4 צפייה בגלריה
ארה"ב צוללת USS פלורידה נשלחה לים האדום להרתיע את איראן
ארה"ב צוללת USS פלורידה נשלחה לים האדום להרתיע את איראן
הצוללת האמריקנית USS פלורידה עוברת אתמול בתעלת סואץ
(צילום: רויטרס)
הניו יורק טיימס דיווח הלילה (בין שבת לראשון) כי צבא ארה"ב והמודיעין הישראלי נערכים למתקפת מל"טים של איראן על אוניות בבעלות ישראלית ששטות במפרץ הפרסי ובים הערבי. העיתון, שייחס את הדיווח לשני "בכירי מודיעין מערביים", ציין גם כי "אסטרטג פוליטי איראני שמקורב למשמרות המהפכה" אמר שאיראן שוקלת לתקוף ספינות בבעלות ישראלית כתגובה לרצף התקיפות הישראליות בסוריה, שבהן נהרגו שני בכירים במשמרות המהפכה.
בדיווח צוין גם כי חברות ספנות ישראליות הוזהרו על-ידי הצי החמישי של ארה"ב ביום חמישי האחרון, ואף הומלץ להן לכבות את המשדרים שלהן, להפליג קרוב ככל האפשר לחופי עומאן והרחק מחופי איראן, ולדווח באופן קבוע על מקום הימצאן ועל כל פעילות חשודה.
תיעוד מהתקיפה בדמשק שבה נהרגו יועצים איראנים, שבוע שעבר

אתמול, נזכיר, הודיע חיל הים האמריקני ששלח למזרח התיכון צוללת קרבית המסוגלת לשאת יותר מ-150 טילים מונחים. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי ארה"ב אינה חושפת בדרך כלל את תנועותיהן של הצוללות שהיא מפעילה, וכי היא עושה זאת רק כשברצונה להעביר מסר הרתעתי. ההערכה הייתה שמדובר במפגן כוח נגד איראן, על רקע ההתקפות האחרונות של שליחיה נגד גורמים אמריקניים ובעלי בריתם. גורמים אמריקניים אמרו לניו יורק טיימס הלילה כי מטרת הצוללת היא להרתיע את איראן ולשמור על יציבות באחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם, שבו עוברים מדי יום נפט, גז וסחורות בשווי מיליוני דולרים.
הצוללת נשלחה כתגבורת לצי החמישי של חיל הים, שבסיסו בבחריין, ונמסר כי היא תוצב בים האדום. דובר הצי החמישי, טימותי הוקינס, סירב לומר איזו משימה יועדה לצוללת או מה גרם לשליחתה, אך ציין כי היא מסוגלת לשאת עד 154 טילי טומהוק ונשלחה לסייע לצי החמישי "לוודא את שמירת הביטחון והיציבות הימיים באזור". בסיס האם של הצוללת, המופעלת באנרגיה גרעינית, שוכן בקינגס ביי, ג'ורג'יה, ואתמול היא עברה דרך תעלת סואץ.
4 צפייה בגלריה
מקדאד מהקאני
מקדאד מהקאני
מקדאד מהקאני, "היועץ האיראני" שנהרג בתקיפה שמיוחסת לישראל בדמשק
4 צפייה בגלריה
מילאד חיידרי
מילאד חיידרי
מילאד חיידרי, איש מנגנוני המודיעין של משמרות המהפכה. גם הוא נהרג בתקיפה
הצי החמישי של חיל הים האמריקני אחראי בין השאר על אזור הים האדום ותעלת סואץ המחברת אותו לים התיכון, על אזור מצר באב אל-מנדב שמול חופי תימן, וכן על מצר הורמוז שבמפרץ הפרסי. מצר זה, שבו נוהג הצי החמישי לסייר, הוא נתיב שבו עוברת 20% מתעבורת הנפט העולמית, ובעבר איימה טהרן לא אחת לסגור אותו אם יוגבר הלחץ הכלכלי או הצבאי עליה.
שליחת הצוללת לים האדום באה כשברקע גוברת המתיחות הצבאית בין ארה"ב וישראל לבין איראן. מלבד שיגור הרקטות והכטב"מים לעבר ישראל מעזה, מסוריה ומלבנון, פקדו לאחרונה את האזור עוד שורה של אירועים ביטחוניים, בהם חילופי האש הכבדים בסוף החודש שעבר במזרח סוריה בין מיליציות פרו-איראניות לבין הכוחות האמריקניים, חילופי אש שבהם נהרג עובד קבלן של צבא ארה"ב ועוד שבעה אמריקנים נפצעו. לפי "וול סטריט ג'ורנל", גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי לוושינגטון יש מודיעין שלפיו איראן מתכוונת לבצע התקפות נוספות באזור בזמן הקרוב.
4 צפייה בגלריה
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
הספינה MERCER STREET שהותקפה ב-2021
(צילום: Johan Victor מתוך marinetraffic.com)
על כך יש להוסיף את ההתקפות החוזרות ונשנות כאמור של איראן נגד מכליות נפט ואוניות סוחר בשנים האחרונות בים האדום, וההיתקלויות המתוחות בלב ים בין הצי האמריקני לבין חיל הים של הרפובליקה האיסלאמית. ברקע נמשכת כל העת גם הדאגה מהדהירה של איראן לפצצה גרעינית: מאז ההגעה למבוי סתום במשא ומתן בשנה שעברה, חזרה של איראן להסכם הגרעין אינה נראית באופק, וכעת היא מעשירה אורניום לרמה של 60%, המקרבת אותה מאוד לפיתוח נשק גרעיני.
ביולי 2021 הותקפה ספינה שהופעלה על ידי חברת הספנות הבריטית Zodiac Maritime, שנמצאת בבעלותו של איש העסקים הישראלי אייל עופר, בים הערבי סמוך לחופי עומאן. הספינה שהותקפה, MERCER STREET, היא בבעלות יפנית ושטה עם דגל ליבריה, והיא הותקפה בזמן שעשתה את דרכה מהעיר דאר א-סלאם שבטנזניה אל נמל אל-פוג'יירה שבאיחוד האמירויות ללא מטען. שני אנשי צוות נהרגו בתקיפה - אזרח בריטי ואזרח רומני.
בתחילת אותו חודש הותקפה בצפון האוקיינוס ההודי הספינה CSAV TYNDALL, ספינת מטען שהייתה בעבר בבעלות ישראלית-חלקית ועשתה את דרכה לאיחוד האמירויות. לא היו נפגעים בתקרית. חודשיים לפני כן עלתה באש ספינת חיל הים האיראני, אך כלל לא ברור אם מדובר היה בתקלה או מתקפה מכוונת. ב-13 באפריל 2021, הספינה HYPERION RAY שבבעלות רמי אונגר הותקפה ליד נמל אל-פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. התקיפה הזו הגיעה אחרי החבלה בספינת הביון האיראנית "סאביז", שיוחסה לישראל, וכמה ימים אחרי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז - שגם כן יוחס לישראל.