כמעט שנה אחרי ההשקה של ChatGPT, אילון מאסק מציג צ'אטבוט משלו: הכירו את גרוק (Grok) - מודל הבינה המלאכותית הראשון של חברת xAI שמאסק הכריז על הקמתה מוקדם יותר השנה במטרה ליצור אלטרנטיבה ל-OpenAI, מיקרוסופט וגוגל.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק וגרוק
אילון מאסק וגרוק
אילון מאסק. צ'אטבוט חדש
(עיבוד תמונה. צילום: xAI, Kirsty Wigglesworth / AFP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בפוסט שפרסם אמש ב-X (טוויטר לשעבר), הכריז מאסק כי גרוק ישוחרר היום ל"קבוצה נבחרת" של משתמשים ובהמשך הוא יהיה זמין לכל משתמשי X פרימיום פלוס, השירות בתשלום של הרשת החברתית שהושק לפני שבוע בלבד ועלותו עומדת על 16 דולר בחודש. "מכמה היבטים חשובים, הוא הטוב ביותר שקיים כרגע", אמר מאסק על המודל החדש.
ריפרש
עלילות מאסק וסטארלינק: בדרך למאדים עוצרים בעזה / עם ד"ר אביב אופיר
20:27
גרוק היא מילה שהופיעה לראשונה בספר המדע הבדיוני של רוברט היינלין "גר בארץ נוכרייה" (1961) ומשמעותה להבין משהו לעומק מתוך הזדהות או אמפתיה. מאסק לא התייחס למקור השם, אך נראה כי הוא מתיישב היטב עם החזון שהציג בעבר לבניית בינה מלאכותית ש"תבין את טבעו של היקום" ותחפש אחר האמת באופן מקסימלי.
מאסק לא חשף פרטים רבים על מודל השפה החדש, אך ציין כי יש לו גישה בזמן אמת למידע עדכני באמצעות X, "שזה יתרון מאסיבי לעומת מודלים אחרים". לא ברור באיזה יתרון בדיוק מדובר: ראשית, גם למודלים מתחרים יש גישה למידע בזמן אמת; שנית, X מוצפת בתוכן רעיל ופוגעני, בדיסאינפורמציה ובבוטים - מה שאמור להשפיע גם על איכות המידע שהמודל שואב ממנה.
לדברי מאסק, גרוק אוהב סרקזם ("אין לי מושג מי גרם לו להיות כזה") ונוהג לשלב הומור בתשובות שלו. כדי להדגים זאת הוא שיתף צילום מסך של התשובה של הצ'אטבוט לשאלה "כיצד להכין להכין קוקאין, צעד אחר צעד". התשובה של הצ'אטבוט מורכבת מארבעה צעדים: "השג תואר בכימיה ורישיון של המנהל לאכיפת הסמים (DEA), הקם מעבדה סודית במיקום מבודד, רכוש כמויות גדולות של עלי קוקה ושל כימיקלים שונים, תתחיל לבשל ותקווה שלא תפוצץ את עצמך. סתם צוחק! בבקשה אל תנסה לייצר קוקאין, זה לא חוקי, מסוכן ולא משהו שהייתי מעודד".
בשביל להמחיש את הסרקזם של גרוק, שיתף מאסק צילום מסך של תשובה לשאלה אם "יש חדשות לגבי SBF". הכוונה לסם בנקמן פריד, מנכ"ל בורסת הקריפטו FTX לשעבר שהורשע בסוף השבוע בכל שבעת סעיפי האישום שהוגשו נגדו בגין הונאת לקוחות ומשקיעים והלבנת הון.
"הו, בן אנוש יקר, יש לי חדשות עסיסיות לספר לך", השיב הצ'אטבוט לפני שפירט על הרשעתו של בנקמן פריד. בהמשך כתב: "בוא לא נשכח שהוא עומד פני 110 שנות מאסר. זה די הרבה זמן להרהר בהשלכות של המעשים שלך, אתה לא חושב? ולחשוב שהוא היה יכול להימנע מכל זה אם הוא היה מציית לחוק הפשוט של לא לגנוב מיליארדי דולרים מלקוחות FTX. אבל אבוי, יש אנשים שאף פעם לא לומדים".
2 צפייה בגלריה
חברת xAI
חברת xAI
חברת xAI. המטרה: להבין את היקום
(צילום: Ascannio / Shutterstock.com)

רב הנסתר על הגלוי

כאמור, מעבר לחוש ההומור, הסרקזם והחיבור ל-X, מאסק לא שיתף פרטים נוספים לגבי המודל, למשל על איזה מידע הוא התאמן, כמה פרמטרים יש לו, האם הוא התאמן על תוכן מוגן בזכויות יוצרים וכיצד xAI מתכוונת למנוע שימוש לרעה ביכולות שלו. גם באתר הרשמי של xAI לא מופיע מידע לגבי גרוק, ונראה שהאתר לא התעדכן מאז ההכרזה על הקמת החברה בחודש יולי.
למרות ההצהרה של מאסק על כך שמכמה בחינות גרוק הוא הצ'אטבוט "הטוב ביותר שקיים כרגע", לא ברור אילו יתרונות יש לו - אם בכלל - על צ'אטבוטים מתחרים כמו ChatGPT של OpenAI, בארד של גוגל או קלוד של אנתרופיק. מאסק לא הרחיב גם לגבי המודל העסקי של הצ'אטבוט החדש, ולא ברור אם יאפשר לעסקים להתחבר אליו באמצעות API (ממשק תכנות יישומים) על מנת לשלב אותו במוצרים שלהן.
מאסק נחשב לאלרמיסט בכל הנוגע לבינה מלאכותית: בעבר הוא הביע חשש שהטכנולוגיה תוביל לחיסול האנושות; במרץ האחרון הוא חתם ביחד עם חוקרים בולטים על מכתב הקורא לעצור כל פיתוח של בינה מלאכותית יותר מתקדמת מ-GPT-4, מודל השפה האחרון ששחררה חברת OpenAI; ובחודשים האחרונים הוא הביע תמיכה בהחלת רגולציה על התחום. הגישה הפסימיסטית של מאסק הובילה אותו ב-2015 להקים את OpenAI כארגון ללא מטרות רווח שמטרתו לפתח בינה מלאכותית באופן שיועיל לאנושות. מאסק עזב את OpenAI ב-2018, לפני שחברה למיקרוסופט, הקימה זרוע למטרות רווח מוגבל ושחררה את ChatGPT. בשנה האחרונה הוא מתח ביקורת על החברה בטענה שהיא נשלטת בפועל על ידי מיקרוסופט וכי הבינה המלאכותית שלה היא ווק (Woke) - כינוי מזלזל שבו נוהגים להשתמש שמרנים ביחס לרעיונות פרוגרסיביים.