בחודש שעבר נחת בישראל טימו גטסונידאס ההולנדי, נכדו של ממציא מצלמת המהירות מוריס גטסונידאס. הוא לא הגיע ארצה על חשבונו כדי לבקר במקומות הקדושים, ליהנות מחוף הים המקומי ולהחליף 25 מעלות ושמש ב-14 מעלות וגשם בעיר מגוריו, אמסטרדם. אזרחי ישראל הם אלה שמימנו את בואו ושהייתו על ידי ממשלת ישראל, כולל טיסות ומלון לשלושה שבועות בעלות מוערכת של מאות אלפי שקלים. הסיבה: גאטסונידאס הוא כיום המדען הראשי של חברת גאטסו, יצרנית מצלמות המהירות הנייחות של משטרת ישראל, והוא כאן כדי שיופיע כעד מומחה בניסיון לשכנע את בית המשפט באמינות מכשיר האכיפה השנוי במחלוקת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)

מכה אחר מכה למשטרה

במשטרת ישראל ובעיקר באגף התנועה שלה, לא מחבבים כישלונות בבתי משפט. ובכל זאת נאלצו שם להתמודד עם מבוכה גדולה כאשר בספטמבר 2018 קבע שופט בית המשפט המחוזי בעכו, בפסק דין תקדימי, כי המשטרה לא הוכיחה את אמינות מצלמות המהירות, וזיכה 21 נהגים שכתבי האישום נגדם על נהיגה במהירות מופרזת, אוחדו למשפט אחד. את המשפט ניהלו אז עורכי הדין תומר גונן, יוסי יעקובי, כפיר דור וערן בר-אור
וזו לא הייתה המבוכה הראשונה למשרד לביטחון פנים. עוד לפני הפסיקה ובעקבות גילויים חמורים בדיונים, הורה המשנה לפרקליט המדינה למשטרה להקפיא לאלתר את השימוש במצלמות. זאת בעקבות עדותו של אילן כרמית, אז מ"מ מנכ"ל מכון התקנים, שעדותו כי השתתף בניסויי אמינות של המערכת עבור המשטרה, התגלתה כעדות שקר. המשטרה ניסתה להילחם בכך וטענה כי ביצעה בארץ ניסוי באמצעות אנשי הטכניון שהוכיח את אמינות המצלמות ושבה להשתמש בהן, אלא שהמשטרה והטכניון מסרבים להציג את פרטי הניסוי, שנערך ללא גורמי בקרה חיצוניים.
ויש עוד. בעקבות המשפט הודחה מתפקידה ניצב משנה שרית פיליפסון, ראש מחלקת תביעות תעבורה במשטרה, לאחר שהתגלה כי ניסתה להסתיר את עדות השקר של כרמית. השופט בדימוס דוד רוזן, נציב הביקורת על הפרקליטות, המליץ להעמידה לדין על כך. זה לא מנע ממנה מהקצינה ששיקרה לזכות אשתקד בקידום, לתפקיד בכיר במנהלת הקורונה.
2 צפייה בגלריה
שרית פיליפסון - למרות השקרים, קידום
שרית פיליפסון - למרות השקרים, קידום
שרית פיליפסון - למרות השקרים, קידום
(צילום: משטרת ישראל)
בעקבות הפסיקה בעכו - עליה נמנעה המשטרה מלערער מחשש שתוכר כתקדים משפטי מחייב - החלו חלק משופטי התעבודה לזכות נהגים. המשטרה הקטינה את כמות הדו"חות המחייבים הזמנה לבית משפט, והתרכזה בכאלה המציעים ברירת קנס, בתקווה שפחות נהגים יבקשו להישפט ויעלו בדיון שוב את שאלת אמינות המצלמות. במקביל יזמה המשטרה משפטי אמינות חדשים, בתקווה לפסיקה שונה.
לגטסונידאס זה לא רע. ההולנדי זוכה לפינוקים על חשבון מדינת ישראל ונהנה ללא ספק ממזג האוויר הנוח. אז הוא נוסע מדי פעם לבתי משפט בבאר שבע, אשדוד וחיפה, אבל לבטח לא סובל מדי.

מחפשים פגמים? נקטין את התמונה

אבל למשטרה יש עוד קלפים בשרוול. בחודשים האחרונים החליטו במשטרה לשנות את מבנה הדו"חות שמנפיקה מערכת א3 (מצלמות המהירות הדיגיטליות) לנהגים. השינוי העיקרי היה הקטנה בחצי של תמונת הרכב המצולם. מגודל של 7 על 10 ס"מ, ל-3.3 על 6.5 ס"מ. ולא מדובר בחיסכון חלילה. הקטנת התמונה מקשה על זיהוי פרטים מתוכה שעשויים להביא לזיכוי נהג, למשל להעיד על נוכחות כלי רכב אחרים בסמוך המשבשים את הקריאה או פגמים אחרים. שלא במפתיע, במשרד לביטחון פנים סירבו להגיב לנושא.
מהמשטרה נמסר כי "תצורת הדו"ח שונתה בתחילת השנה על מנת להנגיש לאזרח דו"ח המכיל את כל פרטי העבירה בצורה ברורה. בשל האמור היה צורך להקטין את התמונה מבלי לפגוע בזכויות המשפטיות של מקבל הדו"ח. זכות העיון בתמונות מתאפשרת גם באמצעות שליחתן למייל של מקבל הדו"ח והחל מיום 01.09.21 ניתן לעיין בהן באזור האישי במרכז לגביית קנסות".