התפשטות נגיף הקורונה ממשיך לפגוע בענף התיירות: חברת התיירות איסתא הודיעה היום (ד') כי היא סוגרת את כל 42 סניפיה, ועוברת למתכונת של עבודה מצומצמת עד ה-15 באפריל. לחברה 530 עובדים, רובם הוצאו לחופשה ללא תשלום.
החברה הודיעה כי היא עוברת לפעילות באמצעות מערכת ביטולים אוטומטית, והמענה יינתן מהמטה המרכזי בלבד. "אנחנו מקפיאים את הפעילות כי אין לקוחות. הפעילות צנחה לאפס", מסר ל-ynet מנכ"ל החברה, רונן קרסו והוסיף כי "הנזק למשק כרגע מגיע למאות מיליוני שקלים".
4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
עברו לעסוק בביטולים. נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי )
בחודש פברואר השנה הודיעה איסתא, הנחשבת לאחת מחברות התיירות הוותיקות בארץ העוסקת בשיווק מוצרי תיירות, כי היא מוציאה לחופשה ללא תשלום את אנשי המכירות והמטה ושתקצץ בשכר הבכירים. כרגע, החברה עוד לא התחילה בפיטורי עובדים.
4 צפייה בגלריה
מילאנו איטליה
מילאנו איטליה
בקרוב אצלנו? מילאנו ריקה מאנשים
(צילום: gettyimages)
מחברת איסתא נמסר בתגובה: "אנחנו נערכים לתת מענה ללקוחות, שבאופן טבעי בשל המצב, מבקשים לבטל ולשנות הזמנות בהיקפים משמעותיים. לכן, אנו משנים את שיטת העבודה ומפעילים אוטמציות שיזהו ביטולים של חברות תעופה וינהלו באופן מרוכז, פרואקטיבי ואוטומטי את הביטולים מול הלקוחות.
"בשל העברת הפעילות של הביטולים והשינויים למרכז, הירידה בביקושים ומתוך רצון לצמצם חשיפה לקורונה - אנחנו מוציאים את עובדי הסניפים לחופשה מרוכזת ולעבודה מהבית, ונערכים לתת שירות לכלל לקוחות החברה באופן מרוכז ממטה איסתא בתל-אביב".
4 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק כל אדם מגיע מ חו"ל ל ישראל כניסה בידוד וירוס קורונה נגיף הקורונה
נתב"ג ריק כל אדם מגיע מ חו"ל ל ישראל כניסה בידוד וירוס קורונה נגיף הקורונה
אנשים לא רוצים לטוס: נתב"ג
(צילום: EPA)
הערב, הודיעה גם סוכנות הנסיעות דיזנהאוז, שבבעלות עודד ועופר חודורוב, כי היא סוגרת את כל 40 הסניפים שלה (כולל סניפים הפועלים בתוך חברות גדולות במשק), למעט הסניף המרכזי בתל אביב, ומוציאה לחופשה ללא תשלום כמעט את כל 400 עובדיה.
"החברה לקראת הוצאה לחל"ת מלא של כל העובדים, למעט מינימום עובדים שיישארו בסניף המרכזי בתל אביב - משם נמשיך לפעול", אמר הערב בתגובה עודד חודורוב. "אם עד לפני שבועיים סבלנו מחוסר בהזמנות חדשות, עכשיו גם אין היצע - כמעט כל החברות הזרות הפסיקו לטוס, ובמילא הציבור לא רוצה לטוס. השוק דומם חלוטין", הוסיף חודורוב.
גם בחברת אופיר טורס עוסקים כעת בניסיון להתייעל נוכח המשבר החמור. "אנחנו מתאימים את עצמו למצב הנוכחי בו עולם התיירות בארץ עומד מלכת והשמיים נעולים", אמר ל-ynet המשנה ליו"ר חברת התיירות אופיר טורס, יוני וקסמן. "אנחנו מצמצמים את הסניפים שלנו, חלקם יקבלו גיבוי מסניף אחר וחלקם יעבדו במתכונת מצומצמת ביותר על מנת להעניק מענה לשירות היחיד שאנחנו נותנים כרגע - ביטולים".
וקסמן אף הוסיף ואמר כי: "אנחנו עושים את המירב כדי להחזיר ללקוחות שלנו כמה שיותר, מתוך הבנה שכולנו באותה סירה. סך הכול אנחנו מקבלים רוח גבית מכל הספקים הישראלים, ויש פה התגייסות של המשק לנסות למזער את הנזק כמה שניתן, כי האמת היא שאנחנו לא רואים את הסוף של זה".
מעל 70% מהעובדים בחברת אופיר טורס יוצאו לחופשה ללא תשלום, ולדברי המנכ"ל גם צפויים פיטורים. "אבל בפינצטה, בעיקר של עובדים שלא יכולים להרשות לעצמם חופשה ללא תשלום".

ללא עזרה מהמדינה - חברות התעופה יקרסו

בתוך כך, הודיעה היום (ד') חברת אל על כי היא מתכננת להוציא את מרבית עובדיה לחופשה ללא תשלום כבר בשבוע הבא. לפי הערכות החברה, כ-80% מכלל העובדים, כ-4,000 במספר, צפויים לצאת לחופשה ללא תשלום. בנוסף, דיווחה החברה לבורסה כי היא צופה פגיעה קשה בהכנסותיה בשל הנחיות הבידוד החדשות של משרד הבריאות, וציינה כי אין ביכולתה "להעריך את היקף ההשפעה".
אינפו אינפוגרפיקה אל על ישראייר ארקיע מטוסים טיסה קורונה
ההנחיות החדשות שהתקבלו השבוע (ב'), החמירו את מצבו הרעוע גם כך של ענף התיירות הישראלי מאז פרוץ משבר הקורונה, בפרט של חברות התעופה שספגו את מירב הביטולים והיו מהראשונות להיפגע. בתוך כך, זמן קצר לאחר הודעת משרד הבריאות, חברת התעופה ארקיע הודיעה על ביטול מיידי של כל טיסותיה הבינלאומיות. עוד נמסר מהחברה כי שני מטוסי האיירבוסים A321 החדשים עוברים לפעילות פנים ארצית בלבד, ותדירות הטיסות לאילת תוגבר.
גם חברת ישראייר הודיעה כי טיסותיה יבוטלו לפי שעה מתחילת השבוע הבא עד לסוף חודש מרץ, וחברת וויזאייר יצאה בהודעה כי היא משהה את כל טיסותיה לארץ החל מה-12 במרץ ועד ל-23 במרץ.
4 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
צופה פגיעה קשה בהכנסות: אל על
(צילום: יאיר שגיא)
בראיון לאולפן ynet הזהיר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, מהגדלת הגירעון וממיתון. "אם המדינה לא תסייע לחברות התעופה - הגרעון של המדינה יגדל, המשק עלול להיקלע למיתון והשפעות הרוחב של האירוע הזה יהיו הרבה יותר גדולות ממה שאנשים מסוגלים לדמיין לעצמם", אמר סירקיס.
ומה בנוגע לפיצויים? שר התיירות יריב לוין אמר באולפן ynet כי בממשלה כבר עוסקים ב'יום שאחרי' בניסיון למצוא דרכים לשיקום הענף שחווה, כאמור, פגיעה אנושה כתוצאה מהמשבר המתמשך. באשר לחברות התעופה הישראליות, הודה לוין כי "אין בכלל ספק שאין לחברות הללו יכולת לשרוד במצב הקיים - זו לא רק העובדה שמתבטלות טיסות, אלא גם זה שאין הזמנות עתידיות ולכן אין תזרים מזומנים. בדיוק מסיבה זו קיבלנו החלטה להעניק סיוע תזרימי לשלוש חברות התעופה הישראליות".