לך ספר לסבתא. הבוקר היה יום ה"עבודה" הראשון בסגר השלישי המשודרג ועשרות מחסומי משטרה נפרסו ברחבי הארץ משעות הבוקר - מה שגם גרם ללא מעט פקקי תנועה. סגן-ניצב אסי אהרוני מדוברות משטרת ישראל אמר לאולפן ynet: "אנחנו מזהים ירידה בנפחי התנועה, בסדר גודל של בין 40-30 אחוז פחות מימי ראשון רגילים".
במטרה להפחית את עומסי התנועה הודיעה המשטרה על הצבת 25 מחסומי בוקר בין השעות 9:00- 15:30 ולאחר מכן יוסרו וייפרסו בשנית בשעה 18:00 לערך ועד הלילה, הכול במטרה לאפשר הגעה מהירה של נהגים למקומות עבודה חיוניים ושהותרו לפעול ובחזרה לביתם. שוטרים בניידות ובאופנועים ימשיכו לסייר ללא קשר לפריסת המחסומים. "במחסומים אנחנו מגלים שכולם 'סועדים את הסבים והסבתות' - אבל כשבודקים במסוף מתברר שהסבתא נפטרה לפני כמה שנים", אמר אהרוני.
2 צפייה בגלריה
מחסום גלילות
מחסום גלילות
מחסום גלילות
(צילום: AFP)
זינוק במספר החולים קשה ועלייה במספר המתים. מספר חולי הקורונה שמצבם קשה שבר היום שיא נוסף - ועומד כעת על 1,029 (נכון לשעת כתיבת הידיעה). מדובר בכמעט 300 חולים יותר מהמספר שהיה בתחילת החודש. בסוף השבוע נפטרו 62 איש מקורונה - 42 ביום שישי ו-17 ביום שבת. לשם השוואה - בכל חודש יוני נפטרו 40 חולי קורונה בישראל. מאז פרוץ המגפה נפטרו 3,651 ישראלים.
הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' אש, ערך תדרוך בו אמר כי "הגרף מתעקם קצת, יש סיבה לאופטימיות. אני מקווה שנוכל לראות סימנים לירידה בחולים הקשים כבר בימים הקרובים. אש ציין כי לפחות 10% מהחולים החדשים נדבקו במוטציות. "רוצים שהמספר היומי של מחוסנים יגיע ל-200 אלף".

ואילו שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים היום הערכת מצב עם בכירי משרדו על המשך מבצע "חוזרים לחיים" של משרד הבריאות. לפי משרד הבריאות, יותר מ-72% מבני ה-60 ומעלה כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון. אתמול בערב החל מבצע הסבב השני של מנות החיסון של מי שחוסנו ראשונים לפני 3 שבועות - ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין. ראש הממשלה סיפר על הגעת משלוחי החיסונים לישראל: "בשיחה ה-17 שלי עם ידידי מנכ"ל פייזר סיכמנו על משלוח ענק של חיסונים לישראל, מה שיאפשר לנו לחסן את כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 תוך חודשיים - מקסימום עד מרץ".
לקריאה נוספת
מפקד סיירת גולני הותקף. סא"ל איוב כיוף הותקף בעת פינוי ציר במהלך הפגנה על מות אהוביה סנדק ליד קדומים שבשומרון. לפי צה"ל, מפגין יהודי הכה את מפקד הסיירת באגרופים. הקצין וחייליו עיכבו את התוקף עד להגעת כוח משטרה למקום שעצרה אותו וחשודים נוספים בהפרת הסדר האלימה.
בהפגנה שהתקיימה אמש סמוך ליישוב חסמו מתנחלים את ציר התנועה לכלי רכב. לאחר שנוצר עומס תנועה במקום הכוח הצבאי פנה למפגינים והורה להם לפנות את הציר. משסירבו, פעלו הכוחות לפינוי המפגינים לצידי הכביש.
החשוד, בן 45, עורך דין ואב לעשרה, סיפר ל-ynet: "הגעתי להפגין יחד עם הילדים שלי. עמדתי בצד ועישנתי סיגריה. היו כמה חבר'ה שחסמו את הכביש, וראיתי את הקצין שלא ידעתי מיהו מרים אחת הנערות בידיים. אמרתי לו 'אל תרים את הילדה ככה' והזזתי לו את היד ממנה, ואז הוא דחף אותי וקפצו עליי חמישה חיילים".
גורם צבאי מסר כי הטענות על נגיעות מיניות מצד הכוחות כלפי המפגינות שקריות ומשוללות כל יסוד.הכוחות פעלו כנדרש לפינוי המפגינים מהציר לאחר שאלו סירבו להתפנות מהציר החסום, וביצעו את משימתם על פי הנהלים. צה"ל מגנה ומוקיע בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה.
לקריאה נוספת

בימים הקרובים מזג האוויר ימשיך להיות אביבי ויבש, וביום שלישי הטמפרטורה בחוף צפויה לעבור את ה-26 מעלות. גם ברביעי יהיה חם אך בלילה שבין רביעי לחמישי יחל שינוי - הרוח תתחזק וגשם מקומי יירד בצפון ובחוף. ביום חמישי יהיה גשום בצפון ובהדרגה הגשם יתפשט למרכז. בשישי יירד גשם מוקדם בבוקר והוא ייפסק מהר - כך שלא צפוי גשם בשבת.
תקופת פריחת הקלישאות המזיקות. המגפה שנגרמה עקב התרבות הנגיף גרמה כבר בשלבים המוקדמים להתרבות חדשות כוזבות מחד גיסא, וקלישאות מאידך. ריבוי מידע, כוזב בעיקר, נקרא על ידי ארגון הבריאות העולמי, אינפודמיה. השתכנעתי שישנה גם קלישאדמיה.
סגר קצר ויעיל. ביטוי מטעה, כי אין סגר יעיל כל זמן שלא ממגרים את התפשטות המגפה במוקדי התפרצות, בהם אחוז הבדיקות החיוביות עולה על 5%. לזה יידרש זמן רב. הנזק שנגרם הוא שאנשים לא מתאימים את אורח חייהם, לרבות עסקיהם, לתקופה ארוכה ורק עומדים וסופרים את הימים.
בתי החולים על סף קריסה. מי יחליט איפה נמצא סף זה? גם לפני המגפה, בתי החולים שלנו היו במצב קשה עקב מחסור במיטות אשפוז ובצוותים רפואיים. כל עומס נוסף פוגע בזמינות ובאיכות הטיפול הרפואי. מדובר בתהליך שאין בו נקודת שבירה או "סף קריסה".
המגפה תצא מכלל שליטה. על איזה שליטה מדובר? כשמספר המאומתים החדשים ביום קופץ מ-2,000 ל-5,000 ולאחר מכן ל-8,000, זאת במהלך מספר ימים, על איזה שליטה אפשר לדבר? אנו מזמן כבר לא שם.
לנצח את הנגיף. כל השוואה למלחמה מפספסת את העיקר וחוטאת לאמת. אנו למודי מלחמות ומיד עולה בדמיוננו שצריך להגיע למצב של הכרעת האויב, שהוא ירים ידיים, יחתום על הסכם כניעה או לפחות, על הפסקת אש. הנגיף לא "מתכנן" לעשות לא את זה ולא את זה.
חזרה לשגרה. שמענו את זה כל כך הרבה פעמים עד כדי מיאוס. אבל, אנשים אוהבים לחיות באשליות. צריכים להסתגל לעולם החדש, שלא יהיה כמו בדצמבר 2019. ככל שנקדים ונלמד לעשות זאת, נצליח יותר.
בעולם מודאגים מאוד מהמוטציה הדרום אפריקנית לנגיף הקורונה, למרות ההרגעה של חברת פייזר, לפיה החיסון יעיל גם למוטציה הזו. אתמול דיווח משרד הבריאות על ארבעה נדבקים ראשונים במוטציה, אחד מהם אדם שחזר מדרום אפריקה והיתר אנשים שהיו במגע עם אדם שחזר משם. בדרום אפריקה אובחנו עד כה למעלה מ-1.2 מיליון נדבקים. מספר המתים עומד על יותר מ-32,800. הגל המשמעותי הראשון במדינה הכה מחודש יוני ועד אוגוסט – אז מספר הנדבקים היומי בשיא עמד על 14 אלף.
לאחר נתונים נמוכים יותר בחודשים האחרונים, מאז תחילת דצמבר החל מספר הנדבקים היומי לזנק באופן מדאיג. השיא נרשם ביום שישי האחרון אז אובחנו במדינה כמעט 22 אלף נדבקים. מספרים דומים נרשמו גם בעוד כמה ימים בשבוע שעבר.
כמו כן חל זינוק במספר המתים במדינה. עד סוף נובמבר גבה נגיף הקורונה את חייהם של קרוב ל-22 אלף בני אדם במדינה וב-40 הימים האחרונים נרשמו קרוב ל-11 אלף מקרי מוות מקורונה. אגב, יותר ממחצית מהנדבקים בקורונה ביבשת אפריקה מתגוררים בשתי מדינות - דרום אפריקה ומרוקו, שם אובחנו למעלה מ-450 אלף נדבקים מאז פרוץ המגפה.
דרכון ירוק. למה? עם תחילת מתן המנה השנייה של חיסון הקורונה, מתגברים גם הדיבורים על הדרכון הירוק שיינתן למחוסנים. את הדרכון הירוק יקבל מי שהתחסן, שבוע אחרי המנה השנייה של החיסון. הוא יאפשר למי שחוסן להימנע מבידוד אחרי מגע עם חולה מאומת, וגם בחזרה מחוץ לארץ. עדיין לא ידועות כל ההטבות שיינתנו למי שיחוסן, או אם הוא יקבל הכרה גם בחו"ל.
דעה לא פופולרית של כתבת הדיגיטל שלנו הגר בוחבוט: מחיקת הטוויטר של טראמפ היא טעות איומה.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטוויטר
דונלד טראמפ וטוויטר
דונלד טראמפ וטוויטר
(צילום: MCT, Shutterstock)
מהאוהד שהולך ברגל 64 קילומטרים לכל משחק בית עד זה שהחליף מועדון בגלל בנו המת. קבלו את האוהדים הכי מטורפים בעולם.
דוכן שווארמה על שם סטאלין נפתח ביום שישי במוסקבה - ונסגר אחרי יום אחד בלבד. "חשבתי שיהיה קצת באזז", אמר הבעלים, וסיפר שהרשויות הפעילו עליו לחץ אדיר לסגור.
והאם כרטיס הגרלה הוא מוצר חיוני? יו"ר מפעל הפיס: "החלטנו למכור, עושים מצווה פעמיים".
כיוון שהטרנד האחרון הוא לפרגן לכאן 11 - אין לי אלא להצטרף לשבחים הרבים והפעם על "סיפורים מהכורסא".
הז'אנר דומה ל"סליחה על השאלה" הנהדרת. כל פרק עוסק בתחום אחר - צבא, טכנולוגיה, הורים וילדים בריאות ועוד. שואלים שאלת בתחום תוך הצגת קטעי ארכיון (בוקר טוב תאגיד יקר באמת כדאי שתשתמשו בארכיון המטורף שלכם) ובדרנים שלאו דווקא חיכיתם לראות בתוכנית משיבים על השאלות.
בין העונים - קטורזה, רשף לוי, גורי אלפי, טל פרידמן, שלמה בר-אבא, ליטל שוורץ, דב נבון, תם יער וגיתית פישר. הם קורעים, רובם אותנטיים להחריד והם תמיד גורמים לי לחשוב מה אני הייתי עונה.
ומעל כולם יש דב נבון אחד, יחיד ומיוחד שרק פותח את הפה - ואי אפשר להפסיק לצחוק.