שלוש שנים נעדר שברולט טראקס מאולם התצוגה המקומי. שנים בהן הותיר הדגם המצליח את הבמה למתחריו, ונטרל את היבואנית מאחד מכוכביה. והנה הוא חוזר, גם הפעם כרכב הפנאי הקטן ביותר של היצרנית. אבל בשונה מקודמו, הוא פרי פיתוח עצמאי ובלעדי של שברולט. והוא גם אינו משווק באירופה כלל, אלא פונה לשוק האמריקאי ומשווק – איך לא – גם בסין תחת שם שונה.
4 צפייה בגלריה
שברולט טראקס
שברולט טראקס
(צילום: ניר בן זקן)
כך או אחרת, הוא דגם סופר חשוב עבור היבואנית המשוועת למצוא עצמה שוב עם דגם תחרותי בקטגוריית ליבה, זו שמוצפת במתחרים מבוססים ובעלי שם כמו קיה סלטוס, סוזוקי S-קרוס, צ'רי FX ומאזדה CX-30, רשימה חלקית.
סיכום: שלא במפתיע, עשר השנים שחלפו מאז הוצג הדור הקודם עשו רק טוב לשם טראקס, הטוב כיום משמעותית מקודמו. הוא נראה טוב מאוד, מרווח למדי ומתאים יותר לשימוש משפחתי, כשהוא נעזר במנוע לא רע וביצועים ראויים. עד כאן רק מחמאות.
אלא שאיכות הביצוע לוקה בחסר. תא הנוסעים סובל מחומרים פשוטים וזולים למגע ומראה, כיול המתלים פוגע בנוחות הנסיעה, התאמת תיבת ההילוכים האוטומטית למנוע אינה מוצלחת והיכולת הדינמית רחוקה מלשכנע. הוסיפו לכך תג מחיר שמציב אותו בקרבה מאיימת לא רק למתחרים חזקים אלא אפילו לכוכבים דוגמת סיאט אטקה, טויוטה C-HR ותקבלו מתכון לחיים כלל לא פשוטים. בוודאי פחות נוחים מקודמו הנחות ממנו.
איך נראה: לפחות מבחינת מראה אין לו ממה לחשוש. הטראקס חוזר כשהוא אחד הדגמים הנאים בסביבה, עם חזית אגרסיבית וצללית נמוכה-דינמית, יחד עם כל האיפור הקרבי המקובל בעולמות הפנאי שכולל מגנים שחורים סביב המרכב ופסי גגון.
4 צפייה בגלריה
שברולט טראקס
שברולט טראקס
(צילום: ניר בן זקן)
במבט ראשון, גם סביבת הנהג מרשימה ועדכנית, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("8) ומסך מגע גדול ("11) המופנה לכיוון הנהג, שניהם איכותיים. יחד עם הקפדה יתרה על גווני ריפוד ודיפון הצליחה שברולט לייצר סביבה מקורית ונאה מאוד.
אבל היא אינה צולחת בהצלחה את מבחן המגע, שכן איכות החומרים נמוכה מהמקובל, בין היתר עם פלסטיק מחוספס וקשיח על הדלתות, מושב נהג לא נוח במיוחד וחסר תמיכה, ומושב נוסע נמוך מדי וללא כיוון גובה. כמקובל בתוצרת אמריקאית, מראות הצד קטנות מדי ואחראיות לשטח מת.
רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה וכוללת ריפוד דמוי-עור עם חימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם עם הנעה מרחוק, חלון שמש ומשטח טעינה אלחוטי. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב והתרעת שטח מת.
4 צפייה בגלריה
שברולט טראקס
שברולט טראקס
(צילום: ניר בן זקן)
הוא כן גדול משמעותית מהטראקס הקודם. ארוך ב-28 ס"מ (454 ס"מ), רחב ב-5 ס"מ (182 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-14.5 ס"מ (270 ס"מ) ונמוך ממנו ב-11 ס"מ (157 ס"מ). והמשמעות היא כי הנוסעים מאחור נהנים לא רק מרצפה שטוחה, אלא זוכים גם להרבה יותר מרחב לרגליים. אבל שוב, המושב עצמו אינו נוח, הראות מאחור מוגבלת עקב חלונות קטנים, אין משענת ראש ליושב במרכז וגרוע מכך, אין פתחי מיזוג נפרדים. והפלסטיקה הפשוטה-זולה שפגשנו מלפנים, בולטת עוד יותר לרעה מאחור
.לתא המטען נפח ראוי שנאמד ב-725 ליטר לפי שברולט. נראה מרשים על דף הנתונים באולם התצוגה, אבל זהו נתון בתקן אמריקאי (SAE), השונה מזה המקובל לדגמי הקטגוריה הנמדדים בתקן האירופאי (VDA) שמוגבל (בצדק) לגובה המדף.
איך נוסע: תשכחו מהמוצא האמריקאי. בחרטום יש מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, עם 139 כ"ס, תיבת שישה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. שברולט מציינת נתון זינוק ל-97 קמ"ש (60 מייל-שעה) ב-8.6 שניות, והזינוק בפועל אכן נחוש. אבל בעליות ארוכות או במהירויות שיוט גבוהות תחושת המאמץ ניכרת.
בין היתר משום שתיבת ההילוכים מגיבה בהססנות להורדת הילוך בלחיצה מלאה על מצערת. תפעול ידני מתבצע באמצעות מתג קטן על בורר ההילוכים, אך הוא לא מאפשר שליטה מלאה. עניין מוזר - תצוגת ההילוך הנבחר על גבי לוח המחוונים משתנה לעיתים, מבלי שההילוך עצמו יוחלף.
גם כאן יש צליל מוכר של מנועי שלושה צילינדרים פחות מאוזנים בבסיסם, אבל הוא נמוך מהמקובל ופעולת המנוע כמעט נטולת רעידות. צריכת הדלק? יותר ממה שהייתם מצפים ממנוע קטן והתנהלות נינוחה כמו במבחן שערכנו - 10.8 ק"מ לליטר.
4 צפייה בגלריה
שברולט טראקס
שברולט טראקס
(צילום: ניר בן זקן)
כמקובל בתוצרת אמריקה, המאמינה עדיין ברכות מתלים, כיול המתלים אינו טוב. הוא רך מדי ומתקשה להתמודד עם סלילה מקומית, ללא ריסון מספק ולכן מייצר נוחות נסיעה בינונית בלבד, כזו שמעייפת לאורך זמן. באופן טבעי, רכות זו פוגעת גם ביכולת הדינמית והמרכב רוכן על קצותיו ופינותיו תחת עומס. הוסיפו לכך הגה נטול תחושה ודוושת בלם 'נקודתית' מדי, ותקבלו רכב שאינו מעורר ביטחון רב בנהג.
  • מנוע: 3 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.2 ליטר
  • הספק: 139 כ"ס ב-5,000 סל"ד
  • מומנט: 22.4 קג"מ ב-2,500 סל"ד
  • תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 453.7 ס"מ
  • רוחב: 182.3 ס"מ
  • גובה: 156.7 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 270 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,357 ק"ג
  • נפח תא מטען: 725 ליטר
  • זינוק ל-97 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.6 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.5 ק"מ לליטר, 169 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 155 אלף שקל (151 אלף שקל)