בקצרה:
  • ה-ID Buzz הוא יורש חשמלי לטרנספורטר המיתולוגי
  • על בסיס פלטפורמה ייעודית עם מראה נהדר
  • השקה בעוד שבועיים. הגעה ארצה? אין החלטה
ואן חשמלי: לפני 21 שנים, לא פחות, הפתיעה פולקסווגן את עולם הרכב עם מכונית תצוגה מקסימה, מעין הומאז' מושך עין לאחד הדגמים הקלאסיים בהיסטוריה המוטורית - המיקרובס, מחווה נהדרת למיניבוס-טרנספוטר הראשון משנות ה-50-60 שהתבסס בעצמו על החיפושית. האב-טיפוס הוצג שלא במקרה בתערוכת דטרויט בצפון אמריקה, המקום בו אב-סבו של הטרנספורטר המוכר היה להיט אדיר. לא בדטרויט המתועשת והאפורה תדיר אלא בקליפורניה שטופת השמש, עם גלשנים על הגג, ג'וינטים בקבינה והמון צבע של ילדי הפרחים.
השנים חלפו, מכוניות תצוגה נוספות על בסיס זה הוצגו, והגענו ל-2017, עם חשיפת קונספט חדש - שוב, בתערוכת דטרויט - ליורש טרנספורטר. הפעם, כמובן חשמלי. חמש שנים מאוחר יותר, כבר לא בדטרויט, חושפת פולקסווגן פרטים ראשונים על גרסת ייצור סופי, שבועיים לפני השקה רשמית. הכירו, ID Buzz חשמלי, על בסיס פלטפורמת MEB ייעודית לרכב חשמלי שמשמשת בין היתר גם את סקודה אניאק ואודי Q4 e-tron. כמובן, עם מראה מזוהה.
בשלב ראשון הוא יוצע בתצורת ואן עם שלושה מושבים מלפנים וחלק אחורי להובלת סחורות, או עם מקום לחמישה נוסעים. בשני המקרים עם צמד דלתות אחוריות הנפתחות על מסילה. בהשוואה לטרנספורטר T6 המשווק כיום, בסיס הגלגלים דומה (299 ס"מ) אך הוא רחב ב-8 ס"מ (198.5) קצר ב-19 ס"מ (471 ס"מ) ויציע לדברי היצרנית נפח תא הנוסעים-מטען דומה (עד 3.9 קוב), לצד אפשרות נסיעה נוחה יותר בערים צפופות.
חוזר להנעה אחורית: הפלטפורמה החשמלית מאפשרת לרכב המסחרי לחזור להנעה אחורית, כשלושה עשורים לאחר שזנח אותה בטרנספורטר T4. אחד מהיתרונות של מערכת הנעה זו הוא קוטר סיבוב צנוע של 11 מטרים בלבד, 90 ס"מ פחות מ-T6 ודומה לזה של פולקסווגן גולף קומקפטית וקטנה משמעותית.
בשלב ראשון הוא יונע על-ידי מנוע חשמלי בודד עם 204 כ"ס, אבל סביר להניח שבעתיד יוצעו גם גרסאות הנעה כפולה עם מנוע נוסף מלפנים. מצברי 82 קוט"ש אמורים לאפשר טווח נסיעה רשמי-תיאורטי של כ-400 ק"מ. פולקסווגן תאפשר טעינה מהירה, אבל עוד לא פרסמה נתונים על הספק המערכת ועל משך הזמן לטעינה מ-10% ל-80%.
מה אנחנו חושבים: פולקסווגן משקיעה משאבים אדירים בהצגת דגמים חשמליים, במגוון תצורות ולמגוון ייעודים. גם בדגמים שלה-עצמה, וגם בחטיבות השונות הנמצאות בשליטתה - אודי, סיאט וסקודה. אז נכון, היא לא תהיה ראשונה בשוק האירופאי עם מסחרית חשמלית, שכן סיטרואן, אופל וטויוטה הקדימו אותה. אבל היא תהיה ראשונה עם רכב מסחרי על בסיס פלטפורמה ייעודית שאינה הסבה לדגם קיים. היתרונות ההנדסיים משמעותיים, וגם אלה הדינמיים. ועוד לא אמרנו כלום על המראה הנהדר.
באירופה אפשר להניח בוודאות כי הוא צפוי להפוך ללהיט ואם וכאשר יגיע לקליפורניה, הוא עשוי לאתגר כל מותג אחר שכן הוא נושא מטען היסטורי שערכו מבחינה תדמיתית ושיווקית אדיר. כל זה כמובן לא נוגע לשוק הישראלי. באופן חסר תקדים, אף לא אחד מהדגמים החשמליים של מותג פולקסווגן, שעושה כל שביכולתו - ומשקיע הון עתק - כדי להפוך לשחקן חשמלי בולט, לא עשה עליה. וגם במקרה של המסחרי החשמלי עוד לא ברור אם ומתי זה יקרה. חבל.