ההחלטה של אילון מאסק להחזיר את דונלד טראמפ לפלטפורמה מהווה ניצחון תודעתי עבור נשיא ארה"ב לשעבר - אך מציבה בפניו דילמה לא פשוטה: האם לחזור אל הרשת החברתית הפופולרית ואל עשרות מיליוני עוקביו בשעה שהוא מנסה לשוב אל הבית הלבן, או לשמור אמונים ל-Truth Social, הרשת החברתית שהקים השנה ומתקשה לצבור תאוצה.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק ודונלד טראמפ
אילון מאסק ודונלד טראמפ
אילון מאסק ודונלד טראמפ
(צילום: AP, רויטרס)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

טראמפ הושעה לצמיתות מטוויטר, כאשר עוד הייתה חברה ציבורית, לאחר שתומכיו פרצו לבניין הקפיטול בוושינגטון בעקבות הפסדו בבחירות לג'ו ביידן. הלילה החליט מאסק להחזיר אותו לפלטפורמה, לאחר שיותר ממחצית מהמשתתפים בסקר שפרסם בטוויטר הביעו תמיכה במהלך.
טראמפ אומנם בירך על ההחלטה של מאסק, אך הבהיר כי אין בכוונתו לשוב לטוויטר. בתחילת השנה הוא השיק רשת חברתית מתחרה, Truth Social, שהפכה לפלטפורמה היחידה שבאמצעותה הוא יכול לפנות באופן ישיר לתומכיו (טראמפ, נזכיר, הושעה גם מפייסבוק ויוטיוב).
Truth Social, חשוב לציין, לא זוכה להצלחה כבירה: לפי ההערכות יש לה כמה מיליוני משתמשים חודשיים פעילים בלבד, ולטראמפ עצמו יש 4.5 מיליון עוקבים בלבד. למרות זאת, מדובר ביוזמה עסקית שטראמפ מעורב בה עד צוואר והצלחתה העתידית תלויה בעיקר בנוכחות הבלעדית שלו בפלטפורמה. חזרה לטוויטר משמעותה מכה אנושה ל-Truth Social, והנשיא לשעבר מבין זאת היטב.
השאלה הגדולה היא אם טראמפ יצליח לעמוד במילתו לאור השאיפה שלו לחזור לבית הלבן בבחירות 2024. עם קרוב ל-240 מיליון משתמשים יומיים פעילים, טוויטר היא כלי תקשורת גדול, חשוב ומשפיע הרבה יותר מאשר Truth Social. לטראמפ עצמו יש יותר מ-70 מיליון עוקבים בפלטפורמה - פי כמה וכמה מאשר מספר המשתמשים הכללי ברשת החברתית שלו. ככל שהמרוץ לנשיאות יתחמם, טראמפ צפוי להרגיש יותר ויותר את הצורך לפנות אל המצביעים באמצעות מגפון רב-עוצמה מהסוג שרק טוויטר יכולה לספק לו.
2 צפייה בגלריה
Truth Social
Truth Social
Truth Social. לא הפכה ללהיט
(צילום: AFP)
נקודת המבחן הראשונה תגיע, כנראה, אם וכאשר Truth Social סוף סוף תתמזג כמתוכנן עם חברת SPAC ותהפוך לחברה ציבורית. המהלך הזה, שצפוי לגרוף לא מעט כסף לכיסו של טראמפ, מתעכב כבר חודשים ארוכים, ולא מן הנמנע כי לאחר שיושלם יחליט טראמפ כי בכל זאת הגיע הזמן לחזור אל הציפור הכחולה.

המועצה שנעלמה

ובחזרה למאסק: ההחלטה המהירה על החזרתו של טראמפ לטוויטר מפתיעה לאור ההתבטאויות האחרונות של האיש העשיר בעולם בנושא. מאסק אומנם הבהיר בחודשים האחרונים כי בכוונתו לבטל את השעיית הנשיא לשעבר, אבל לאחר שהרשת החברתית עברה לידיו בסוף אוקטובר הכריז כי הוא מתכוון להקים מועצה שתפקח על ניטור התוכן בטוויטר (בדומה למועצה המפקחת על פייסבוק) והיא זאת שתקבל החלטות על החזרת חשבונות מושעים.
מאסק לא הודיע מי יהיו החברים במועצה הזאת ולא ידוע אם בשבועות האחרונים חלה התקדמות כלשהי לקראת הקמתה. מה שכן ידוע זה שבסופו של דבר, ההחלטה על החזרת טראמפ לטוויטר התקבלה בעקבות סקר שפרסם מאסק בחשבון הטוויטר שלו. כ-15 מיליון משתמשים השתתפו בסקר, ו-51.8% מהם הצביעו בעד החזרתו של הנשיא לשעבר. "העם אמר את דברו", צייץ מאסק - והחזיר לאתר את חשבונו של טראמפ, שנותר בדיוק כמו שהיה, כולל הציוץ האחרון והשנוי במחלוקת שלו מ-8 בינואר 2021.
Truth Social
בהקשר הזה, מעניין לציין כי יואל רוט, האחראי על האמון והבטיחות בטוויטר והאיש שאחראי בין היתר להשעייתו של טראמפ, התפטר בימים האחרונים מהחברה. בטור דעה שפרסם בניו יורק טיימס במהלך סוף השבוע שפך רוט מעט אור על נסיבות פרישתו. "בכך שמינה את עצמו לצייצן הראשי (התואר שמאסק הוסיף לחשבון הטוויטר שלו לאחר שהחברה עברה לידיו - י.מ), מר מאסק הבהיר כי בסופו של יום, הוא זה שמקבל את ההחלטות. זאת הסיבה לכך שהחלטתי לעזוב את החברה: לטוויטר שהמדיניות שלה מוגדרת בפקודות מלמעלה יש מעט מאוד צורך בפונקציה של אמון ובטיחות".