שלושה אחים מתו משאיפת עשן בשריפה בנגב. אבראר אבו סבית בת השנה, אחיה חאלד בן השלוש ואחותם הגדולה לילא, בת ארבע, הובאו הבוקר למרפאה בחורה שבנגב לאחר ששאפו עשן. הם פונו במצב אנוש ותוך פעולות החייאה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם נקבע מותם. גם הוריהם הגיעו לבית החולים.
המשפחה סיפרה כי הילדים הלכו לישון מעט אחרי 21:00. בבוקר האמא רצה לדוד של הילדים וסיפרה שאש משתוללת בחדרם, ושהם כלואים בפנים. לדברי בני המשפחה, לקח 10 דקות עד לחילוצם. הילדים נחנקו כפי הנראה, ייתכן בעת שישנו. המועצה המקומית בחורה הכריזה על שלושה ימי אבל בעקבות האסון.
3 צפייה בגלריה
הנספים בשריפה: לילא, אבראר וחאלד אבו סבית
הנספים בשריפה: לילא, אבראר וחאלד אבו סבית
הנספים בשריפה: לילא, אבראר וחאלד אבו סבית
בשירותי הכיבוי הבהירו כי לא הוזעקו כלל למקום השריפה. רק לאחר שהתקבלה ההודעה ממד"א על פינויים של הילדים נשלח צוות חקירה למקום. נציב כבאות והצלה דדי שמחי ביקר בבית המשפחה ועדכן כי נשללה האפשרות שלפיה השריפה פרצה בגלל כשל חשמלי או שימוש בתנור חימום.
אסון הזפת והשאלות הפתוחות. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה כי מדובר ב"טרור סביבתי איראני", ובמשרד שבראשו היא עומדת פרסמו את מסלול המכלית שיצאה מאיראן לצד צילומי לוויין חדשים - אבל עדיין שאלות רבות הנוגעות לאסון זיהום הזפת נותרו פתוחות.
במסיבת עיתונאים הצביעה השרה על המכלית "אמרלד" כעל זו שגרמה לאסון. "זו מכלית בבעלות ובהפעלה לובית, שנשאה מטען באופן פיראטי מכיוון איראן לסוריה", אמרה. עם זאת, עד כה הראיות ש"אמרלד" היא זו שגרמה לזיהום הן ראיות נסיבתיות בלבד. המכלית כיבתה את המכשירים במהלך מסעה במזרח הים התיכון, אז - לפי המשרד להגנת הסביבה - העבירה בלב ים 750 אלף חביות נפט לספינה סורית, תחת דגל איראני. אבל ככל הנראה הסיבה שמערכת הזיהוי שלה הייתה כבויה היא עצם הברחת נפט מאיראן לסוריה, שעליה מוטלות סנקציות.
3 צפייה בגלריה
הנשיא ריבלין בביקור בהרצליה
הנשיא ריבלין בביקור בהרצליה
הנשיא ריבלין בביקור בהרצליה
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
אז האם מדובר בפיגוע מכוון? על פי אילנה קוריאל, כתבתנו לענייני סביבה, עד כה לפחות, אין לכך ראיות. השרה אמרה אמש כי "איראן מפעילה טרור לא רק על ידי ניסיון התחמשות בנשק גרעיני או על ידי ניסיון התבססות בגבולותינו. איראן מפעילה טרור גם על ידי פגיעה בסביבה". היום היא נשמעה קצת מסויגת, לא הזכירה את המילה "טרור", אך בכל זאת אמרה: "כל ההתנהלות של האונייה מכוונת. יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום".
אבל במערכת הביטחון - המוסד וצה"ל - הופתעו אמש מהטענות על פיגוע סביבתי, והם כלל לא היו מעורבים בחקירת אסון הזפת. גורמים ביטחוניים אמרו כי לא ידוע להם שאיראן עומדת מאחורי האירוע, ושמדובר בפיגוע אקולוגי. גם חוקרי האירוע בעצמם אמרו כי החשד שמדובר במעשה מכוון מסתמך על ראיות נסיבתיות בלבד.
לקריאה נוספת
הוארך מעצרו של ירין שרף, החשוד באונס בת 13 במלונית לנוער בסיכון. בית משפט השלום בתל אביב האריך בחמישה ימים נוספים את מעצרו של שרף, החשוד באונס בת 13 בשבוע שעבר. גם לדיון שנערך היום הגיעו בני משפחתה של הנערה. לפי החשד, שרף הכה וחנק את הנערה בחדרה במלונית, וניסה לשדל אותה לצרוך איתו סמים ואלכוהול. בחקירה התברר כי החשוד נשמע אומר לחבריו: "יהיה פה אילת 2". נציג המשטרה אמר בדיון: "חקרנו את הקורבן פעם נוספת ואספנו עוד עדויות שמחזקות את גרסתה". במשטרה סירבו להשיב אם בכוונתם לערוך עימות בין החשוד לבין הקורבן.
"יש לנו עדויות שהנערה סיפרה על האונס שעברה ביום הראשון לכמה מחבריה, שנחקרו על כך, אבל הם לא דיווחו על כך לאיש. רק אחרי המקרה השני החשוד נתפס מתחבא בתא השירותים בחדרה של הנערה, על ידי אחד המדריכים במקום", אמר נציג המשטרה. לדבריו, המדריך במלונית סיפר בחקירתו כי הבחין באינטראקציה שנוצרה בין החשוד לנערה והזהיר אותו: "מדובר בילדה קטנה שלא בגיל שלך ולא בשכל הישר שלך. אל תתקרב אליה".
שרף הפעיל דף ברשת טיקטוק שמונה יותר מ-10 אלפים עוקבים ופרסם שלל התבטאויות אלימות, פוגעניות ומחפיצות כלפי נשים. בעקבות פרשת החשד לאונס, נחסם חשבון הטיקטוק של שרף.
3 צפייה בגלריה
ירין שרף
ירין שרף
שרף
(צילום: מוטי קמחי)
לקריאה נוספת
כתבת סוף השבוע של ערוץ נדל"ן ב-ynet תעסוק בסיפורם של התל אביבים שעברו לגור בקראוונים בשדה דב הנטוש. בערוץ הסביבה נקבל הצצה למתקן ההתפלה הגדול בישראל. ובערוץ התרבות יהיה וידאו של ההופעה של עברי לידר בבלומפילד, הופעה ראשונה מאז הקורונה.
בסוף השבוע הטמפרטורות יעלו ויהיה נעים, נוח ואידאלי לטיולים. בתחילת השבוע הבא לא צפויים שינויים משמעותיים.
דיפלומטיית חיסונים. צריך לתת קרדיט לראש הממשלה, הוא לא היחיד שמקדם את האינטרסים של המדינה בראשה הוא עומד באמצעות תיווך ומכירת חיסונים. הזכרנו בעבר שמרוץ החיסונים דומה למרוץ לחלל. היום הוא מתרחב והולך ביתר שאת. בתיווך זה, מצד אחד נמצאות מרבית מדינות העולם, מצד שני אלה שרוצים לשווק ולהרוויח, גם כלכלית אבל בעיקר, להשיג הישגים דיפלומטיים לטווח הארוך. כשנשיא רוסיה הודיע על "ספוטניק" (לוויין ברוסית) עוד לא הסתיימו כל הניסויים בחיסון הרוסי וכבר היו ברוסיה כאלה שכיוונו לחלוש על רבע מהשוק העולמי של החיסונים נגד קורונה. 20 מדינות הביעו עניין ברכישת החיסון כבר באוגוסט, ביניהן ישראל. בפועל, אנו עדים לביקוש גדול לחיסוני פייזר ומודרנה. עיכוב תמוה בקבלת ההחלטות מצד הרשויות האירופאיות גרם לכך שמדינות באיחוד מחפשות מקור לאספקת חיסונים.
לאחרונה התפרסם שצ'כיה מבקשת לקבל חיסונים מישראל. לעומת זאת, הונגריה פנתה לענקית החיסונים החדשה – סין, שם עובדים קשה על ייצור חיסונים נגד קורונה שמבוססים על שיטות שידועות כבר שנים רבות – בעיקר, בצורת נגיף קורונה מומת. שימוש בשיטה זו לגבי המגפה החדשה עדיין מפחיד מדענים רבים. אבל, אם סין תמשיך ותצליח במאמציה הדיפלומטיים לשכנע את מנהיגי העולם לרכוש חיסונים אלה, יש סיכוי שגם בתחום זה הם יגברו על ארצות הברית ורוסיה. מדינות ענקיות, כמו אינדונזיה וברזיל, כבר מחסנות בחיסון הסיני "סינווק". גם צ'ילה, הפיליפינים, מקסיקו ואחרות. במקביל, "סינופארם" – חברה סינית אחרת, מייצרת שני סוגים של חיסונים על אותו בסיס, לרבות, בערש המגפה – ווהאן, ומוכרת לסרביה, הונגריה, פקיסטן, תורכיה, מצרים, מרוקו, ירדן ומדינות נוספות. כבר כתבנו שמנהיגי האמירויות התחסנו בחיסון זה לפני מעל לחודשיים.
בהתחשב בכך שעדיין חסרים פרסומים מדעיים על יעילות החיסון הסיני, לא ניתן להסביר תופעה זו רק על ידי נימוקים רפואיים. אמנם, החיסון הסיני זמין יותר מחיסונים שתוצאותיהם המדעיות זמינות ושקופות והוא גם נוח לשימוש מאחר שלשמירתו נדרש רק מקרר רגיל, יש לראות בקידומו הצלחה של הדיפלומטיה הסינית והשקעה בהשפעתה של סין לטווח הארוך.
חודשיים וחצי עברו מאז החל מבצע החיסונים בישראל ו-1,052,000 ישראלים, שאמורים לקבל את החיסון על פי הקריטריונים, לא התחסנו.
מהנתונים של משרד הבריאות עולה כי כ-4,850,000 ישראלים התחסנו במנת החיסון הראשונה וכ-3,750,000 קיבלו גם את הזריקה השנייה. קבוצת הגיל עם שיעור המתחסנים הגבוה ביותר היא 70 עד 79 – שם 94.9% קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-88.3% קיבלו גם את השנייה.
שיעור המתחסנים הנמוך ביותר הוא בקבוצת הגיל 20 עד 29 – שם 63.6% מהצעירים הישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-34.3% קיבלו גם את המנה השנייה. יש לציין כי כיוון שהוחלט לחסן צעירים רק בשלב מאוחר יותר – שיעור ההתחסנות בינתיים הוא נמוך יותר.
היישובים שבהם שיעור ההתחסנות במנה השנייה גבוה הם כוכב יאיר, סביון, עומר, חשמונאים ונופית. הערים שבהן שיעור ההתחסנות במנה השנייה גבוה הן: רעננה, רמת השרון, הרצליה, כפר סבא והוד השרון.
אבנר נתניהו. למה? כנראה בגלל הקמפיין שקיבלה בת הזוג שלו בשנתיים האחרונות, נוי בר. בר, המתגוררת עם נתניהו בהרצליה, דיגמנה בצילומים שמלות כלה של מעצבת האופנה ריקי דלאל. היא עשתה זאת בהתנדבות וללא כל תשלום כדי לעזור לעסק שלא פעל בשנה האחרונה, אך התנאי שלה היה שלא להתראיין לגופי התקשורת. זהו הקמפיין הראשון שלה, אך למרות זאת נמנע נתניהו מלהגיע לסט.
50 היפים והנכונים של Pplus. הרשימה הכי נחשקת של השנה נחשפת: אנשי הבידור הבולטים - שחקנים, זמרים, ספורטאים וכוכבי רשת - שהותירו חותם משמעותי. ובמקום הראשון - נועה קולר שמדברת על שנה גדולה, מרגשת ומטלטלת: "מתה מפחד אבל ממשיכה בתנועה".
החל מיום ראשון הקרוב המלונות יפעלו באופן מלא: כך זה יעבוד.
מדענים בארגנטינה מצאו מאובן של דינוזאור מקבוצת הדינוזאורים הענקיים, שחיו לפני כ-140 מיליון שנה – הטיטנוזאוריים.
ופודקאסט האקטואליה של ynet - "הכותרת" היום עם ד"ר רונן ברגמן על ממדי הקרע בין החברה החרדית לישראל החילונית.