בין מופרך להזוי: האשמות דרום אפריקה בהאג - ותשובת ישראל

האשמות חריפות נגד ישראל, חלקן מופרכות מבלי להציג ראיות - והתעלמות כמעט מוחלטת מהטבח שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. בדיון דרמטי בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הטיחה דרום אפריקה בישראל האשמות - ובראשן שצה"ל מבצע מעשים שאופיים "רצח עם" ברצועת עזה. התובעים הציגו ציטוטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, נשיא המדינה יצחק הרצוג וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי ש"קרא למחוק את הרצועה מעל פני האדמה".
הדרום אפריקנים היו הראשונים להציג את טענותיהם, מתוך מטרה להביא את בית הדין להוציא צווים שיורו לישראל לעצור את המלחמה. מחר, החל בשעה 11:00 (שעון ישראל) יציגו הנציגים הישראלים את טיעוני ההגנה בפני הרכב השופטים הבינלאומי. עוד לפני הגיב משרד החוץ למופע האבסורד בהאג. "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות", נכתב בתחילת ההודעה.
במשרד החוץ כינו את דרום אפריקה, "הזרוע המשפטית של חמאס", וטענו כי נציגיה הציגו "באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח 7 באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג'נוסייד".
1 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק ב האג הולנד
בית הדין לצדק ב האג הולנד
(צילום: AP Photo/Patrick Post)
לבלוג הערב המתעדכן של ynet - לחצו כאן

עוד יום קרב בצפון: לפחות 7 פגיעות במטח לקריית שמונה

מטחי ירי כבדים לאזור קריית שמונה משעות אחר הצהריים. לפחות 10 רקטות נורו לאזור לפי צה"ל, מתוכן נרשמו ככל הנראה 7 פגיעות. רקטה אחת פגעה בשטח בית ספר, אחרות פגעו בבתי מגורים, כך לפי העירייה. אזעקות נשמעו גם במטולה, תל חי ומרגליות. המשטרה מטפלת כעת בזירות הנפילה השונות, אין נפגעים אך נגרם נזק.
בעקבות מטחי הירי הכבדים לאזור, נרשמו הפסקות חשמל ביישובים הסמוכים, כולל מרגליות, מנרה ומשגב עם. איתן דוידי, יו"ר ועד מרגליות, אמר: "חזרנו לתקופת האבן. גלנט הבטיח שנחזיר את לבנון לתקופת האבן אבל בסוף אנחנו אלה שנשארים בלי חשמל".
ברקע הירי, הודיע דובר צה"ל על תקיפת שורה של מטרות חיזבאללה בשטח לבנון מוקדם יותר היום. התקיפות בוצעו באמצעות מטוסי קרב של חיל האוויר וירי ארטילרי. בין המטרות שהותקפו: מבנים צבאיים, עמדה צבאית ותשתיות טרור של חיזבאללה. בנוסף צה"ל תקף בירי ארטילרי מספר מרחבים בשטח לבנון. בהמשך זוהו כ-10 שיגורים שחצו משטח לבנון, שלושה מהם יורטו. כמו כן, זוהו מספר שיגורים במהלך היום לעבר שטח מדינת ישראל, צה"ל תקף את מקורות הירי.

כותרות נוספות מהיום

- רשת CNN פרסמה תיעוד ראשון מהמנהרה בחאן יונס שאיתר צה"ל, ובה הוחזקו חטופים. בתיעוד מהמקום נראים ה"תנאים הקשים" שעליהם דיבר אמש תת-אלוף דניאל הגרי - מסגרות ברזל, שנראות כמו מה שמרכיב כלובים. בכלובים כאלה, לדברי מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס, הוחזקו חטופים. הבוקר פרסם גם צה"ל תיעוד מהמנהרה, אך לא הזכיר הימצאות כלובים.
- הותר לפרסום: סוכל פיגוע שתכננו שני מחבלים תומכי דאעש ממזרח ירושלים נגד כוחות הביטחון. משטרת ישראל פרסמה תיעוד מיוחד ממצלמות הקסדה בעת המעצר: "יש פה עיתונים של דאעש, מחברות של דאעש וממצאים נוספים, הוראות איך מכינים מטענים, הכול רשום על דפים ומחברות".
- עשרות משפחות הגיעו לנירים, מול חאן יונס, מצוידות ברמקולים. הן קראו ליקיריהן, שמוחזקים בשבי כבר 97 ימים: "כל עם ישראל מאחוריכם. תחזיקו מעמד". לציון היום ה-100 בשבי: עשרות אמנים ישתתפו בעצרת למען החטופים.
- ארה"ב השתלטה אשתקד על מכלית שהפרה את הסנקציות והובילה נפט איראני, וטהרן איימה להגיב. היום הגיעה התגובה, כשחמושים מחיל הים של איראן השתלטו על אותה מכלית - שנשאה נפט מעיראק לטורקיה. החמושים כיסו את מצלמות האבטחה במכלית, שהחלה לעשות את דרכה לרפובליקה האיסלאמית.
- בג"ץ דחה את העתירה להפסקת כהונת נתניהו כראש ממשלה. בהחלטת בג"ץ נמסר כי העתירה נמחקה עקב "שינוי נסיבות", לאחר שהופסקה חקיקת המהפכה המשפטית בשל המלחמה. השופטים דחו את העתירה, ללא דיון בנושא: "הדיון מיצה את עצמו ואינו אקטואלי". העותרים: "מצרים שבג"ץ משתמש בכישלון ההפיכה המשטרית כסיבה למחיקת העתירה".
- וגם: זו רק ההתחלה - הגירעון עמד על 4.2% מהתוצר ב-2023, לפני רוב השפעות המלחמה.

פרשנויות ודעות היום

שתי מהמורות בתיאטרון הצביעות בהאג | ד"ר מתן גוטמן
אחרי שדרום אפריקה הציגה טענה להשמדת עם בעזה, יידרש הצוות הישראלי למענה לשתי סוגיות: להוכיח שאין כוונה מראש, ושמדובר בהגנה עצמית. לטור המלא
אני מרגיש את האשמה הרובצת עליכם, ומעריץ אתכם | הנשיא לשעבר, ראובן (רובי) ריבלין
אני רואה אתכם מפקדי צה"ל, מגיני ישראל, וכותב בתקווה שיקל במשהו על לבבכם הכבד: אני מעריץ את היכולת שלכם לקום משדה הקטל ולהמשיך לנוע. לטור המלא
שובן של מהומות הדת בחסות הכהניסטים וחב"ד | ד"ר רם פורמן
תקרית התפילין בגימנסיה הרצליה נולדה מההתנגדות המוצדקת למיסיונריות המופעלת על ילדים חילונים במרחב הציבורי. ואחר כך הם מתפייטים על אחדות. לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

רון ארד. יובל ארד, בתו של הנווט רון ארד שנפל בשבי בלבנון ב-1986 ונעדר מ-1988, קראה לממשלה "לקבל החלטות קשות" ולהיכנס למו"מ עם חמאס שיביא לשחרור כל החטופים. בפוסט יוצא דופן כתבה: "גם לנו אמרו ש'כולם חוזרים', גם לנו אמרו 'אנחנו עושים הכול'. גם לנו אמרו 'סבלנות'. גם אנחנו ספרנו ימים, וגם אנחנו התחננו לצלב האדום, וגם אנחנו טסנו לרחבי העולם להיפגש עם בכירים בינלאומיים כדי שיפעילו לחץ. לא רק שההיסטוריה חוזרת על עצמה מול העיניים שלי, נראה שמסרבים ללמוד מההיסטוריה, ואני לא יכולה לשאת את זה יותר".
פורסם לראשונה: 18:59, 11.01.24