בקצרה:
  • סמארט חושפת דגם ראשון מזה שמונה שנים
  • תהיה גדולה משמעותית מדגמי המותג המוכרים
  • הפלטפורמה של ג'ילי, העיצוב של מרצדס
עיצוב גרמני, הנדסה סינית: סמארט 1# הוא דגם חדש ראשון למותג המקורי בשמונה השנים האחרונות, שלא הציג דבר בעל משמעות מאז הוצג הדור העדכני של הפור-טו הדו-מושבית והפור-פור הארבע-מושבית. כאשר תגיע לאולמות תצוגה אירופאיים בשנה הבאה, היא תתמודד מול קומפקטיות מקומיות דוגמת פולקסווגן ID3 ורנו מגאן E. בישראל לא ברור מתי תשווק, אם בכלל.
כעת, תחת בעלות משותפת בין דיימלר (מרצדס) לג'ילי הסינית, חושפת סמארט את ה-#1, דגם חדש שישווק רק עם הנעה חשמלית נקייה מזיהום, על בסיס פלטפורמה ייעודית המכונה SEA (ר"ת Sustainable Experience Architecture) בה משתמשות גם זיקר 1 ולוטוס אלטרה, ובעתיד יהווה בסיס לדגמים נוספים תחת שליטת הקונצרן הסיני - לרבות וולוו.
בעוד על ההנדסה אחראית ג'ילי, על העיצוב מופקדת מרצדס ובהתאם הוא שומר על דמיון לקונספט שהוצג בתערוכת מינכן לפני כחצי שנה, כולל אלמנטים של רכבי פנאי דוגמת פסי הגנה מפלסטיק שחור סביב למרכב וצמד פסי גגון.
יחידות תאורה מלפנים ומאחור נמתחות לרוחב החזית והאחוריים מסייעים ליצירת אשליית רוחב, בעוד ידיות פתיחת דלתות מוסלקות וחלונות נטולי מסגרת, חישוקים ייעודיים ופתחי אוורור נפתחים ונסגרים חשמלית אמורים לסייע בהפחתת מקדם הגרר (0.29).
כבר לא קטנה: ה-1# גדולה משמעותית מדגמים קודמים של סמארט. בהשוואה למרצדס EQA למשל היא קצרה רק ב-19 ס"מ (427 ס"מ), בעוד בסיס הגלגלים שלה אפילו ארוך ב-2 ס"מ (275 ס"מ). הבסיס הייעודי להנעה חשמלית אמור להעניק מרחב פנים טוב מרכב הפנאי הקטן של מרצדס, המבוסס על פלטפורמה מוסבת של ה-GLA.
המושב האחורי מציע מקום לשלושה, דגם ראשון של המותג שמאפשר מקום לחמישה. יש תא קדמי קטן לאחסון כבל טעינה ותא אחורי עם נפח משתנה בהתאם להסטת המושב האחורי (273 עד 411 ליטר). סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי צר ("9.2) ותצוגת נתונים עלית ("10), בעוד מסך מגע ענק ("12.8) שולט במערכות. כן משולבות מערכות בטיחות מתקדמות, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
המנוע החשמלי מפיק 272 כ"ס ומחובר ישירות לגלגלים האחוריים. נתוני זינוק ל-100 קמ"ש טרם פורסמו, אך המהירות המרבית תעמוד על 180 קמ"ש. מצברי 66 קוט"ש מקנים טווח נסיעה של 440 ק"מ עם אפשרות טעינה מהירה (150DC) מ-10% ל-80% בחצי שעה.
מה אנחנו חושבים: מאז הושקה על-ידי מרצדס בסוף שנות ה-90 ונתפסה כמהפכה אמיתית בתעשיית הרכב, סמארט לא משכנעת. היא הצליחה אמנם לבסס עצמה כמכונית עירונית אירופאית אופנתית, אבל מבחינה מסחרית היא מאכזבת כבר שנים ארוכות. על הנייר לפחות, ה-1# מציעה תמהיל מוכן להצלחה. מראה של רכב פנאי, תא נוסעים גדול ומודרני ופלטפורמה חשמלית מודרנית עם ביצועים שצפויים להיות טובים וטווח נסיעה ראוי. מה הרלוונטיות עבור השוק המקומי? לא באמת קיימת לצערנו, לפחות בינתיים.