כלי תקשורת בארצות הברית מדווחים הערב (יום ב') על עוד אירוע ירי בלתי נתפס, והפעם הנרצחת היא ילדה בת 8 שנורתה בראשה על ידי השכן שלה. הסיבה המדויקת לרצח אינה ידועה, אבל תושבים יודעים לספר כי היורה נהג לצאת מביתו ולצרוח על ילדי השכונה כשעשו לטעמו רעש גדול מדי. כך או כך זו עוד תקרית מחרידה בשורה של תקריות ירי שפקדו את ארה"ב מאז תחילת השנה ושגבו את חייהם של ילדים תמימים. ברקע ניצב כל העת הסירוב העיקש של הרפובליקנים להגביל משמעותית את הזכות לשאת נשק.
3 צפייה בגלריה
 ארה"ב ילדה בת 8 סראבי מדינה נרצחה ב ירי שיקגו
 ארה"ב ילדה בת 8 סראבי מדינה נרצחה ב ירי שיקגו
הילדה סראבי שנרצחה בשיקגו. עמדה לעלות לכיתה ד'
הירי שעלה לכותרות היום אירע אתמול בשכונת פורטג' פארק בשיקגו. הילדה סראבי מדינה, שבקרב משפחתה וחבריה נודעה בכינוי "ביבי", רכבה על קורקינט ליד ביתה, ואחרי שקיבלה כסף מאביה מייקל נסעה לקנות לה ולו גלידה. כשחזרה עמדה להיכנס בחזרה לבית, אבל לפי עדי ראייה אז הגיח לפתע השכן כשהוא מרכיב אוזניות ובידו אקדח.
לפי העדויות, האב מייקל קרא אל השכן "זאת הבת שלי!" והתחיל להתקדם לעברו, אבל זה ירה ישירות בראשה של סראבי. תוך כדי הירי הסתער האב על הרוצח והספיק להפילו, ובמהלך הנפילה נפלט כדור מהאקדח – ופגע ביורה בפניו. היורה וסראבי פונו לבית החולים, אבל בעוד הוא שרד ומצבו מוגדר קשה – הרופאים נאלצו לקבוע את מותה.
עבור האב מייקל השלים האירוע טרגדיה כפולה: מתברר כי רק לפני ארבע שנים, בצירוף מקרים מחריד, נפלה גם רעייתו, אמה של סראבי, קורבן לאלימות נשק, ונורתה למוות. רנה אקינו, חברו של האב שבא לבקר אותו אתמול והיה עד לאירוע, סיפר על סראבי: "היא הייתה כל עולמו". למרגלות עץ בסמוך לזירת הרצח הונחו ביממה האחרונה בובות בדמות חיות וחמניות לזכרה של סראבי, שעמדה לעלות לכיתה ד' בעוד כמה שבועות.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
יותר מ-25 אלף הרוגים מתחילת השנה. ארה"ב סופרת את מתיה
(צילום: shutterstock)
שכניה של סראבי יודעים לספר כי השכן שירה בה למוות נהג לצאת לעתים קרובות מביתו ולצרוח על ילדי השכונה בשל הרעש שהם מקימים. לפי שעה לא ברור אם זו הייתה גם הסיבה לרצח, אך המשטרה בודקת את הדברים. כך או כך, חברת המשפחה מייגן קלי, שגרה בבית סמוך, העידה: "זה היה חסר היגיון, פשוט חסר היגיון".
קלי ושכנים אחרים סיפרו ש"ביבי" הייתה ילדה בוגרת מאוד לגילה – וגם מצחיקה למדי. "היינו נקרעים מצחוק ממנה כל הזמן", אמרה. שכנה אחרת, דסטיני היל, הדגישה שהילדה לא עשתה שום דבר שהיה אמור לעורר את זעמו של היורה: "זה היה לחלוטין בלי סיבה. היא הייתה ילדה מתוקה, שפשוט נהגה לנסוע בקורקינט על המדרכה מפה לשם וחזרה ולחייך. ילדה תמימה וחפה מפשע שזה לא הגיע לה".
לפי "ארכיון אלימות הנשק", ארגון האוסף נתונים על תקריות הירי באמריקה, מאז תחילת השנה ועד 1 באוגוסט נהרגו בארה"ב 25,198 בני אדם במקרים המוגדרים כ"אלימות נשק". מדובר בממוצע של 118 הרוגים ביום. מבין ההרוגים 879 היו בני נוער ו-170 ילדים. רוב מקרי המוות – יותר מ-14,000 – היו התאבדויות, והשאר היו מעשי רצח ותאונות. במהלך התקופה הזו פקדו את ארה"ב יותר מ-420 מקרים של "ירי המוני". הגדרה זו ניתנת לכל אירוע ירי שבו יש לפחות ארבעה פצועים או הרוגים מלבד היורה. באירועי הירי ההמוני האלה נרצחו השנה 465 בני אדם, ועוד 1,781 נפצעו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב לובי נשק NRA תערוכה
ארה"ב לובי נשק NRA תערוכה
בתערוכת נשק של לובי הרובאים האמריקני NRA. סירוב להקשיח את ההגבלות
(צילום: AFP)
הקלות שבה יכולים אמריקנים להשיג נשק נמצאת במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים.
בעשור האחרון הפכו אירועי הירי ההמוניים בארה"ב לתכופים יותר וקטלניים יותר, ובשנים האחרונות הם כללו רצח של 60 בני אדם בפסטיבל מוזיקה בנבאדה ב-2017, 49 איש במועדון גאה בפלורידה ב-2016, 32 קורבנות במכללת וירג'יניה טק ב-2007 ו-26 בכנסייה בטקסס ב-2017. גם מסעות הירי בבתי הספר נעשו רצחניים יותר, והם כללו את הטבח בשנה שעברה ביובלדי שבטקסס שבו נרצחו 19 ילדים ושתי מורות; את הטבח בבית הספר היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט ב-2012, שבו רצח אדם לנזה 20 תלמידים ושישה מבוגרים; ואת הטבח בתיכון בפלורידה ב-2018 שבו רצח התלמיד לשעבר ניקולס קרוז 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות.