אחיעד ליבמן (25) נפצע אתמול (יום שלישי) יחד עם חברו מאיר דוד כהנא מרסיסים לאחר שנורו על ידי מחבל בכביש 60 בצומת הביתות שבשומרון, לא רחוק מחווארה, בעת שעשו את דרכם להופעה של ישי ריבו. ליבמן, בנו של סא"ל במיל' הרב יהודה ליבמן, שחזר היום את רגעי האימה: "150 מטר לפני הצומת קיבלנו מטח של יותר מ-40-30 כדורים, ביצעתי ירי הרתעתי לכיוון המחבלים. אנחנו מרגישים מופקרים, הגענו למצב של אוסלו ב'".
ליבמן סיפר: "זאת הייתה תופת שאין לתאר, לא מאחל לאף אחד לעבור דבר כזה. החלון הקדמי התנפץ מהירי, כולו היה מלא חורים. ניסיתי לתת גז והאוטו אפילו לא הגיב לי לנסיעה. בתוך שנייה היינו בנס גדול. הגענו לסיטואציה שהרכב הגיב והתחלתי לפמפם, נתתי גז כמה שאני יכול, ואז הגעתי לצומת הביתות, ירדתי מהר מהאוטו ויריתי לעבר המחבלים. היו לידנו שני חיילים שביקשתי שיחפו עלינו, ולאחר מכן הגיע החובש מהיישוב עלי שטיפל בנו".
3 צפייה בגלריה
אחיעד ליבמן הפצוע מהפיגוע בחווארה
אחיעד ליבמן הפצוע מהפיגוע בחווארה
"אנחנו מרגישים מופקרים". ליבמן
3 צפייה בגלריה
זירת החשד לפיגוע ירי בחווארה
זירת החשד לפיגוע ירי בחווארה
הציצית מכותמת בדם על מושב הנהג. רכבם של הפצועים, אמש
(צילום: נדב גולששטיין . tps)
לדבריו של ליבמן, "הגענו למצב של אוסלו ב'. אנחנו חוטפים את זה. זה לא עידן של טרור סכינים, אלא של יחידים שבאים בכמויות ואין לצבא איך לאתר את זה. גם על החולייה הזאת ידעו ורצו להגיע אליה, אבל לא הצליחו. הגענו למצב שאין שליטה בזה. צריך לצאת למבצע אמיתי, לא רק בג'נין, שבו צריך לבצע חיסולים ממוקדים. אלה החיים שלנו, בחרנו לחיות. אנחנו מרגישים מופקרים, כמו כבשים שרק נרמסים בכל צומת אפשרית. נותר רק לדמיין מי יהיה הקורבן הבא".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר: "אנחנו לא נמשיך להיות ברווזים במטווח. היינו יכולים להיות הבוקר בשתי לוויות קשות. רק נס והתושייה של אחיעד שינו את פני המציאות. אנחנו לא ניתן שימשיכו לרצוח אזרחים ישראלים. שממשלת ישראל תעשה את התפקיד שלה. להחזיר עכשיו את המחסומים הביטחוניים. לצאת למבצע צבאי אמיתי להחזרת הנשקים. מבצע שאחריו לא נראה את התושבים שלנו מדממים בכבישים".
בפיגוע אמש המחבל, שככל הנראה פתח באש מצד הציר ולא מרכב חולף, נמלט - וכוחות צה"ל פתחו במצוד אחריו. בתיעוד מהזירה נראה הנזק לרכב שחלונות הצד שלו נופצו, וציצית מוכתמת בדם שנותרה על מושב הנהג. כחלק מהמצוד נפתח במקום חפ"ק של חטמ"ר שומרון, וצה"ל מבצע חסימות סביב שכם וחווארה. כוחות גדולים של חטמ"ר שומרון נפרסו לאורך מסדרון חווארה ובכניסות לשכם. יש גם שימוש באמצעים טכנולוגיים על מנת לאתר את המחבל.
אביו של אחיעד, יהודה, אמר אמש: "המציאות הזאת שבה מסדרון של מאות מטרים הופך למטווח ברווזים מדמם עבור תושבי וחיילי האזור היא בלתי נסבלת". לדבריו, "זה מחדל ביטחוני מתמשך, אנחנו דורשים ממערכת הביטחון לצאת למבצע צבאי רחב היקף בכל מרחבי יהודה ושומרון, כתר מוחלט על הערים, הכנעת הטרור ואיסוף כל הנשקים".
3 צפייה בגלריה
זירת החשד לפיגוע ירי בחווארה
זירת החשד לפיגוע ירי בחווארה
(צילום: נדב גולששטיין . tps)
הפיגוע הגיע על רקע הכוננות הביטחונית המוגברת לקראת חגי תשרי והזינוק שנרשם בהתרעות לפיגועים - זינוק שעליו דווח אחרי שכבר אירעו חמישה פיגועים בתוך שבוע אחד, בתחילת החודש. שר הביטחון יואב גלנט אמר בשבוע שעבר שמדובר ב"תקופה ביטחונית מורכבת בכלל הגזרות", והזהיר: "יהיו מי שינסו לפגוע בנו בחסות החגים. כדי לוודא שאזרחי ישראל יעברו בבטחה את התקופה הזו מערכת הביטחון נערכת בפריסה רחבה - במודיעין, בהגנה על הצירים והיישובים ובפעולות לסיכול פעילי הטרור ומשלחיו". הוא שלח גם מסר לארגוני הטרור: "נפעל בפעולות ההגנה, ואם נידרש להתקפה - נעשה זאת באופן מוחץ. אל תנסו אותנו".
חווארה, נזכיר, הפכה למוקד של טרור מאז חודש פברואר, אז נרצחו בעיירה האחים הלל ויגל יניב בפיגוע ירי. מאז אירעו בה עוד שלל פיגועים שבהם נרצחו ונפצעו אזרחים וחיילים, ולפני כמעט חודש אירע בה פיגוע קטלני נוסף שבו נרצחו שי סיילאס ניגרקר ובנו אביעד ניר. הם נורו למוות במכון לשטיפת מכוניות בעיירה הפלסטינית, והמחבל שנמלט אז טרם נתפס. העיירה עלתה לכותרות גם בשל התפרעויות הנקמה שערכו בשטחה מתנחלים, ואמירתו של השר בצלאל סמוטריץ' שצריך "למחוק" אותה.