולמארט". הרשת: "המומים מהאירוע הטראגי"
(צילום: AFP)
המשטרה הוזעקה לאירוע הירי בסניף בסביבות השעה 22:12 לפי השעון המקומי (5:12 לפנות בוקר שעון ישראל), ואחרי מותו של היורה מסרה כי היא מעריכה שהוא פעל לבדו, ושאין יורים נוספים. רשת "וולמארט" מסרה כי היא "המומה מהאירוע הטראגי" בחנות שלה בעיר צ'ספיק שבווירג'יניה, כ-240 קילומטרים דרומית-מזרחית לבירה וושינגטון.
הטבח בווירג'יניה צפוי לעורר שוב את הדיון הציבורי הבלתי נגמר בארה"ב בנוגע לקלות הבלתי-נסבלת שבה אזרחים – בכלל זה פושעים, גזענים המחזיקים בעמדות פוליטיות קיצוניות ואנשים הסובלים מבעיות נפשיות – יכולים להשיג כלי נשק ולהשתמש בהם.
6 צפייה בגלריה
אירוע ירי במועדון לילה של הקהילה הגאה בקולורדו
אירוע ירי במועדון לילה של הקהילה הגאה בקולורדו
זירת הטבח בקולורדו בסוף השבוע וחמשת ההרוגים
(מתוך טוויטר)
"אני שבורת לב מאירוע הירי ההמוני הזה, האחרון בשורה של אירועים מסוג זה באמריקה, שהתרחש הלילה בסניף וולמארט בצ'ספיק", אמרה לואיז לוקאס, סנאטורית מבית המחוקקים של וירג'יניה המייצגת את האזור שבו שוכנת העיר שבה התחולל הטבח. "לא אנוח עד שנמצא פתרון שישים קץ לאלימות הנשק האין-סופית הזו שגזלה חיים רבים כל כך במדינה שלנו".
הטבח בסופרמרקט בווירג'יניה אירע 48 שעות לפני שהאמריקנים יציינו את חג ההודיה, והוא בא כאמור שלושה ימים בלבד אחרי הטבח בקולורדו, שבו נרצחו בלילה שבין שבת לראשון חמישה בני אדם. הלילה נחשף כי הרוצח שם, אנדרסון לי אולדריץ' בן ה-22, השתייך בעצמו לקהילה הלהט"בית, והזדהה כאדם א-בינארי.
אולדריץ' נכנס למועדון, ששמו Club Q, כשהוא חמוש ברובה ארוך וכשלגופו אפוד מגן, ופתח באש לכל עבר. הוא עצמו נפצע כשהבליינים במקום השתלטו עליו, ומטופל כעת בבית החולים. אחד האנשים שהשתלטו על אולדריץ' היה ריצ'רד פיירו בן ה-54, שביקר במועדון עם אשתו, בתו ובן זוגה של הבת, שנהרג בטבח. פיירו סיפר כי כשהטבח החל השתלט עליו האינסטינקט מתקופת שירותו בצבא האמריקני, וכי הצליח להפיל את הרוצח לרצפה, לחטוף ממנו את האקדח שלו ואז בעזרת האקדח להכות את היורה שוב ושוב בראשו, עד שהפסיק להתנגד. פיירו ציין כי כשביקש עזרה מהנוכחים במקום, דראג קווין שהופיעה שם זמן קצר לפני הירי סייעה לו, והכתה בפרצופו של אולדריץ' עם נעלי העקב שלה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב אנדרסון לי אולדריץ' שביצע את הטבח במועדון הגאה ב קולורדו נכנס לשוטרים לפני שנה
ארה"ב אנדרסון לי אולדריץ' שביצע את הטבח במועדון הגאה ב קולורדו נכנס לשוטרים לפני שנה
אולדריץ' נכנע מול השוטרים בשנה שעברה, אחרי שהוזעקו על-ידי אמו
אולדריץ' היה כנראה מוכר למשטרה עוד לפני האירוע במועדון: בשנה שעברה הוא נעצר אחרי שאמו דיווחה כי איים לפגוע בה באמצעות פצצה וכלי נשק אחרים. בעקבות האירוע ההוא הואשם באיומים, ומסיבה לא ברורה גם בשלוש עבירות של חטיפה – אך האישומים הללו בוטלו בהמשך.
הרשויות בארה"ב עדיין בודקות את המניע לטבח, ואף שאולדריץ' משתייך לקהילה הגאה, הן אינן פוסלות את האפשרות להאשימו בפשע שנאה. אולדריץ' שינה את שמו לפני שש שנים, כשהיה נער, ועד אז היה מוכר בשם ניקולס פרנקלין ברינקס. את הבקשה לשינוי השם הגישו בשמו סבו וסבתו, והם הסבירו אותה בכך שהוא רוצה להרחיק עצמו מכל קשר לאביו הביולוגי ולהיסטוריה הפלילית של האב, שאיתו לא היה בקשר אז כבר כמה שנים. לפי הבקשה, אביו עסק באומנויות לחימה והיה שחקן פורנו, וגיליון ההרשעות שלו כולל אלימות נגד אמו של אודריץ'. עוד דווח כי בימיו בבית הספר סבל אולדריץ' מהצקות, בין השאר בשל משקלו, מצבו הכספי והעניין שגילה בסרטי אנימציה סיניים.

אלימות הנשק בארה"ב: 4,300 קטינים נהרגו בשנה

הוויכוח הציבורי בסוגיית הנשק בארה"ב נמשך כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים. במחנה הרפובליקני, שאיגוד הרובאים (NRA) נהנה באופן מסורתי מהשפעה גדולה בו, מתעקשים כי לא תפוצתם של כלי הנשק היא הבעיה, וכי לנוכח ההשתוללות של רוצחים מטורפים ברחובות יהיה נכון דווקא לחמש עוד אנשים "הגונים" – כדי שיוכלו לשמור על הציבור מפני התוקפים.
6 צפייה בגלריה
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
מפגינים נגד לובי הרובאים האמריקני בקריאה לשנות את חוקי הנשק
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
כנס של ארגון NRA
כנס של ארגון NRA
בכינוס של ה-NRA בטקסס, השנה
(צילום: AFP)
אף שמסעות ירי כמו אלה שאירוע השבוע אינם תופעה חדשה בארה"ב, בעשור האחרון הם הפכו לקטלניים בהרבה מבעבר. בשנים האחרונות הם כללו רצח של 60 בני אדם בפסטיבל מוזיקה בנבאדה ב-2017; 49 איש במועדון גייז בפלורידה ב-2016; 32 קורבנות במכללת וירג'יניה טק ב-2007; ו-26 בכנסייה בטקסס ב-2017. גם מסעות הירי בבתי הספר נעשו רצחניים יותר, והם כללו את הטבח בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט ב-2012, שבו רצח אדם לנזה 20 תלמידים ושישה מבוגרים, ואת הטבח בתיכון בפלורידה ב-2018 שבו רצח התלמיד לשעבר ניקולס קרוז 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות.
לפי דו"ח שפורסם השנה, ירי מכלי נשק (בכלל זה התאבדויות, מעשי רצח ותאונות) הוא כעת סיבת המוות הראשית של ילדים ובני נוער בארה"ב – יותר מאשר תאונות דרכים, שהובילו את הרשימה עד לאחרונה. בשנת 2020, השנה האחרונה שיש נתונים מלאים לגביה, כ-4,300 קטינים אמריקנים מתו מפגיעות ירי.