השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) התייחס הבוקר (שני) להתחדשות סערת חוק הלאום ולאיום של שרת הפנים איילת שקד להטיל וטו על חוק השוויון שמקדם שר הביטחון בני גנץ. "אני מרגיש אזרח סוג ב', זאת האמת", אמר השר פריג' בריאיון לאולפן ynet.
"חוק הלאום הוא חוק של פחדנים, חוק של אצבע בעין", אמר פריג'. "גדלתי במדינת ישראל, מדינת העם היהודי. פתאום באה מורשת ביבי וכל החברים מסביב והעלו את חוק הלאום. אז אני מתחיל לשמוע שאלות גם בקרב הצעירים הערבים מאז, 'מה זה בדיוק חוק הלאום, מה חידשו?'. זה חוק פחדני שאין לו שום מקום, לא במדינה דמוקרטית, לא במדינה מתוקנת וזה חוק אנטי-יהודי".
3 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' באולפן ynet
עיסאווי פריג' באולפן ynet
"אין ערבי במדינה הזאת שלא מרגיש שהוא אזרח סוג ב'". פריג'
(צילום: אביגיל עוזי)
הוא הוסיף כי "אנחנו הולכים להילחם בכל הכוח. את החוק הזה לא צריך לתקן, צריך לבטל, להעיף. אני מתחבר לבני גנץ, הוא היחיד בישיבות הממשלה שהזכיר שצריך לקדם את חוק השוויון. זה המינימום שבמינימום, לתת את היחס, את הכבוד לאזרחי המדינה שהם שותפים בה. צריך שיהיה את האומץ לתקן את העוול. זו עוולה היסטורית".
אתה מרגיש במדינה הזאת אזרח סוג ב'? "בהחלט כן. אין ערבי במדינה הזאת שלא מרגיש שהוא אזרח סוג ב', זו האמת. אבל אני לא ארים ידיים, בחרתי להיכנס פנימה ולהיאבק, להשמיע את דעתי ולהמשיך בכל הכוח לשנות יחד עם הכוחות הדמוקרטיים היהודים שמאמינים כמוני, והם לא מעטים".
איך אתם הולכים לתקן את זה? "נעשה את כל מה שביכולתנו, נעשה את זה עם כל גורם – הרשימה המשותפת, רע"מ, גנץ - כל מי שייתן יד לזה, אנחנו שם. אנחנו חיים עם תחושה מאוד קשה, אבל ממשיכים ולא מרימים דגל לבן".
3 צפייה בגלריה
עימות עימותים ממשלה בין ח"כ עופר כסיף לשוטרים בהר חברון
עימות עימותים ממשלה בין ח"כ עופר כסיף לשוטרים בהר חברון
"אין שום לגיטימציה ואין רישיון לח"כ להכות שוטר". כסיף מתעמת עם שוטר
פריג' התייחס גם לתקריות האלימות האחרונות של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת אחמד טיבי ועופר כסיף עם המשטרה. טיבי תועד מתעמת עם שוטרים, מחלץ מהם בכוח חשוד בהפרות סדר ונותן לו להימלט. כסיף תועד מכה שוטר שחבט ברכבו ונצמד אליו. "אני מתאר לעצמי שהרבה ח"כים, בסיטואציה של טיבי, היו מתנהגים בצורה כזו", אמר פריג'. "יש מתח בשטח. ח"כים צריכים להביע את דעתם וחלקם נוכחים גם בשטח וזה דבר דמוקרטי וטוב. אבל אין שום לגיטימציה ואין שום רישיון לח"כ להכות שוטר. דברים כאלו חמורים וצריכים להיבדק".
תתמוך בהסרת החסינות שלהם אם המשטרה תבקש לחקור? "לא, אני לא אתמוך בהסרת חסינות של ח"כ. אחד ממפתחות הדמוקרטיה החזקים הוא לתת לנציגי הציבור להתבטא. יש ועדת אתיקה בכנסת, היא תשב, תשמע, תבדוק ותחליט".
3 צפייה בגלריה
תהלוכה בג'נין לאות אבל על מותו של דאוד זביידי
תהלוכה בג'נין לאות אבל על מותו של דאוד זביידי
"קדושת המת מעל לכל דבר אחר". הלוויה סמלית לדאוד זביידי בג'נין, אתמול
(צילום: AFP )
על העימותים אתמול באוניברסיטת תל אביב בין סטודנטים ערבים שהפגינו עם דגלי פלסטין לציון יום הנכבה לסטודנטים יהודים, אמר פריג' כי "דגל פלסטין - אסור שיפחיד. למה מפחדים ממנו? הדגל לא מפחיד. אנחנו נגד קריאות הסתה, נגד התפרעויות, אבל סוגיית הדגל התחילה מההתנהלות שלנו, במשטרה שהתחילו להוריד דגלים בכוח (בהלוויית כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה – א"ל). דגל זה לא עבירה. דגל לא צריך להפחיד. מה שראינו באוניברסיטאות זה תגובת נגד לתהליך שקורה".
האם לדעתך ישראל צריכה להחזיר את גופת אחיו של זכריא זביידי? "אני בן אדם, קדושת המת זה דבר בעיניי, מעל לכל דבר אחר. אני לא אוהב להתעסק בגופות. כל גופה צריכה להיות מוחזרת לאנשיה, לקבור. אני לא רוצה להתנהל כמו שהם מתנהלים, גם הם מתנהלים לא נכון. הם, חמאס או אחרים, עושים דברים מאוד חמורים בעניין הגופות. אני לא רוצה להיות במשחק הזה".