כמעט שנה חלפה מאז האירועים שקדמו למבצע "שומר החומות", אבל נראה שישראל שוב מוצאת עצמה באותה נקודה כמעט: מהומות סביב הר הבית שגלשו להסלמה ראשונית בדרום - ולאיומים של ארגוני הטרור ברצועת עזה לשגר רקטות נוספות על רקע כוונתם של פעילי ימין לפתוח בצעדת דגלים בבירה. מי שמוצאים את עצמם בתווך הם בעלי העסקים בירושלים, שמדווחים על ירידה משמעותית בכמות המבקרים, ומביעים אכזבה קשה אחרי התקווה שהביאה עמה הסרת הגבלות הקורונה.
יש אמנם תנועה בעיר, ואנשים מגיעים לבקר בה, אבל הנוכחות ברחובות דלילה משמעותית ביחס לצפוי בחול המועד פסח. ברכת הכוהנים שלשום, שבה השתתפו אלפים בודדים בלבד, שיקפה את המצב בשאר העיר. אולם מתחילת הרמדאן, למעט באירועי הר הבית ובעיר העתיקה, ירושלים וסביבתה שקטות. אלפי שוטרים ולוחמים פרוסים מדי יום בכל צירי התחבורה הראשיים, במרכז העיר, בשוק מחנה יהודה ובסביבת העיר העתיקה - מוכנים לכל תרחיש ולשמירה על ביטחון התושבים והמבקרים, אך בכל זאת אותם מבקרים ממעטים להגיע.
9 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
שולחנות ריקים בכיכר ציון בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
אבוחה בירושלים
אבוחה בירושלים
חיילים מאבטחים את רחובות הבירה. אלפי שוטרים ולוחמים פרוסים בעיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
אבוחה בירושלים
אבוחה בירושלים
בעלי העסקים מרגיעים: "מרגישים מאוד בטוחים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל, ביום שני השבוע. נוכחות דלילה מהרגיל
(צילום: EPA)
המתיחות עשויה רק לגבור בהמשך היום: מספר ארגוני ימין וארגוני נוער הודיעו על כוונתם לקיים אחר הצהריים צעדת דגלים מסביב לחומות העיר העתיקה, תחת הכותרת "דגלים במקום אבנים". המארגנים הצהירו שמדובר בתגובה ליידוי האבנים לעבר אוטובוסים שנסעו לכותל המערבי והמארב האלים ליהודים שהלכו עטופים בטליתות בעיר העתיקה. "נרים את הראש ואת הדגל, ירושלים שלנו, דווקא עכשיו נרים את ירושלים על ראש שמחתנו", הכריזו. המשטרה לא אישרה את קיום האירוע, אולם המארגנים הודיעו שיוציאו אותו לפועל בכל זאת.
ארגוני הטרור ברצועת עזה - ממנה כבר שוגרה שלשום רקטה אחת ליישובי העוטף וצה"ל תקף בה בתגובה יעדים של חמאס - הזהירו אמש מקיומה של הצעדה הזו. בתום מפגש משותף של נציגיהם בלשכתו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, מסרו הפלגים הפלסטיניים כי "ידם נמצאת על ההדק". בנוסף, הם הודיעו על "העלאת הכוננות ביומיים הקרובים, עד לתום חג הפסח". שעות ספורות לפני כן נשמעה אזהרה מהצד ההפוך: שר הביטחון בני גנץ מסר כי "אם יימשכו ההסתה והירי - ארגוני הטרור ייפגעו קשות, וכך גם תושבי עזה, שנהנים כרגע ממהלכים שעשינו לפיתוח הכלכלה ומעבודה בישראל".
המתיחות סביב אירועי הר הבית מחוללת כעת גם סערה דיפלומטית: שורה של מדינות ערביות שלאחרונה רק הידקו את יחסיהן עם ישראל כעת מגנות אותה על "פגיעה" לכאורה במסגד אל-אקצא, בעקבות ההתפרעויות ביום שישי וביום ראשון, שבמסגרתן מתפרעים יידו אבנים לעבר שוטרים, לעתים מתוך המסגד עצמו, שנחשב לאתר השלישי בקדושתו באיסלאם. ביום שישי פרצו השוטרים לתוך המסגד כדי לפנות את המתפרעים, במה שעורר זעם בקרב הפלסטינים ובקרב מדינות מוסלמיות.
אחת מאותן מדינות שלאחרונה היחסים עמה השתפרו היא ירדן, שכעת ראש הממשלה שלה משבח את מיידי האבנים. גם איחוד האמירויות זימנה את השגריר הישראלי לשיחת נזיפה, בעוד נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר לנשיא המדינה יצחק הרצוג - שרק לאחרונה הגיע לביקור באנקרה במסגרת הליך הפיוס מול טורקיה - כי הוא "מתוסכל מאוד" מפציעתם של אותם מתפרעים פלסטינים בהר הבית, וממותם של פלסטינים אחרים בעימותים ביהודה ושומרון. ארדואן טען כי לאירועים הללו אחראיות "קבוצות ישראליות קיצוניות", וייתכן שבדבריו התייחס לקומץ הפעילים היהודים שהכריז על כוונתו לעלות להר הבית ולהקריב קורבן פסח. הפעילים נעצרו בטרם הצליחו לעשות זאת.

9 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
צעדת דגלים בירושלים בשנה שעברה, שנערכה שוב אחרי מבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)
אבל, בינתיים, כאמור, אלו שנפגעים מהמתיחות הם אותם בעלי עסקים שקיוו לזרם של מבקרים בחול המועד. חלק מהסוחרים מאשימים את התקשורת ב"פאניקה" שגורמת לישראלים להישאר בבית או לטייל במקומות אחרים, וקוראים לישראלים לבקר בעיר למרות החשש - וכך "לנצח את הטרור".
אחד מהמבקרים אתמול בבירה הוא יותם חזן מתל אביב, שהגיע אליה עם משפחתו: "אנחנו לא חוששים, אבל העיר יחסית ממש ריקה והרבה עסקים סגורים, כך שהיינו צריכים ממש לחפש עד שמצאנו בית קפה פתוח. באנו לעשות פה יום כיף ואנחנו מרגישים מאוד בטוחים. למרות המתיחות הביטחונית, צריך לשדר עסקים כרגיל ולא לתת לטרור לנצח. אנחנו מאוד אוהבים את ירושלים ורצינו לנצל את הפסח לביקור בעיר".
עוז קובי, מנהל "קפה בין" במרכז העיר, מפציר באנשים להגיע לבירה: "הרחובות, לצערי, שוממים ביחס לימים של פסח בשאר השנים. בשעה הזו בפסח רגיל לא רואים את הרחוב מרוב אנשים וזה מעציב. יש המון כוחות ביטחון ומשטרה שכל הזמן מסתובבים פה, כך שבטוח פה מאוד ואני מזמין את כולם להגיע לבקר. אחרי שנתיים של קורונה, חיכינו קצת לחגים. יש אכזבה אבל אנחנו ממשיכים הלאה בכל הכוח".
9 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון בירושלים. "צריך לשדר עסקים כרגיל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
מנהל בית קפה נזכר: "בפסח רגיל לא רואים את הרחוב מרוב אנשים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
כיכר ציון ירושלים
כיכר ציון ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
אבוחה בירושלים
אבוחה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אור חזאי, בעלי חנות המיצים "איש האתרוגים" ברחוב בן יהודה במרכז העיר ירושלים, מבטיח שהעיר רגועה: "חג פסח רגיל זה חג משוגע עם המוני אנשים, לא אמור להיות לי זמן לדבר אתכם בכלל. זה מצב הזוי - ירושלים רגועה כמעט לגמרי כמה שבועות אבל מראים בחדשות שזורקים אבנים, עושים על זה באז וטרפת וכולם מפחדים".
הוא הוסיף כי "יש פה תיירים שמסתובבים חופשי אבל הישראלים, התיירות המקומית, בקושי יוצאים החוצה. יש לנו סניף גם בתל אביב בשוק הכרמל, ובימים האחרונים הכול שם מפוצץ. אני קורא לאנשים - אל תפחדו, תצאו החוצה. אם אתם לא תצאו ותיהנו והרחוב יראה כמו שהוא נראה עכשיו, ניצחו אותנו".
ג', בעל גלידריה בעיר שסירב להזדהות, אמר ל-ynet: "זה לא חול המועד, זה חול המתים. אתם עם הלחץ שלכם בתקשורת הגזמתם ואנשים לא מגיעים. אנשים שלא מירושלים לא מבדילים בין מערב העיר למזרח העיר. בעיר עצמה שקט, רק בהר הבית ובמזרח העיר יש בלאגן".
פורסם לראשונה: 22:57, 19.04.22