ברחבת המטה הארצי בירושלים, כשבחוץ הפגינו כ-100 מוחים ומפכ"לים לשעבר, נאמו הבוקר (חמישי) השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי, בטקס המשטרתי המרכזי לקראת יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. בין השניים עדיין קיימים מתיחות וחילוקי דעות, ברקע הקמת המשמר הלאומי והכפפתו לשר, פרסום קטעים מהשיחה ביניהם, שלדברי מקורביו הייתה "הדלפה שפגעה בביטחון הפנים של מדינת ישראל", והדחתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
בנאומו אמר המפכ"ל: "מלאכתו של השוטר היא שליחות יום יומית לשרת ולהגן על המדינה כמדינת חוק דמוקרטית ולשרת נאמנה את כל אזרחיה. נפעל מתוך שליחות ומחויבות כדי להקנות ביטחון אישי וחברתי לאזרחי המדינה. נדרשת הקרבה גדולה מצד השוטרים, הלוחמים ובני משפחותיהם, המוצבים כחומה חיה ובצורה למרכזן של נקודות החיכוך במוקדים הנפיצים". בסיום דבריו הודה לשר גביר על "אישור הדרגות והמינויים שאותם אנחנו מעניקים היום".

4 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
נראו מחויכים. בן גביר והמפכ"ל שבתאי, היום
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
עמי אשד
עמי אשד
שמר על מרחק מהשניים. ניצב אשד (במרכז)
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לטקס במטה הארצי בירושלים
ההפגנה מחוץ לטקס במטה הארצי בירושלים
בניגוד לנהוג בעבר, השנה לא הוזמנו מפכ"לים וניצבים לשעבר לטקס. ההפגנה מחוץ לטקס במטה הארצי בירושלים
(צילום: אביב מסינגר)
לפני שהשר בן גביר החל לשאת דברים, נשמע רעש הזמבורות של המוחים ברקע. "למרות מי שיש חורש רעתנו, נצח ישראל בוהק וזועק מתמיד. גם בעת מחלוקות פנימיות, אחים אנחנו, גם אלה שצועקים בחוץ", אמר בן גביר ברמיזה למפגינים מחוץ לטקס. לשוטרים אמר: "אתם נושאים בעול הקשה, התובעני והמסוכן. אתם שלובשים את מדי משטרת ישראל מגשימים את חלום הדורות". הוא הוסיף: "צריך להודות שיש מה לתקן ולשפר במשטרה ובמג"ב, ויש מקום לשינויים. ממקבלי הדרגות והתפקידים שאני ממנה היום אני מצפה לממש את המדיניות שלי והנחיות המפכ"ל הברורות". על תוספות השכר אמר: "משכורות חרפה לשוטרים לא יהיו במשמרת שלי".
מחוץ לטקס במטה הארצי מחו כ-100 מילואימניקים מטעם קבוצת "אחים לנשק", לצד המפכ"לים לשעבר משה קראדי ושלמה אהרונישקי. הם צעקו "השוטרים אחים", ואמרו כי באו לחזק אותם. "התפקיד הזה גדול על איתמר בן גביר", צעקו. המוחים חילקו פרחים לשוטרים, והניפו שלט עם תמונתו של השר בן גביר, שבה נכתב: "אפס משילות, אפס אחריות, אפס יכולות, זה גדול עליך!". בניגוד למה שהיה נהוג בשנים שעברו, המשטרה לא הזמינה השנה מפכ"לים וניצבים לשעבר לטקס. מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, דאג לתפוס מרחק מהמפכ"ל והשר, ברקע הנחייתה לפני שלושה ימים של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לקבל "החלטה חדשה" בנוגע להעברתו של אשד מתפקידו.
באשר ליחסים בין השר למפכ"ל, נזכיר כי לפני כשבועיים אמר בכיר במשטרה, לאחר שפורסמו קטעים משיחה שהוקלטה בין השר בן גביר למפכ"ל שבתאי, כי "תוכן הדברים, כפי שפורסמו, פוגע קשות ביחסי משטרת ישראל עם ערביי ישראל, שממילא עמוסים בחשדנות ובחוסר אמון בסיסי". ההדלפה מהשיחה הביאה לתגובה חסרת תקדים מהמשטרה: "נדהמים מכך שהשר ולשכתו מקליטים שיחות אישיות בין השר למפכ"ל, וזועמים על הוצאת דברים מהקשרם בשיחה שעסקה בדפוסי התנהגות בחברה הערבית – שאינה מסגירה את זהות הרוצחים גם כשידועה לקרובי הקורבנות. התנהלות זו מעמידה בספק את יכולת המשטרה לדווח לשר מבלי שתחשוש מחשיפת מקורות ועיוות השיחות".
עוד קודם להדלפה, המתיחות בין המפכ"ל לבין השר הממונה עליו סביב הקמת המשמר הלאומי הגיעה לפני כשבועיים לשיאים חדשים, כששבתאי שב ואמר כי הכפפת הגוף החדש, שנועד להזניק כוחות לאירועי אלימות אזרחיים ברחבי המדינה, ליו"ר עוצמה יהודית - עלולה להביא ל"הרס של הביטחון האישי, בזבוז משאבים ופירוק של משטרת ישראל מבפנים".

"זה לא סוד שהבעתי את הסתייגותי המקצועית והתרעתי בפני השר לביטחון לאומי כי הקמת משמר לאומי שיוכפף למשרדו הוא מהלך מיותר שיוביל למחיר כבד ביותר, עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים", אמר המפכ"ל לפני כשבועיים בטקס השקת מכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הלאומי. "הבהרתי כי הצורך בהקמת גוף חדש ונפרד ממשטרת ישראל אינו ברור ועלול להזיק ליכולות התפעול של כלל מערכי ביטחון הפנים במדינה".
"למען הסר ספק, אני אומר - משמר לאומי כן, הקמת גוף ביטחוני נוסף מקביל למשטרת ישראל - לא", הבהיר שבתאי. "משמר לאומי חייב להיות חלק ממשטרת ישראל, לפעול במסגרת המשטרתית ולהיות כפוף למפקדי הכוחות הטריטוריאליים על פי שדרת הפיקוד".
הממשלה אישרה בתחילת החודש את הקמת המשמר הלאומי, לאחר שהחליטה גם על קיצוץ רוחבי של 1.5% בכל משרדיה לטובת הקמת המשמר - בהתאם להבטחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבן גביר בעקבות השהיית חקיקת המהפכה המשפטית. במסגרת ההחלטה על הקמת המשמר הוחלט גם להקים ועדה שתדון בסמכויותיו ובכפיפות שלו, ותציע אם הוא יהיה כפוף למפכ"ל המשטרה או לגוף אחר.
עוד לפני הפגישה שקיים עם בן גביר לפני כשבועיים, המפכ"ל הזהיר כי הכפפת המשמר הלאומי לשר הממונה עלולה להוביל לפגיעה בביטחון האזרחים. בעקבות הפגישה התחזקה ההערכה כי המשמר הלאומי יפעל תחת משמר הגבול והמשטרה.
4 צפייה בגלריה
אברהם פרנקל מועלה לדרגת תת-ניצב
אברהם פרנקל מועלה לדרגת תת-ניצב
הענקת הדרגה לאברהם פרנקל, היום
(צילום: עמית שאבי)

אביו של אחד משלושת הנערים החטופים מונה לנשיא בית הדין של המשטרה

במהלך הטקס במטה הארצי ובנוכחות אשתו רחל וילדיו, הועלה לדרגת תת-ניצב ניצב-משנה אברהם פרנקל, אביו של הנער נפתלי פרנקל, אחד משלושת הנערים שנחטפו ונרצחו על ידי מחבלי חמאס ב-2014. פרנקל, שגדל וצמח בייעוץ המשפטי של המשטרה וכיהן כראש מחלקת משמעת במשטרה, קודם לתפקיד נשיא בית הדין למשמעת וערעורים של המשטרה. את הדרגה העניקו לו הוריו, שאולה (90) ופרופ' אביעזרי (94) פרנקל, לוחם לשעבר בפלמ"ח, ואשתו רחל.
נפתלי פרנקל נחטף ונרצח על ידי מחבלי חמאס ב-2014 יחד עם גיל-עד שער ואייל יפרח בחודש יוני 2014. בני משפחת פרנקל, ובמיוחד האמא רחל, פרצו לתודעה כשזאת פעלה יחד עם האימהות של גיל-עד ואייל, בת גלים שער ואיריס יפרח, להגברת האחדות בעם. הן יזמו יחד עם עיריית ירושלים ועמותת גשר את הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל לזכר שלושת הנערים, כשמטרת הפרס הייתה להעלות על נס ארגונים ויחידים אשר תורמים לאחדותו של העם בישראל ובתפוצות. הן אף הדליקו יחד משואה בטקס יום העצמאות בשנת 2019.
בנוסף לפרנקל, הועלו בדרגות בטקס מספר קצינים בכירים נוספים, בהם מפקד ימ"ר מחוז הצפון של המשטרה, ניצב-משנה מני בנימין, שהועלה לדרגת תת-ניצב, וקיבל את הפיקוד על היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433. לדרגת ניצב הועלתה לימור נח, שמונתה לראש אגף הטכנולוגיה והתקשוב במשטרה. הסמפכ"ל ניצב דוד ביתן פרש, ואותו יחליף ניצב אבשלום פלד.