בית הנבחרים סיפק לאורך השנים כותרות שהכו גלים, וכללו ריבים וחילופי התבטאויות קשות בין חברי הכנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית. שפה בוטה ואלימה, המגיעה אף לצרחות וצעקות, כולל הטחת האשמות קשות זה בזה, הפכה לשגרה בכנסת - אבל נראה כי הכנסת ה-25, שהחלה את דרכה רק לפני חודשים ספורים, שברה שיאים חדשים של בושה תוך זמן קצר.
2 צפייה בגלריה
ריבים במליאה
ריבים במליאה
ככה נראית כנסת ישראל ה-25
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, ערוץ כנסת)

"נבלה סרוחה, סמרטוט": עימות בין גוטליב וכהן לעודה

בתחילת החודש, לאחר פשיטת צה"ל על העיר יריחו למעצר המחבלים שהיו מעורבים בביצוע פיגוע הירי לעבר מסעדה בצומת אלמוג, יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה דיבר במליאה וכינה את הפעילות "רצח כלפי פלסטינים". בתגובה, ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) וח"כ טלי גוטליב (הליכוד) תקפו את עודה - ופרצה מהומה בין הח"כים מהפלגות הערביות ובין כהן וגוטליב. בין היתר, צעק כהן לעברו של עודה: "נבלה סרוחה, סמרטוט".

"נאצי מסריח", "אנאלפבית": הצעת "חוק בן גביר"

לפני כחודשיים, עם אישורו של "חוק בן גביר", פרץ במליאת הכנסת עימות סוער בין נציגי האופוזיציה לקואליציה. ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) צעק לעברו של ח"כ כהן: "נאצי מסריח". בתגובה, ח"כ יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) הגן על חברו לסיעה, השתיק את כסיף וקרא לעברו: "אנאלפבית, תתבייש לך. אתה בושה לכנסת, אתה לא צריך להיות פה".
2 צפייה בגלריה
עופר כסיף, אלמוג כהן
עופר כסיף, אלמוג כהן
קריאות "נאצי" וקולות של חיות. כסיף וכהן
(צילום: עמית שאבי, משה מזרחי)

"בררה - החוצה", "פשיסט, זבל": הצעת חוק שירות ביטחון

בתחילת החודש, בדיון במליאת הכנסת על הצעת חוק שירות ביטחון, התפתח שוב עימות בין ח"כ כהן לח"כ כסיף. בתיעוד מהמליאה נראה כהן ניגש לבמה ומתגרה בכסיף עם קריאות "בררה, החוצה" וצקצוקי לשון - וזה משיב לו, בשעה שהסדרנים מסלקים אותו מהדוכן, בקריאות "פשיסט" ו"זבל". כהן מצידו טען כי כסיף קילל אותו וקרא לו "בן זונה".

"בושה, בושה!": קפיצה על השולחנות בוועדת החוקה

לפני כשבוע וחצי, הדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט, שבו נערכה ההצבעה בקריאה ראשונה על חלק ממרכיבי המהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה, הפך לסוער. חברי כנסת מהאופוזיציה הוצאו מחדר הוועדה ומהומה קולנית פרצה בינם ובין נציגי הקואליציה. ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) קפץ מעל שולחן הוועדה והתקרב ליו"ר הוועדה שמחה רוטמן (הציונות הדתית). בריאיון לאולפן ynet, הסביר את מעשיו: "הגבול היחיד שחציתי זה את גבול השולחן, הם חוצים את כל הגבולות האפשריים".

"בחיים לא בדקו לי תיק": מהומה במליאה

שעות לאחר מכן, מהומה חריגה במיוחד: חברי כנסת מהאופוזיציה נבדקו בכניסה למליאה באופן חסר תקדים "מחשש לפרובוקציה", ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה הודיע שכך יהיה "מהיום". נציגי האופוזיציה התעטפו בדגלי ישראל, ובזמן שרוטמן הציג את הצעת החוק - הוצאו מפגינים בכוח מהיציע העליון של המליאה. אוחנה ציין: "אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה".

"אפס", "זבל", ו"עוף מפה": הביזיון מאתמול

הפעם היו אלה ח"כ כסיף וח"כ ניסים ואטורי (הליכוד), שהריב ביניהם שלשום כמעט גלש לעימות פיזי. בהמשך הצטרפו לעימות ח"כים נוספים, בהם חבר הכנסת אריאל קלנר (הליכוד) שנראה צורח על כסיף "חלאה", וחבר הכנסת חנוך מילביצקי (הליכוד).


כסיף ספג קריאות "עוכר ישראל" ו"בוגד מנוול", ולטענתו ואטורי גם השמיע לעברו קולות של חיות - כפי שעשה ח"כ כהן לח"כים הערבים. כסיף הוצא מהדיון, אך הסדרנים נאלצו להפריד בינו לבין ואטורי.
ואטורי, אגב, ישב לצידו של כהן - ששבר שיאי בושה בעצמו, אחרי שבליל ההצבעות הראשון על המהפכה המשפטית קילל חברי כנסת, השמיע כאמור קולות של חיות וכינה את ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) "קול של זו שעושה ספונג'ה". הוא אומנם התנצל, אך בן ארי תקפה אותו בתגובה במליאה: "בדיבור שלך אתה לא פוגע רק בי, אלא בכל הנשים בכנסת. בחיים לא דיברתי אליך בצורה כזו. זה לא שוק פה".
בעקבות אותו מופע מביש של כהן, אוחנה קבע כי ח"כים לא יוכלו יותר לשדר שידורי לייב מהמליאה לעוקביהם ברשתות. "חברי כנסת המעוניינים לקבל סרטונים מהמתרחש במליאה יכולים לפנות לערוץ כנסת בבקשה לקבל תיעוד מסוג זה", מסר לח"כים.

"בוודאי שלא צריך להתבטא ככה, אבל לפעמים אין ברירה"

כאמור, אחד מנבחרי הציבור שנוכחותם בולטת בשלל הסערות שנרשמו עד כה בכנסת הנוכחית הוא ח"כ כהן. לדבריו, זו לא הדרך הנכונה להתבטא בכנסת ובכלל, אך לעיתים אין ברירה לנוכח התבטאויות הצד השני. "ודאי שזו לא הדרך הנכונה להתבטא", אמר כהן, "אבל כל מי שקורא לי 'נאצי' במליאה או לצה"ל 'רוצחים', זה לא אני. אני צריך למתן את האמירות במליאה, אני מסכים עם זה".
הוא הסביר: "אני דוגל בזה שצריך לדבר בצורה מכובדת, אבל אם מישהו קורא לי 'נאצי' או 'בן זונה', אני לא יכול לעבור על זה. מצד אחד אומרים שם אמירות מזעזעות, ומצד שני אני צריך גם להישאר ממלכתי. זו דילמה קשה כל פעם. אני עושה חשבון נפש עם עצמי כל הזמן, אבל לפעמים אין דרך אחרת לענות, אלא בצורה בוטה".
מהצד השני של המתרס, ציין ח"כ כסיף: "אני מעורב בסערות כי זה מוציא את הפשיסטים הגזעניים מדעתם שיש יהודי עם עמדות כמו שלי. ניקח את הדוגמה של הכנופיה הזו של קלנר ואלמוג כהן וכל אלה. למה הם תוקפים אותי יותר מחברי הכנסת הערבים? כי הם לא יכולים לסבול את זה שאני יהודי עם דעות כאלה. זה לא אני, זה הם".
הוא הוסיף: "לצערי כל ההתבטאויות שלי נכונות. כשאני אומר 'נאצי', אני לא אומר את זה כגידוף - אני עומד מאחורי זה בתור מי שלימד באוניברסיטה על הנאציזם והפשיזם - יש ח"כים שהם לא שונים מהניאו-נאצים. הסיבה שלא משתמשים בתקשורת במילים האלה, היא משום שבישראל להגיד למישהו ניאו-נאצי זה לא סימפטי".
לדבריו, להתבטא בנחמדות, יאפשר לימין לעשות ככל העולה על רוחו. "למה אני צריך להתנהג בצורה אלגנטית לכנופיות המעודדות רצח עם, ותומכות באופן מפורש בתורת גזע? הליברלים מנסים להיות מנומסים, ואני לא אהיה אלגנטי כלפי מי שקורא לרצח עם - כמו סמוטריץ' למשל".
כסיף ציין כי אינו מוכן להתנצל על דבריו: "במשך שנים מסיתים נגדנו בימין. מתירים את דמנו, קוראים לנו בוגדים, עוכרי ישראל, גיס חמישי ומחבלים. אז הם אלה שמסיתים נגדנו, והם רוצים שאנחנו נהיה מנומסים? הם מרשים לעצמם להתבטא כך כלפינו ולא היה שום גינוי. אני לא מוכן להתנצל. הגיע הזמן שלא נרכין את הראש ונהיה נחמדים נגד דיקטטורה פשיסטית".
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, ציינה ביום שלישי בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "התנהגות הנבחרים מחלחלת לבתי הספר. הגענו למצב של שסע עמוק בעם, לפילוג שלא היה מעולם. אסור להכניס את הפוליטיקה לבתי הספר".
פורסם לראשונה: 21:41, 23.02.23