וויסאם טוויל, בכיר חיזבאללה שחוסל היום (שני) בתקיפה שיוחסה לפי הדיווחים לישראל, מונה לאחרונה למפקד כוח רדואן - יחידת העילית של ארגון הטרור הלבנוני . טוויל נחשב לארכי-מחבל, "מוחמד דף של חיזבאללה". חיזבאללה צפוי להגיב על חיסולו, ובצה"ל הוכרזה כוננות למרות שבישראל לא קיבלו אחריות על החיסול.
8 צפייה בגלריה
וויסאם טוויל
וויסאם טוויל
וויסאם טוויל, מפקד כוח רדואן שחוסל
8 צפייה בגלריה
וויסאם טוויל
וויסאם טוויל
הכרזה שבה הודיע חיזבאללה על מות טוויל. כונה בה "המפקד"

טוויל היה אחראי למארב שבו נהרגו ונחטפו ב-7 באוקטובר 2000 בהר דב חיילי ההנדסה הקרבית עדי אביטן, בני אברהם ועומר סואעד שהיה נהג מבצעי. חיזבאללה ארב להם, הרג אותם וחטף את גופותיהם והחזיר אותם בעסקת שבויים. הוא גם עמד מאחורי הריגתם וחטיפתם של החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב ביולי 2006 - פעולה שבגינה יצאה ישראל למלחמת לבנון השנייה - והיה אחראי גם לפיגוע במגידו במרץ 2023, שבו חדר מחבל מלבנון לעומק ישראל והטמין מטען חבלה שהתפוצץ ופצע קשה נהג ישראלי.
בלבנון דיווחו כי טוויל חוסל בתקיפה של כטב"ם ישראלי שכוונה לעבר מכונית בעיירה חירבת סלם שבדרום המדינה. בתקיפה, כ-10 ק"מ מהגבול בין ישראל ללבנון, נהרג אדם נוסף שזהותו טרם פורסמה - וככל הנראה מדובר במחבל נוסף של חיזבאללה.
חיזבאללה הגדיר את טוויל "מפקד", וכינה אותו גם "חאג' ג'וואד". בהודעת חיזבאללה נאמר כי הוא נהרג כ"שהיד בדרך לירושלים" - התואר שמעניק ארגון הטרור להרוגיו מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. גורם ביטחוני ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס אמר כי "זו מכה מכאיבה מאוד, דברים יתלהטו עכשיו". גורם ביטחוני לבנוני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי לטוויל היה "תפקיד מוביל בהכוונת הפעולות בדרום לבנון".
8 צפייה בגלריה
וויסאם טוויל
וויסאם טוויל
טוויל עם נסראללה בימים עברו. חיזבאללה כבר מבטיח להגיב
8 צפייה בגלריה
וויסאם טוויל
וויסאם טוויל
טוויל לצד קאסם סולימאני, שחוסל גם הוא לפני ארבע שנים
העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח מוקדם יותר כי טוויל היה גם אחד ממלוויו הבולטים של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים קאסם סולימאני, שחוסל לפני ארבע שנים בתקיפה אמריקנית בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד.
החיסול הדרמטי מגיע בשעה קריטית בחזית הצפונית, כשבישראל מאותתים שהסבלנות למתקפות היום-יומיות של חיזבאללה בגבול הצפוני הולכת ופוקעת - וכשארה"ב ומדינות נוספות בעולם מחישות את מאמציהן למנוע מלחמה של ממש בין ישראל לחיזבאללה. ההתנקשות, נזכיר, מגיעה אחרי חיסול בכיר חמאס סאלח אל-עארורי בביירות בשבוע שעבר, פעולה שגם עליה חיזבאללה הבטיח להגיב ושיגר - לטענתו כ"תגובה ראשונית" בלבד - מטח כבד לגליל בשבת, שבו גרם נזק לבסיס הבקרה האווירית במירון.
8 צפייה בגלריה
הלוויית סאלח אל-עארורי בביירות
הלוויית סאלח אל-עארורי בביירות
הלוויית אל-עארורי בביירות, בסוף השבוע. בחיזבאללה טענו: "עוד לא סיימנו להגיב על חיסולו"
(צילום: רויטרס, Mohamed Azakir)
בדיווח הערב ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" צוין כי בסביבת חיזבאללה טענו כי "השעות והימים הקרובים יכריעו אם תהיה התפתחות מסוכנת בדרום לבנון" - מכיוון שבארגון הטרור "אפילו לא סיימו להגיב על חיסול אל-עארורי". עם זאת, גורמים בחיזבאללה אמרו לעיתון הקטארי כי הארגון "לא מעוניין במלחמה".

נתניהו בקריית שמונה: "אנחנו קורי עכביש? חיזבאללה טעה בגדול"

היום נמשכו חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה, וצה"ל הודיע על כמה וכמה תקיפות נגד יעדי ארגון הטרור בלבנון - בעוד הירי לצפון נמשך. באחד המקרים פגע טיל נ"ט בקריית שמונה, ממש בזמן ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיר. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לתשתיות ולרכב.
בביקור בחן נתניהו את אחד הבתים שניזוקו בעיר, ואמר במפגש עם לוחמים: "בחרתי להגיע לקריית שמונה ביום של הפגזות עלינו, של ירי נ"ט. אני מאוד מאוד מעריך את השירות שאתם עושים כאן, אתם וחבריכם, כדי להגן על גבולנו הצפוני וגם כדי לשלוח מסר לחיזבאללה. חיזבאללה טעה בנו בגדול ב-2006, וטועה בנו בגדול גם עכשיו. הוא חשב שאנחנו 'קורי עכביש', פתאום הוא רואה, איזה 'עכביש'. הוא רואה כאן עוצמה אדירה, התלכדות של עם, נחישות לעשות כל מה שצריך כדי להחזיר את הביטחון לצפון, ואני אומר לכם - זו המדיניות שלי".

8 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
גלנט בפיקוד הצפון, ביום שישי האחרון. "מעדיפים לא להיכנס למלחמה, אבל לא נירתע"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מוקדם יותר, בריאיון שהתפרסם הבוקר בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", אמר שר הביטחון יואב גלנט כי גבול הצפון הוא הדאגה המיידית שלו. "העדיפות לא להיכנס למלחמה, אבל 18 אלף בני אדם צריכים לחזור לבתיהם". הוא הדגיש כי אם לא תהיה הסכמה על הסדר מדיני, ישראל לא תירתע מפעולה צבאית. "אנחנו מוכנים להקריב, הם רואים מה קורה בעזה והם יודעים שיכול להיות העתק-הדבק בביירות". לדברי גלנט, ישראל נלחמת בציר שלם - ובראשו איראן.

נסראללה יירד מהעץ? "לאף אחד אין אינטרס להסלמה"

הדרישה בישראל היא כאמור הסדר מדיני שיאפשר את החזרת הביטחון לתושבי הצפון שעקורים מבתיהם כבר שלושה חודשים, וארה"ב ומדינות נוספות ובהן צרפת וגרמניה פועלות כעת לקדם הסדר שכזה. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמנם הצהיר בסוף השבוע שלא יסכים למשא ומתן על הסדרת הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון - כל עוד המלחמה בעזה נמשכת - אך בנאומיו האחרונים אותת שאינו מעוניין במלחמה של ממש, ובארה"ב מקווים שההצהרות בישראל על מעבר לשלב פחות אינטנסיבי בלחימה ברצועה יקל עליו "לרדת מהעץ".
8 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
לאף אחד אין אינטרס להסלמה. בלינקן, שמגיע לביקור בישראל
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
לסוגיה התייחס הערב מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שצפוי לנחות הערב בישראל ולהיפגש מחר עם צמרת המדינה, ואמר כי לאף אחד - לא לישראל, לא לחיזבאללה ולא לממשלת לבנון - יש אינטרס להסלמה בצפון. הוא הוסיף כי בשיחות שקיים עם מנהיגים במזרח התיכון בימים האחרונים, אלו הביעו בפניו נחישות למנוע מלחמה רחבה יותר. בלינקן הוסיף כי אותם מנהיגים "מודעים להיקף האתגרים", וציין כי "אף אחד לא חושב שיקרה משהו בן לילה".
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי, אמר היום כי ביירות "עובדת על פתרון דיפלומטי למצב בדרום לבנון" - והוסיף כי ייתכן שיישומו יהיה "קשור לעצירת המלחמה ברצועת עזה". הוא חשף כי עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, יבקר השבוע בביירות, וציין כי מאז 7 באוקטובר לבנון חוזרת ומבהירה כי היא מבקשת יציבות. "הודענו לכולם על נכונותנו להיכנס למשא ומתן להשגת יציבות ארוכת טווח בדרום לבנון ובגבול הצפוני של ישראל", אמר.